سینمایی نیوز
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
کل 8630 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

6
یک فیلم یک تجربه /5

متروپلیس، هوش مصنوعی و آینده انسان

  • کد خبر : 22725
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
متروپلیس، هوش مصنوعی و آینده انسان
شاید حدود صد سال پیش یعنی در سال ۱۹۲۷ زمانی که فریتس لانگ آلمانی فیلم حیرت انگیز متروپلیس را ساخت...
به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سایت هنر و تجربه، شاید حدود صد سال پیش یعنی در سال ۱۹۲۷ زمانی که فریتس لانگ آلمانی فیلم حیرت انگیز متروپلیس را ساخت عموم مردم ‌‌حتی پژوهشگران و دانشمندان، این فیلم را پروژه‌ای جاه‌طلبانه می‌دیدند که از بلندپروازی‌های یک ذهن خیال‌پرداز بیرون آمده است، درست مانند اکنون ما که در عصر انقلابی بزرگ به سر می‌بریم که هوش مصنوعی با طبعات غیرقابل پیش‌بینی‌اش برایمان در حال رقم زدن است و شاید ساخت فیلم‌هایی از جنس بلندپروازی‌های فریتس لانگ با محوریت آینده‌ی بشر و زمین در مواجهه با انواع هوش مصنوعی، حیرت‌انگیز و چه بسا هولناک به نظر بیاید.

فیلم متروپلیس ساخته‌ی فریتس لانگ در سال ۱۹۲۷ با تصاویر پیشگامانه و مقیاس‌های عظیمش، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های علمی تخیلی با نگاه به آینده که تا کنون ساخته شده و امتحان زمان را پس داده، معرفی می‌شود. فیلمی که تقریباً در هر فیلم علمی تخیلی مدرن دیگر می‌توانید پژواک ایده‌ها و صحنه‌های معماری آن را ببینید. اما چرا تصاویر ارائه‌شده در سال ۱۹۲۷ توسط این فیلم هنوز هم شبیه به امروز ما و بسیار مرتبط با ما است و چه چیز متروپلیس را از دیگر فیلم‌های علمی تخیلی ماقبل خود مانندِ “سفر به ماه” ژرژ مه‌لیس جدا می‌کند؟ شاید به جرات در پاسخ به این سئوالات بتوان گفت: برای آنکه متروپلیس اولین حماسه‌ی علمی تخیلی جدی را در تاریخ سینما ایجاد کرد که نگاهی اجمالی به ما داشت.  در آینده‌ای که متروپلیس ترسیم می‌کند یک تفسیر اجتماعی گزنده از زمان حال ما وجود دارد که تمام این‌ها پاسخ کاملی برای چرایی شاخص بودن متروپلیس است. بنابراین بیایید نگاهی به برخی از راه‌هایی بیندازیم که کلان‌شهر داستان علمی تخیلی متروپلیس را شکل داده است.

در تضاد با کارگاه‌های زیرزمینی تاریک کارگران، معماری فیلم به‌اندازه‌ی روتوانگ یا ماریا یک شخصیت است، اگر تمام حرکت‌ها و دیالوگ شخصیت‌ها را حذف می‌کردید، با نگاه کردن به ساختمان‌ها و بزرگراه‌های شلوغ، هر آنچه را که در مورد این جهان لازم بود بدانید، می‌‌فهمیدید.

نوار نقاله‌ی خطوط دوچرخه با محوریت اضطرارِ در سرعت و به هم پیوستگی و استمرار آن، ساختاری را نمایش می‌دهد که برای زنده ماندنش به کارگران ماشین‌های مراقبت در شهر زیرزمینی نیازمند است تا تاکید کند ما در دنیایی هستیم که صنعتی شدن به نتیجه‌ی منطقی خود رسیده است، که در آن انسان‌ها قابل مصرف هستند.  تا زمانی که چرخ‌ها ساختمان‌ها را می‌چرخانند المان‌های معماری به ما می‌گویند که این دنیایی است که برای برخی زندگی پر از سعادت و برای برخی دیگر دشواری زیستن را بهمراه دارد و این نمادها و کدهای بصری در دی. ان‌. ای متروپلیس و بشکل گسترده‌تر در سینما نوشته می‌شوند، که تقریباً می‌توانید آن را در اینجا و آنجا ببینید.  بطور مثال در فاصله‌ای سه چهار ساله بعد از متروپلیس در فیلم‌هایی مانند “تصور کنید” ساخته‌ی دیوید باتلر در سال ۱۹۳۰ که داستان زندگی در نیویورک دهه‌ی هشتاد را روایت می‌کند، آسمان‌خراش‌ها و شهرهای به هم پیوسته با پل‌ها و بزرگراه‌ها، نماد کلان شهرهایی از آینده‌ای صنعتی می‌شوند که در آن کارگران به عنوان چرخ‌دنده در ماشین عمل می‌کنند. یا در عصر جدید چارلی چاپلین.

جلوتر که می‌آییم در تاریخ سینمای اخیر هم متروپلیس بر فیلم‌های علمی تخیلی دیگری تأثیر نمادین خودش را گذاشته است، از جمله بسیاری از تصاویر “جنگ‌های ستاره‌ای” از مجموعه‌های شخصیت‌ها و حتی شهرها. و شاید فیلمی که بیشترین تأثیر را از ظاهر متروپلیس گرفته است، “دونده روی تیغ” باشد، با هواپیما و بالون‌های شناورِ ماشین‌های پلیس و ما چیزی کاملاً نزدیک به نگاه هنری در این فیلم می‌بینیم که مستقیماً به دیدگاه ریدلی اسکات از لس‌آنجلس ۲۰۱۹ نزدیک است.

ایده‌های دیگری از متروپلیس نیز در سرتاسر سینما ظاهر می‌شوند. مانند روتوانگ مربی دیوانه به عنوان الهام‌بخش “فرانکنشتاین” جیمز ویل ساخته شده در سال ۱۹۳۱.
یا ربات‌های کاملا انسان‌نما در فیلم‌هایی مانند “هوش مصنوعی” و “نابودگر” دیده می‌شود که نشان از گرامر بصری‌ای هستند که متروپلیس خلق کرد.

اما آینده را در متروپلیس چگونه می‌بینیم؟ ترکیب نماهای شهری آرت دکوی آینده‌نگر که با نمادهای مذهبی گوتیک، از جمله مبارزه که در بالای کلیسا فیلمبرداری شده است؛ لحن تاریک فانتزی را در فیلم‌هایی مانند “بتمن” تیم برتون یا “کلاغ” ساخته‌ی الکس پرویاس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متروپلیس با جهان ماندگاری که می‌سازد بر روی ترس ما از آینده صحه می‌گذارد؛ آینده‌ی صنعتی شدن که در آن کارگرانْ غیرانسانی شده‌اند و این در آنچه در اتاق های بزرگ روی صفحه نمایش ماشین‌های مراقبت می‌بینید منعکس می‌شود، این یک آینده‌ی نابرابر است که در آن طبقه‌ی کارگر در زیرزمینی غول‌آسا زندگی می‌کند، در حالی که طبقه‌ی حاکم در شهری روشن و تمیز با سازه‌هایی زیبا.

صحبت از متروپلیس و مفاهیم ساخته‌شده‌ی جهان آن فراوان است اما تنها به این نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم که فریتس لانگ با جاه‌طلبی تمام و نبوغ بی‌مثالش توانست جهانی را در متروپلیس خلق کند که به لطف تماشای حدودا صد ساله‌ی آن، نگاه ما را به آینده تغییر داد.

در آخر دوباره اشاره می‌کنیم که جهان امروز ما بیش از پیش به ذهن‌هایی مانند فریتس لانگ نیازمند است و بنظر می‌آید در حال حاضر ضرورت ساخت آثاری مانند متروپلیس با نگاه به آینده‌ی بشر نه تنها مهم، بلکه واجب است چرا که اگر بپذیریم دانشمندان، زمان دستیابی به ابرهوش مصنوعی را حدودا تا صد سال آینده تخمین زده‌اند و با این که در حال حاضر بشر به نوع پیشرفته‌ی هوش مصنوعی دست نیافته است، اما باید که به خطرات و چالش های مربوط به آن‌ها فکر کنیم، تا در زمان ظهور چنین فناوری‌های پیشرفته‌ای، توان مقابله با عواقب آن‌ها را داشته باشیم.

ویدیو ها

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=22725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.