به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، سلسله نشستهای تالار هنر با هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان هر هفته با دعوت از تعدادی از هنرمندان و متخصصان این حوزه و در موضوعات متفاوت برگزار شد.
اولین نشست با موضوع «روند و شاخصهای انتخاب آثار در حوزه کودک و نوجوان» با حضور محسن امیری (مدیر تالار هنر)، ایرج محمدی (کارگردان و مدرس تئاتر عروسکی)، ناصر آویژه، میثم یوسفی، میلاد رمضانی و بهرام بهبهانی از کارگردانان و بازیگران تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.
ایرج محمدی با تاکید بر ویژگیها و تاثیر تئاتر کودک و نوجوان در رشد شخصیت نسلهای آینده گفت: «تئاتر کودک و نوجوان باید واجد موارد آموزشی، احساسی و سرگرمکنندگی باشد که در ذیل آن رشد تخیل، توانمندی کودک برای چارهگری و تصمیمگیری، فراگیری مشارکت و واکنش در قبال اتفاقات در کودک تقویت شود.»
او مجموعه این ویژگیها را برای رسیدن به نتایجی همچون افزایش اعتماد به نفس، روحیه امیدبخشی و حرکت و نشاط، فهم وقایع، پرورش خلاقیت و تفکر، شکوفایی استعدادها، درمان مشکلات رفتاری و اثرات درمانی دانسته که میتواند خاطرات ماندگار را رقم بزند، تخیل صحیح را تقویت کند و آیندهشان را بسازد.
میثم یوسفی، کارگردان تئاتر نیز در این نشست ضمن تشکر از مدیریت تالار هنر برای رایزنیها و تعاملاتی که با شهرداری و سازمانهای دیگر شکل داده و اقداماتی که برای تبلیغات تالار هنر در شهر انجام میدهد، گفت: «به هر حال تنظیم اجراها و انتخاب اجراها متاثر از شرایط تقویمی و مناسبتها خواهد بود و جغرافیای تالار هنر هم در انتخاب آثار موثر است.»
او ادامه داد: «باید در تالار هنر المانهای حضور کودکان و نوجوانان فراهم بشود. باید شرایط سختافزاری برای این که کودک و نوجوان یک تجربه جذاب پیش از نمایش و در سالن داشته باشد، سوق پیدا کند.»
در ادامه ناصر آویژه، کارگردان تئاتر و تئاتر کودک و نوجوان نیز از تجربه خود در شورای انتخاب آثار گفت: «در دورههای قبل فراخوانی با تفکیک بخشهای نسل میانه و نسل نو منتشر میشد. در آن فراخوان اگر نسل نو پذیرفته میشد با همکاری مشاور هدایت میشد تا کار به استانداردهای لازم برای اجرا در تالار هنر برسد.»
او دعوت از هنرمندان شاخص را برای الگوسازی اجرای موفق پیشنهاد داده و پشتیبانی مالی برای پیشکسوتان را لازم دانستند.
آویژه ادامه داد: «با توجه به اینکه برای همه فضای کار نیست به ناچار هر هنرمند هر دو سال یکبار فرصت اجرا پیدا خواهد کرد.»
او برگزاری یک دوره نمایشنامهخوانی برای حضور جوانان و معرفی نمایشنامههای جدید در حوزه کودک و نوجوان را پیشنهاد داد.
بهرام بهبهانی، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز در ادامه گفت: «مهم این است که با توجه به مشکلات، مدیر بتواند خلاق عمل کند و مشکلاتی که به لحاظ مالی وجود دارد را با تمرکز روی نیروی انسانی سامان بدهد.»
او انتشار مجله کودک و نوجوان، دورههای آموزشی، تولید پادکست کودک و نوجوان، حمایت از گروههای ثابت، آرشیو متون کودک، اعلام برنامههای آینده به تماشاگران و آبونمان کردن تماشاگران را پیشنهاد داده و هر یک را از راههای موثر در جذب تماشاگر معرفی کرد.
میلاد رمضانی در ادامه این نشست بر تفکیک بخش خردسال و نوجوان و تولید تئاتر برای هر بخش تاکید کرد. این بازیگر و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان به تاثیر حضور روابط عمومی در تمامی بخشهای اجرایی پرداخته و درخواست کرد که روابط عمومی در انحصار گروهی خاص نباشد.
او در بخش دیگر صحبتهایش بر تصویرسازی غنی و جذاب در آثار کودک و نوجوان تاکید کرد.
در این نشست رسیدن به یک اساسنامه برای انتخاب آثار و همچنین حضور تخصصهای مختلف تئاتری در ترکیب شورای انتخاب آثار مورد دقت قرار گرفت. اینکه شورای انتخاب آثار علاوه بر نظرات و نگاههای مختلف هنری باید شامل افرادی با تخصصهای مختلف تئاتری مثل طراح، کارگردان و بازیگر و نویسنده و آهنگساز باشد از جمله مباحث مطرحشده در این نشست بود.
در ادامه این نشست، پیشنهادهایی هم برای موفقیت اقتصادی و فروش بلیت گروههای تئاتری در حوزه کودک و نوجوان مطرح شد و هنرمندان حاضر در این نشست برای همکاری و به اشتراکگذاری دادههای جمعآوریشده خود در حوزه جذب مخاطب اعلام آمادگی کردند.