سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱۲ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 4 ذی‌الحجه 1446
  • و : Monday, 2 June , 2025 می باشد
کل 10064 امروز 0

خبر فوری

مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

10
روایت دو جامعه‌شناس از «هیچ‌کس منتظرت نیست» مستندی درباره زنان کارتن‌خواب: زمین ماندن حوزه آسیب‌های اجتماعی به دلیل فساد و رانت در نهادهای عمومی

سینمای مستند باید زیر پوست شهر را روایت کند

  • کد خبر : 12113
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
سینمای مستند باید زیر پوست شهر را روایت کند
احمد بخارایی باور دارد مخاطب پس از تماشای «هیچ‌کس منتظرت نیست» نمی‌تواند آرام باشد و بهاره آروین نیز درباره این مستند ادامه داد طرح مساله کاهش آسیب به جای حذف افراد آسیب دیده سخت است.

مهسا بهادری: دفتر پخش «رویش» به عنوان یکی از طرح‌های جدید زنجیره توزیع سازمان سینمایی سوره از ۲۸ آذر با اکران مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست» ساخته محسن اسلام‌زاده فعالیت خود را آغاز کرده است. اما اگر بخواهیم به موضوع این اثر که تا ۱۵ دی هر روز در سانس ۱۷ در پردیس سینما بهمن تهران به نمایش درمی‌آید، بپردازیم باید بگوییم که این اثر اجتماعی روایتی از مرکز نگهداری زنان کارتن‌خواب در منطقه شوش تهران با نگاهی به فعالیت‌های اجتماعی «سپیده علیزاده» است.

در حقیقت این مستند اجتماعی که اکران‌های منطقه‌ای و رویدادمحور برای آن در نظر گرفته شده است، علاوه بر پرداختن به مصائب زنان آسیب‌دیده، چالش‌های حاشیه‌نشینی و خیابان‌زیستی را در نسبت با سوژه اصلی خود تعریف می‌کند.

این اثر حول شخصیت سپیده علیزاده و یکی از مددجویان سابقش به نام منا است و در کنار موضوع اصلی و پرداختن به شخصیت این دو، به قصه‌هایی از زنان کارتن‌خواب و ترک‌کرده‌های اعتیاد و معرفی الگوهای درست در توانبخشی این افراد می‌پردازد.

در ادامه نظر دو استاد جامعه‌شناس درباره این مستند را می‌خوانیم.

جامعه‌شناسی کف خیابانی‌ست که سپیده علیزاده رفته

احمد بخارایی عضو هیات علمی دانشگاه و جامعه‌شناس پس از تماشای مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن اسلام‌زاده اظهار کرد: من اهل گریه کردن نیستم اما این مستند به اصطلاح اشکم را درآورد و کار محسن اسلام‌زاده به عنوان سازنده اثر محشر و عجیب بود.

وی ادامه داد: «آنقدر مستند طبیعی از آب درآمده است که انگار همه صحنه‌ها ساخته شده است و به همین دلیل من دائما با خود کلنجار می‌رفتم که این مستند است یا اثری‌ست که سناریو دارد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه اعتیاد و مصرف انواع مواد مخدر متاسفانه تبدیل به یک نابهنجاری هنجار شده است، افزود: «در جامعه‌ای که بدی‌ها عادی تلقی شود، بهترین وسیله برای پیام‌رسانی و اطلاع از وضعیت جامعه و زیرپوست شهر همین تصویرسازی‌ها و مستندسازی‌هاست چرا که به عنوان آینه تمام‌نمای جامعه عمل می‌کند.»

بخارایی تاکید کرد: «مخاطب مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» با هر گرایش‌و سطح درک و فهمی با تماشای این اثر به خود می‌آید و نمی‌تواند آرام باشد. جنس تصویربرداری و صداگذاری و نوع پرداخت به موضوع و شخصیتی همچون «سپیده علیزاده» که من او را نمی‌شناختم اما به زندگی ایشان عمیق پرداخته شد، به گونه‌ای بود که هر تماشاگری می‌تواند با شخصیت‌های اثر همذات‌پنداری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «این کنشگری‌های فردی و فعالیت‌هایی که سپیده علیزاده انجام می‌دهد، باید رواج داده شود تا منِ جامعه‌شناس یاد بگیرم که جامعه‌شناسی تنها تدریس و کلاس درس نیست بلکه کف خیابانی‌ست که سپیده علیزاده آنجا حضور داشته و حماسه آفریده است.»

زمین ماندن حوزه آسیب‌های اجتماعی به دلیل فساد و رانت در نهادهای عمومی/سینمای مستند باید زیر پوست شهر را روایت کند
احمد بخارایی

تصویر ساخته شده از معتاد باید شکسته شود

بهاره آورین عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس درباره موضوع مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» که به مساله زنان آسیب دیده‌ می‌پردازد، گفت: «جا انداختن بحث کاهش آسیب به جای آنکه افراد حتما باید مصرف مواد را ترک کنند و چون این اتفاق در اکثر مواد رخ نمی‌دهد به سمت حذف آن‌ها از سطح شهر می‌روند، سخت است.»

وی ادامه داد: «ما نیاز داریم تصویر کسانی را که روزی اعتیاد داشتند اما در حال حاضر بسیار عادی در کنار ما رفت‌وآمد می‌کنند، بازنمایی کنیم. شاید بتوان گفت اینکه سیاستمداران به سمت کاهش آسیب نمی‌روند بدین دلیل است که از آن می‌ترسند و یا تصور می‌کنند که نمی‌توان برای جامعه به اصطلاح جا انداخت که معتاد کسی شبیه ماست و ممکن است روزی هر کدام از ما گرفتار شویم.»

بیشتر بخوانید:

انتظار رهایی از آسیب های اجتماعی بانوان در قاب تصویر

پای یک مستند به سینما باز شد

راه‌یابی «هیچکس منتظرت نیست» به جشنواره سینمای مسلمان کازان

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه باید از هر نوع تصویرسازی که به از بین بردن شکاف ذهنی کمک می‌کند، استقبال شود، اضافه کرد: «یک شکاف ذهنی بین جامعه با افراد و برعکس وجود دارد که باید کم شود و کار اصلی برای از بین بردن شکاف این است که باید تصویر داشته باشیم. از سوی دیگر تا به صورت مستقیم با زنان آسیب‌دیده تعامل نداشته باشیم، متوجه نمی‌شویم که آن‌ها هم افراد عادی هستند که باید تا زمانی که بخواهند سبک زندگی خود را تغییر دهند، کمکشان کرد.»

زمین ماندن حوزه آسیب‌های اجتماعی به دلیل فساد و رانت در نهادهای عمومی/سینمای مستند باید زیر پوست شهر را روایت کند
بهاره آروین

آروین تاکید کرد: «البته این افراد ممکن است هیچ وقت دلشان نخواهد سبک زندگی خود را تغییر دهند اما حق دارند که از حداقل‌های زندگی انسانی برخوردار باشند و تصور من این است که تنها عرصه هنر می‌تواند این کار را انجام بدهد.»

وی در پایان با بیان اینکه تصویری که از معتاد ساخته شده است باید شکسته شود، ادامه داد: «شاید بتوان گفت فساد و رانت در نهادهای عمومی باعث شده است کار در حوزه اجتماعی به مرحله عمل نرسد و تنها حرف و سخنی درباره آن مطرح شود در حالی که نهادهای خصوصی علاوه بر آنکه کمتر فساد در آن‌ها رخنه کرده است، دوست دارند در این زمینه کار کنند. پس باید پتانسیلی که در جامعه وجود دارد، فعال کنیم و به آن جهت دهیم تا افراد آسیب دیده از اعتیاد زندگی بهتری داشته باشند.»

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=12113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.