سینمایی نیوز
  • برابر با : Tuesday - 3 December - 2024
کل 8752 امروز 5

خبر فوری

محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد سه کارگردان فیلم‌های بزرگداشت سینماحقیقت 18 را می‌سازند جوایز ویژه بیست‌ودومین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» اعلام شد 26 مستند حاضر در جایزه شهید آوینی معرفی شدند هنرمند باید دارای بینش باشد آغاز رزرو بلیت‌های چهار روز نخست «سینماحقیقت» برای دارندگان کارت برنامه کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد دبیران پژوهش و آموزش معرفی شدند بازدید رئیس سازمان سینمایی از ستاد هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» 25 مستند ‌بلند به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند بیمه «فرهنگ و هنر» رقابت 21 مستند نیمه‌بلند در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «چگونگی حمله به ایده» از خود «ایده» مهم‌تر است/ نظریه‌ها ابزار نقد است نه ابزار فیلم‌سازی کمدی‌های امروز متکی بر تحقیر مردم و فرهنگ ملی هستند حسین توشه درگذشت 20 مستند کوتاه به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم راه یافتند فرهاد فخرالدینی با سیمرغ خاطره ساز شد برای اصلاح و بازنگری در سندهای هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نمایش «ببعی قهرمان» برای جنگ‌زدگان لبنان «کوچک جنگلی» به شبکه نمایش می آید اعتبار «سینماحقیقت» به فرد وابسته نیست اعلام برنامه هفته اول دو بخش از جشنواره تئاتر مقاومت شبکه امید «پرونده ویلیام» را می گشاید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه یازدهم آذر ۱۴۰۳ سردیس استاد اکبر رادی در پیاده‌راه‌ تماشاخانه سنگلج نصب شد نشست مشترک معاون امور هنری با اعضای اتاق بازرگانی تهران مهلت ارسال آثار به بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد دومین نشست ماهانه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی خواننده هرمزگانی درگذشت شورای تخصصی سینما در استان‌های کشور احیا می‌شود پوسترهای جشنواره «سینماحقیقت 18» محافظه کار نیستند کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب برگزار می‌شود موج نو: سینمای‌ ایران ١٣٤٨ تا بعد فصل تغییر و بازنگری در ساختار تئاتر کشور آغاز شده است بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی در «سینماحقیقت 18» از داستان‌هایی دلهره آور تا معضل هویت در پاتوق بیست‌ویکم نقش منفی وجود خارجی ندارد/ نظیر پرویز فنی زاده در تاریخ بازیگری وجود ندارد سینمایی «ساوی» را از شبکه یک سیما ببینید نقدی بر فیلم «یادگار جنوب»؛ سرگردان میان دو عشق برگزیدگان فیلم کوتاه جشنواره فیلم‌های ورزشی معرفی شدند اجرای قطعات آذری توسط گروه وحید اسدالهی در تالار وحدت تئاتر می‌تواند‌ ابزاری برای تغییرات‌ اجتماعی باشد فرصت دوباره به علاقه‌مندان حضور در کارگاه‌های «سینماحقیقت ۱۸» اعلام مستندهای بلند بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» چندین مستند و فیلم آماده پخش در سیما معاون امور هنری به تماشای کنسرت حنجره زخمی زاگرس نشست تنها پردیس سینمایی شهر مهاباد افتتاح شد فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون بررسی چالش‌های سینما در دولت جدید

3
به بهانه اجرای فیلم تئاتر (کارنامه بندار بیدخش) در خانه هنرمندان

شکسپیر ایرانی!

  • کد خبر : 35388
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۰
شکسپیر ایرانی!
اگر ادبیات نمایشی جهان شکسپیر دارد ادبیات نمایشی ایران هم استاد بهرام بیضایی دارد نابغه ای تمام عیار و بی نقص! کسی که به تنهایی بیش از نیم قرن بر تارک ادبیات نمایشی ایران زمین درخشیده است.

محمدرضا دلیر*- بندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جم ساخته است و چنان که بر می آید بیدخش اوست. او با اعتماد کامل، انواع دانش ها را به شاه می آموزد و جم نیز با این دانش ها بر جهان حکم می راند. اما جم بندار را تنها نردبانی از بهر صعود به قله قدر می داند و قدرت نیز چشمانش را کور کرده است. وی بندار بیدخش را فراموش کرده و از بیم اینکه مبادا روزی بندار دانشمند،این دانش ها را به دشمنی بیاموزد ،او را به زندان (رویینه دژ) که ساخته دست و دانش خود بندار است می افکند. بندار در گوشه زندان به گذشته خود می نگرد و افسوس می خورد که چرا آن اندازه نسبت به شاه خوشبین بوده و هنگام ساختن رویینه دژ، دست کم راهی پنهان برای روز مبادا برای خود تعبیه نکرد تا بگریزد.

کارنامه بندار بیدخش را می توان اثری دانست لبریز از مفاهیم ارزشمند، استعاره های قوی و درون مایه ای عمیق از ادبیات خاص بیضایی که بدون وجود این استعاره ها، داستان صرفا متنی خواهد بود گزارش گونه و فاقد عناصر خیال انگیز.

اساسا بیضایی برآن است که مساله هویت، قدرت و دانش را در سه داستان اساطیری که تحت عنوان سه برخوانی شناخته می شود در روزگار امروز با درون مایه ای کهن نشان دهد.

کارنامه بندار بیدخش از نمایشنامه های بهرام بیضایی به همراه دو نمایشنامه دیگر او به نام های اژدهاک و آرش در کتاب سه بر خوانی آمده است. بیضایی نام (برخوانی) را برای این نمایشنامه ها برگزیده است؛ برخوانی برای دو نفر. گویی که دو نفر بدون آنکه در اتاق باشند باخود صحبت کنند و افکار درونی خودشان را به این صورت بیان کنند. در نمایشنامه (کارنامه بندار بیدخش ) ایده اصلی به این صورت بیان می شود که قدرت حاکمه ،دانش را بخدمت خود می گیرد. طرح ایده اصلی در یک اثر و استخراج استعاره های موجود در آن براساس همین ایده مفاهیم بنیادی را مشخص می سازد.

کارنامه بندار بیدخش بابیانی شیوا، استعاره های قوی و متنی موجز و خیال انگیز را بوجود آورده است که خواننده را از یکنواختی متن بیرون آورده و به جهان استعاره ها وارد می سازد.

اگر ادبیات نمایشی جهان شکسپیر دارد ادبیات نمایشی ایران هم استاد بهرام بیضایی دارد نابغه ای تمام عیار و بی نقص! کسی که به تنهایی بیش از نیم قرن بر تارک ادبیات نمایشی ایران زمین درخشیده است. او همیشه استاد است! متاسفم که بگویم استاد بیضایی دلتنگ شماییم! هرکجا که هستید مانا و سلامت باشید!

* (پژوهشگر تئاتر )

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35388

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.