سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9889 امروز 0

خبر فوری

آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت پایان دو اجرا در مجموعه تئاتر شهر جعفر ذهنی، هنرمند پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟ ابهام مدیر یک آموزشگاه هنری در پرداخت مالیات فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ فعالیت سالن کارنامه نشر در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز ثبت‌نام طرح فروش ویژه کتاب‌فروشان از نیمه اردیبهشت‌ماه صدور مجوز اکران برای چهار فیلم استانی با 3 میلیون جمعیت و تنها 5 شهرستان دارای سینما فراخوان ثبت‌نام پانزدهمین آکادمی تابستانی بین‌المللی تئاتر در ایتالیا آیین تجلیل از مدرسان و معلمان هنرستان موسیقی دختران و پسران برگزار شد نمایش‌های جدید عمارت نوفل‌لوشاتو معرفی شدند 4 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند دیدار معاون امورهنری و هنرمندان بجنوردی با سفیر ایران در تاجیکستان اکران فیلم های جدید بر پرده سینماها موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 7 فیلم‌ اکران «اون شب که بارون اومد» درموزه سینما آغاز نمایش فیلم‌های خارجی در هنرو تجربه با نوری بیلگه جیلان فراخوان هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد فراخوان چهل‌‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد مسترکلاس پیانو در خانه موسیقی ایران

5
محمدعلی باشه آهنگر مطرح کرد؛

فیلمسازان جوان پس از اردوی فیلمسازی، پرورش پیدا می‌کنند

  • کد خبر : 27549
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۲۴
فیلمسازان جوان پس از اردوی فیلمسازی، پرورش پیدا می‌کنند
محمدعلی باشه آهنگر که هدایت ژانر «دفاع مقدس» اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» رفسنجان را برعهده داشت، درباره این اردو توضیح داد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفتمین اردوی فیلم‌سازی «ایده تا تولید» با دعوت از 15 فیلم‌ساز از 11 شهر کشور به ‌مدت ۷ روز از تاریخ 23 آبان تا 1 آذرماه 1402 در شهر مس سرچمشه رفسنجان برگزار شد.

این اردوی تخصصی فیلم‌سازی فیلم کوتاه، با محوریت سه ژانر «دفاع مقدس» با هدایت محمدعلی باشه‌ آهنگر‌، «کمدی» با هدایت علی ملاقلی‌پور و «ملودرام» با هدایت مرتضی علی عباس میرزایی برگزار شد. طی این اردو، فیلمسازان در گروه‌های ۵ نفره که هر گروه زیر نظر یک استاد و با محوریت یک ژانر فعالیت می‌کرد، اقدام به ساخت سه فیلم کوتاه به صورت گروهی کردند.

محمدعلی باشه آهنگر که به عنوان استاد ژانر «دفاع مقدس» در این اردو حضور داشت، درباره نحوه حضور خود در این اردوی فیلمسازی توضیح داد: اسفند ماه سال گذشته بود که برای انجام یک پروژه به آبادان رفته بودم و در آنجا یک جلسه دوستانه ای داشتیم که به نوعی به یک کارگاه پرورش ایده و فیلمنامه تبدیل شد. در همانجا برخی از بزرگان انجمن سینمای جوان هم حضور داشتند و پیشنهاد دادند تا این مسیر را به صورت متمرکز پیش ببریم. در آن زمان من مشغول «سینما متروپل» بودم، به همین دلیل امکان انجام چنین کاری را نداشتم.

وی ادامه داد: حوالی اردیبهشت ماه و در جشنواره بوشهر بود که مجدد این مساله مطرح شد، اوایل آبان درخواست مجددی صورت گرفت و درنهایت به همراه آقای پوراسماعیلی و دوستان به رفسنجان رفتیم.

این کارگردان با اشاره به دشواری های کار میدانی مطرح کرد: حقیقت امر این است که کار میدانی از ایده تا فیلمنامه و اجرای آن، بسیار زمان بر است. اما نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که اگر پیوست پژوهش وجود نداشته باشد، موفقیت آمیز نخواهد بود. متاسفانه بسیاری از هنرجویان پژوهش را جدی نمی گیرند زیرا صبوری بسیاری را می طلبد اما باید ایمان داشت که در این مسیر پژوهش به مواردی برخورد خواهند کرد که واقع گرایی اثر که به شخصه به آن بسیار اعتقاد دارم را پر رنگ می کند.

باشه آهنگر اضافه کرد: 7 طرح کوتاه ارائه شد که متاسفانه هیچ کدام پیوست پژوهشی نداشتند و این من را نگران کرد. بعد از بررسی و مشورت قرار شد که یکی از آن ها را انتخاب کنیم و در همان زمان کوتاهی که موجود است، کارهای پژوهشی آن را پیش ببریم و مسائل مختلف آن را بررسی کنیم. پیش از حضور در رفسنجان جلسات طولانی مدت ازطریق فضای مجازی داشتیم و موارد پژوهشی بیش از ایده پردازی مورد کنکاش قرار گرفت تا جایی که بسیاری از ذهنیت صاحبان ایده پاک شد و نگاه متفاوتی پیدا کردند. در ادامه با بررسی به این نتیجه رسیدیم که در بین این 7 اثر یکی از آن ها بیشتر قابلیت کار شدن را دارند که با رای گیری و گفتگو به این انتخاب رسیدیم و با حضور در میدان شروع به پژوهش میدانی کردیم.

محمدعلی باشه آهنگر با اشاره به سختی هایی که در مسیر داشتند، گفت: پروسه بسیار سختی بود و آب و هوا نیز شرایط را برای ما بسیار سخت تر کرد. علاوه بر این موارد حساسیت ها و محدودیت هایی هم وجود داشت. ولی در همان شرایط پژوهش را شروع کردیم و طرح را با فضای بومی، اقلیمی و منطقه معدن روباز مس سرچشمه منطبق کردیم و در میدان هم شاخصه های دفاع مقدسی و جنگ، با وجود تمام موانع، اجرا شد که درنهایت منجر به تولید یک اثر 16 دقیقه ای به نام «پناه» شد. در این پروژه از بازیگران و عوامل بومی و محلی استفاده شد و تدوین نیز به صورت همزمان در مس سرچشمه اتفاق می افتاد.

این کارگردان ضمن تشکر از انجمن سینمای جوانان مطرح کرد: این اردو تجربه بسیار گرانبهایی به همراه داشت که از این بابت از تمام دست اندرکاران انجمن سینمای جوانان تشکر می‌کنم که بسیار دردمندانه، خالصانه و عالمانه برای انتقال تجربه تلاش کردند. این کارگاه و اردو بسیار سخت بود و 5 نفری که در این مسیر با هم همراه بودیم نیز بسیار با استعداد بودند. ما 4 روز در شرایط بسیار سخت فیلمبرداری کردیم و 3 شب نیز تا صبح بچه ها بیدار بودند و بعد از نمایش خود اثر نیز جلسات آسیب شناسی داشتیم که به درخواست خود بچه ها انجام دادیم که پیوست بهتری نسبت به خود کارگاه داشت.

کارگردان «سینما متروپل» درباره لزوم برگزاری چنین اردوهایی در شهرستان های مختلف گفت: شاید درک این موضوع که این چنین اردوهایی چقدر می توانند مفید باشند، برای برخی بسیار سخت باشد. چون مقدمه، اجرا و موخره بسیار سختی دارد و صبوری بسیاری می طلبد. خود ما در دوران تحصیل و قبل از آن یک هزارم این امکانات و کسی را نداشتیم که بتوانیم از آن پرسش کنیم. در دانشکده سینما و تئاتر نیز شاید 10 درصد به صورت تئوری درک شد چون بحث میدانی نیز وجود نداشت. امکانات سر صحنه نیز بسیار تفاوت کرده است. اما این میدان ها آسیب هایی نیز دارند. نکته مهم این است که باید توان دفاتر از قبل اندازه گیری شود و بررسی شود که مثلا در فلان جا اگر یک کار ببرید چه برداشتی می کنید و اگر چند کار ببرید چه دستاوردی خواهید داشت. یکی دیگر از نکات خستگی مفرط است که خب این برای خیلی ها مفید است اما هستند افرادی که این اتفاق باعث دلزدگی آن ها می شود. این مساله ای است که می توان با مدیریت بهتر، زمان را بهتر مدیریت کرد.

وی ادامه داد: خود من نیز بسیار خسته شدم و واقعا در هیچ فیلمی انقدر فشار نداشتم و همه حدودا 5 شبانه روز نخوابیدیم. قطع به یقین این مسائل اگر مدیریت شود، نتیجه متفاوت تری نیز به دنبال خواهد داشت. یکی دیگر از نکات بسیار مهم این است که فضای تشکیل جلسات فیلمنامه باید بیشتر باشد. ما نیز در این اردو از قبل درگیر طرح ها و پالایش آن ها بودیم و درنهایت بعد از 20 روز به «پناه» رسیدیم. بخشی از این آسیب ها تخصصی و بخشی مربوط به امکانات است که باید بیشتر مورد بررسی و توجه قرار بگیرد. اما تمام این موارد هیچ چیزی از ارزش آدم ها و واحدهایی که صادقانه و پرتلاش پای کار بودند، کم نمی کند و از تک تک آنها بسیار سپاسگزارم.

محمدعلی باشه آهنگر در پایان گفت: خود من نیز در این اردو چیزهای بسیاری یاد گرفتم و انشالله در پروژه های بعد از آنها استفاده خواهم کرد. چیزی که اطمینان دارم این است که با اتمام این اردوی فیلمسازی، تک تک بچه ها فیلمسازان دیگری شدند و به عنوان نکته پایانی این را نیز بیان کنم که مدیران تولید خیلی خوبی پرورش پیدا کردند و این درست یکی از جاهایی است که ما به آن نیاز داریم.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=27549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.