به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت جشنواره فیلم فجر، شروع قصه با شهر قصه
هرچند تاریخچه میزبانی از اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر به چهل سال قبل برمیگردد؛ اما ۳۲ سال قبل و در جریان برگزاری یازدهمین جشنواره فیلم فجر برای اولینبار اهالی رسانه صاحب سینمایی اختصاصی شدند. در سومین جشنواره فیلم فجر و در دورانی که رسانه به شکل امروز فراگیر نبود برای اولینبار مکانی ویژه به خبرنگاران، عکاسان و نویسندگان سینمایی برای تماشای فیلمهای جشنواره فجر اختصاص داده شد و یک ردیف در سینما «صحرا» نخستینبار در اختیار خبرنگاران قرار گرفت؛ اما اهالی تا سال ۷۱ و برگزاری جشنواره یازدهم فیلم فجر منتظر ماندند تا در این سال برای اولینبار سینمای شهرقصه بهعنوان سینمای مختص منتقدان و خبرنگاران معرفی شد.
سینما قدس سه دوره میزبان
در دورههای دوازدهم و سیزدهم جشنواره، سینما «قدس» میزبان رسانهها بود و پس از سه دوره سینمای رسانهها در دوره هفدهم بار دیگر به سینما «قدس» برگشت.
سینما فلسطین محبوب دهه ۷۰ و ۸۰
سینما فلسطین را با پنج دوره میتوان سینمای محبوب مدیران جشنواره در دهههای ۷۰ و ۸۰ دانست. نخستین میزبانیهای این سینما در دوره چهاردهم رقم خود که تا دوره شانزدهم به صورت متوالی ادامه داشت. سینما فلسطین در دهه ۸۰ نیز در دورههای ۲۵ و ۲۷ میزبان اهالی رسانه بود. اتفاقی که در آخرین دوره میزبانی این سینما با نمایش جنجالی «درباره الی» در ساعات بامدادی همراه بود تا آن جمعیت انبوه آخرین تصویر از خاطره میزبانی سینما فلسطین از اهالی رسانه را رقم بزند تا پنجمین میزبانی سینما فلسطین از اهالی رسانه آخرین دوره آن نیز باشد.
استقلال و عدد ۴
در دوره هجدهم سینما «استقلال» برای اولینبار میزبان اهالی رسانه شد. اتفاقی که در دورههای ۱۹،۲۱ و ۲۲ نیز تکرار شد تا سینما استقلال مجموعا چهار بار میزبانی از اهالی رسانه را تجربه کرده باشد.
حجاب و تک عدد ۲۰
در دوره بیستم اهالی رسانه به سالن «حجاب» رفتند تا این اولین و آخرین دوره میزبانی این سالن از اهالی رسانه را شاهد باشیم.
صحرا مشترک با قدس در عدد ۳
سینما صحرا هم یکی دیگر از سینماهای مرکز تهران است که سابقه سه دور میزبانی از اهالی رسانه را دارد. اهالی رسانه برای اولینبار برای تماشای آثار در سال ۸۳ و در دوره ۲۳ به این سالن رفتند. اتفاقی که در دورههای ۲۴ و ۲۶ نیز تکرار شد.
برج میلاد؛ محبوبترین مکان میزبانی
سال ۸۸ و در جریان برگزاری بیستوهشتمین جشنواره فیلم فجر بود که شهر تهران با ظرفیتی جدید به نام «مرکز همایشهای برج میلاد» برای میزبانی از رویدادهای مختلف مواجه شده بود. هرچند در آن سال رفتوآمد خبرنگاران عمدتا از مرکز شهر به برج میلاد سخت به نظر میرسید؛ اما در نهایت از سال ۸۸ تا ۹۵ (دورههای ۲۸ تا ۳۵) برج میلاد ۸ سال متوالی میزبان اهالی رسانه شد. پس از سه دوره دوری جشنواره از برج میلاد به دلیل شرایط خاص کرونایی و فضاهای زیاد این مجموعه در دوره ۳۹ بار دیگر برج میلاد میزبان اهالی رسانه شد که این میزبانی در دوره چهل هم ادامه داشت و بار دیگر پس از یک سال رفت و برگشت جشنواره به پردیس ملت، برج میلاد در روزهای آخر و پس از حواشی عجیب در جشنواره ۴۲ نیز میزبان اهالی رسانه شد تا در مجموع با یازدهمین دوره میزبانی از اهالی رسانه رکورددار باشد.
پردیس ملت؛ رقیبی برای میلاد
پردیس ملت در تمام سالهای اخیر همواره آلترناتیو بالقوه برج میلاد برای میزبانی از اهالی رسانه بوده و حتی در دورههایی که برج میلاد بهعنوان خانه یا کاخ جشنواره فعالیت میکرده نیز پردیس ملت میزبان هنرمندان و اهالی خانه سینما بوده است.
پردیس ملت اولین میزبانی را در سال ۹۶ و دوره ۳۶ تجربه کرد که این میزبانی در دورههای ۳۷ و ۳۸ نیز ادامه داشت.
آخرین میزبانی پردیس ملت از اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر به سال 1400 و اولین دوره دبیری مجتبی امینی در جشنواره چهلم باز میگردد تا این سینما نیز با چهار میزبانی در کنار سینما استقلال، سومین سینمای پرتعداد از لحاظ میزبانی خبرنگاران و منتقدان
سینمایی باشد.
فجر همچنان در آرزوی مکانی ثابت
سال گذشته بود که مدیران سینمایی دولت سیزدهم با تبلیغات فراوان از اختصاص زمینی در بلوار کشاورز برای ساخت کاخ (خانه) جشنوارههای فجر خبر دادند. اتفاقی که عمر مدیریت مدیران دولت سیزدهم نیز به پایان رسید؛ اما هنوز نه کسی از محل دقیق کلنگزنی خانه جشنواره خبر دارد و نه جزئیاتی از طراحی آن میداند؛ اما این بیم میرود که طلسم خانه به دوشی جشنواره فجر همچنان ادامه داشته باشد مگر اینکه مدیران سینمایی دولت چهاردهم یکبار برای همیشه با مدیران شهرداری تهران برای میزبانی دائمی برج میلاد از اهالی رسانه به توافق رسیده باشند.
منبع: روزنامه صبح نو