سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
کل 8361 امروز 0

خبر فوری

“حسین الهیاری”: این فیلم روایتِ گونه ی بشر و طبیعت و دعوت به مفاهیم انسانی است “مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ آثار مسابقه ملی در چه سانس‌هایی نقد و بررسی می‌شوند؟ استقبال گسترده مردم از جشنواره «تهران» در روز نخست بلیت‌فروشی/ در نظر گرفتن سانس‌های فوق‌العاده برای جشنواره فراخوان ششمین دوره جایزه «موسیقی و رسانه» منتشر شد کدام فیلم‌های کوتاه برگزیده از «کن»، «برلین» و «کلرمون» به ویترین «تهران» رسیده‌اند؟ ظرفیت نشست‌های تخصصی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران پیش از پایان موعد ثبت‌نام، تکمیل شد بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم‌‌کوتاه تهران آغاز شد جزییات افتتاحیه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران/ برگزیدگان «عکس» معرفی می‌شوند ارائه کتاب‌های هنر و ادبیات داستانی با تخفیف ۳۰ درصدی به فیلمسازان و هنرجویان پایتخت آماده میزبانی از جشنواره «تهران» شد یکی از اولین هنرجویان انجمن سینمای جوان مهمان ویژه جشنواره چهل و یکم «تهران» شد فراخوان بخش غیررقابتی چهلمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد سامانه بلیت فروشی جشنواره چهل و یکم برای دانشجویان و اعضای پاتوق فیلم کوتاه فعال شد نخستین جشنواره در دوران فریدزاده جزییات برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در جشنواره چهل‌ویکم/ منتقدان تخصصی معرفی شدند فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه و عکس زبانی توکا نمایش ویژه فیلم‌های کوتاه ویم وندرس در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران سینمای کودک؛ در محاق غربت جدول نمایش آثار جشنواره چهل‌ویکم منتشر شد آثار راه‌یافته به بخش «هوش مصنوعی» جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند سینمای وحشت؛ ژانر مطرود فرآیند رزرو بلیت‌های جشنواره فیلم‌کوتاه تهران فردا کلید می‌خورد/ اعلام زمان‌بندی برای گروه‌های مختلف «کتابخانه ویدیویی» مرکز گسترش آغاز به کار کرد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ دبیر جشنواره فیلم‌کوتاه تهران با فیلم‌سازان راه‌یافته به این رویداد دیدار کرد/ رونمایی از پوستر جشنواره ستاره‌ها از راه می‌رسند دوره فیلم‌سازی هفت‌ماهه انجمن سینمای جوانان ایران – 1403 هیات انتخاب آثار راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند فیلم‌های راه‌‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند/ نمایش 107 اثر از سراسر جهان در «تهران» «فیلم‌کوتاه تهران» در میاجشنواره‌های جهانی پدیده شد/ ثبت رکورد قریب به 14 هزار فیلم ارسالی در بخش بین‌الملل میزبانی ویژه کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان از یک هنرمند پیشکسوت تمدید حضور جشنواره «تهران» در فهرست مورد تأیید آکادمی «اسکار» فراخوان نام‌نویسی نشست‌های تخصصی «41-20» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ آثار بخش ویژه «شاخه زیتون» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند از مرور الفبای ژانر تا گپ و گفت‌ با استادان نور و تصویر شکسپیر ایرانی! آغاز پیش فروش بلیت‌‌‌های سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان پروانه‌‌های مقاومت در شهر زندگی اعلام اسامی فیلم‌های بلند داستانی بخش ملی جشنواره کودک و نوجوان حداقل دستمزد کارگردانی مستند اعلام شد آثار بخش ویژه کتاب و سینما جشنواره فیلم کوتاه تهران منتشر شدند آثار راه‌یافته به بخش «استعداد‌ نو» در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند پردیس سینمایی ملت خانه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ آثار راه‌یافته به نخستین جشنواره عکس تهران معرفی شدند 176 فیلم از 48 کشور جهان متقاضی حضور در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان

0
اختصاصی سینمایی نیوز/ گفت و گو با نویسنده و کارگردان فیلم "چولیبولی" در حاشیه چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران؛

“مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است

  • کد خبر : 35537
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
“مانا پاک سرشت” : بنای زندگی و ادامه ی حیات، گذشت و رها نمودن خشم است
انسان ها یک تلخی را آن قدر نزد خود نگه می دارند و با آن کلنجار ذهنی می روند که چه بسا بازخورد بیرونی بدی خواهد داشت. هر چه زود تر این خشم رها شود، اتفاق بهتری برای خود ما و طرف مقابل حادث می شود. 
سینمایی نیوز– در نخستین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛ جمعه ( ۲۷ مهر ماه ) فیلم‌ داستانی “چولیبولی”، منتخب بخش مسابقه ملی فیلم‌های داستانی و بخش بین‌الملل از میان 13651 فیلم که دریافت کننده جایزه بزرگ این بخش مستقیما برای رقابت به فهرست فیلم‌های جایزه اسکار راه پیدا خواهد کرد، در سانس دوم از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ در سالن‌های ۱ و ۳ پردیس سینمایی ملت نمایش داده شد و در میان 10 فیلم‌ برتر آرای مردمی تا پایان روز اول چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران قرار گرفت.
“مانا پاک سرشت” که در آیین سی‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران جایزه ویژه دبیر به دلیل نگاه متفاوت به مسأله زنان در جامعه امروز به او برای فیلم «وقفه» به کارگردانی خودش تعلق گرفته بود، درباره علت نامگذاری فیلم “چولیبولی” به خبرنگار سینمایی نیوز بیان داشت: “چولیبولی” در زبان و گویش گیلکی به معنای گل و لای هست؛ به مانند لباسی که گِل شده است. معمولا به ترکیب هایی که لکه دار و گِلی هست می گویند. نام گاوی که در این فیلم نقش اصلی را به عهده دارد، “چولیبولی” است. به خاطر طرح و نقش نگاری که روی این گاو هست، چنین نامی را برای فیلم برگزیدیم.
این سینماگر در مورد علت پرداختن به این سوژه اظهار داشت: یک اتفاق و حادثه شخصی در زندگی من روی داد و آن، از دست دادن پدرم بود. مدت زمان زیادی، دوران درمان بیماری پدرم را می گذراندیم. همه می گفتند اگر ایشان شیمی درمانی نمی شدند مدت خیلی بیشتری زنده می ماندند. این پرسش به مدت ۵ سال از زمان درگذشت ایشان در ذهن من ادامه داشت و با خلق این اثر کوتاه سینمایی، توانستم خوشبختانه از این خشم درونیِ خود رها شوم. در حال حاضر این حس خوب رهایی را تجربه می کنم.
این کارگردان جوان تصریح ساخت: در این فیلم، خشم یک کودک را در وجود یک گاو می بینیم که به گاوی انتقام جو تبدیل می شود. گاو در این فیلم هم می تواند حضور فیزیکی داشته و هم نداشته باشد که دارد. اما این گاو، تجلی خشم آن پسر بچه داغ دیده هست. و اما آن چه حاصل این اتفاق هست، بخشش و رهایی می باشد. این بچه ارتباط عاطفی خاصی با گاو برقرار می کند به طوری که او را جزئی از خانواده خود می داند و برای او اسم می گذارد و حتی به گاو می گوید که بعد از بابا و مامان، من فقط تو را دارم و تو برای من باقی مانده ای. این گاو انتقام جو به خاطر صحبت ها و درد دل های این پسر بچه، آن قدر خشمگین می شود که به سراغ دکتر می رود تا بلایی بر سر او بیاورد
این فیلمساز آینده دار افزود: بخشش آن زمانی تجلی پیدا می کند که گاو آن اتفاق هولناک را رقم می زند و پسر بچه برای نجات گاو هیچ چاره ای غیر از رها کردن گاو ندارد، درب زندان را باز و گاو را رهایی می بخشد. رها نمودن خشم و گذشت را در فیلم مشاهده می کنیم. آزادی گاو و بازگشت دکتر از کما، بنای زندگی و ادامه ی حیات است. گذشت می تواند هم برای اطرافیان رقم زده شود و هم برای بقاء و آرامش درونی خود ما رقم بخورد.
وی در مورد اهمیت ساخت فیلم برای مردم با مختصات فیلم کوتاه گفت: تمامی آدم ها و نوع بشر، مخاطب این فیلم هستند. عنصر خشم در درون آدمی است و گاه نمی توانیم آن را کنترل کنیم. انسان ها یک تلخی را آن قدر نزد خود نگه می دارند و با آن کلنجار ذهنی می روند که چه بسا بازخورد بیرونی بدی خواهد داشت. هر چه زود تر این خشم رها شود، اتفاق بهتری برای خود ما و طرف مقابل حادث می شود. حتی گاهی ما با وجود ناراحتی از انسانی، راضی به آن حد از پیش آمدن یک اتفاق ناگوار برای او نیستیم. برخی مسائل هم چون بیماری های سخت در مدیریت و کنترل ما نیست. لحظه ای به خود می آییم و می بینیم با وجودی که هم پول در اختیار داریم و هم ارتباط با بهترین پزشکان، اما هیچ چیز نمی تواند آن عضو عزیز خانواده ما را در دنیا نگاه دارد. به غیر از رهاکردن، اتفاق دیگری را نمی توانیم رقم بزنیم.
وی در مورد جای خالی چنین فیلم هایی در سینمای کوتاه کشور تصریح ساخت: فیلم های خوبی دیدم که مفهومی انسانی را به تصویر کشیده اند. منتها پروداکشن، کستینگ و تصویرِ حتی به شدت قوی و زیبا و حرفه ای، همه چیز نیست، بلکه دغدغه مندی فیلمساز، قصه ی شگفت انگیز و موضوع و حرفی انسانی، اهمیت بیشتری دارد. ساخت اثر با رویکرد و دلیلی غیر از جوشش حرفی از درون فیلمساز، نباید رقم بخورد.
وی در مورد چالش های زمان ساخت این فیلم تاکید کرد: کنترل نمودن یک گاو که نقش اصلی فیلم را بر عهده دارد و به تازگی نیز در عالم واقع زایمان داشته است و با جدا کردن گاو از گوساله اش به شدت دچار عصبانی و دلتنگی و استرس خواهد شد، نگرانی ما را در صحنه ای که کودک مشغول رنگ آمیزی بدن گاو بود و هر آن ممکن بود او را شاخ بزند، مضاعف می کرد. مسئولیت جان کودک و همین طور آسیب ندیدن تجهیزات و حفظ جان اپراتور، همواره با ما بود. حتی صاحب گاو هم خیلی جا ها نمی توانست آن را کنترل کند. اما لطف خداوند شامل حال من شد و صحنه ها به گونه ای چیده شد که هر زمان نیاز به بارش باران داشتیم باران می آمد و هر آن که الزامی به بند آمدن باران بود، بارش قطع می شد. این چیدمان برای من بسیار جای شکرگزاری به درگاه خداوند داشته و دارد.
او در مورد روند تولید و مراحل کار گفت: مکان تصویربرداری روستایی به نام”للکا” حد فاصل رشت و انزلی بود. بنده سر صحنه تصویربرداری خیلی خوش اخلاق هستم و چیزی را سخت نمی گیرم. با وجودی که خودم بازیگر هستم اما این بار چالش بازی خودم را نداشتم. بازیگر کودک فیلم هم بسیار توانمند بود. روز نخست تصویربرداری که هوا بارانی بود و این کودک هم باید آن گاو خشمگین را رنگ آمیزی می کرد، تلویحا به ما رساندند که این کودک دیگر جلوی دوربین نخواهد آمد; چرا که خیلی خسته شده بودند. اما در ادامه این کودک که خیلی با ادب و باهوش هم بودند و همین طور خانواده ایشان، بسیار همکاری کردند. دو ماه پیش تولید و ۵ تا ۶ روز هم تصویربرداری داشتیم.
او در مورد ویژگی های ساختاری و محتوایی این اثر که می تواند توسط هیئت داوران دیده شود یادآور شد: در چشم من، فیلمنامه و موضوع فیلم، بسیار حائز اهمیت هست. از مسائل فنی اثر نیز بسیار راضی هستم. امیدوارم که نماینده خوبی برای جشنواره باشم.
او در مورد کمبودهای سینمای کوتاه گفت: من در این سال ها رضایت داشته ام. امیدوارم این حوزه توسط نهاد ها و سازمان ها بیش از پیش شناخته و حمایت شود، از سینمای کوتاه در بیان اهداف سازمانی خود بهره ببرند و اهالی سینمای کوتاه نیز به این ترتیب، اثر خود را جلوی دوربین ببرند و دلگرم شوند با مهارتی که دارند بدون این که تصویر گل درشتی ارائه داده باشند. بهتر است جذب سرمایه خیلی کمرنگ نباشد. در امور پخش، پلتفرم ها در حد توان شان حمایت می کنند.
“مانا پاک سرشت” در پاسخ به پرسشی در خصوص تدوین نظام جامع دستمزد ها گفت: اگر همه بتوانند به طور یکسان از این اتفاق بهرهمند باشند و پیچیده و سفت و سخت پای آن بایستند چرا که نه اما در غیر این صورت نتیجه خوبی نخواهد داشت.
“پاک سرشت” در بخش پایانی صحبت های خود در انتقال تجربه به علاقه مندان فیلمسازی در سینمای کوتاه گفت: منتظر یک جرقه و اتفاق نباشند، حرکت کنند و فیلم شان را بسازند. سکون ما را به درون خود می کشد و دیگر، زمان فیلمسازی می گذرد. حتی به صورت لو باجت و بدون پول هم فیلم را بسازند. ساخت هر فیلم آن قدر به تجربه ما کمک می کند که دیگر ما را بی نیاز می کند.
وی این طور به صحبت های خود پایان داد: امیدوارم مردم از تماشای این فیلم لذت ببرند و خاطره خوبی در ذهن شان باقی بماند. مخاطب اصلی فیلم من مردم هستند. دیده شدن اثر و همه چیز را به خود خداوند سپردیم.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتنداز: مدیر فیلمیرداری: آرمین یوسف‌زاده، عکاس: رضا گلچین، صدابردار: علیرضا دریادل، دستیار صدا: روزبه موحدی، تدوین: البرز پورصیاد، اصلاح رنگ: سحر جامع، موسیقی: دامون یعقوبی، صداگذاری و طراحی صدا: حسن سنگاچین، طراح لباس: شهرزاد غلامی، طراح صحنه: البرز پورصیاد، مانا پاک سرشت، دستیار صحنه: عباس معصومی، دستیار اول کارگردان: امید مهدی صفت، گروه کارگردانی: راستین جباری، محمد خاطری‌زاده، غزل لوری، گروه تصویر: رسول حسین‌زاده، میلاد محمدی، میلاد ابراهیمی، هومن طاهری، مدیر تولید: عاطفه ارضی، دستیار تولید: جواد شعبانی، بازیگران: سامیار برومند، علیرضا عیسی‌پور، هادی آذرنگ، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان، مانا پاک سرشت، البرز پورصیاد.

 

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان 1403 در حال برگزاری است.

| گزارش و گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

| عکس از: الهام سادات روئین تن

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.