سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

11
انیمیشن «آدم برفی»، اثر دایان جکسون؛ از مجموعه فیلم های کریسمس/

دوستی واقعی و از خودگذشتگی در انیمیشن «آدم برفی»

  • کد خبر : 2105
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲:۳۴
دوستی واقعی و از خودگذشتگی در انیمیشن «آدم برفی»
آدم برفی (The Snowma) فیلم انیمیشن تلویزیونی و حتی می توان گفت شاعرانه و موسیقیایی بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۲ براساس کتاب تصویری مرد برفی نوشته‌ی ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شد. 

سینمایی نیوز- آدم برفی (The Snowma) فیلم انیمیشن تلویزیونی و حتی می توان گفت شاعرانه و موسیقیایی بریتانیایی است که در سال ۱۹۸۲ براساس کتاب تصویری مرد برفی نوشته‌ی ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شد.

این فیلم توسط دایان جکسون بریتانیایی برای شبکه‌ی ۴ تلویزیون کارگردانی شد و اولین بار در ۲۶ دسامبر ۱۹۸۲ نمایش داده شد و خیلی زود با موفقیت روبرو شد. این فیلم توانست نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن کوتاه و برنده‌ی جایزه‌ی تلویزیونی بفتا بشود.

تیم بزرگ و متخصصی برای این کار زحمت کشیده‌اند و این درارتباط با خلق هر انیمیشن خوب و ماندگاری بسیار بدیهی است. آنچه آدم برفی اثر دایان جکسون را متمایز می کند، هنری بودن آن است با تکنیک دوبعدی که هنوز تک‌فریم‌هایش برای بسیاری از مخاطبان به شکل یک کارت پستال باقی مانده است و هر سال با ورود به روزهای کریسمس این فیلم بیشتر مطرح می‌شود. چرا که یکی از آثار خوب به‌یاد ماندنی با موضوع کریسمس است.

در UK FILM REVIEW مطلبی درتاریخ۱۷ دسامبر ۲۰۱۵ درباره‌ی این انیمیشن  وجود دارد:

نمادین و اثیری صفات مناسبی برای توصیف انیمیشن کوتاه و صامت آدم برفی هستند که براساس کتاب محبوب ریموند بریگز (۱۹۷۸) ساخته شده است. آدم برفی، از شور و هیجان نوستالژیکش گرفته تا درون‌مایه‌ی قابل‌شناسایی آهنگ «راه رفتن در هوا»، یکی از وجوه فرهنگ کریسمس را به تصویر می‌کشد که بسیار بر سرزبان است. پس چه چیزی در این کارتون بدون سناریو و نسبتا عجیب و غریب وجود دارد که به سرعت بر شمار مخاطبانش افزوده می‌شود؟

از آغاز، چیزی خواب و خیال مانند درباره‌ی انیمیشن کوتاه دایان جکسون وجود دارد. مراحل کار ساده است: پسربچه‌ای که در ایام کریسمس برف بازی می‌کند، او یک آدم برفی درست می‌کند و آن را با بعضی از لباس‌های خودش می‌آراید. کمی بعد، آدم برفی جان می‌گیرد و زنده می‌شود، سپس پسربچه و آدم برفی از شبی ماجراجویانه و سرشار از شادی‌های بی حد و حصر لذت می‌برند: از شرکت در جشن‌ و پایکوبی‌های بی‌شمار و نیز رفتن به اسکی شبانه با زمزمه‌ی آهنگ یاد شده که پیتراوتی (خواننده‌ی اوپرای مطرح انگلیسی ( تنور)) آن را به زیبایی اجرا کرده است. در حالی که یک پیش فرض خطی در روایت فیلم وجود دارد، برآیند احساسی آن بسیار عجیب و شوک آور ولی در عین حال به روشی خوب و مطلوب است.

پسربچه‌ی بی‌نام با  انبوهی از لذت‌ها و خطرات در فضایی بسیار کوچک مواجه می‌شود که فقط یک بچه این توانایی را دارد که با تاثیرات روانشناختی گیج‌کننده‌اش سازگار شود.

داستان بریگز از نظر موضوعی بسیاری چیزها را زیر برف مدفون کرده است. ارائه‌ی تفسیری صمیمانه درباره‌ی معصومیت، انزوا، آزادی و بی‌پروایی بی‌نظیر زندگی که به زودی رام و اهلی می‌شود. این واقعیت که پسربچه چیزی از خودش را به آدم برفی‌ای می‌دهد که بعد زنده می‌شود، مفهوم دلپذیری را اثبات می‌کند که رفاقت و همراهی برای همه‌ی افراد بخشنده موجود و ممکن است و این‌که دوستی حقیقتا رضایت‌بخش برای کسانی پیش می‌آید که مایل به از خودگذشتگی برای دوستی‌شان باشند.

به علاوه، ویژگی‌های خیالی طرح داستانی و احساس گریزگرایانه‌ی برخورد و رفتار جکسون، جهان شمول بودن جاذبه‌ی آدم برفی را مورد تاکید قرار می‌دهد که برای هر بیننده‌ای در هر جایی تماشایی است.

موسیقی همواره در سینمای صامت و نیز در فیلم‌های کوتاه اساسی بوده که در آن‌ها نیاز به تغییر سرعت، الزامی بدیهی محسوب می‌شود. تجربه و امتیاز سرشار از روح و احساسات بودن هاوارد بلیک (آهنگساز فیلم) باید یکی از برترین امتیازهای فیلم‌های همه‌ی زمان‌ها در نظر گرفته بشود. از لحظات دینگ دینگ آرام شادی تا سکانس‌های نسبتا پرخطر  سوار بر موتورسیکلت در جنگل، بلیک با ملودی‌هایش عمق بسیار زیادی به کاراضافه می‌کند. بلیک خود را نه تنها با سرعت وریتم زیاد تغییرات سازگار و همسو می‌کند، بلکه در ارائه‌ای چیره‌دستانه با مهارت موسیقی خود، آن سرعت را تا حدودی کنترل هم می‌کند.

گاهی اوقات چیزهایی درباره‌ی کریسمس وجود دارند که هیچ وقت نمی‌توانیم آن‌ها را دور بیاندازیم. آدم برفی مثالی از هنری است که فرم و شکل را تعریف می‌کند نه زمان را و همواره به عنوان قطعه‌ای عمیقا تاثیرگذار زنده خواهد ماند.

ترجمه و گردآوری: ماریا تابع بردبار

www.imdb.com/title/tt0084701/characters

www.feelinganimatedblog.wordpress.com/2017/12/25/short-review-the-snowman-1982/amp

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=2105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.