سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

2
درباره نمایش «ابر شلوارپوش» به نویسندگی، کارگردانی و نقش آفرینی «علیرضا اخوان»

رسوب رنج از دست دادن…

  • کد خبر : 33630
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
رسوب رنج از دست دادن…
متن "ابر شلوارپوش" ساختاری خواب واره یا رؤیا محور دارد.
سینمایی نیوز، سرویس تئاتر؛ تورج اردشیری نیا- عنوان نمایش بر گرفته از کتاب شعر «ولادیمیر مایاکوفسکی» هست که اتفاقا در آن سروده هم به مانند متن این نمایش، تم شکست در عشق مطرح است. ابر شلوارپوش مردی است که بر صحنه می گرید.
متن “ابر شلوارپوش” ساختاری خواب واره یا رؤیا محور دارد. نویسنده، کارگردان و بازیگر که هر ۳ یک نفر هستند، یک خواب و رویای یک هفته تکرار و دیده شده و بار آخر، بسیار واضح و با جزئیات در واقعیت، را دراماتیزه نموده است. در واقع، فرآیندی از وضع ناخودآگاه به عرصه خودآگاه آورده شده و سبک کار را شکل داده است. در خلاصه داستان نیز این طور نوشته‌شده‌است: “بازیگری در اتاقش برای جنازه‌ی معشوقه‌اش تئاتر اجرا می‌کند”.
اما این اتاق واقعی، که ما شکل خواب گونه و رؤیایی آن را بر صحنه می‌بینیم، اتاقی در آسایشگاه بیماران روانی و تیمارستان است که مرد جوان برای درمان در آن جا بستری‌ست. بنابراین نمی توانسته جنازه واقعی را با خود در آن جا نگهداری کند. پس بیماری او انگار این است که فکر می‌کند با یک جنازه که متعلق به معشوق او است زندگی می‌کند. به واقع، معشوق نمرده است بلکه ابژه عشق از دست رفته است و برای مرد جوان یا سوژه، تنها کالبدی به جا مانده است.
اساسا در تئاتر است که مرد جوان، مادر و عشق را از دست می دهد و در عین حال تنها تئاتر است که برای او باقی می ماند و روح و نفس او به تئاتر تبدیل شده و هم چنین با تئاتر می تواند در قالب کاراکتر های دیگری برود، از زندگی فاصله بگیرد و حتی در مونولوگی طولانی با استخوان های معشوق صحبت کند و در ذهن خود برای تماشاگرانی فرهیخته چون چخوف، بکت و کامو نمایش اجرا کند.
اشیاء حاضر در صحنه و دکور هم از تلویزیون برفکی و آینه شکسته تا اسکلت انسان و جمجمه تماشاگران که مخاطب تئاترند و همین طور میز نامرتب، هر کدام از نقصی برخوردارند که این حالتِ رویاگونه و روان پریش و شکست خورده سوژه را از عشق به مادر، معشوق و تئاتر نشان می دهند.
وضعیت های وجودی انسان معاصر هم چون رنج، عشق، مرگ، روایت پازل گونه و غیر خطی، سبک نوشتاری غریزی و منحصر به فرد، اجرایی با اتود های تمرین شده، نورپردازی، دکور، ریتم و میزانسن هایی در نسبت مناسب و متانسب با موضوع، ساختار نمایش را تشکیل می دهند.
آرزومند اجرا هایی موفق و با مخاطب برای این گروه نمایش.
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=33630
  • نویسنده : تورج اردشیری نیا
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 240 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.