سینمایی نیوز
  • امروز : پنجشنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 ذی‌القعده 1446
  • و : Thursday, 22 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

12
نیما مهدیان:

سینمای مستند در فضای رسانه‌ای فجر بیشتر دیده می‌شود

  • کد خبر : 3988
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
سینمای مستند در فضای رسانه‌ای فجر بیشتر دیده می‌شود
کارگردان مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» معتقد است با وجود اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر به دیده شدن آنها در فضای رسانه‌ای بزرگ و پررونق کمک می‌کند.

سینمایی نیوز- کارگردان مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» معتقد است با وجود اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر به دیده شدن آنها در فضای رسانه‌ای بزرگ و پررونق کمک می‌کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نیما مهدیان کارگردان مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده و به بخش سینمای مستند چهلمین جشنواره فیلم فجر راه یافته است درباره این حضور گفت: جشنواره فیلم فجر نگاهی کلی به تمام قالب های سینما دارد، این جشنواره بزرگ‌ترین رویداد سینمای داستانی کشور است که در اذهان عمومی نیز اهمیت آن نقش بسته است.

او ادامه داد: جشنواره فیلم فجر، همانطور که از نامش پیداست، باید جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی باشد و امیدوارم که با همین سیاست و ریل‌گذاری پیش رود. این جشنواره برای همه فیلمسازان است و در هر بخشی از آن تنها داوری و قضاوت را نمی‌بینیم بلکه اتفاقی بزرگ‌تر یعنی ریل‌گذاری برای یک سال آینده سینمای ایران اعم از داستانی، مستند و فیلم کوتاه را در آن شاهد هستیم.

مهدیان درباره اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» در کنار جشنواره فیلم فجر بیان کرد: حضور در جشنواره فیلم فجر افتخار بزرگی‌ست تا در کنار فضای رسانه‌ای موجود دیده شویم. حامیان سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر امسال حامی مستندسازان هستند که باعث دیده شدن، قوت قلب و جذب اسپانسرهای بعدی می‌شود. البته جشنواره «سینماحقیقت» برای ما مستندسازان حال و هوای دیگری دارد؛ فضای آن حرفه‌ای‌تر است و به دیده شدن، نقد شدن و یاد گرفتن فیلمساز بسیار کمک می‌کند.

کارگردان مستند «میراث ناپدری» درباره حضور فیلمش در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: نسبت به جشنواره «سینماحقیقت» و انتخاب داوران آن شوکه‌ شدم؛ نقدهای مثبت بسیاری درباره مستند «آن مرد با اتوبوس آمد» نوشته شد که بسیاری از آن‌ها بر جذب مخاطب توسط فیلم تاکید داشتند، این فیلم 2 سال و نیم پژوهش و بازسازی مستند داشت اما در هیچ بخشی نامزد نشد که برای من بسیار عجیب است. اگر بیننده این فیلم را به همراه خانواده ببیند، باتوجه به مضمون کمدی‌ای که دارد، برایش جذاب خواهد بود.

مهدیان در انتقاد از سانس اکران فیلم «آن مرد با اتوبوس آمد» در جشنواره «سینماحقیقت» اظهار کرد: اکران فیلم ساعت چهار بعد از ظهر در شلوغ‌ترین محله تهران باعث دیده نشدن فیلم می‌شود، سه نفر از مهمانان من که اعضای شورای شهر تهران بودند نیز به اکران این فیلم نرسیدند.

این کارگردان تاکید کرد: مخاطبان سینمای مستند نسبت به سینمای داستانی کم‌تر است اما با انتخاب موضوع و ژانری درست که ساختاری همه‌فهم و خوش ریتم داشته باشد، می‌توانیم مخاطب را جذب کنیم، تجربه موفق بسیاری نیز در اکران مستند داشته‌ایم.

او تصریح کرد: درحال حاضر آثار به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ مستندهایی جشنواره‌ای که توسط قشر خاصی دیده می‌شوند، مستندهایی که می‌خواهد از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند اما باتوجه به کلیشه‌ای بودن‌شان، طیف خاصی را به‌عنوان مخاطب دربر می‌گیرند و دسته آخر مستندهایی هستند که به جایی وابستگی ندارند و سعی می‌کنند حرف خود را بزنند. رویدادهایی مثل جشنواره «سینماحقیقت» به اینگونه فیلمسازان مستقل کمک می‌کنند.

کارگردان مستند «خانه سرخ» در پایان درباره دیگر آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: همه فیلم‌های حاضر در جشنواره از فیلترهایی گذشته‌اند و از استانداردهای فنی کامل برخوردار هستند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=3988
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
  • 291 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.