سینمایی نیوز
  • امروز : پنجشنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 ذی‌القعده 1446
  • و : Thursday, 22 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

5
گفت‌وگو با نواده تعزیه‌خوان تکیه دولت در دوره ناصری

فرهاد کیارستمی: وجه نمایشی، پررنگ‌ترین مؤلفه دو دهه اخیر تعزیه است

  • کد خبر : 21699
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۶
فرهاد کیارستمی: وجه نمایشی، پررنگ‌ترین مؤلفه دو دهه اخیر تعزیه است
فرهاد کیارستمی، مخالف‌خوان جوان گروه تعزیه اباعبدالله‌الحسین بر این باور است که تعزیه در گذشته مبتنی و متکی بر خواندن بوده است اما در دو دهه اخیر جنبه‌های نمایشی، مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که در هنر آیینی و سنتی تعزیه پررنگ‌تر شده است.

به گزارش ایران تئاتر، فرهاد کیارستمی، مخالف‌خوان جوان گروه تعزیه اباعبدالله‌الحسین فعالیت خود را از شش‌سالگی و با بچه‌خوانی در این هنر آیینی و سنتی آغاز کرد. او که از نوادگان درویش علی کیارستمی از تعزیه‌خوانان تکیه دولت در دوره ناصری است، همراه با گروه تعزیه اباعبدالله‌الحسین در طول ایام عزاداری سیدالشهدا در محرم و صفر علاوه بر میگون در نقاط مختلفی چون شمشک و تهران به اجرای برنامه می‌پردازند. این گروه حدود بیست‌وپنج سال است که با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شمیرانات به اجرای تعزیه در مناسبت‌ها، جشنواره‌ها و سوگواره‌ها در سطح تهران و شهرستان‌ها مشغول است.

هر مجلس تعزیه یک زمان طلایی برای اجرا دارد

 

کیارستمی با اشاره به زمان طلایی اجرای هر یک از مجالس تعزیه می‌گوید: «هر مجلس تعزیه یک زمان طلایی برای اجرا دارد؛ به‌طور مثال تعزیه شهادت حضرت عباس (ع) برای روز تاسوعا یا نهم محرم است یا تعزیه شهادت خود امام حسین (ع) در روز عاشورا اجرا می‌شود یا تعزیه خطبه حضرت زینب (س) در دربار یزید به واقعه‌ای که بعد از شهادت امام حسین (ع) رخ داده است، می‌پردازد؛ پس بهترین زمان اجرای آن همان اربعین حسینی است، اما زمان طلایی به این معنا نیست که این مجالس در دیگر ایام سال اجرا نمی‌شوند. گاهی مجلس شهادت سیدالشهدا (ع) در شب‌های فاطمیه یا قدر نیز اجرا می‌شود و همان‌طور که مخاطبان این هنر شاهد هستند گاهی نیز تعزیه‌خوانان به اجرای مجالس غریب یا حتی مجالس شهادت دیگر امامان در ایام محرم و صفر می‌پردازند.»

او ادامه می‌دهد: «تعزیه هنری چندبعدی است؛ هنری که تماشاگر نقش قابل‌توجهی در فرایند اجرای آن دارد. این هنر مربوط به یک بازه زمانی یا مخاطبانی خاص نیست.»

تعزیه هنری چندبعدی است؛ هنری که تماشاگر نقش قابل‌توجهی در فرایند اجرای آن دارد

 

کیارستمی توضیح می‌دهد: «ما حدود 170 مجلس تعزیه داریم که بسیاری از آن‌ها سال‌هاست که اجرا نشده‌اند. تعزیه‌هایی که به تاریخ ادیان یا صدر اسلام اشاره دارند و حتی بسیاری از نسخ آن‌ها در کشور خودمان نگهداری نمی‌شوند؛ تعزیه‌هایی مثل به چاه انداختن یوسف پیامبر (ع) یا ساخت کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع)؛ این‌ها مجالسی محسوب می‌شوند که می‌توانند در طول ایام سال میزبان علاقه‌مندان باشند.»

این هنرمند در مورد دلایل متفاوت و گوناگون بودن مخاطبان تعزیه توضیح می‌دهد: «برخی از مخاطبان و بخشی از مردم با دید معنوی و برای نذرونیاز پای مجلس تعزیه می‌نشینند. دانشجویان هنرهای نمایشی به‌عنوان یک تئاتر و از دید هنری به آن نگاه می‌کنند. دانشجویان رشته ادبیات به صنایع ادبی نهفته در گفت‌وگوها توجه دارند.»

کیارستمی با اشاره به اینکه ناب‌ترین موسیقی‌های ایرانی در تعزیه اجرا می‌شود، ادامه می‌د‌هد: «هنرمندان حوزه موسیقی برای شنیدن و شناخت دستگاه‌های ایرانی پا به مجلس تعزیه می‌گذارند. برای گوش سپردن به گوشه‌های موسیقایی که در جاهای دیگر کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود.»

هنرمندان حوزه موسیقی برای شنیدن و شناخت دستگاه‌های ایرانی پا به مجلس تعزیه می‌گذارند

 

این تعزیه‌خوان با بیان اینکه متأسفانه تعزیه با وجود تمامی ابعاد مهم خود، همچنان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، ادامه می‌دهد: «تعزیه هنری است که در طول زمان، دستخوش تغییرات زیادی به‌ویژه در زمینه موسیقی شده است. این هنر در گذشته بسیار متکی بر خواندن بود و بیشتر تمرکز آن روی خواننده و صدای او بود؛ اما در حال حاضر تعزیه مؤلفه‌های متعددی دارد. جنبه نمایشی، مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که در دو دهه اخیر در تعزیه پررنگ‌تر شده است.»

او توضیح می‌دهد: «متأسفانه ما گاهی در تعزیه شاهد اجراهای ضعیف، استفاده از لباس و آکسسوارهای نامرتبط به برهه زمانی رویداد و مواردی این‌چنین هستیم. این موارد تنها بخش‌هایی است که به هویت تعزیه ضربه می‌زنند. هرچه شخصیت محوری تعزیه اهمیت بیشتری داشته باشد؛ خرافات واردشده درباره او نیز بیشتر می‌شود. به همین دلیل باید در نظر داشت که بی‌توجهی به جزییات تاریخی و مذهبی توهین به شخصیت بزرگان دین و به شعور مخاطبان است و بیشتر باعث فاصله‌گیری تماشاگران از این هنر می‌شود.»

جنبه‌های نمایشی تعزیه باعث جلب‌توجه و علاقه نسل جوان به این هنر و مفاهیم آن می‌شود​

 

تعزیه‌خوان جوان گروه اباعبدالله‌الحسین میگون می‌افزاید: «جنبه‌های نمایشی تعزیه باعث جلب‌توجه و علاقه نسل جوان به این هنر و مفاهیم آن می‌شود. یک سخنرانی تخصصی درباره نهضت امام حسین (ع) به‌قدری که یک نمایش می‌تواند راه و منش و سیره امام حسین (ع) و اهل‌بیت و یاران او را نشان دهد، مؤثر نیست.»

فرهاد کیارستمی در پایان با اشاره به اهمیت آموزش نسل جوان در زمینه تعزیه‌خوانی می‌گوید: «اعضای هیئت و گروه تعزیه ما دو نسل هستند؛ نسل قدیم که دیگر سایه تعداد معدودی از آن‌ها بر سر ماست و نسل جدید که در حال آموختن برای ادامه دادن راه و روش پیشینیان با تکنیک‌های به‌روز هستند. خوشبختانه نسل جدیدی که در گروه تعزیه اباعبدالله‌الحسین میگون به آموزش تعزیه مشغول هستند، استعدادهای خوبی دارند. آموزش آن‌ها از طریق استادان پیشکسوت است. پیشکسوتان نکات اصلی و ظریف کار را در بخش‌های خوانش و نمایش به هنرجویان منتقل می‌کنند و بعد در جلسات انجمنی، هنرجویان در کنار این بزرگان به اجرای برنامه‌های تمرینی می‌پردازند.»

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=21699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.