سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

8

سینما به ادبیات ادبیاتی که استعداد تصویر شدن داشته باشد نیازمند است

  • کد خبر : 22168
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
سینما به ادبیات ادبیاتی که استعداد تصویر شدن داشته باشد نیازمند است
ابراهیم فروزش معتقد است:  سینما آیینه تمام نمای زندگی است و انسان مخاطب خود را در آن جستجو می کند و در یک مبالغه باید گفت: هر کلمه در ادبیات سینمایی باید معادل ۲۴ فریم از یک پلان سینمایی باشد. سینما به ادبیات خود نیازمند است. ادبیاتی که استعداد تصویر شدن را داشته باشد، سینما یعنی تصویر و تصویر یعنی برداشت بی کم و کاست از واقعیت‌های ملموس.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، ابراهیم فروزش متولد 1318 در تهران و فارغ التحصیل کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک است. او فعالیت هنری خود را از سال 49 آغاز کرده است و اولین تجربه کارگردانی وی مستندی به نام ارگ بم در سال 1351 است.

فروزش در از پیشگامان سینمای کودک و نوجوان در ایران است و آثارش بیش از 30 جایزه بین المللی را از جشنواره‌های مختلف دریافت کرده است. «خمره»، «مرد کوچک»، «بچه‌های نفت»، «هامون و دریا»، «شیر تو شیر» و… از جمله آثار سینمایی وی هستند.

ابراهیم فروزش که همواره در آثارش نگاهی ویژه به اقتباس از ادبیات کهن و معاصر داشته است، اکنون در یادداشتی کوتاه نکاتی را در باب اقتباس از ادبیات سینمایی نگاشته است که در ادامه می خوانید:

ادبیات کهن ایران چه منثور و چه منظوم سرشار از مفاهیم عمیق انسانی و متعالی است. از حکمت و فلسفه گرفته تا سیاست و نظامت، عرفان و اشراق، اساطیر و افسانه، پند و اندرز و غیره را مورد مداقه و مطالعه قرار داده است.

این مباحث گاه با زبانی پیچیده و فلسفی و گاه مطایبه و هجو خود را می‌نمایند و همه و همه در باب اخلاق و سرشت و معنویت و چگونگی دست یازیدن انسان به خلوص و پاکی هستند. با نگاهی دقیق و ظریف به آن چه که میراث‌دار آنیم؛ از حکایات و قصص تا مجموع مقالات و امثال و حکم در می‌یابیم که چه سرمایه عظیم و بی مانندی را داراییم تقریبا همه این آثار بر جای مانده متعلق به دوران بعد از اسلام است و فرزانگانی را به رخ می‌کشد که واقعا یگانه دهرند؛ از فردوسی و حافظ و مولانا تا شیخ عطار و خیام و نظامی گنجوی و دیگران …. جمع بی بدیلی که همتا ندارند و همگی بر تارک ادبیات این سرزمین می‌درخشند و ای کاش می‌داشتیم آثار و نوشتاری از مدنیت قبل از اسلام که متاسفانه امروز به جز چند کتاب دینی و معرفتی چیزی در اختیار نداریم و اما چون غرض از نوشتن این یادداشت معرفی آثاری است که بتواند فی نفسه موجد خلق آثار سینمایی کوتاه بشود باید با احتیاط اذعان داشت که همه آثار قدما دارای آن ویژگی‌های خاص نیستند که بتوانند به طور مستقیم مورد الهام و اقتباس قرار گیرند.

برای اثبات این مهم باید به ذکر مثالی بسنده کرد؛ در روزگاری نه چندان دور کتاب‌هایی نظیر اسکندرنامه، امیر ارسلان نامدار، هزار و یک شب، سمک عیار و یا هر قصه و حکایتی که می‌توانست جذابیتی داشته باشد، نقل مجالس می‌شد.

چرا شاهنامه دست به دست می گشت؟ و نقالان در قهوه‌خانه‌ها تا پاسی گذشته از شب با خواندن آن و تقلید حرکات قهرمانانش مشتریان را بر جای میخکوب می‌کردند؟ چون این کتاب به عنوان یک اثر دراماتیک با ابعاد نمایشی‌اش می‌توانست یک تجسم ذهنی محض و یک تصویر درونی قوی از ماجراها و آدم‌هایش ارایه دهد تا آن‌جا که حس همذات پنداری مخاطب را بیدار کند و تاثیر روانی عمیقی بر جای گذارد و باز همین گونه بود ذکر مصیبت خاندان امامت (ع) در مقابل پرده نقاشی (پرده داری و پرده خوانی) که در هر برزن و کوی می‌توانست تاثیر دو چندان داشته باشد و بالاخره تعزیه که نمایشی است برآمده از متون مذهبی!

بنابراین وقتی یک اثر مورد اقتباس قرار می‌گیرد باید وجوه نمایشی و تجسمی آن از یک سو و وجه دراماتیک آن از سوی دیگر برجسته باشد تا بتوان بر اساس تمام اصول شناخته شده فیلمنامه‌نویسی به آن پرداخت. در غیر این صورت داستان به صورت افقی یک خطی و پر ملال پیش می رود. این موضوع چه در مورد فیلم‌های داستانی بلند و چه کوتاه صادق است.

عنصر حادثه، رویارویی، کشمکش ها، گره ها و تعلیق‌ها همه از ارکان پیش برنده قصه‌ها هستند و همین جاست که باید فورا اشاره کرد که تعداد بسیاری از متون، قدیمی فاقد این ارزش‌ها هستند. این نوع داستان‌ها برای مطالعه ارزشمندند، زیرا بیش‌تر از طریق گفتگوها نقل ماجراها از زبان شخصیت‌ها و یا راوی پیش می‌روند. اکثرا توصیفی‌اند و در وصف طبیعت زیبایی رخ دلدار، اخلاق و روحیات شخصیت‌ها داد سخن می‌دهند. توصیه‌های عالمانه از خیر و شر پند و اندرز و نتیجه گیری‌های قابل پسند از اجزای مهم و ریشه‌ای این‌گونه قصه‌ها است! که صد البته با سینما جور در نمی‌آیند.

سینما آیینه تمام نمای زندگی است و انسان مخاطب خود را در آن جستجو می کند و در یک مبالغه باید گفت: هر کلمه در ادبیات سینمایی باید معادل ۲۴ فریم از یک پلان سینمایی باشد. سینما به ادبیات خود نیازمند است. ادبیاتی که استعداد تصویر شدن را داشته باشد، سینما یعنی تصویر و تصویر یعنی برداشت بی کم و کاست از واقعیت‌های ملموس.

** ابراهیم فروزش در پایان این یادداشت سه داستان «استخوان لای زخم»، «فوت کوزه گری» و «لعنت به کار دستپاچه» را از مجموعه کتاب قصه های تازه از کتاب های کهن نوشته مهدی آذر یزدی برای اقتباس آثار کوتاه سینمایی معرفی کرده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22168

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.