سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 3 January - 2025
کل 9037 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ صالحی: منابع انسانی تئاتر و سینما استعداد داخلی قابل توجهی پیدا کرده است/ بیمه بیکاری هنرمندان بخشی از دغدغه امنیت شغلی آن‌ها را کاهش می‌دهد نمایش «روایت پنجم» در خانه هنرمندان ایران شماره بیست و پنجم «نمایش‌شناخت» منتشر شد رنگ و بویی از ایثار و شهادت در فیلم‌های این هفته فیلم «زنده باد ناراسیما ردی» در قاب نمایش فواد توحیدی دبیر جشنواره موسیقی نواحی شد احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد نمایش‌های سراسر کشور، یک شب به صحنه نمی‌روند سینمایی «۱۹۹۲» را از شبکه چهار سیما ببینید شبی با هنرمندان ارامنه در موزه سینمای ایران کتاب «داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند» به چاپ دوم رسید سیاوش چراغی‌پور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد عزم جدی برای اجرایی شدن مستندنگاری پروژه‌های دولتی ثبت‌نام برای حضور ناشران در پنجمین نمایشگاه کتاب کیش آغاز شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ شب کیمیایی/ بزرگداشت کانون کارگردانان برای سینماگر همیشه آخرین وضعیت از شرایط جسمی و درمانی رضا آشفته نخستین مرحله داوری ۲۵ دی ماه برگزار می‌شود اصلاح «سند موسیقی» در دستور کار شورای هنر قرار گرفت نزدیک به ۲۰ نمایش در مشهد روی صحنه است کتاب «صولت مرگ» منتشر شد توسعه فرهنگی جزیی از باورهای ماست “سرزمین‌های سپید” اجرای زمستانی ارکستر سمفونیک تهران استقبال 10 هزار نفری از نمایش مستندهای منتخب «سینماحقیقت» بیش از دو هزار منتقد و اهالی رسانه منتقدانی که منتخبان را برگزیدند خائن کشی؛ تحریف تاریخ معاصر! «کاروان زرد» یکی از بنیان‌گذاران سینمای اکتشافی است «عطرآلود» اکران آنلاین می‌شود کارگاه‌هایی برای مستنددوستان ایران اعلام آثار نهایی بخش مرور تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر معرفی هیات انتخاب و اعلام اسامی آثار نهایی بخش مسابقه تئاتر خیابانی فجر عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ صالحی: بازی و‌ موسیقی ورودیِ تغییراتِ فرهنگی و اجتماعی است فهرست کتابخانه‌های عمومی کشور تا پایان آذر ماه ۱۴۰۳ فیلم های سینمایی «مرد خانواده» و «زندگی شگفت انگیز» از شبکه نمایش هیأت داوران فیلم‌های مستند معرفی شدند همه آنچه از هیات انتخاب ۴۳ دوره فیلم فجر باید بدانید رائد فریدزاده درگذشت جهانگیر رجبی‌خواه را تسلیت گفت بیش از 300 هنرمند پیشکسوت به پویش 2 درجه کمتر پیوستند یک «مامور شناسایی» به شبکه تهران می آید نشست رسانه‌ای چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود معرفی هیات انتخاب و اعلام آثار منتخب جشنواره‌های تئاتر استانی اعضای شورای سیاستگذاری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی انتخاب شدند سینمایی «مایل های سخت» را از شبکه یک سیما ببینید ضرورت تأسیس سازمان نظام صنفی سینما “تعهد رئیس‌جمهور ‌به سینماگران” نشان ملی گریم ایران ثبت می شود دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک افتتاح می‌شود معرفی هیات انتخاب آثار بخش مرور تئاتر ایران جشنواره فجر

0

خائن کشی؛ تحریف تاریخ معاصر!

  • کد خبر : 38406
  • ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۰:۰۵
خائن کشی؛ تحریف تاریخ معاصر!
فیلم خائن کشی قرار بوده یک بازگشت جانانه برای کیمیایی باشد و او را دوباره احیا کند اما تنها تبحری که در فیلم وجود دارد، کمترین ارتباط را هم به شخص او دارد.

محمدرضا دلیر*- خائن کشی به وقایع سال ۲۹ و مسئله ملی شدن صنعت نفت می پردازد که در جریان آن، گروهی از مردم بسرکردگی سارق معروف، مهدی بلیغ، دست به دزدی از بانک ملی می زنند تا به مصدق و نهضت ملی او کمک کرده باشند، غافل از اینکه این سرقت تبعاتی برای آنها دارد.

داستان فیلم، در خلال سرقت و تعقیب و گریز سارقان اتفاق می افتد، بنابراین شاهد صحنه های زیادی از درگیری های مسلحانه، زخم و خونریزی هستیم. همچنین سیگارکشیدن، الکل نوشیدن و قمار بازی از جمله مواردی است که در فیلم به آن اشاره می شود و نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

بپردازیم به داستان خائن کشی؛ الان حدود سال ۱۳۳۱است. خرید نفت ایران تحریم شده است و دولت محمد مصدق برای تأمین هزینه ها، اقدام به چاپ اوراق قرضه ملی کرده است و از مردم می خواهد تا برای کمک به ملی ماندن این صنعت و سرپاماندن دولت، این اوراق را خریداری کنند. قرضی که آنها به دولت می دهند و در ازای آن سالانه شش درصد سود دریافت می کنند. گروهی از طرفداران دولت مصدق، برای تأمین پول لازم برای خرید این اوراق، در روزی که خورشید گرفتگی رخ می دهد، به بانک ملی دستبرد می زنند. فیلم خائن کشی ماجرای این دزدی و وقایع بعدش را تعریف می کند.

مسعود کیمیایی مثل همیشه داستانی درباره رفاقت و عشق روایت کرده است. در همان ابتدا، قبل از ورود شاهرخ و مهدی به بانک، شاهرخ می گوید من نمی گذارم تو جلوی تیر بروی و بدین گونه طرح رفاقت آن ها مطرح می شود و تا انتها نیز ادامه می یابد. اما آنچنان که از کیمیایی این سالها بر می آید، باز هم باحضور و هجوم فرمایشی این عناصر به ذهن مخاطب روبرو هستیم!

آنچه از ابتدا در ذوق می زند، بی ظرافتی های کیمیایی در طراحی موقعیت هایی است که اطلاعات مورد نیاز برای پیشبرد داستان را در آن ارایه دهد. نمونه واضح از این موضوع را می توان در فیلم قیصر ملاحظه نمود. جایی که در سکانس ابتدایی، دایی و مادر فاطی را میبینیم که در بیمارستان نشسته اند و منتظرخبری از او هستند. در همین لحظه، زنی چادر به سر هم روی یکی از این صندلی ها نشسته است. نمی دانیم او کیست و برای چه در آنجا حضور دارد . تنها چیزی که با پیش رفتن فیلم معلوم می شود این است که حضور آن زن در آن لحظه و در آن مکان فقط به این دلیل است که کیمیایی بتواند از پس گفتگوهای او با دایی یا مادر، اطلاعات لازم را به مخاطب بدهد. همین!

باند سرقتی که در فیلم خائن کشی با آن مواجه هستیم متشکل از زن و مرد است. آن زمان تنها تشکیلات سیاسی که می توانست چنین ساختاری داشته باشد، حزب توده است که از سوی دولت رسمیت ندارد اما فعالیت می کند. آنچه عجیب است این است که حزب توده با وجود سیاست پیچیده در برابر دکتر مصدق به طور ویژه با طرح اوراق قرضه مخالف بوده و آن را (فریبکاری دولت) می دانست و از اساس با آن مخالف بود. بنابراین مهم ترین سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این مردان وزنان اگر متعلق به حزب توده نیستند، پس کیستند.

از سویی دیگر، سرقت از بانک ملی برای کمک به دولت مصدق، از آنجا که بانک متعلق به دولت است، کاری عبث و غیر منطقی است. یعنی در واقع اینها دارند از جیب دولت می زنند که به خود دولت کمک کنند؟ مسئله بعدی داستان وجود زندانی سیاسی در زندان هاست که این هم فاقد سند تاریخی است چراکه اساسا زندانی سیاسی در آن برهه وجود نداشت! همین طور رفتار خصمانه اقلیت با مهدی بلیغ در جایی بعد از سرقت که به میخانه ارمنی پناه می برد و خطاب به صاحب میخانه اشاره ای به اقلیت بودن او و گرفتار شدنش در صورت پناه دادن به او میکند!

دیالوگ هایی در فیلم وجود دارد که انگار بین بازیگران تقسیم شده است تا هرکس به نوبه خود، چهارتا دیالوگ نوشته شده به دست مسعود کیمیایی داشته باشد! دیالوگ ها زمانی که ادا می شوند هیچ تاثیر گذاری ندارند و کنش و واکنشی از سمت دیگر کاراکترها هم نمی گیرند!

فیلم خائن کشی قرار بوده یک بازگشت جانانه برای کیمیایی باشد و او را دوباره احیا کند اما تنها تبحری که در فیلم وجود دارد، کمترین ارتباط را هم به شخص او دارد. ضعف هایی همچون پرگویی در دیالوگ ها و پیچیدگی داستانی در برخی مواقع، ممکن است تاثیر منفی را برتجربه تماشاگران بگذارد.

از نکات مثبت فیلم می توان به طراحی صحنه فوق العاده و با جزییات به خصوص در شیره کش خانه و قاب بندی های منحصر بفرد کیمیایی و فیلمبرداری و نور پردازی متناسب فیلم اشاره کرد.

موسیقی فیلم هم شبیه آثار دفاع مقدسی ساخته شده و هیچ سنخیتی با حال و هوای تهران قدیم و آن روزها ندارد. موسیقی که ضرباهنگی ندارد و گوشنواز نیست!

در ( خائن کشی) جهانی برپا نمی شود تا در آن شاهد باز آفرینی تاریخ معاصر باشیم! در پایان می توان گفت (خائن کشی) به نوعی تحریف تاریخ است به سبک مسعود کیمیایی!

*(منتقد سینما )

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=38406

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.