سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 31 October - 2024
کل 8368 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ مسعود نجفی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی شد “امید میرزایی”: همه چیز از یک فیلمنامه خوبِ با چارچوبِ در خدمت ژانر و جهان درستِ فیلم ساز می آید “محمد معتمد”: داستان های فولکلور شکل جدیدی از سینما را در ایران رواج می دهند “محمد ابراهیم شهبازی”: تصمیم نهایی بر باقی ماندن نهاد خانواده است/ فیلم سازان زیبایی های ایران را در جشنواره های بین المللی به تصویر بکشند “حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “نوشین معراجی”: زندگی مانند فیلم کوتاه آن قدر کوتاه است که انسان ها باید قدر هم را بدانند “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد

10
پویا نبی در گفتگو با صبا:

حمایت از سینمای بلندی که نمی‌فروشد/ حمایت ویژه از انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند

  • کد خبر : 7845
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
حمایت از سینمای بلندی که نمی‌فروشد/ حمایت ویژه از انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند
یک نویسنده و کارگردان درباره اولین فیلم بلند داستانی خود، وضعیت سینما و فیلم کوتاه توضیح داد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران به نقل از صبا، پویا نبی نویسنده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره کارهای اخیر خود گفت: تقریبا از اردیبهشت ماه امسال مشغول پیدا کردن سرمایه‌گذار برای اولین فیلم بلند داستانی خود هستم.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت اکران فیلم‌ها از بد هم بدتر است و بیشتر فیلم‌های در حال اکران، حتی آن‌ها که بازیگران چهره و کارگردان‌های سرشناس و حتی تبلیغات و دفاتر پخش خیلی خوب داشتند و معتقد بودند که گیشه خوبی خواهند داشت، با شکست مواجه شدند به همین دلیل طبیعی است که سرمایه‌گذار بخش خصوصی نسبت به ورود به سینمای ایران ترسیده باشد و محتاط‌تر عمل کند. مثلا تعدادی از سرمایه‌گذاران که با آن‌ها صحبت کرده بودم و برای انجام پروژه تمایل داشتند، در حال حاضر حتی قبل از خواندن فیلمنامه از انجام و ورود به چنین کاری سر باز می‌زنند.

کارگردان «درد خفیف» با اشاره به تورم افسارگسیخته بیان کرد: البته سرمایه‌گذار هم تا حدی حق دارد و تورمی که وجود دارد، روی فیلمسازی هم تاثیر داشته است. شما توجه داشته باشید که مثلا یک فیلم که در ۴۰-۵۰ روز فیلمبرداری شود و ۲ بازیگر شناخته شده هم داشته باشد، حداقل ۸ میلیارد هزینه دارد این در حالی است که باوجود فروش خوب هم سرمایه‌گذار از سهم یک سومی برخوردار است و به این ترتیب می توان به آن ها برای ترسیدن و محتاط بودن حق داد.

نبی درباره داستان فیلم خود و این مطلب که با پیدا شدن سرمایه‌گذار ترجیح می دهد در شرایط بهتری از سینما فیلم خود را بسازد یا در همین حال و اوضاع فیلم خود را خواهد ساخت، توضیح داد: قصه این فیلم را خودم نوشته ام و در مقایسه با اکثر فیلم هایی که در حال حاضر تولید می شود، فیلم جمع و جوری خواهد بود. درباره زمان شروع کار هم باید بگویم که طبیعتا بعد از پیدا کردن سرمایه‌گذار، ترجیح من است که همانند بسیاری از دوستان فیلمسازم، فیلم خودم را بسازم. من حدود ۱۵ سال است که در سینما و داخل بخش های مختلف آن فعالیت کرده ام و دوست دارم فیلم اول بلندی که می سازم، فیلمی معقول و کم خطر باشد و علاقه و خواست خودم این است که هرچه زودتر آن را بسازم اما قطعا نظر تهیه کننده و سرمایه‌گذار هم مهم است.

کارگردان «خوابگردها» افزود: البته باتوجه به اطلاعاتی که از جریان تولید چند فیلم دارم، می‌دانم که تهیه کننده‌های آن آثار، تولید خود را عقب انداخته اند تا شرایط کمی مساعدتر شود.

فیلم کوتاه صرفا زینت‌المجالس است

این نویسنده و کارگردان درباره شرایط فعلی فیلم کوتاه بیان کرد: همیشه تلاش کرده ام منصف باشم و باتوجه به تجربه، سواد و دانش خودم قضاوت کنم. من به شخصه از سال ۸۷ جشنواره فیلم کوتاه تهران را رصد کرده ام. در ابتدا به عنوان یک بیننده و بعدها به عنوان فیلمساز و حتی به عنوان عضوی از خود جشنواره در کنار این رویداد بوده ام. فیلم کوتاه نسبت به دهه ۸۰ عام‌تر شده است؛ به این معنی که الان می بینیم که بسیاری از بازیگران سرشناس، تکنسین های حرفه ای پشت دوربین و تهیه کنندگان معروف در فیلم کوتاه حضور پیدا می کنند و خبرگزاری ها هم پوشش بسیار خوبی می دهند. تا جایی که اطلاع دارم این شرایط در دهه های گذشته وجود نداشت.

وی ادامه داد: در کنار مواردی که اشاره کردم، بخش منفی هم وجود دارد و آن این است که متاسفانه فیلم کوتاه برای مدیران فارغ از جناح سیاسی و نظری صرفا زینت المجالس است. شما توجه کنید که نزدیک به ۸ سال سیمرغ فیلم کوتاه نبود و در نهایت با فشارهای صنف به آیین نامه جشنواره فیلم فجر برگشت. تقریبا همه ما در جاهای مختلف این کم محلی به فیلم کوتاه را دیده ایم.

به‌ دلیل عشق و علاقه‌مان کار می‌کنیم و بدهکار می‌شویم

کارگردان «سایلنت» با اشاره به فاصله گرفتن از دنیای فیلم کوتاه گفت: در سال های اخیر بحث سرمایه در فیلم کوتاه هم بسیار جدی شده است و خود من نیز از فیلم کوتاه فاصله گرفته ام. این بحث سرمایه گذاری در چنین شرایط تورمی باعث شده است تا یک فیلم کوتاه استاندارد کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان ساخته نمی شود. انجمن سینمای جوانان ایران هم در حالت خوب بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون و آن هم در چهار قسط کمک می کند که باتوجه به اولویت هایی که برای خود تعریف کرده است درنهایت خیلی ها از این فضای حمایتی هم بیرون می مانند. وقتی بازخوردهای مدیریت های مختلف را می بینید و هیچ آورده مالی هم برایتان ندارد واقعا شرایط سخت تر هم می شود اما ما باز به دلیل عشق و علاقه‌مان کار می کنیم و بدهکار می شویم. باور کنید دوستان زیادی را می شناسم که ماشین خود و یا حتی طلای همسر خود را فروخته اند تا توانستند فیلم خود را بسازند.

کارگردان «ماه عسل» ادامه داد: من اگر جای مدیران بودم، پروسه تولید چند فیلم بلند را متوقف می کردم و حمایت خاص و ویژه خود را معطوف انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند می کردم. البته که در هیچ کجای دنیا خیلی راغب نیستند تا روی چنین حوزه هایی حمایت خود را معطوف کنند. اگر یادتان باشد سال گذشته فارابی فیلم هایی که از آن ها حمایت کرده است با ذکر مبلغ حمایتی نام برد و اعداد اعلام شده چیزی بین ۲ تا ۱۲ میلیارد بودند که کمترین آن ها یک یا دو میلیارد بود. با همین کمترین یعنی ۲ میلیارد می توانستیم ۲۰ فیلم کوتاه خیلی خوب بسازیم که قطعا بازخوردهای خوبی هم داشتند و پرچم کشور را هم بالا می بردند و افتخارآفرینی می کردند. واقعا خیلی ناراحت هستم که فیلمسازانی را می بینم که در صف تراپی و روانشناسی هستند و بعضی از آن ها ۲ سال است که در حال دویدن هستند تا در نهایت بتوانند فیلم ۱۵ دقیقه ای خود را بسازند و الان دچار افسردگی شده اند.

پویا نبی در پایان گفت: واقعا از ما که گذشت. بسیاری از فیلمسازانی که استعداد داشتند و حتی فیلم خوب هم ساخته اند، رسما ناپدید شدند. این وضع موجود باعث می شود که فیلمسازان کوتاه بعد از همان فیلم اول خود سریع به سمت فیلم بلند داستانی بروند و این اتفاق خیلی خوب نیست.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7845
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
  • 136 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.