سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱۲ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 4 ذی‌الحجه 1446
  • و : Monday, 2 June , 2025 می باشد
کل 10064 امروز 0

خبر فوری

مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

1
بهروز غریب‌پور مطرح کرد:

شاهنامه مهم‌ترین منبع برای اجرای اپرا است

  • کد خبر : 42761
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۲
شاهنامه مهم‌ترین منبع برای اجرای اپرا است
نشست تحلیلی پروژه نمایشی-موسیقایی «اپرای عروسکی مولوی» با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و سخنرانی بهروز غریب‌پور در «پاویون هنرگان کتاب» سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از ایران تئاتر، «پاویون هنرگان کتاب» در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه، میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان حوزه هنر با برگزاری نشست تحلیلی پروژه نمایشی-موسیقایی «اپرای عروسکی مولوی» بود؛ اثری با طراحی و کارگردانی بهروز غریب‌پور و آهنگسازی بهزاد عبدی.

این نشست، ساعت ۱۴ روز چهارشنبه به همت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مدیریت پروژه بنفشه اعرابی و با همکاری معاونت امور هنری این وزارتخانه برگزار شد.

در این برنامه، بهروز غریب‌پور به‌عنوان نویسنده، طراح و کارگردان پروژه، درباره روند تولید و اجرای این اثر ملی به سخنرانی پرداخت.

همچنین اجرای نشست را پیمان شیخی، مجری و پژوهشگر فرهنگی، بر عهده داشت.

این نشست با حضور نادره رضایی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بابک رضایی، مدیرکل مرکز موسیقی برگزار شد.

بهروز غریب‌پور در ابتدای سخنانش گفت: «امیدوارم حضور معاون هنری و مدیرکل مرکز موسیقی در این نشست، منبع خیر باشد و زمینه‌ای فراهم شود تا پروژه‌های متعدد اپرای عروسکی در کشور روی صحنه روند.»

غریب‌پور افزود: «ایران، مهد شعر و ادب است و متأسفم که بسیاری قدر بزرگان ادب ایران را نمی‌دانند. تنها زمانی برخی ابراز وجود می‌کنند که مثلاً مولانا را شاعری ترک معرفی می‌کنند. تأسف‌بارتر اینکه همین افراد، برخی شاعران ما را نیز ملحد می‌دانند. به گمان من، اگر مولوی، سعدی و حافظ نبودند، جهان بشریت چیزی کم داشت.»

او ادامه داد: «تمامی این شاعران با دیدگاه خاص خود، جهان را توصیف کرده‌اند. مثلاً در شعرهای خیام می‌بینید که او از نظر فنی و محتوایی، چگونه جهان را تصویر کرده است. سعدی در «بوستان» داستانی بی‌نظیر درباره دیوان سومنات هند دارد که از نظر من یک نمایشنامه عروسکی است. «شاهنامه» فردوسی نیز سرشار از آثار نمایشی گوناگون است.»

غریب‌پور تأکید کرد: «اپرای ایرانی براساس ردیف‌های موسیقی ایرانی نوشته می‌شود و شیوه خواندن اپرای غربی نمی‌تواند محتوای درونی‌شده شعر فارسی را بازگو کند. متأسفانه، بسیاری از آهنگسازان ایرانی، با شیوه‌ من در نوشتن اپرا هم‌عقیده نبوده‌اند.»

او در ادامه اظهار داشت: «من اپرا را در ایران با تعزیه آغاز کردم. به نظرم تعزیه از نظر فرمی، اپرای ایرانی است. «شاهنامه» بزرگ‌ترین فیلم‌نامه جهان و نخستین و بزرگ‌ترین متن اپرای جهان است. تاکنون «اپرای عاشورا»، «اپرای محتشم کاشانی»، «مولوی»، «حافظ»، «سعدی»، «خیام»، «عطار»، «لیلی و مجنون» و «اپرای عروسکی عشق» را نوشته و روی صحنه برده‌ام. چند سالی است که «اپرای همای و همایون» را براساس اشعار خواجوی کرمانی نوشته‌ام و این اپرا ضبط شده، اما هنوز فرصت اجرا نیافته است.»

وی افزود: «در ایران، اگر تا پایان جهان بخواهیم اپرا تولید کنیم، متون ایرانی کافی داریم. در واقع «شاهنامه» مهم‌ترین منبع برای اجرای اپرا است. همچنین نظامی، عطار و مولوی نیز منابع مهمی برای خلق اپرا هستند. من در غرب اپراهای بسیاری دیده‌ام. هرچند آن‌ها از نظر فنی در اجرای اپرا از ما جلوتر هستند، اما با مشکل کمبود متن مواجه‌اند. شما کافی است «رومئو و ژولیت» را با «لیلی و مجنون» مقایسه کنید.»

غریب‌پور ادامه داد: «گوته آرزو می‌کرد شاگردِ شاگردِ حافظ باشد. من به‌عنوان کسی که حافظ را خوب خوانده‌ام، به مردم ایران توصیه می‌کنم «حافظ» را با دقت بخوانند تا ایران را بشناسند. همچنین به جوانان پیشنهاد می‌کنم «حافظ»، «خیام»، «فردوسی»، «مولوی» و «سعدی» را بخوانند تا بدانند چه بزرگان فرهنگی‌ای داشته‌ایم. به نظر من، به‌جای افتخار به اجرای آثار غربی، باید سراغ ادبیات غنی خودمان برویم. خوشبختانه امروزه در غرب به اهمیت ادبیات فارسی پی برده‌اند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: «اگر ما به ادبیات خود بی‌اعتنا باشیم، بی‌شک در سطح جهانی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.»

غریب‌پور درباره جنبه‌های دراماتیک «شاهنامه» و دیگر آثار کلاسیک فارسی گفت: «با بهره‌گیری از تعزیه، نشان دادیم که ملت باهوشی هستیم. برخی از روشنفکران تصور می‌کردند تعزیه فقط به واقعه کربلا مربوط است. یکی از دلایل مهجور ماندن تعزیه این است که آن را کهنه یا مربوط به باورهای خرافی دانسته‌اند.»

وی درباره استقبال از «اپرای عاشورا» در داخل و خارج کشور گفت: «زمانی که «اپرای عاشورا» اجرا شد، حتی مخالفان نیز در سکوت فرو رفتند و دیدند که می‌شود این کار را انجام داد. همین اتفاق در مورد «اپرای مولوی» نیز رخ داد. این اثر بارها در تهران، شیراز، دبی و رم روی صحنه رفته و تأثیر آن بر مخاطبان برای خودم نیز جالب بوده است. مولوی در میان شخصیت‌های نمایشی‌ من جایگاهی منحصربه‌فرد دارد.»

او افزود: «در دوران کرونا، «اپرای مولوی» را احیا کردم و این اثر برای سومین بار در ایران روی صحنه رفت. قرار است به‌زودی این اپرا در جشنواره چخوف روسیه نیز اجرا شود.»

غریب‌پور با اشاره به وضعیت اپرا در دنیا گفت: «در حال حاضر بسیاری از کشورها اپرا ندارند. برای مثال سوئد و هلند اپرا ندارند، اما ایران دارد و اپرای ایرانی در سطح جهان با استقبال مواجه شده است.»

او در ادامه با انتقاد از وضعیت آموزش اپرا در کشور افزود: «در حال حاضر هیچ نهاد یا مرکزی برای آموزش اپرا در ایران وجود ندارد و متأسفم بگویم اپرا در ایران دلسوزی ندارد. امیدوارم صدای من را معاون هنری و دیگر مدیران فرهنگی بشنوند و به فکر تأسیس مرکزی برای آموزش اپرا بیفتند تا بتوانیم تجربه‌هایمان را به نسل آینده منتقل کنیم.»

در پایان این نشست، بخش‌هایی از «اپرای مولوی» برای حاضران پخش شد و سپس غریب‌پور به برخی از پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

عکس: فرهاد جاوید

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=42761

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.