به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، پدرام بهابادی در گفتگو با برنامه «گفتههای ناگفته» رادیو تبیین به وضعیت موسیقی فیلم قبل و بعد از انقلاب پرداخت و اظهار کرد: شرایط موسیقی فیلمهای قبل از انقلاب شرایط خاصی بود، بخشی از موسیقی فیلمهای معروف به فیلم فارسی و بخشی هم به بخش دیگر سینمای آن دوره مربوط بودند. فیلم فارسی نوعی از فیلمهای بسیار بی محتوا و بیهوده بوده اند که بعد از انقلاب این نوع فیلمها از سینما ما حذف شد.
وی ادامه داد: در سینمای قبل از انقلاب دو فرد در موسیقی فیلمهای سینمایی آن زمان نقش موثری داشتند، اردلان سرفراز و اسفندیار منفردزاده؛ این دو باعث شدند موسیقی فیلمهای قبل از انقلاب بسیار قدرتمند ساخته شود. اگر کسی نشانه شناسی که در موسیقی فیلم بود را رعایت نمیکرد و یا آهنگ ضعیفی تولید میکرد از صحنه خارج میشد.
این کارشناس موسیقی افزود: این موضوع باعث شد آن سینمای دیگر و جدا از سینمای فیلم فارسی، شاهد موسیقی قوی تری باشد. بعد از انقلاب تا زمانی که فیلمهای جنگی حماسی ساخته میشدند، بار دیگر حضور دو شخصیت تاثیر گذار مثل مجیدانتظامی و کارن همایونفر باعث شد موسیقی بعد از انقلاب قدرتمند ظاهر شود.
بهابادی اضافه کرد: موسیقی متن فیلم براساس نشانه شناسی و حالات و احساسی که میخواهد به مخاطب القا کند ساخته میشود، در موسیقی یک سری ابزار تئوری داریم که به واسطه علم نشانه شناسی و این ابزارهای موسیقی مثلا صحنههای که قرار است غمگین باشد را به مخاطب القا میکند و اینگونه یک موسیقی فیلم در ذهن مخاطب ماندگار میشود.
وی تصریح کرد: موسیقی فیلمهای مثل فیلم کرخه تا راین، بوی پیراهن یوسف، خاک سرخ و موسیقی فیلم کنعان ساخته کریستوفر رضایی که بسیار بی نظیر است و فیلمهای دیگر، باعث شده این آهنگ و موسیقی در ذهن مخاطب ثبت شود و شما به قدرت موسیقی پی میبرید.
این کارشناس موسیقی افزود: استفاده از این رسانه قدرتمند که میتواند هر احساسی را به شما القا کند بدون اینکه از متن و یا نریشی استفاده کنید خیلی میتواند اثرگذار باشد. خود تصویر و موسیقی میتواند گویای همه چیز باشد. ما در زمینه موسیقی فیلم قوی عمل کردیم در حالی که در کشورهای عربی و همسایه ما ترکیه در این زمینه اصلا خوب عمل نکرده اند.
بهابادی با بیان اینکه ما کمتر از نقاط قوت خودمان حرف زدیم گفت: بعد از جنگ موسیقی فیلمهای قوی ما با حضور استاد علیزاده و دیگران ساخته شد، ما کمتر از این موسیقی فیلمها در رسانه هایمان استفاده کردیم در حالی میتوانست پیام قدرتمند تری به دنیا مخابره کنند.
وی تصریح کرد: ما بعد از انقلاب با یکسری محدودیتهایی مواجه شدیم که بیشتر هم محدودیتهای مذهبی بود، اما این محدودیتها خیلی به هنر به خصوص به هنرموسیقی و سینمای کمک کرد، چون این محدویت باعث میشد کارگردان برای نشان دادن و اثر گذاری فیلمش خلاقیت به خرج داده و حتی از موسیقی بیشتری در فیلمش استفاده کند.