سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

16
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با "صمد قربانزاده" نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه "سریشوک" در حاشیه سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛

“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی

  • کد خبر : 7950
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۳:۰۷
“سریشوک” فیلمی فانتزی تخیلی از پردازش اسطوره ایرانی باستانی
ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم و رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم.

سینمایی نیوز- فیلم کوتاه داستانی “سریشوک” در بخش مسابقه سینمای ایران سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. با کارگردان و نویسنده فیلمنامه این فیلم در پردیس سینما گالری ملت، محل برگزاری جشنواره که به تازگی از جلسه نمایش فیلم آمده بود، به گفت و گو نشستیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی نیوز، “صمد قربانزاده” کارگردان فیلم کوتاه “سریشوک” ضمن عرض سلام خدمت تمامی دوستان و فیلمسازان، در مورد علت نامگذاری این فیلم بیان داشت: در مورد فیلم “سریشوک” باید بگویم که این عنوان در واقع برگرفته شده از یک اسطوره ایرانی- باستانی است و اسم یک گاو است؛ گاو “سریشوک” یا “هَدیوَش” که اسم فیلم از آن انتخاب و اقتباس شده است. این اسطوره به جاودانگی می پردازد و انسانی که به دنبال عمر جاودان و نامیرایی است و این گاو توسط فردی به نام “گوپت شاه” نگهداری می شود.

 

این فیلمساز جوان درباره موضوع این فیلم اظهار نمود: در مورد فردی است که برای اینکه بخواهد به یک جاودانگی و نامیرایی برسد حتی حاضر است فرزند خودش را قربانی کند.

وی در مورد علت پرداختن به این سوژه گفت: دلیل پرداختن به این سوژه ۱ ماهه اتفاق نیفتاده است، من در ذهنیت قبلی ام و پایان نامه کارشناسی ارشدم در دانشگاه هنر تهران در مورد همین مسائلِ روانکاوی و اسطوره ای بوده است و رابطه عکاسی با این ها را بررسی کردم. یعنی یک شبه به وجود نیامده است.

وی تاکید کرد: من چندین سال است که دنبال فضای ناخودآگاهی هستم و دنبال یک سری فضاهایی هستم‌ که از واقعیت بیرون بیاید. فیلم نقطه ای شد که بتوانم همه اینها را با هم‌ مچ کنم چون در عکاسی نمی توانستم‌ این کار را انجام‌ کامل بدهم. برای تثیبت فیلم‌ توانستم صدا، حرکت و گریم بیاورم.  به خاطر همین نمی توانم بگویم که ۱ ماهه یک اتفاقی افتاده است و آمده ام به آن پرداخته ام. سال ها بحث ذهن من بوده است و بیشتر، آن بحث تخیلی بودن و آن جهان غیر واقعی که من همیشه دوست دارم و در این فیلم هم سعی کردم‌ به آن برسم و نمی دانم چقدر رسیده ام کامل بوده یا نبوده است.

او در مورد جای خالی چنین فیلم هایی گفت: در مورد فیلم‌ سازی، این فیلم تجربه اول من است. و ۲ سال است که در مورد فیلم سازی فعالیت می کنم و حرفه من در عکاسی است و تمام ذهینت من از عکاسی می آید. عکس های من هم در فضای تخیلی – فانتزی است و این فیلم هم ژانر کاملا تخیلی- فانتزی دارد.

او در همین رابطه اضافه کرد: متاسفانه در سینمای ایران، چه در سینمای کوتاه و چه در سینمای بلند به فیلم های فانتزی – تخیلی پرداخته نشده است تا بتوانیم از تجربیات دوستان استفاده کنیم. این فیلم به شکلی یک جور آزمون و خطا بود و با یک بودجه کم و در شهرستان و با عوامل شهرستان همراه بود و نمی دانم که در نهایت چه اتفاقی می افتد ولی ساخت این فیلم برای خودم‌ تجربه جالبی بود.

وی در مورد روند تولید و مراحل کار تصریح ساخت: من سال ۱۳۹۵ در مورد رشته عکاسی یک مجموعه  به نام “گاوکشی” داشتم، که ایده اصلی این فیلم هم به شکلی از آن مجموعه آمد. البته آن هم به رمان “سال بلوا” زنده یاد “عباس معروفی” وصل بود. من پارسال از دل همان مجموعه حدود ۳۰ موضوع در مورد گاو کار کردم و از آن ۳۰ موضوع، یکی انتخاب شد که همین فیلم ما است.

وی در همین ارتباط یادآور شد:  یک پروسه ۵ یا ۶ ساله بود و روند تولید این فیلم نیز یک سال و خرده ای زمان برد. چون‌من تجربه ای در فیلم نداشتم، دانه به دانه در مورد فیلمنامه نویسی و کارگاردانی مطالعه می کردم. هنوز هم بسیاری از مطالب را نمی دانم.

او خاطرنشان ساخت: برای من بسیار جالب بود! در این جشنواره فیلم هایی را می دیدم به لحاظ کَستینگ بسیار سینمایی بودند. ما با تلاش بسیار و بودجه شهرستانی این‌ فیلم‌ را ساختیم و همین که در این‌ جشنواره انتخاب شده است برای من باعث خوشحالی است. مکان فیلمبرداری در ارومیه است. لوکیشن ما کوره آجرپزی بود که آنجا را طراحی صحنه کردیم و در آن موقعیت فیلم‌را ساختیم.

وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم گفت: مهمترین چالش من در مورد خودِ این ایده بود. چون‌ ایده بزرگی بود و برای من بسیار سخت بود. رسانه سینما را نمی شناختم و هر چه در ذهن من بود به واسطه عکاسی بود ولی دوستانی در کنارم‌ داشتم که بسیار کمکم کردند. همچنین کار با شخصیت بچه برای من بسیار سخت بود؛ زیرا اولا تازه به دنیا آمده است و موقعی که می خواستیم‌ بخوابد گریه می کرد و موقعی که می خواستیم گریه کند می خوابید! در کل ساختن این فضا برای ما بسیار دشوار بود.

وی در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود گفت: من فکر می کنم تازه بودن این‌نوع فضا و صحنه سازی و این نوع پرداخت و شیوه بازی بازیگران و گریم خوب می تواند مورد توجه قرار گیرد و جذاب باشد.  ما این‌ نوع فیلم ها را در سینمای دنیا بسیار داریم و به فضای فانتزی بسیار پرداخت شده است.

او افزود: ما می توانیم‌از اسطوره ها، اقتباس ها و ادبیات قدیمی استفاده کنیم و دوباره به آن‌ ها بپردازیم، رابطه بین ‌کتاب و پژوهش را در قالب این اسطوره پرداخت کنیم. من در کارهای عکاسی ام‌ هم بسیار به اسطوره علاقمند هستم. ما هر حرفی را هم که بخواهیم بزنیم به نظرم‌در قالب یک سری نماد، نشانه و اسطوره می توانیم بگوییم که نه خیلی پُر رنگ می شود و بسیار هم راحت می توانیم حرف خود را بیان کنیم.

او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه خاطر نشان ساخت: بخصوص برای ما که در شهرستان داریم فیلم‌می سازیم کمبود فراوان داریم. من در این جشنواره فیلمی دیده ام‌که زیر ۵۰۰ میلیون هزینه نشده است. در شهرستان با ۵۰۰ میلیون فیلم سینمایی می بندند. ما در شهرستان با عوامل و امکانات کمتری داریم فیلم می سازیم. متاسفانه فیلم هایی که از شهرستان می آید در برابر عظمت فیلم هایی که در تهران ساخته می شود، دیده نمی شود. امیدوارم‌ روزی برسد که برای دوستانی که در تهران و در شهرستان فیلم می سازند توازنی برقرار شود.

او در مورد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و تاثیر آن بر فیلمسازان جوان گفت: به نظرم‌ تاثیر بسیار زیادی دارد. جشنواره فیلم کوتاه جزوء مهمترین جشنواره ها در منطقه و دنیا است و ۲ سال است که جزء جشنواره کوالی فای اسکار  و حتما تاثیرگذار است. حداقل برای فردی که بخواهد فیلمساز شود نقطه شروع خوبی است.

او در بخش پایانی صحبت های خود بیان داشت: به نظرم چیزی که باید توجه شود سوای بحث فیلمسازی، حمایت است. انتظاری ندارم که فیلم من در این جشنواره دیده شود، البته خوشحال می شوم که مورد استقبال قرار گیرد و دیده شود ولی امیدوارم مسئولان و دست اندرکاران و انجمن و تهیه کننده ها حمایت کنند.

سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه به دبیری محمد رضا آذر پندار در پردیس ملت در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.