سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱۲ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 4 ذی‌الحجه 1446
  • و : Monday, 2 June , 2025 می باشد
کل 10064 امروز 0

خبر فوری

مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

2

روایت شکل گیری آلبوم موسیقی “جام تهی” از زبان خالقش

  • کد خبر : 22782
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
روایت شکل گیری آلبوم موسیقی “جام تهی” از زبان خالقش
ندا حبیبی: فریدون شهبازیان در دومین جلسه از مستر کلاس مبانی آهنگسازی به تحلیل و آنالیز دو آلبوم «جام تهی» و «گریز» پرداخت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خانه موسیقی ایران، آلبوم جام تهی با صدای «محمدرضا شجریان» یکی از شاخص ترین آثار ارکسترال ایرانی است که اوایل دهه پنجاه بر روی شعر نو ساخته شد و جزو درخشان‌ترین آثار موسیقی معاصر به شمار می‌رود. اثر «گریز» نیز با صدای نادر گلچین با سبک و سیاقی مشابه در همان سالها به مخاطبان عرضه شد که از جمله پروژه‌های دوران دانشجویی شهبازیان است.

فریدون شهبازیان دومین جلسه از مستر کلاس خود را با مقدمه‌ای درباره شناخت کامل هنرجویان از ریتم و ملودی آغاز کرد و سپس از تاریخچه این اثر و ضبط آن در سری برنامه‌های گل‌های تازه و جزئیات رپرتوار اجرایی آن سخن گفت. بداهه‌نوازی در جام تهی تبدیل به یکی از مهم‌ترین ارکان این اثر شده است و شهبازیان به وجوب انکار ناپذیر این تکنیک در موسیقی ایران تاکید ویژه داشت. او حضور «حبیب الله بدیعی» و «محمدرضا شجریان» را برای خلق یک بداهه کم نظیر در موسیقی ایران ستایش و اضافه کرد هیچ دخل و تصرفی در ارائه هنر این دو نداشته است. وی تسلط خواننده در پرورش ملودی در مایه مورد نظر آهنگساز را بسیار مهم دانسته و از این جهت محمدرضا شجریان را الگویی برای خواننده‌های ایرانی به شمار آورد.
شهبازیان به لحن و سیاق موسیقی کلاسیک در این اثر -حتی در بداهه‌نوازی حبیب الله بدیعی- و به ظرفیت‌های موسیقی ایران برای خلق فضای ارکسترال اشاره کرد و تطبیق مبانی موسیقی ایران مانند پیش‌درآمد، ساز و آواز ، تصنیف و رنگ با مبانی موسیقی کلاسیک را شاخصه‌ای صحیح جهت درک و دریافت هنرجویان از تحلیل این اثر و آثار مشابه دانست.

این آهنگساز تسلط بالا بر ردیف موسیقی دستگاهی و شناخت دقیق موسیقی محلی ایران را برای آهنگسازان جهت خلق ملودی واجب شمرد و به هنرجویان تاکید کرد به اقصی نقاط ایران سفر کنند و موسیقی جای جای ایران را بشنوند و بشناسند.

توضیحات فنی و تاریخی پیرامون قطعات «راپسودی سنتور و ارکستر» و «راپسودی تار و ارکستر» و «درکوچه سار شب» دیگر بخش این جلسه بود.

پس از آنالیز فنی آلبوم جام تهی، شهبازیان از آلبوم «گریز» به عنوان پروژه دیگری از مجموعه گلها یاد کرد که با صدای نادر گلچین منتشر شد و دارای خصوصیات مشابه با جام تهی اما دارای رنگ متفاوت و فضای لطیف بیات اصفهان و نقش محوری تار فرهنگ شریف است. مباحث فنی پیرامون ویژگی های ریتمیک و ملودیک و ارکستراسیون این اثر و نیز نحوه انتخاب شعر و بهره‌گیری صحیح از صدای خواننده در جهت پیشبرد اهداف ملودی از دیگر بخش‌های این کلاس بود.

مستر کلاس آنالیز و تحلیل جام تهی و گریز با پرسش و پاسخ‌های هنرجویان از شهبازیان درباب موضوعاتی همچون پیدا کردن سبک شخصی در آهنگسازی و نحوه ارکستراسیون آثار ایرانی و تمرین های ذهنی به پایان رسید.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22782

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.