به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح، شانزدهمین نشست تخصصی فیلم کوتاه با عنوان یکشنبههای کوتاه روز یکشنبه دوم مرداد با حضور محمدتقی فهیم، محمد رحمانیان، محسن شیرازی و عوامل فیلم با اکران و نقد فیلم کوتاه «زولپیدم» به کارگردانی مهدی محمدی در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه برگزار شد.
سینمای کوتاه هیچوقت چنتهاش خالی نمیماند
محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما ضمن ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان در نشست اکران و نقد فیلم کوتاه گفت: برای اولین بار هست که در این نشست حضور پیدا میکنم و فکر نمیکردم برای اکران فیلم کوتاه این میزان مخاطب و تماشاگر به سالن بیاید، به نظر من یکی از آرمانهای سینمای کوتاه، فیلم کوتاه است که با کمترین امکانات و با دوری از آن دکوپاژهایی تکراری و آزاردهنده که سینمای جهان به آن معتاد شده حضور چنین فیلمهایی ما را به سرنوشت سینما خوشبین میکند.
وی همچنین با اشاره به خصوصیات برجسته فیلم کوتاه زولپیدم گفت: فیلم بسیار مفهومی است و مانند یک دایره درخشان عمل میکند و از همه مهمتر موسیقی آن است که در تکمیل این دایره بسیار عالی عمل میکند، شاید مخاطب فیلم بعد از تماشای آن به این فکر کند که آیا جهان خصوصی هم برای ما وجود دارد، من مراحل ایده تا اجرا را فوقالعاده میدانم بهخصوص از بازیهای بسیار عالی امین میری هم باید یاد کنیم. اساساً کمالگرایی کارگردان اثر به ما نشان میدهد که سینمای کوتاه هیچوقت چنتهاش خالی نمیماند.
فیلم کوتاه زمینه استعداد پروری و رشد یک فیلمساز است
محمدتقی فهیم منتقد و کارشناس سینما با اشاره به دارا بودن خلاقیتها و مؤلفهای خاص هر فیلمسازی اظهار داشت: فیلم کوتاه میبایست مبتنی بر خلاقیتهای خاص فیلمساز باشد، چیزی که ما بفهمیم این مال شخص کارگردان است و متفاوت و متمایز از بقیه فیلمهاست و طبعاً چنین فیلمسازانی در عرصه فیلم کوتاه بهعنوان زمینه استعداد پروری و رشد کرده و راهشان را طی میکند و هر فیلمسازی میبایست با فیلمها ابتدایی خلاقیتها و مؤلفهای خاصی خودش را به ما نشان بدهد، اما درمجموع فیلمسازان با سبک میبایست راهشان را انتخاب کنند.
این منتقد مطرح سینما همچنین در خصوص کشف و تداوم سبک فیلمساز در تمامی آثار فیلمساز نیز گفت: اگر از همان ابتدا فیلم کوتاه سازان برای خودشان سبک و سیاقی خاص کشف و پیدا نکنند و بدان مسلط نشوند قطعاً دچار نوسان شده و هر فیلمشان با فیلم دیگرشان متفاوت خواهد شد و طبعاً راه بهجایی نخواهند برد.
فهیم با یادآوری نسل اول فیلمسازان سینمای ایران و سبکهای خاص هرکدامشان اظهار داشت: شما ببینید فیلمسازان باقیمانده از نسل اول، چون کیمیایی، تقوایی، مهرجویی و بقیه از ابتدا امضای خاص خودشان را داشتند و این امضای خاص در تکنیک و انتخاب دکوپاژ اتفاق نیفتاده بلکه در آن چیزی رخداده است که ما بدان میگوییم فرم یا همان خلاقیت یا درواقع عنصری که در ناخودآگاه فیلمساز وجود داشته و همین امر باعث میشود فیلمشان متفاوت باشد
وی همچنین با اشاره به تکنیکهای استفادهشده در فیلم نیز گفت: اینکه فیلمساز میتواند یک اثر را با تک شات به پایان ببرد و آن را نگه دارد حتماً مهم است و نشان میدهد کارگردان به همه مسائل و ارکان فیلم فکر و توجه کرده است، اما نکتهی که وجود دارد این است که فیلمساز میخواهد با تکنیک تک شات به فرم برسد لذا من بدون هیچگونه توصیه و پیشنهاد کردنی میگویم سلیقه من این است که فیلمساز باید ابتدا داستان را تعریف و صادقانه با مخاطب، روایتش را به پایان ببرد. عزیزان با انتخاب یک نحوهای روایت واحد و استفاده از تک شات فیلمساز به سبک دست پیدا نمیکند و صرفاً مخاطب را فریب میدهد، چون با دو تا غافلگیری میخواهد مخاطب را همراه کند دو غافلگیری که بر اساس تعلیق سینما نبوده و برای گمراه کردن است؛ لذا این فریب در سینما هرگز جای تعلیق در سینما را نمیتواند بگیرد.
نشستهای هفتگی فیلم کوتاه با عنوان یکشنبههای کوتاه هر هفته روزهای یکشنبه ساعت ۱۷:۳۰ در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار و ورود برای عموم علاقهمندان آزاد است.