سینمایی نیوز
  • امروز : شنبه, ۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 25 ذی‌القعده 1446
  • و : Saturday, 24 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

7

فخری خوروش درگذشت

  • کد خبر : 18607
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۵
فخری خوروش درگذشت
تهران- ایرنا- فخری خوروش بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون در سن ۹۳ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از  ایرنا، فخری خوروش، بازیگر سرشناس سینما و تئاتر، روز شنبه بیستم خرداد ماه در سن نود و سه سالگی، بعد از سال‌ها مهاجرت و دوری از صحنه تئاتر و سینمای ایران، در شهر لس‌آنجلس آمریکا درگذشت.

وی متولد دهم خرداد ۱۳۰۹ خورشیدی در کرمانشاه بود و پس از پایان تحصیلات در دانشسرا، به معلمی و تدریس در مدارس پرداخت اما در سال‌های آغازین معلمی برای اولین‌بار با نقش آفرینی در یکی از اجراهای «دست‌های آلوده» نوشته ژان پل سارتر، تئاتر را آغاز کرد و از سال ۱۳۳۴ خورشیدی نیز با بازی در فیلم سینمایی «برای تو» به کارگردانی صادق بهرامی به فعالیت هنری در سینما رو آورد که حاصل آن بازی در بیش از چهل فیلم سینمایی است.

فخری خوروش از سال‌ها پیش به دلیل سکونت دو فرزندش در آمریکا، اقامت ایالات متحده را دریافت کرده بود و پس از سال ۱۳۸۴ و نقش‌آفرینی در فیلم «یک بوس کوچولو» ساخته بهمن فرمان‌آرا، دیگر فعالیتی در سینمای ایران نداشت و در شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا سکونت داشت.

پرویز پرستویی، بازیگر سینما، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که فخری خوروش «هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما که سال‌ها در غربت زندگی می‌کرد روز شنبه ساعت ۸:۳۰ صبح به وقت لس‌آنجلس» درگذشت. او همچنین از فخری خوروش به عنوان «هنرمند تکرار ناشدنی» نام برد.

او همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۳۹ تا ۱۳۸۱ در سریال‌های تلویزیونی مختلفی نقش‌آفرینی کرد که از مشهورترین آنها «سریال امیرکبیر» است که خوروش در آن نقش «مهد علیا» مادر ناصرالدین شاه قاجار را بازی کرد.

وی در سریال‌های «امام علی» و «پهلوانان نمی‌میرند» نیز بازی کرده‌است.

خوروش که در آغاز مدت‌ها در تئاتر در کنار علی نصیریان و عزت‌الله انتظامی به نقش‌آفرینی پرداخته بود، در دوران کاری خود در بیش از ۴۰ فیلم سینمایی از جمله «آقای هالو»، «نفرین»، «شازده احتجاب»، «تاراج»، «سوته دلان»، «بگذار زندگی کنم» و «مردی از جنس بلور» و همچنین سریال‌هایی همچون «خانه‌ای در تاریکی»، «روشن‌تر از خاموشی»، «کت جادویی»، «باغ گیلاس» و … بازی کرده بود.

تهران- ایرنا- فخری خوروش، بازیگر سرشناس سینما و تئاتر، روز شنبه بیستم خرداد ماه در سن نود و سه سالگی درگذشت. وی از سال ۱۳۳۴ به فعالیت هنری در سینما رو آورد که حاصل آن، بازی در بیش از چهل فیلم سینمایی است. بازی در «سریال امیرکبیر»، «امام علی» و «پهلوانان نمی‌میرند» از آثار مشهور فخری خوروش است.

تهران- ایرنا- «فخری خوروش» درحالی طی ساعات اخیر، چشم از جهان فرو بست که به تراز بالایی از تخصص در مسیر آنالیز نقش‌های متفاوت رسیده بود و موفق شد تا کارنامه پرباری از خود به یادگار بگذارد.

به گزارش ایرنا، فخری خوروش بیش از آن‌که ماندگاری نام خود را مدیون حضور در آثار جریان نو سینما و تئاتر ایران بداند، باید ممنون‌دار زیرکی ذاتی خود باشد. بازیگری که با ذکاوتی بالا، تحصیل را ۲ سال زودتر از موعد مرسوم خود به پایان رساند و موفق شد تا در ۱۶سالگی، دیپلم بگیرد. همه چیز مهیای ورود او به دنیای پزشکی بود که فطرتی هنرجو، او را به سمت سن تئاتر کشاند. خوروش که در همان زمان، زبان انگلیسی را به خوبی صحبت می‌کرد، به سمت موج نوی نمایشنامه‌نویسی آن سالیان رغبت پیدا کرد بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که این بازیگر، نخستین کار خود را با نمایشنامه دست‌های آلوده ژان پل سارتر که در آن سال‌ها، در بیش از ۶۰ کشور به روی صحنه می‌رفت، آغاز کرد و به‌واسطه درخشش در این کار، اگر خود او نیز می‌خواست، جریان تازه‌شکل‌یافته نمایش در ایران، این اجازه را به وی نمی‌داد که از این وادی فاصله بگیرد.

اشراف خوروش بر منابع ادبی غربی و استقبالی که پیشقراولان موج نو در سینما و تئاتر از این بازیگر داشتند سبب شد تا نام فخری خوروش، خیلی زود بر سر زبان‌ها بیفتدذکاوت خوروش در کنار تسلط او بر فنون بیان، خیلی زود پای وی را به سینما هم باز کرد. در همان برهه میانه دهه ۳۰، خوروش در بسیاری از ماه‌ها، روزها سر صحنه فیلمبرداری بود و شب‌ها نیز روی سن می‌رفت. اشراف خوروش بر منابع ادبی غربی و استقبالی که پیشقراولان موج نو در سینما و تئاتر از این بازیگر داشتند سبب شد تا نام فخری خوروش، خیلی زود بر سر زبان‌ها افتاده و وی به عنوان یک هنرمند برجسته شناخته شود.

این اقبال برای خوروش، در تئاتر از سوی علی نصیریان که در انتهای دهه ۳۰، موج جدید تئاتر مدرن در کشور را به راه انداخت، رقم خورد و در سینما نیز نام‌هایی بزرگ به سراغ این بازیگر آمدند: از فرخ غفاری که برای جنوب شهر به سراغ خوروش رفت تا داریوش مهرجویی که برای آقای هالو از حضور خوروش بهره جست. در ادامه، کارگردان دیگر نیز همکاری مشترکی را با خوروش تجربه کردند از جمله ناصر تقوایی برای نفرین، بهمن فرمان‌آرا برای شازده احتجاب، محمدرضا اصلانی برای شطرنج باد و علی حاتمی برای سوته‌دلان.

جریان‌سازی در ساحت موج نو

 

این روند در تئاتر پیش از انقلاب، با شتاب بیشتری برای خوروش رقم خورد؛ او در آن سال‌ها، در عمده کارهای شاخص و موج نو آن سالیان حضور داشت که ازجمله آن آثار می‌توان به ساخته‌های عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان و عباس جوانمرد اشاره کرد. همچنین در سال‌هایی که تله‌تئاتر با حمایت صریح تلویزیون آن سال‌ها همراه شده بود، به همراه بازیگران و کارگردانان شاخص موج نو تئاتر کشور نظیر عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمیله شیخی، اسماعیل داورفر، داوود رشیدی، جعفر والی، حسین کسبیان، مهین شهابی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، اسماعیل شنگله، پرویز فنی‌زاده و اسماعیل محرابی، به مدت ۱۰ سال هر هفته یک نمایش زنده بازی کرد.

 

 

این عملکرد رشک‌برانگیز، برای سال‌های پس از انقلاب نیز تداوم یافت. خوروش که در پیش از انقلاب، در آثاری موجه حضور یافته بود، هیچ مشکلی برای فعالیت نداشت. به همین دلیل خیلی زود در فیلم پنجمین سوار سرنوشت بازی کرد و در تلویزیون نیز در سریال امیرکبیر، نقش مهم مهدعلیا را ایفا کرد که یکی از مهم‌ترین نقش‌های کارنامه این بازیگر به حساب می‌آید.

تداوم دوره طلایی

 

دوره طلایی خوروش در تلویزیون اما به دهه ۷۰ بازمی‌گردد جایی که وی نیمه نخست این دهه را برای بازی در سریال امام علی (ع) طی کرد و در ابتدای نیمه دوم نیز به سریال پهلوانان نمی‌میرند پیوست. دو پروژه‌ای که حسابی دیده شد و توانمندی‌های دیگری از فخری خوروش را به منصه‌ظهور نهاد. ابتکارعمل این بازیگر در تجسم‌بخشی به کاراکترهای تاریخی و تلاش برای مقارنه مفهومی با این شخصیت‌ها، ازجمله عللی بود که سبب شد تا نام خوروش، با این ۲ سریال و البته امیرکبیر، تا سال‌ها برای مخاطبان ماندگار باشد.

00:00
01:49

ابتکارعمل خوروش در تجسم‌بخشی به کاراکترهای تاریخی و تلاش برای مقارنه مفهومی با این شخصیت‌ها، ازجمله عللی بود که سبب شد تا نام وی تا سال‌ها برای مخاطبان ماندگار باشد

این روند در سینما و تلویزیون دهه ۷۰ و ۸۰، برای خوروش، به پرکاری و محبوبیت سپری شد تا مشخص شود دوره طلایی این بازیگر موج نو، تنها محدود به دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ نبوده است. او در سال ۸۴ و پس از حضور در یک بوس کوچولو بهمن فرمان‌آرا، خداحافظی شکوهمندی با ساحت هنر داشت و در تمامی این حدودا ۲ دهه، بدون کوچک‌ترین حاشیه‌ای، کارنامه خود را پاکیزه و قدرتمند نگه‌داشت.

و امروز که به کارنامه فخری خوروش می‌نگریم می‌توانیم ردپایی از اخلاق‌مداری، حرفه‌ای‌گری و وسواس تخصصی در انتخاب آثار را مشاهده کنیم. این عملکرد برای بازیگر باسوادی که آگاهانه قدم در مسیر هنر گذاشت، یک راندمان مثبت محسوب می‌شود که سبب شده تا وی در این بیش از ۵ دهه حضور مستمر در سینما، تئاتر و تلویزیون کشور، به یک چهره ماندگار و محبوب تحویل شود؛ فرجام سعادتمندی که بسیاری از بازیگران، از قدیم‌الایم به دنبال رسیدن به چنین جایگاهی هستند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=18607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.