سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 21 December - 2024
کل 8825 امروز 2

خبر فوری

«شاخصه‌های یک جشنواره تراز ملی» به روایت عسگرپور فراخوان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ منتشر شد آغاز ثبت نام رسانه‌های دیداری و شنیداری از شنبه اول دی بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره چهل و سوم نامزدهای بخش «فیلم مستند» اعلام شدند هیأت انتخاب بخش سینمای ایران معرفی شدند دعوت سازمان سینمایی از سالن‌های سینما آغاز ثبت نام اعضای صنوف خانه سینما تعویق مراسم جایزه پژوهش سال سینمای ایران زمان اعلام نتایج ۴ بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند آنها که غافلگیر شدند و آنهایی که انتظارش را داشتند ۵ نکته از اختتامیه هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نقد فیلم «دریاچه‌ی جورج» هویت تاریخی ما مدیون عشایر است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۳ عروسک‌ها در سرمای پاییزی جشنواره را آغاز کردند نقد فیلم «مجمع کاردینال‌ها» فهرست کامل برگزیدگان پایان رقابت برای تندیس‌های فیروزه شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد برنامه اجراهای جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک منتشر شد نقد فیلم «مخلوقات خدا» برگزیدگان نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر معرفی شدند رونمایی از پوستر هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران اعضای هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شدند دومین نشست کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود سینما فرهنگ آذرشهر افتتاح شد مروری بر ۱۸ کتابی که در ایران تئاتر معرفی شد امروز آخرین مهلت ثبت نام اهالی رسانه ۷۰ درصد فیلم‌های متقاضی جشنواره فجر تولید بخش خصوصی‌اند کتاب‌وام؛ خرید قسطی کتاب به صورت آنلاین “یاسر خیر”: تصور ما از واقعیت نیاز به باز شناسایی دارد فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های پایانی هفته آغاز فرآیند بازبینی آثار متقاضی فجر چهل و سوم از اواخر هفته شش فیلمنامه سینمایی مجوز ساخت گرفت نقش «انجمن» در ورود فیلم‌اولی‌ها به جریان احیای سینمای ایران استقبال از بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران فجر چهل‌وسوم جزییات نخستین شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره موسیقی فجر فیلم کوتاه باید پر از ایده‌های فرمی و شیطنت باشد/ افسوس برای پایان‌های بد! سالن‌های پر، افتتاحیه آرام و اکران یک فیلم درباره غزه بزرگترها چراغ «سینماحقیقت» را روشن کردند معرفی داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران باید «داریوش مهرجویی» را معادل تخت جمشید بدانیم تنوع ژانر مخاطبان سینما را به بیش از 300 هزار نفر در روز رساند بوموسی میزبان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر چهل و سوم امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام مسابقه تبلیغات سینمای ایران آغاز ثبت نام اصحاب رسانه و منتقدان جشنواره ۴۳ فیلم فجر از ۱۸ آذر نمایش آثار منتخب هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در 40 شهر «مورچه»، «برنو»، «بی رنگ» و «سزارین» در پاتوق این هفته اکران می‌شوند

10

سینما هشدار داده بود که «رخ»ها «دیوانه» می‌شوند!

  • کد خبر : 7694
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
سینما هشدار داده بود که «رخ»ها «دیوانه» می‌شوند!
سینما، لزوما برای سرگرمی نیست. و گاهی در جدیت، هشدار از وضعیت های موجود و آینده محتمل می دهد.

سینماسینما، حسین سلطان محمدی

 

وقایع این روزهای ایران و بخصوص تهران، در اواخر شهریور و اوایل مهرماه ۱۴۰۱، نوعی دسته بندی را در میان جمعیت سیال مسما به معترض، نشان می دهد. اینکه حتی مسئولان می گویند عمده دستگیرشدگان، «دوست دختر و دوست پسر»، هستند، اینکه در ساختارهای مجازی یکدیگر را پیدا می کنند و قرار تجمع می گذارند، اینکه در گروه های ۴، ۵ نفره هستند و نسبت به بعضی ظواهر و سنت های زندگی امروزی جامعه شان معترض و متعرض هستند، فارغ از اینکه «مهسا امینی» نامی، محرک آنان بوده و نه علت رفتار آنان، اینکه فقط مصرف کننده هستند و نه تولیدکننده، و اینکه کلا فقط درصدد خودنمایی نه از نوع غرور و جلوه گری، بلکه به قول بعضی سیاسیون از نوع درخواست به رسمیت شناخته شدن و دیده شدن، هستند، و اینکه دنبال ابتذال نیستند و حتی گزارش ها و تصاویری از برخورد سوءاستفاده کنندگان از شلوغی و تعرض جسمی به بعضی از آنان دیده شده که خود با آن درگیر شده اند و سلامت خود را فریاد زده اند، همه و همه نشانه هایی از این وضعیت است. این وضعیت پیشتر در نخستین تجمع دهه هشتادی ها در پردیس کوروش و در ماجرای فقدان مرحوم «مرتضی پاشایی»، به چشم آمده بود. وضعیتی یا نسلی که گاهی در کلام سخنوران از آن یاد شده، ولی جدی گرفته نشده است و در دوران بی نظارتی والدین و مسئولان بر ارتباط فرزندان با ابزارهای هوشمند، در دوران کرونا، موجب شد که آستانه سن این افراد پایین آید. اینجا قصد تحلیل جامعه شناختی یا موضعگیری به نفع این سوی و آن سوی ماجرا نیست. اما؛

اما سینما پیشتر، در این باره، هشدار داده بود؛ هشدار ازجهت اینکه چنین نسلی وجود دارد. شاید یکی از آشناترین هشدارها، به «متولد ماه مهر» احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۸ برگردد، که بنوعی از نوعی حس اعتراض در میان دانشجویان جمهوری اسلامی، در مسیری داستانی، سخن گفته بود. و در ادامه، «نسل سوخته» رسول ملاقلی پور در همان سال. در اپیزود سوم «نسل سوخته» ما حتی مشابه واقعه مهسا امینی را داریم: «ساعاتی قبل از تظاهرات دانشجویی، چهار پسر و یک دختر به یک طلافروشی دستبرد می‌زنند. تظاهرات آغاز شده و در یک درگیری جوانان سارق همگی کشته می‌شوند. جنازه‌ها به یک قرارگاه نظامی وسط یک باغ که دانشجویان آن را محاصره کرده‌اند منتقل می‌شود…». یعنی تلفیقی از آسیب اجتماعی و عنصر اعتراضی دانشجو. اصلی ترین نمونه از چنین قشری که در بالا توصیف شد در «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی در سال ۱۳۹۳ دیده شد و در ادامه، در «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۹۴٫ در این دو اثر در مجموع، ما هم نسل دانشجو داریم و هم پیش از دانشجو و هم بعد از دانشجویی. در «رخ دیوانه» دقیقا این قشر متعرض و معترض دیده می شود. نسلی که در فضای مجازی و در کافه ها یکدیگر را جست و جو می کنند و هرکدام با پیشزمینه ای از زندگی شخصی، با محملی آشنا، به یکدیگر متصل هستند و در مسیر فعلی و در تنهایی شان، دچار خطا و اشتباه می شوند و حتی همدیگر را سرکیسه می کنند و اغفال، ولی در نهادشان سلامت دیده می شود. فقط در جامعه گیر افتاده اند؛ جامعه ای با آسیب ها و اشکالات زیستی و اجتماعی متأثر از سیاست. حتی در میان شان، بچه سالمی هم هست که او نیز در تنگناهای اقتصادی همانند شهریه دانشگاه و منزل استیجاری، همراه با مادرش سیر می کند و ابتدا به صورت کنجکاو، وارد گروه می شود اما در نهایت به حداقل ها و حداکثرهای رفتاری و اندیشه ای اعضا پی می برد و سلامت آنان را متوجه می شود. در «بادیگارد» هم در سکانسی، مهندس جوان که اتفاقا فرزند شهید هم هست، به شخصیت اصلی فیلم که از نسل پدر اوست، طعنه تندی می زند: کجا بودی رفیق بابا تو این سالها. و اینکه، حتی ندیدید ما چطور بزرگ شدیم و در جایی دیگر هم می گوید، پدر برای من چند تا عکس است و خاطراتی که مادر تعریف کرده است. این نمونه و نمونه قبلی، هر دو از نوعی انقطاع نسلی حرف می زنند. از جدایی نسل ها، یا همان «نسل سوخته» ای که رسول ملاقلی پور، فریاد زد.

کاری ندارم که این روزها، بعضی از درگیران در تولید آثار سینمایی در این سو و آن سوی معرکه فعلی قرار دارند و فضای مجازی آنان را در گرداب خود کشانده است. اما آثاری هم هستند از هنرمندان دغدغه مندی که، فراتر از سرگرمی، به انتقال هشدارهای صریح یا ضمنی نسبت به وجود چنین انقطاع نسلی و تمایز دیدگاه ها و درخواست به رسمیت شناخته شدن و دیده شدن، پرداختند و نیاز است که به هشدارهای آنان هم توجه می شد، که نشد. سینما، لزوما برای سرگرمی نیست. و گاهی در جدیت، هشدار از وضعیت های موجود و آینده محتمل می دهد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7694
  • نویسنده : حسین سلطان محمدی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینما سینما
  • 269 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.