سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

11

«خط باریک قرمز»؛ وقتی غیرممکن، ممکن می‌شود

  • کد خبر : 2193
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
«خط باریک قرمز»؛ وقتی غیرممکن، ممکن می‌شود
خط باریک قرمز» می‌تواند در شناساندن شیوه‌ درمانی دراما تراپی و تأثیر آن بر روی افراد موفق عمل کند.

سینمایی نیوز- الناز راسخ در یاداشتی بر مستند «خط باریک قرمز» به نویسندگی و کارگردانی فرزاد خوشدست که این روزها در پلت‌فرم نماوا در حال پخش است، می‌نویسد «خط باریک قرمز» می‌تواند در شناساندن شیوه‌ درمانی دراما تراپی و تأثیر آن بر روی افراد موفق عمل کند. خوشدست نشان می‌دهد که برای این بچه‌ها هم می‌تواند غیرممکن ممکن شود، اگر بهتر خودشان و توانایی‌هایشان را بشناسند و برای این شناخت وقت بگذارند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنروتجربه در این یاداشت که در سایت نماوا مَگ منتشر شده آمده است:

حوالی ۱۸۹۲ بود که ژاکوب لوی مورنو روان‌پزشک و نظریه‌پرداز رومانیایی ضمن مشاهده‌ی بازی‌های کودکان و تحلیل آنها، شیوه‌ی درمانی به نام تئاتر درمانی را ابداع کرد. او معتقد بود که این روش درمانی فرصتی را برای افراد فراهم می‌آورد تا با استفاده از قوه تخیل خویش، دست به بازنمایی اتفاقات زندگی‌ خود بزنند و یا آنچه را که پیشتر برایش رخ نداده، چون صحنه‌ای از یک نمایش بازی کنند. فرد با توجه به تجربه‌های حسی که در طی آن نمایش خواهد داشت، با خود روبه‌رو می‌شود تا بتواند از  نقاط ضعف و یا هر امری که باعث مشکلات شخصیتی‌اش شده‌اند آگاهی یابد. آنچه که باعث تمایز این شیوه‌ی درمانی با دیگر طرق می‌شود، حضور فرد در جمع جهت به‌نمایش گذاشتن مشکلات درونی‌اش است. اختلالات روحی و روانی بیمار با حضور در این جمع، انجام بازی‌های جمعی و عمل و عکس‌العمل‌هایی که در جریان این حضور از خود نشان می‌دهد، کاهش پیدا می‌کند و در موارد بیشماری نیز به صورت کامل رفع می‌شود، زیرا یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد دچار این اختلالات می‌شوند، حس تنهایی است. اما این تنهایی به این معنا نیست که وی با خود ارتباط صحیحی برقرار کرده است، بلکه او هم از خود فاصله گرفته و هم از جامعه‌ی پیرامونش. همین جدایی از خود و دنیای پیرامونی‌اش موجبات اختلالات روانی و یا اعمال بزهکارانه را فراهم می‌کند.

حال با این پیش‌فرض، نگاهی به مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست بیندازیم. خط باریک قرمز، چندی پیش به عنوان یک مجموعه مستند حدوداً ۵۰ دقیقه‌ای از شبکه مستند پخش شد و این روزها نسخه‌ی سینمایی‌اش نیز اکران آنلاین شده است. نگارنده قصد ندارد که به مقایسه‌ی این مجموعه‌ی مستند با نسخه‌ی سینمایی‌اش بپردازد، چراکه معتقد است با توجه به تفاوت مدیوم‌ها و ذات وجودی‌شان این قیاس در این مجال نمی‌گنجد.

مستندِ خوشدست به چند پرده یا چند بخش که هر کدام نیز نام مجزایی دارند تقسیم می‌شود. در پرده یا بخش اول که آشنایی نام دارد، توماج دانش بهزادی در نقش یک کارگردان با نوجوانانی که در یک کانون اصلاح و تربیت حضور دارند، روبه‌رو می‌شود و آنها را دعوت به بازی در نمایشی می‌کند که خود قرار است آن را به روی صحنه ببرد. بهزادی به‌واسطه‌ی این درخواست با تک تک این بچه‌ها آشنا می‌شود و نسبت به گذشته‌شان آگاه می‌شود. در این بخش ابتدایی، خشونت نهفته در درون بچه‌ها حس می‌شود؛ خشونتی که در جهت خودنمایی‌های فردی و حضور در دایره‌ی انتخابی توماج، خود را به طرق مختلف نشان می‌دهد. اما به مرور و با گذشت زمان، این خشونت جای خود را به اعمال دیگری، چون همدلی، همراهی و مشارکت در فعالیت‌های گروهی می‌دهد که در نهایت منجر به ایجاد یک پیوند عمیق میان بچه‌ها و بهزادی می‌شود.

توماج دانش بهزادی حضور قابل تأملی در این مستند دارد که برگرفته از تجربه‌ی سال‌ها فعالیت در حوزه‌ی تئاتر است. از جانب دیگر (به نقل از مجموعه‌ی پخش شده از شبکه‌ی مستند) خود او نیز در مواردی با تعدادی از این پسرها همذات‌پنداری می‌کند. او نیز می‌توانسته به‌واسطه‌ی مشکلاتی که از سر گذرانده، انتخابی چون آنها داشته باشد، اما راه دیگری برای خود برمی‌گزیند که این انتخاب نو، او را با دنیای ناشناخته‌ای چون هنر صحنه‌ای (تئاتر) آشنا می‌کند. بهزادی به راستی کارگردانی است که قصد دارد یک گروه نمایشی سرکش را در ابتدا اهلی کرده و سپس از مهارت‌های فردی هریک جهت خلق نمایشش بر روی صحنه استفاده کند. او یک پیوند عمیق عاطفی و رابطه‌ای صمیمانه با هر یک از افراد گروهش برقرار می‌کند تا از این طریق بستری برای بروز درونیات آنها فراهم کند. دست بر قضا در این راه موفق هم می‌‍‌شود. پسرها، با وجود ماسک‌های بر روی صورت‌هاشان یا نقاشی‌هایی که به دلخواه خودشان بر روی صورتشان کشیده شده، کم کم از آن پیله‌ی فردی بیرون می‌آیند و از رازهای سر به مُهرشان برای او می‌گویند. حتی بغض‌هایی که تا پیش از این برای کسی عیان نکرده‌اند را برای او آشکار می‌کنند.

بهزادی به این بچه‌ها کمک می‌کند تا احساسات درونی‌شان را اول بشناسند و سپس برای درک آنها قدم بردارند. به پسرها می‌آموزد که ریشه‌ی هر چه تجربه‌ی تلخی که در زندگی داشته‌اند (فارغ از تجربیات بیرونی) را باید ابتدا در درونش‌شان و با شناخت این حس‌های فردی جستجو کنند. بهزادی این فرصت را برای هر کدام فراهم می‌کند تا بتوانند با خود و خودِ حقیقی‌شان آشتی کرده و با دنیای پیرامون‌شان ارتباط بهتری برقرار کنند.

خط باریک قرمز

جذابیت مواجهه با خود

یکی از بخش‌های جذاب فیلم، بخش «مواجهه با خود» است که در ادامه‌ی اقدامات پیشین دانش بهزادی و براساس شیوه درمانی دراما تراپی به وسیله‌ی طراحی لحظات نمایشی کوتاه فردی و جمعی صورت می‌پذیرد. در این بخش، خوشدست از حضور افشین هاشمی، فرهاد اصلانی و هنگامه قاضیانی بهره می‌برد. در این میان تأثیر قاضیانی و انرژی که صرف بودن با بچه‌ها می‌کند غیرقابل انکار است. او اینجا فقط در نقش مادر بچه‌ها ظاهر نمی‌شود بلکه حتی می‌توان گفت یک روانشناس حرفه‌ای است. بهتر است بگوییم، هنگامه قاضیانی این لحظات را ثانیه به ثانیه زندگی می‌کند و از این زندگی با وجود تمام رنج‌هایش و حتی طعم شور اشک‌هایی که گوشه‌ی لبش می‌نشینند، لذت می‌برد. او کمبود عنصر مادر را در زندگی این بچه‌ها هر چند کوتاه پر می‌کند و آنها برای دقایقی مملو از حسی می‌شوند که پیش از این، تجربه‌اش را به این شکل نداشته‌اند.

با وجود آنکه فیلم، موضوع جالبی دارد و مشخص است که برای پژوهش آن زمان کافی گذاشته شده است، اما متأسفانه نسخه‌ی سینمایی خیلی هُول و عجولانه از آب درآمده است. خوشدست در این نسخه زمان کمی برای تأمل بر کاراکترها می‌گذارد و برای رسیدن به پایان کار (نمایش بر روی صحنه که خیلی مخاطب را هم با آن درگیر نمی‌کند) پله‌ها را چند تا یکی طی می‌کند. به زعم نگارنده اگر کلیت کار قربانی ریتم تندش نمی‌شد، مخاطب امکان بیشتری برای درک عمیق شخصیت‌ها و هر آنچه که هر کدام از کاراکترهای میهمان انجام می‌دادند داشت. البته باید بر این نکته تأکید کرد که مخاطب در نسخه‌ای که از شبکه‌ی مستند پخش شد، کاملاً به این ارتباط دست پیدا می‌کند. شاید اگر نگارنده نیز تا پیش از این اکران آنلاین، نسخه‌ی تلویزیونی را ندیده بود، از این موضوع می‌گذشت و بر آن پافشاری نمی‌کرد.

با تمام این تفاسیر، «خط باریک قرمز» می‌تواند در شناساندن شیوه‌ی درمانی دراما تراپی و تأثیر آن بر روی افراد موفق عمل کند. خوشدست نشان می‌دهد که برای این بچه‌ها هم می‌تواند غیرممکن ممکن شود، اگر بهتر خودشان و توانایی‌هایشان را بشناسند و برای این شناخت وقت بگذارند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2193
  • نویسنده : الناز راسخ
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت هنر و تجربه
  • 280 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.