سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

3
درباره نمایش «مده آ»; به نویسندگی «مسعود سمیعی» و طراحی و کارگردانی «علی اصغر راسخ راد»

خوانشی مدرن از متنی کهن در سراچه ای وهمناک

  • کد خبر : 33624
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۹:۵۰
خوانشی مدرن از متنی کهن در سراچه ای وهمناک
نمایش مده آ، مده آی «مسعود سمیعی» و به سبب او «علی اصغر راسخ راد» کارگردان اثر، یک نمایش روان با ساختار جامعه شناسانه و روایت و نگارشی جدید از نمایشنامه مده آ (اوریپید)، ایده جذاب و عالی داشت که یک نمایشنامه کلاسیک به سبک مدرن و با ساختار و رویکرد امروزی اجرا شد.
سینمایی نیوز، سرویس تئاتر؛ تورج اردشیری نیا- پرداختن به داستان های «بسیار  پرداخته شده» کار سختی هست. آن هم زمانی که بسیاریِ سخن را در زمان حدود یک ساعت گنجاندن، کار  سخت تر یک گروه است تا بازه زمانی در قواره کار باشد.
رفتن به سراغ متن هایی مثل مده آ، اشراف کامل روی همه بخش های وظایف کارگردانی را می خواهد و اگر این تسلط به میزان کافی نباشد، نتیجه مثبتی به دست نمی آید.
داستان اسطوره ای و تراژیک مده‌آ نوشته ارویپید به سبک و سیاق امروزی توسط «مسعود سمیعی»  دراماتورژی شده و با کارگردانی «علی اصغر راسخ راد» به صحنه آمده است. مده‌آ زنی‌ که همسرش به او خیانت کرده و قرار است با دختر حاکم وقت پیمان زناشویی ببندد، در صدد انتقام است اما انتقام او با همگان فرق دارد …
اجرا با سویه هایی از ژانر وحشت و سبک تراژدی به روایت قصه می پردازد. در این اقتباس، به عنوان یک متن بسیار کهن، عناصر اساطیری کمتری در نوشتار می بینیم. با توجه به متن اصلی، می توانست متن قوی تری داشته باشد.
نمایش مده آ، مده آی «مسعود سمیعی» و به سبب او «علی اصغر راسخ راد» کارگردان اثر، یک نمایش روان با ساختار جامعه شناسانه و روایت و نگارشی جدید از نمایشنامه مده آ (اوریپید)، ایده جذاب و عالی داشت که یک نمایشنامه کلاسیک به سبک مدرن و با ساختار و رویکرد امروزی اجرا شد.
یک اجرای خوب، تمیز و مسلط و متفاوت از متن کلاسیک مده آ، یک اقتباس خوب از متن مده‌آ اورپید و نگاه تازه ای در متن به مده آ بود که برایم جذاب بود و دوست داشتم. با روایت و نگارش و رویکردی جدید به متن مده‌آ روبرو شدیم که روایتی از خشونت زنان علیه زنان و عدم تحمل و تاب نیاوردن جامعه در مقابل قدرت و طغیان و سرکشی های زنانه بود.
متن، مختصر و مفید به خوبی دراماتورژی شده بود و با ایده جدید به نمایش مده آ زیبایی آفرید. البته باید دید اگر کسی داستان مده آ را نداند، از نمایش چیزی می فهمد یا خیر. هم چنین در این که خلاصه ای از متن اصلی است یا نمایشنامه ای جدید برای اجرا، جای تامل دارد.
نوع پرداخت و اجرای آن بسیار بسیار محترم و سنگین است. البته ریتم اجرا، جای کار بیشتری داشت. شروع نمایش می توانست درخشان و جذاب باشد و در ادامه همه چیز بهتر از این، با قاب های زیبا، درست و عالی پیش برود. نحوه روایت داستان نیز می توانست قوی تر باشد. دیالوگ ها هم می توانست پژواک فرامتنی تأثیرگذار در جهان امروز باشد تا آدمی را به خود بیاورد. نمادپردازی ها در بستر فضای آوانگارد پیش کشیده شده، جای کار بیشتری داشت. بازی های بدنی، صدا و بیان و حس دوست داشتنی بازیگرانی که اجرا، هماهنگی بدنی و حضوری پر رنگ داشتند و یک‌دستی بازی‌ها که همه ی بازیگران در یک سطح بودند و حتی یک سطح متوسط، قطعاً شاهد کار بهتری شدیم، بازی های روان و باور پذیر که موید کارگردانی در هدایت بازیگران، درست و حساب شده است که البته بازیگران باید تمپو درونی شان را با بازیگر مقابل در انتقال حس به مخاطب حفظ کنند. حرکت شخصیت ها، مده‌آ را به دنیای معاصر ما پیوند می‌زند.
کارگردانی ساختار شکن و هوشمندانه ای را انجام دادند و فکر می کنم تمام مخاطبان می توانند با اثر کاملا رها و مستقیم ارتباط بگیرند _ چه مخاطب دیروز تئاتر و چه نسل نوین امروز. موسیقی اگر اجرای زنده و اعجاب‌آوری داشت می توانست به کار کمک زیادی کند و به خوبی فضا سازی را برای مخاطب فراهم سازد و با تم نمایش کاملآ هماهنگ باشد. طراحی لباس باید به لباس بازیگران توجه بیشتری می کرد. نورپردازی مناسب (گرچه که می‌توانست قوی‌تر باشد) و صحنه درست کار خودش را انجام داد، لباس و‌ رنگ ها درست بود و در خدمت کار اما از قدرت رنگ ها در اجرا نباید غافل ماند.
نحوه اجرا به لحاظ ساختار و ترکیب بندی، دارای پیوند های خوبی بین صحنه ها است که کارگردانی آوانگارد و هوشمندانه ای را داراست.
یکی از نمایش هایی بود که دوست نداشتم تمام شود. خسته نباشید به کل گروه.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33624
  • نویسنده : تورج اردشیری نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 271 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.