سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9911 امروز 4

خبر فوری

همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزاری نشست مشترک مسئولان فرهنگی و ورزشی وزارت ورزش و وزارت فرهنگ و ارشاد جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت

6
امیر قادری مطرح کرد:

فیلم‌سازان فیلم کوتاه سعی کنند در هر فیلم یک پله بالاتر بروند

  • کد خبر : 24548
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۲۶
فیلم‌سازان فیلم کوتاه سعی کنند در هر فیلم یک پله بالاتر بروند
امیر قادری، منتقد سینما، با نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه بیستمین‌ویکمین جلسه فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه، به نقاط ضعف و قوت آن‌ها پرداخت.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، بیستمین‌ویکمین جلسه از هشتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز دوشنبه 20 شهریورماه 1402 با نمایش  فیلم‌های‌ کوتاه داستانی «ژابیز» به کارگردانی مهدی باقری، «بی‌نام» به کارگردانی حسین میرزامحمدی، «فلوکستین» به کارگردانی علی نریمانی و محمدمسعود نخستین و «3:33» به کارگردانی آزاد صادقی، در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد.

این جلسه مانند تمام جلسه‌های پاتوق فیلم کوتاه با اکران و نقد و بررسی چهار فیلم کوتاه همراه بود و پس از نمایش و در ابتدای شروع جلسه نقد و بررسی سعید هاشم‌زاده، مجری-کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه تهران ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در سالن و اشاره به اینکه مخاطبان پاتوق می‌توانند با مراجعه به سامانه club.iycs.ir برای ثبت نام در باشگاه مخاطبان فیلم کوتاه اقدام کنند و اخبار چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را از سایت رسمی انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی iycs.ir دنبال کنند؛ همچنین با اشاره به اینکه امروز بیست‌ویکمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه برگزار می‌شود و در آستانه بیست‌ویکم شهریور، روز ملی سینما نیز قرار داریم، این روز را به مخاطبان فیلم کوتاه تبریک گفت.

امیر قادری، کارشناس ویژه بیست‌ویکمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه تهران کمی با تاخیر به جلسه رسید، نقد و بررسی رسید و به همین بهانه سعید هاشم‌زاده، کارشناس و مجری برنامه نیز در مقدمه نقد و بررسی این جلسه از پاتوق در مواجهه با هر چهار فیلم کوتاه نمایش داده شده است، آثار آن‌ها را از منظر فیلم‌نامه، ایده‌ها و تازه بودن نوع پرداخت فیلم‌نامه مورد تحلیل و بررسی قرار داد و عنوان کرد: معتقدم فیلم‌نامه فیلم کوتاه، فیلم‌نامه فیلم کوتاه است و فیلم‌نامه فیلم بلند، فیلم‌نامه فیلم بلند و ایده‌های این دو مدیوم فیلم‌نامه بسیار متفاوت است، ما امروز با چهار فیلم کوتاه همراه بودیم که به عقیده من، ایده آن‌ها برای فیلم بلند است و در بستر روایی فیلم کوتاه نتوانسته‌اند به خوبی داستان خود را به مخاطب نمایش دهند و مشکل اساسی من با هر چهار نمایش داده شده، این بود که من با چهار فیلم‌نامه بلند مواجهه داشتم که کوتاه شده‌اند و یک‌سری عناصر گنگ در داستان‌گویی و روایت در این چهار فیلم حضور داشت.

امیر قادری در ادامه برنامه وارد سالن 2 سینما بهمن شد و پس از سلام و احوال‌پرسی، به نقد کلی فیلم‌های کوتاه نمایش داده شده پرداخت و گفت: فیلم‌هایی که در این جلسه دیده‌ام در مقایسه با دو جلسه اخیری که در پاتوق فیلم کوتاه حضور داشتم، از نظر فنی، فرمی و تکنیکال، فیلم‌های رو به جلوتری بوده‌اند. امروز داشتم به این مساله فکر می‌کردم که در سال‌های گذشته تعداد فیلم‌سازها محدودتر بوده است و الان برعکس سال‌های قبل‌ شده است، فیلم‌سازها از نظر کمی و کیفی رشد کرده‌اند، ورود به بدنه سینما آسان‌تر شده است و امکانات در دسترس ارتقا پیدا کرده است، اما رقابت برای اثبات و باقی ماندن در بدنه سینما بسیار سخت و دشوار شده است.

وی افزود: فیلم کوتاه‌های یک دهه اخیر را که به خاطر می‌آورم، فیلم‌هایی را به یاد می‌آورم که از نظر فرمی و فنی ایراد داشتند و با خلاقیت فیلم‌ساز فیلم‌ قابل تامل می‌شد اما در سال‌های اخیر ما شاهد فیلم‌‍هایی هستیم که همان‌طور که گفتم از سطح استاندارد خوبی برخوردارند و فیلم‌سازهای آن‌ها حتی می‌توانند برای تولید فیلم بلند خود اقدام کنند، مانند فیلم کوتاه «ژابیز» به کارگردانی مهدی باقری که از نظر فیلم‌برداری، نورپردازی و تدوین، فیلم استادندارد و موفقی است در کنار فیلم‌نامه خوب خود؛ حالا باید اشاره کنم که این 4 فیلم‌‌ساز که برای این جلسه فیلم‌هایشان اکران شد، اگر سعی کنند این حد از استانداردی که در تولید فیلم کوتاه خود داشتند، در فیلم کوتاه بعدی خود، ارتقا دهند و یک پله بالاتر قرار بگیرند، می‌توانیم زودتر شاه فیلم‌های بلند آن‌ها و البته فیلم کوتاه‌های موفق‌تری از آن‌ها باشیم که خوشبختانه حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم کوتاه «بی‌نام»، «کت چرمی» که اولین فیلم بلند سینمایی اش است، با حضور ستاره‌هایی مانند جواد عزتی کارگردانی کرد و هم‌اکنون روی پرده سینما است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=24548

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.