به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، سینمای ایران در ۶ماه و نیمی که از سال ۱۴۰۱ میگذرد، ۳۹ فیلم بلند سینمایی به روی پرده برده است که از این تعداد، ۷ فیلم کمدی بودند. مجموع گیشه سینمای ایران در این مدت، حدود ۲۷۰ میلیارد تومان بوده که سهم این ۷ فیلم، چیزی در حدود ۱۳۴ میلیارد تومان بوده است. به عبارتی، این ۷ فیلم، به اندازه نصف گیشه سینمای ایران در طول امسال فروش داشتهاند و نصف دیگر فروش، میان ۳۲ فیلم دیگر سرشکن شده است.
با نگاهی به این ۷ فیلم متوجه میشویم که ۲ فیلم پرمخاطب این فهرست، بیشترین میزان فروش را داشتهاند: انفرادی که ۶۹ میلیارد تومان فروخت و سگبند که فروشی معادل ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را تجربه کرد.
عطش مخاطب و البته سینماداران برای فیلمهای کمدی به اندازهای است که در نبود فیلمهای کمدی پرمخاطب، انفرادی که بیش از ۵ ماه و نیم به روی پرده است، همچنان مخاطب داشته و به دومین فیلم پرفروش این روزهای سینمای ایران تبدیل شده است. سگبند هم که حدود یکماه و نیم زودتر از انفرادی به روی پرده رفت، همچنان در ۷ سالن کشور به روی پرده بوده و میزان فروش آن، از چندین فیلم جدید نیز بیشتر است.
از دیگر سو، آغاز نمایشهای کمدی در چندین سینما و پردیس سینمایی پایتخت و میزان استقبالی که از این نمایشها شد نیز نشان از تمایل مخاطبان برای تماشای آثار کمدی است. بهطوریکه بسیاری از این نمایشها بدون آنکه از تبلیغات شبکههای مجازی برخوردار باشند و خبرسازی چندانی حول آنها شکل گرفته باشد، موفق شدند تا در کمتر از ۲۴ ساعت، تمامی بلیتهای خود را فروخته و در نخستین اجرای خود، قدرتمند ظاهر شوند.
این نشانهها، میزان عطش سینمای ایران و مخاطبان آن به اکران آثار کمدی را نشان میدهد علیالخصوص اینکه کشور طی ۲ ماه محرم و صفر، فیلم کمدی چندانی را به خود ندیده و پس از پایان صفر نیز ناآرامیها، اجازه شادی را به مخاطبان نداده است؛ بنابراین بسیار واجب است تا شورای صنفی نمایش، در شرایط فعلی، با یک برنامهریزی درست، صاحبان آثار کمدی پرمخاطب، که ازقضا، کم هم نیستند را مجاب کند تا فیلم خود را به روی پرده فرستاده تا با شکلگیری یک رقابت درست، گیشه به سمت آثار کمدی معطوف شده و در این وانفسا، آثار سینمای اجتماعی که خود میتوانند تضمینکننده گیشه فصول مختلف سال باشند، اینگونه در رقابت با یکدیگر، به سرشکن شدن فروش خود منجر نشوند.