سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

81
در حاشیه بخش شهید آوینی پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت؛

اختصاصی سینمایی نیوز/ “در جستجوی یک سرباز”/ تعیین هویت شهید گمنام / روایت یک مستند ساز دهه هفتادی

  • کد خبر : 1071
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
اختصاصی سینمایی نیوز/ “در جستجوی یک سرباز”/ تعیین هویت شهید گمنام / روایت یک مستند ساز دهه هفتادی
"در جستجوی یک سرباز" قصه ی یک رزمنده اعزامی از روستای "ظفرآباد" شهرستان "نور آباد" استان لرستان به نام "حجت الله محرابی" است که در عملیات مرصاد سال 1367 ناپدید می شود و بعدا مشخص می شود که اسیر شده اند اما چون همرزمان شان گفته بودند که او شهید شده است خانواده ایشان پیکر شهید را از معراج شهدای تهران تحویل می گیرند و به خاک می سپارند.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “میثم غلامی” نویسنده، تدوین گر و کارگردان فیلم “در جستجوی یک سرباز” درباره موضوع این فیلم گفت: “در جستجوی یک سرباز” قصه ی یک رزمنده اعزامی از روستای “ظفرآباد” شهرستان “نور آباد” استان لرستان به نام “حجت الله محرابی” است که در عملیات مرصاد سال 1367 ناپدید می شود و بعدا مشخص می شود که اسیر شده اند اما چون همرزمان شان گفته بودند که او شهید شده است خانواده ایشان پیکر شهید را از معراج شهدای تهران تحویل می گیرند و به خاک می سپارند. اما 2 سال بعد در 1369 پس از بازگشت آزادگان به میهن رادیو لرستان اعلام می کند که ایشان زنده اند و در واقع یک رزمنده دیگری که شهید شده است به جای ایشان دفن شده است. تازه از اینجا ماجرا آغاز می شود و این رزمنده در پی آن است که روشن شود هویت شهیدی که به جای او دفن شده است متعلق به چه کسی می باشد. با گذشت 30 سال من موتیف وار به این آزاده گفتم شما در این مدت برای تشخیص هویت این شهید چه کردید. چرا که دغدغه ایشان بیشتر این بود که نام خود را از روی سنگ قبر برداشته و عنوان شهید گمنام را بر آن حک کند.

او افزود: اما برای من به عنوان یک مستند ساز که از این حکایت جانم در حال سوختن است این یک فیلم دغدغه مند و دغدغه ای از جنس یک جوان مستند ساز دهه هفتادی است. به اعتقاد بنده دفاع از خاک و وطن و ناموس بسیار مقدس است اما جنگ مخرب می باشد و آثار خیلی زیان باری دارد که یکی از این تبعات، گمنامی تعدادی از رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس است. در روستای پدری خود من، شاهد رنج مادران شهیدی بودم که 36 سال درب خانه را باز می گذاشتند تا فرزندشان در زمان بازگشت هنگام سرما و گرما پشت درب نماند و آنقدر گریه کردند تا بینایی چشمان شان را از دست دادند و یکی از آن ها حتی دچار اوهام گردید.

او در همین رابطه اظهار داشت: من در مراجعه به مسئولینی که بی تفاوت بودند بارها پیگیری کردم تا هویتی از این شهید بدست بیاید. حتی اطلاعات محرمانه ای بدست آوردم و هویت یابی این شهید را از بین حدود 1300 شهید عملیات مرصاد به 47 شهید رساندیم که به احتمال بسیار بسیار زیاد یکی از این ها می باشد. اما مسئولین همراهی نمی کنند. با یک آزمایش DNA از این شهید کار 100 درصدی انجام می شود اما بهانه هایی می آورند از این جنس که شاید با انجام آزمایش DNA چیزی مشخص نشود و من نمی توانم این را بپذیرم. ظاهرا شهدای گمنام را در پلاستیک خاصی قرار می دادند و به همین راحتی بدن از بین نمی رود. من از این مسئله خیلی ناراحت می شوم. البته من به خاطر شرایط خاص سال های جنگ حق می دهم اما امروزه انتظار احساس این مسئولیت را داریم.

او در مورد علت نام گذاری فیلم گفت: تیم فیلم سازی ما آن رزمنده آزاده را وادار به این می کند که به دنبال تعیین هویت شهیدی باشد که به جای او در آن مزار به خاک سپرده شده است. “در جستجوی یک سرباز” از همین جا می آید. ما به قصه سربازهایی از این دست می پردازیم.

غلامی در خصوص علت پرداختن به این سوژه گفت: زمان شروع فیلم با خودم گفتم شاید مادری 5 دقیقه از عمرش باقی مانده باشد و بتواند فرزندش را ببیند. من این را درک می کنم. محضر بسیاری از خانواده های شهدا رسیدم و توضیح دادند و من نمی توانم نسبت به رنج سالیان این خانواده ها که بسیاری هجمه رسانه های خاص هم به دنبال شان است بی تفاوت باشم. من با اینکه جنگ را ندیدم اما آن را کاملا می فهمم چون محضر خانواده های شهدا را درک و زندگی کردم و پای درد ایشان نشستم. می خواستم دِین خودم را به شهدای گمنام ادا کنم.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این مستند که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود تصریح کرد: پژوهش کار بسیار بسیار بسیار قوی است. تیم پژوهشی ما که شامل خانم “الهام شاکری داریان” که بسیار سختی کشیدند و خانم “زهره نجف زاده” و تهیه کننده آقای “سید مصطفی موسوی تبار” و بنده می باشیم یک سال سخت را داشتیم و خیلی محکم و منسجم پژوهش میدانی کار کردیم و اطلاعات سخت و محرمانه ای را که بدست آوردیم خیلی راحت در اختیار مخاطب قرار دادیم. با وجودی که 8 روز تصویر برداری داشتیم اما 1 سال زجر پشت این تیم پژوهشی هست. آمار و اطلاعات محرمانه بسیار سخت بدست می آید و شما باید خودتان را به نهادها اثبات کنید که نیت بدی ندارید و نیاز به نامه نگاری های فراوان دارد. یک جایی در آخر فیلم شما احساس می کنید هیچ کسی واقعیت را نمی گوید و این بسیار ناراحت کننده است. اشتباه ایشان باعث گمنام تر شدن این شهدا می شود و ما از هویت واقعی شهدا هر روز دورتر می شویم. فیلم قصه بسیار جذابی دارد که در نیمه ای از آن احساس و در نیمه دیگر منطق غالب است.

وی یادآور شد: من می خواهم به مخاطب نشان دهم که می شود شهدای گمنام را شناسایی کرد. من 2 مسیر را به تماشاگر نشان دادم؛ یکی اطلاعات آماری که در چه سال و گردان و گروهان و عملیاتی بوده اند و چه قد و سنی داشتند و دیگر از لحاظ DNA است. تیم پژوهشی ما از 1300 شهید به 47 شهید رساند، آیا مسئولین نمی توانند به یک شهید برسانند؟! به نظر من می توانند و این دِین در قیامت بر گردن شان است.

این کارگردان در خصوص چالش هایی که در طول ساخت این مستند با آن مواجه بود گفت: من به شدت چالش داشتم. این یک کار به شدت خط قرمزی بود و کسی اجازه نداشت راجع به این مسئله فیلم بسازد. من جسارت به خرج دادم و خیلی ها به من توصیه می کردند که این فیلم را نساز چون برایت مشکل ساز خواهد شد. حتی با شماره های ناشناس به سوژه های فیلم من زنگ می زدند و می گفتند از حضور در این فیلم پرهیز کنید. در حوزه آرشیو نیز با من همکاری نمی کردند و اطلاعات قوی را به سختی بدست آوردم.

وی در مورد برگزاری جشنواره سینما حقیقت و تاثیر آن بر روند کاری فیلم سازان جوان گفت: من خودم افتخار می کنم که به این مرحله از جشنواره سینما حقیقت راه پیدا کرده ام که قوی ترین جشنواره حوزه مستند در ایران می باشد. هر فیلم سازی هم باید افتخار کند که در اینجا فیلم سازان بزرگی را می بیند و ارتباطات جمعی خود را گسترش می دهد. این جشنواره به دیده شدن فیلم خیلی کمک می کند. اگر هم نامزد شویم و یا جایزه بگیریم که البته کار سختی است، دیگر بیش از اندازه خوشحال خواهیم شد.

او در مورد بخش آنلاین جشنواره گفت: سالن های سینما هر مقدار هم که بزرگ باشند اما جواب گوی این حجم از علاقه مندان سینمای مستند نیستند و برگزاری آنلاین جشنواره خیلی می تواند به بالا بردن سواد سینمایی مردم کشورمان کمک می کند و برای فیلم سازان هم که می خواهند فیلم شان دیده شود بسیار یاری رسانی خوبی است.

پانزهمین جشنواره سینما حقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ به دبیری محمد حمیدی مقدم در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=1071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.