سینمایی نیوز
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
کل 8630 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه اول آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در روز‌های آغازین آذرماه نبرد «فورد در برابر فراری» را با کیفیت 4K-HDR ببینید جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب مسعود کوثری دبیر علمی هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد وضعیت عمومی هنرمند پیشکسوت عرصه آهنگسازی و نوازندگی مساعد نیست سینمایی «دوست داشتنی تاریک و عمیق» را از شبکه نمایش ببینید «آسیاب» با شرح صحنه و زیرنویس در شبکه نمایش فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با «ماهی»، «زیرِ دَه»، «ایز»، «کرم‌چاله» ادامه می‌یابد استاد آواهای مقامی خراسان‌رضوی چشم از جهان فرو بست عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ از فرصت ثبت‌نام فیلم‌ها تا داوری عوامل بخش نگاه نو فراخوان بخش هنری ششمین جشنواره بین المللی جهادگران منتشر شد از پرفروش‌ترین کتاب‌ها تا پرمخاطب‌ترین کتابفروشی‌ها؛ آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟ مستندها و فیلم های آماده پخش از تلویزیون آغاز نوبت دوم اکران سیار «بچه‌زرنگ» «معمای اطلس» در شبکه دو گره گشایی می‌شود برگزاری نشست تخصصی «سایه‌ها در مسیر جاده‌ی ابریشم» با حضور استادان بین‌المللی «به وقت شام» در شبکه نمایش تاکید وزیر فرهنگ برای بررسی مجدد برخی اسناد هنری حضور انجمن موسیقی ایران در دومین نمایشگاه صنعت موسیقی تمدید مهلت ارسال اثر به هفدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی «اصغر همت» در موزه سینما کارگاه برگزار می‌کند محمدرضا اصلانی: تقوایی بنیانگدار مستندهای دراماتیک است “محسن اسلام زاده”: ما اهالی ایران الان در میانه جنگ روایت ها هستیم/ ما اگر ببازیم بازنده رسانه ای و روایت هستیم/ از هنرمندان برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم «قوی‌دل» در مرکز گسترش، دانشگاه هنر و سوره روی پرده می‌رود “عبدالستار کاکایی”: باید به گونه ای وارد کار جهادی رسانه ای شویم که برای همه مردم جذاب باشد/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “مسعود شریف”: برای شناسایی و تشویق جهادگران حقیقی از هم فاصله نداشته باشیم/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم “محمد سلیمی راد”: اهمیت کار جهادی به برپایی جشنواره رسیده است/ از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران دعوت می کنم دعوت فعالین هنری و جهادی و مستندسازان از هنرمندان و مردم برای ارسال آثار به ششمین جشنواره بین المللی جهادگران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ سینمای کوتاه یک سینمای مستقل است تقویت نهادهای مدنی یکی از راه‌‎‌های توسعه است صالحی: می‌توانیم اعتمادهای از دست رفته را به‌زودی بازگردانیم «پروانه»؛ رونمایی از مستند زنده‌یاد پروانه معصومی مراسم ترحیم همکار پر تلاش رسانه ملی رائد فریدزاده: آینده‌نگری را در تصمیماتمان لحاظ کنیم معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر مهلت ارسال آثار به جشنواره تئاتر ایثار تمدید شد آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌های پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی برگزار می‌شود فراخوان جشنواره دانشجویی فیلم و عکس امید علی رفیعی برای آموزش تئاتر به اصفهان می‌رود سینمایی «غبار را گاز بگیر» را از سیمای استان ها ببینید در تالار وحدت پرنسا با “پرواز خیال” میزبان بانوان می‌شود انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد انتشار فراخوان بخش اختراعات و دستاوردهای تکنیکی بیستمین جشنواره عروسکی تهران-مبارک داوران بخش کتاب نخستین جایزه پژوهش سال تئاتر ایران معرفی شدند آذر هاشمی بازرس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران شد تالار رودکی میزبان سومین تجربه از «طرزِ تازه» می‌شود کارگاه آنلاین پخش‌کننده سوئیسی در «سینماحقیقت18»

13

مصلحت آرمان‌شهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»

  • کد خبر : 7700
  • ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مصلحت آرمان‌شهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
ابلق در ناامیدی تلخی به پایان می‌رسد. خاطی و خطاکاران تأدیب نمی‌شوند. فیلم می‌گوید تنها راه خروج از منجلاب، رفتن و ترک آن آرمانشهر ساختگی است.

سینماسینما، عدنان شاه طلایی

 

نرگس آبیار در تازه ترین اثر خود جسارت شگفت انگیزی را برایمان نشان می‌دهد. تسلط وی بر داستان‌سرایی و دکوپاژ و توجه به مضامین متفاوت‌ اجتماعی با طراحی صحنه‌های متفاوت و اشراف بر همه اجزای روایت، بازی‌گیری از سه نقش‌آفرین اصلی اثرش، ابلق، خوش درخشیده است؛ اگر چه رادان بخوبی نقش‌های محوله پیشن خود چندان کوشا نیست. الناز شاکردوست نقش راحله همسر کفترباز و قمارباز لمپن، هوتن شکیبا را بعهده دارد. هر دو خوش درخشیده‌اند و بازی‌های درخشانی را بنمایش گذاشته‌اند. شاکردوست مدتی است از نقش‌های پر زرق‌وبرق زن زیبا فاصله گرفته و با ناتورالیستی که به سرشت بشری دلالت می‌کند ظاهر می شود و قابلیت‌های خود را نشان می دهد و هوتن شکیبا نیز کم نمی‌گذارد. آبیار در تازه‌ترین اثر خود به سراغ حاشیه نشینان روستایی زور آباد گونه رفته که در لابلای ابرشهر تهران گمشده بنظر می‌آید. او در این اثر میان نقد جامعه و شرایط اجتماعی گام‌های چشمگیری برداشته است. اما به ورطه سیاه‌نمایی نمی‌غلتد. فیلم در ناکجا آبادی بنام زورآباد می‌گذرد (زور به معنی قدرت هم تفسیر می‌شود) قدرتی که فساد می‌آورد. در حوالی این آرمانشهر کثیف ساختگی شهربازی و برج‌های عظیم بلند مسکونی در حال ساخت قرار دارد که یک آرمانشهر مدرن را به رخ می‌کشد که در تناقض با زورآباد مورد اشاره فوق قرار گرفته است. گویی آرمان این روستای نقلی در چنبره سنت‌های خود هیچ پیشرفتی را نه می‌پذیرند و نه بخاطر مصلحت اندیشی حاضر به زیر پا گذاشتن قوانین و روابط از جانب آدمهای بعضا بزهکار آن نیستند و بقدری در قید سنت و فرهنگ‌های منسوخ و غلط سپری شده گرفتارند که به هیچ روی حاضر به پوست‌اندازی نیستند. اصل داستان درباره تعدی یک فرد بانفوذ روستا جلال‌ که به تعبیری حکم خان آنها را دارد به یک زن متاهل بنام راحله است. جلال افزون بر ظاهر موجه که بسیاری از اهالی روستا از او ارتزاق می‌کنند، فردی خیر که اشتغال‌زا است جلوه می‌کند. هرکدام از شخصیت‌های اصلی و فرعی استعاره‌ای از اقشار مختلف جامعه در رویارویی با فساد هستند زیرا برخی این فساد را مصلحتی نادیده می‌گیرند و یا به دلیل بافت فرهنگی ایشان در جامعه، مانع از بروز آن می‌شوند. و عده دیگری اساسا آنرا نمی‌بینند و مداخله‌جو نیستند. زنان روستا تمایلی به افشای آن ندارند. فضای زندگی روستا، آغشته، کثیف و پر از موشهای زیادی است. شهرداری هرازگاهی مامورانی را برای امحای آنان به آنجا گسیل می‌دارد، تکه گوشتهای آغشته به سم می‌ریزد و در مسیر موش‌ها می‌ریزد که از بین ببرد، اما در آخر جلال که شاه موش‌هاست خود با ذبح کردن گوسفند می‌بینیم. تا هنگامی که موش‌های بزرگ‌تر و فربه‌تری که کثافت و بیماری از آن سرچشمه می‌گیرد، جلال به زیستشان ادامه می‌دهند و در زیر پوست جامعه نمایان می‌شوند و جولان می‌دهند. ابلق در ناامیدی تلخی به پایان می‌رسد. خاطی و خطاکاران تأدیب نمی‌شوند. فیلم می‌گوید تنها راه خروج از منجلاب، رفتن و ترک آن آرمانشهر ساختگی است. نرگس آبیار راه حل نمی‌دهد. جنگیدن و مقابله با فساد را راهکار نمی‌داند، بلکه تسلیم وضع موجود و با تلاش، برای اصلاح آن را به مخاطبش می‌سپارد. آخر فیلم جایی که راحله در وسط مردم و در میدان روستا می‌ایستد که لب به سخن بگشاید همه نظاره‌گر او هستند. اگر چه از وضع موجود شاکی است، اما مصلحت را بر چیزی جز افشای آن می‌داند. او می‌باید فساد را با صدای بلند افشا و علنی کند یا با تدبیر مصلحتی بر آن سرپوش بگذارد. فیلم با سویه‌ای مردم شناسانه ما را به زیست حاشیه‌نشینان می‌برد و  با دستگاه تولید ترشی غیر بهداشتی و شرط بندی کفتر بازها آشنا می‌کند. اما چرخیدن درام حول ناموس و ناموس بازی زیاده از حد تکراری بنظر می‌آید. اینکه مردی به زنی نظر دارد. و مردی دیوانه، به اسم غیرت به دفاع از زن خود می‌پردازد کلیشه ای ترسیم شده و قدیمی است. درواقع آبیار داستانی ننوشته است. او سراغ کلیشه‌های امتحان پس داده که رنگ امیزی، شده اند رفته است. هر چقدر فیلم در نشان دادن قربانی شدن زنان، توسط نظام اجتماعی و اقتصادی مردسالار، مسیر موفقیت را در پیش گرفته اما در نهایت راحله منفعل در برابر نظم مردانه نشان می‌دهد. آبیار هم متجاوز را تبرئه می‌کند و هم خشونت خانگی همسر را. البته همه زنان فیلم را ضعیف و قربانی به تصویر می‌کشد. از این منظر فیلم ضد زن که قطعا به مذاق برخی از طیف‌های جوامع را که هر اثری به جشنواره راه می‌دهند لابد خوش خواهد آمد. نکته آخر این که در اثر شخصیتی بنام رحیم حضور دارد که مهران احمدی نقش او را بعهده دارد که مخاطب را به تدبیر او برای حل ماجرا امیدوار می‌کند. او خیاط شمایل و کتیبه های مذهبی است و در نقطه بحران حل داستان قرار می‌گیرد و ما امیدواریم بین حقیقت و واقعیت یک توازن ایجاد کند. و مجری عدالت باشد اما نه تنها راه حل نیست بلکه تبیین کننده انتخاب‌های سخت راحله است. چه بسا رحیم تلویحا راحله را به بازپس گیری موضع خود هدایت می‌کند. در دنیای ترسیم شده فیلمساز جبر مردسالار است که پیروز می‌شود. آبیار را به دلیل میزان پیشرفت و توانایی‌های تکنیکی و مکانیکی، درفیلمسازی، باید ستود و نباید جهش او به سمت بلیغ شدن را در کارگردانی ابلق  نادیده گرفت، گامی که بی شک اثر را در مسیر درست قرار داده، که تا الان بهترین کار کارنامه سازنده‌اش، قرار داده است.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=7700
  • نویسنده : عدنان شاه طلایی
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینما سینما
  • 130 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.