سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

0

سه اتفاق مهم فجر ۴۳

  • کد خبر : 37841
  • ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
سه اتفاق مهم فجر ۴۳
هویت بخشی به فیلم‌های مسابقه ایران، احیای سیمرغ مردمی و آشتی با منتقدان سه اتفاق مهمی است که تاکنون چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به آن ملزم بوده است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت جشنواره فیلم فجر، هویت بخشی به فیلم‌های مسابقه ایران، احیای سیمرغ مردمی و آشتی با منتقدان سه اتفاق مهمی است که تاکنون چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به آن ملزم بوده است.

کمتر از دوماه دیگر به آغاز جشنواره فیلم فجر باقی مانده و آنچه جشنواره چهل و سوم را با وجود تغییرات مدیریتی امیدوارکننده جلوه می‌دهد، سه اتفاقی است که از دل تصمیمات آن بیرون آمده است.

پس از تغییر چهره سیاسی کشور به واسطه روی کار آمدن دولت چهاردهم آنچه بیش از هر چیز برای محافل سینمایی و رسانه‌ای مهم بود تعیین تکلیف مسیر و سرنوشت جشنواره فیلم فجر بود و این اهمیت آنجایی دو چندان شد که محمد خزاعی با حضور در برنامه سینمایی هفت علنا اعلام کرد در شرایطی دبیر جشنواره فیلم فجر خواهد ماند که رئیس سازمان سینمایی نیز باقی بماند. اتفاقی که عملا با انتصاب رائد فریدزاده به عنوان رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم مشخص کرد شخصی غیر از خزاعی مسئولیت دبیری جشنواره را عهده دارد خواهد بود.

در این یادداشت انتصاب منوچهر شاهسواری و مرور سه تصمیم مهمی که تا بدین‌جا در برگزاری جشنواره چهل و سوم گرفته شده مرور خواهیم کرد. این تصمیمات در راستای احیای بزرگترین فستیوال انقلاب یعنی جشنواره فیلم فجر اتخاذ شده است. جشنواره‌ای که باید باشکوه‌تر از همیشه و در راستای اعتلای فرهنگ انقلابی دینی و ملیتی کشور گام بردارد.

جداسازی بخش ملی از بین‌الملل
هویت بخشی به جشنواره مهمترین نیازی بود که همواره اهالی سینما از آن سخن می‌گفتند. اتفاقی که سرانجام با جداسازی بخش ملی از بین‌الملل باعث شد تا همزمان هم بخش ملی دارای هویت مستقل خود شود و هم بخش بین‌الملل با خروج از سایه بخش ملی تبدیل به یک رویداد جهانی قابل اعتنا شود. اما یک تصمیم شتابزده و نگاه نادرست باعث شد تا همه آنچه در طی سالیان گذشته به عنوان یک امتیاز پیش روی سینمای ایران قرار گرفته بود به ناگاه از بین برود.

مدیران کنونی سینما با پرهیز از نگاه احساسی و شتابزده و با در نظر گرفتن منافع کلان سینمای ایران، دریافتند که ضمن اعتبار بخشی بیشتر به بخش ملی جشنواره‌ای که به یمن پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است و افزایش مشارکت و نشاط عمومی در برپایی آن، وجه بین‌الملل سینمای ایران برای بازیابی اعتبار جهانی خود، نیاز به جشنواره‌ای مستقل دارد و همین موضوع اولین تصمیم امیدوار کننده برای ادامه مسیر سینمای ایران است.

سیمرغ مردمی و پاک نکردن صورت مساله
برای ما که انگار سال‌هاست عادت کرده‌ایم به جای اصلاح روند صورت مساله را پاک کنیم، خبر بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر نشان از یک تغییر رویکرد ویژه در راهبرد مدیریت سینما و البته جشنواره دارد. این بار مدیران سینمایی و دبیر جشنواره بجای انتخاب ساده‌ترین مسیر که همان حذف صورت مساله است، تصمیم گرفتند با واقعیت مواجه شده و برای تغییر اشکالات پیش روی گام بردارند. در واقع هراس نداشتن از مواجهه با اتفاقی که همه سینماگران به اهمیت آن طی سالیان گذشته صحه گذاشته‌اند و در سه سال اخیر معترض حذف سیمرغ مردمی بوده‌اند، نشانه‌ای از درک اقتضای کار جشنواره و فضای فرهنگی است و این نکته که مدیران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر بجای فرار از مواجهه با اتفاقی سخت و حاشیه‌ای؛ ابتدا تصمیم به حفظ آن و سپس اصلاح فرآیند‌های معیوب گرفتند. نشانه‌ای که اگر در سایه تصمیمات مهم سینمایی و جشواره نیز دیده شود، دوره‌ای موثر و متفاوت در مدیریت سینمای ایران خواهد بود.

اعتبار بخشی به جریان نقد سینمایی
از آخرین باری که یک منتقد سینمایی در ترکیب هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر حضور داشت چهار سال می‌گذرد و امسال و در این دوره از جشنواره دو منتقد سینمایی در فرآیند انتخاب آثار برای مسابقه سینمای ایران مشارکت خواهند داشت. دوره سی و هشتم بود که رضا درستکار به عنوان منتقد و روزنامه‌نگار همراه با محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، سید محمود رضوی و حسین کرمی فرآیند بازبینی و انتخاب آثار را برعهده داشت. امسال و در جشنواره چهل و سوم در اتفاقی که نشان از اعتباربخشی جریان نقد سینمایی برای مدیران تصمیم گیر جشنواره دارد، محمود گبرلو و آرش خوشخو در ترکیب هیات انتخاب حضور دارند.

هر چند حضور یک منتقد در ترکیب هیات داوران فجر مسبوق به سابقه بوده و مرحوم علی معلم در این میان رکورددار است، اما چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را می‌توان به واسطه حضور دو منتقد در ترکیب هیات انتخاب دارای جایگاه ویژه دانست و این حضور را آغاز آشتی مجدد منتقدان سینمایی با جشنواره فیلم فجر قلمداد کرد. موضوعی که در سال‌های گذشته انجمن منتقدان در اعتراض به سیاست‌های جشنواره عملا دست به تحریم مهمترین جشنواره سینمایی کشور زده بود و حالا با حضور دو عضو رسمی از این انجمن، حضوری متفاوت را در سینمای ایران تجربه می‌کند، حضوری که شاید در ادامه به احیای جریان نقد در سینمای ایران هم منجر شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.