سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

7
کارگردان فیلم کیمیا عنوان کرد؛

لوکیشن و صحنه های واقعی جنگ؛ ویژگی شاخص فیلم کیمیا

  • کد خبر : 17935
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۲۹
لوکیشن و صحنه های واقعی جنگ؛ ویژگی شاخص فیلم کیمیا
مشهد-کارگردان فیلم کیمیا با اشاره به اینکه لوکیشن و صحنه های واقعی جنگ، ویژگی شاخص فیلم کیمیاست، افزود: حضور تاثیر خسرو شکیبایی در این اثر، آن را به فیلمی ارزشمند و ماندگار تبدیل کرده است.

خبرگزاری رضوی– زهرا غفوریان، دومین شب جشنواره فیلم رضوی با اکران فیلم کیمیا به کارگردانی احمدرضا درویش و تهیه کنندگی هارون یاشایی تولید  ۱۳۷۳ در پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار شد. حضور درخشان مرحوم خسرو شکیبایی و سختی فیلم سازی حوزه دفاع مقدس در دهه ۷۰، ویژگی و وجه ممتاز این اثر ماندگار است.

درویش در ابتدا با تشکر از دعوت شدن به این مراسم گفت: دعوت و طلب‌شدن از مشهد و امام رضا(ع) را همیشه با رغبت بالا قبول می کنم و بسیار خرسندم که فیلم کیمیا به نمایش گذاشته شد و در مورد ناگفته های آن صحبت می شود.

وی عنوان کرد: کیمیا چهارمین فیلم من بعد از آذرخش است که در هر دو کار اقای یاشایی تهیه کنندگی آن را بر عهده داشتند. طرح کیمیا با مشاوره های بسیار به تدریج پرورش پیدا کرد و به تصویب رسید و  بعد از آن شروع به ساخت کردیم که تجربه عجیبی بود.

فیلم کیمیا در دوره آنالوگ ساخته شده است
درویش با اشاره به اینکه فیلم سازی در دوره حال حاضر بسیار راحت و آسان شده است، در حالیکه در گذشته با امکانات محدود و شرایط سخت فیلمبرداری انجام می شد، تصریح کرد: این فیلم در دوره آنالوگ ساخته شد و امروز وضعیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تفاوت پیدا کرده و ساخت فیلم تسهیل شده است، در حالیکه آن زمان کار به شدت دشوار بود.

وی افزود: در دهه 70 فیلم‌سازی دفاع مقدس تازه در حال شکل گرفتن بود و من نیز جزو فیلم‌سازان جوان بودم. آنچه از پشت صحنه آموختم برای من بسیار بیشتر از جلوی دوربین و به مثابه یک دانشگاه بود.

لوکیشن های واقعی و صحنه های واقعی جنگ؛ ویژگی شاخص فیلم کیمیا
درویش لوکیشن های واقعی و صحنه‌های فیلم که از آثار باقی مانده جنگ گرفته شده بود را ویژگی شاخص فیلم کیمیا عنوان کرد و گفت: در حقیقت لوکیشن‌ها ساخته نشده بلکه انتخاب شده بود.

کارگردان فیلم کیمیا با خاطر نشان کردن اینکه این فیلم سندی باقی‌مانده از یک اتفاق تاریخی و معاصر است، افزود: ماندگارترین تصویر و هویت اصلی فیلم پلانی است که ساکی از بالای کادر روی زمین می‌افتد؛ گویا بار سنگینی بر زمین گذاشته می شود و حس خسرو شکیبایی در این صحنه آن را ماندگار کرده است.

درویش گفت: روز دوم یا سوم جنگ با مدیران مدارس در ساختمان آموزش و پرورش برای تعطیلی مدارس جلسه می گذارند که آیا مدارس تعطیل شود یا خیر که همان زمان یک راکت به آن ساختمان برخورد می‌کند و همه شهید می‌شوند و ما همین ساختمان را برای فیلمبرداری انتخاب کردیم.

خسرو شکیبایی بازیگری عاشق و متعهد بود
کارگردان فیلم کیمیا به ویژگی اخلاقی و تاثیر مثبت حضور خسرو شکیبایی در ماندگاری این اثر ارزشمند اشاره کرد و گفت: او فردی با اخلاق و متعهد به حرفه خود بود. فقط بازیگری سازنده نیست؛ انسان بودن و سبک زندگی نیز مهم است. هنرمند نمی‌تواند جایگاه بالا و مرتبت هنرمندی داشته باشد اما فرد بااخلاقی نباشد.

درویش خاطرنشان کرد: روز سوم فیلمبرداری دست خسرو شکیبایی شکست و پنج عمل جراحی روی آن انجام شد. هر بازیگر دیگری بود فیلم را تا بهبودی کامل متوقف می کرد اما به پیشنهاد خود این بازیگر متعهد، یک هفته بعد از عمل، فیلمبرداری را در مشهد آغاز کردیم. او درد زیادی داشت و مسکن زیادی مصرف می‌کرد، اما چون عاشق کار و حرفه خود بود سختی را به جان می خرید.

وی در خصوص مشکلات تصویربرداری در حرم بیان کرد: آن زمان دوربین و بازیگر باید در صحن می‌آمدند اما بیان می‌شد که این کار کفر است. مسئولین آستان می گفتند از حضور دوربین در صحن آن هم با بازیگر صحبت نکنید و ما هر تلاشی کردیم، گفتند امکان ندارد اما خسرو شکیبایی مشکل را حل کرد.

این کارگردان سینما ادامه داد: خسرو شکیبایی گفت «به زیارت رفته بودم؛ فردی من را در حرم دید و گفت آقای شکیبایی شما هستید؟ آن فرد رئیس دفتر آقای طبسی بود». او تلفنی به شکیبایی می‌دهد و بیان می‌کند «هر کاری بود، ما در خدمتیم». خسرو شکیبایی هم با وی تماس می‌گیرد و بیان می‌کند که «ما می‌خواهیم حاج‌آقا را ببینیم»؛ آن فرد نیز برای روز بعد قرار ملاقاتی تنظیم می‌کند. فردای آن روز به تالار آیینه رفتیم؛ ۶۰ الی ۷۰ روحانی دور نشسته بودند؛ با خودم می‌اندیشیدم مگر می‌توان در حضور آن‌ها چنین موضوعی را مطرح کرد.

درویش اضافه کرد: موضوع را توضیح دادم؛ مرحوم آیت‌الله طبسی گفت «نه؛ این بدعت می‌شود؛ خدا قبول می‌کند؛ در مکان دیگری فیلمبرداری کنید». خسرو شکیبایی ایستاد؛ از یکی از معممان نیز خواست بایستد. عبای او را روی دوش خود انداخت؛ صندلی را وسط تالار برد؛ روی صندلی رفت و پلان طولانی مدرس را اجرا کرد. در بازی خود با همه کار داشت و مخاطبش تنها حاج‌آقا نبود. همه را به بازی گرفت. حاج‌آقا در انتها گفت «بشود» و انجام شد.

وی با خاطر نشان کردن اینکه در واقع مهم‌ترین کار یک کارگردان مدیریت ارواح جمعی است، عنوان کرد: روش آقای یاشایی، در سینما باعث شده اعتماد به نفس به هنرمند تزریق شود. سواد، عقلانیت و فهم هنری بسیار اهمیت دارد و در کنار مدیریت منابع و ارتباطات، مدیریت ارواح عمومی بسیار حائز اهمیت است.

کارگردان فیلم کیمیا ادامه داد: مهم‌ترین عنصر قصه شخصیت است و مهم‌ترین عنصری که می‌خواهد در یک فیلم تولید شود تا یک قصه را شکل دهد، انسان است و باید مدیریت شود که آقای یشایایی این کار را بسیار خوب می‌دانست و به خوبی آن را مدیریت می‌کرد.

درویش با خاطر نشان کردن اینکه به علت سختی کار هزینه برخی صحنه‌های کیمیا به اندازه یک فیلم بود، گفت: آن زمان با سه تا چهار میلیون تومان می‌شد فیلم ساخت اما برای کیمیا ۵۵ میلیون تومان هزینه شد.

 رستاخیز سرنوشت خود را دارد و زنده است
ثابت نیا، معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا در ادامه از فیلم ارزشمند و شاخص رستاخیر سوال کرد گفت: آیا در آینده شاهد اکران فیلم رستاخیز خواهیم بود که درویش در پاسخ گفت من از رستاخیز عبور کردم. این فیلم سرنوشت خود را دارد و زنده است.

درویش در پاسخ به این پرسش که آیا در آینده فیلمی درباره امام رضا(ع) خواهید ساخت، گفت:  هیچ تصمیمی بی‌ارتباط با هم نیست و همه فلسفه، علت و دلیل دارد. واقعیت این است که در مورد اهل بیت(ع) اینگونه است که «او می‌کشد قلاب را» و اصطلاحا خودش می‌گوید بیا.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17935

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.