سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

9
در نشست نقد و بررسی فیلم درخت خاموش مطرح شد:

نادیده گرفتن گفتگو به شکل گیری خشونت کمک می کند

  • کد خبر : 9157
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
نادیده گرفتن گفتگو به شکل گیری خشونت کمک می کند
کسانی که خشونت می‌کنند درک و شناختی نسبت به عمل خود ندارند چرا که خشونت در بخش کاملا ناخودآگاه رشد می‌کند.

نشست  نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» شب گذشته یکشنبه 8 آبان در فرهنگسرای ارسباران در قالب پانصد و شصتمین نشست باشگاه فیلم تهران با حضور علی نوری اسکویی (مدیر هنری و تهیه کننده) و کورش جاهد (مجری و کارشناس) برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی هنر و تجربه ،علی نوری اسکویی تهیه کننده فیلم پس از نمایش این فیلم با اشاره به روند ساخت درخت خاموش گفت: در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: زمانی که کارگردان فیلم با من تماس گرفت، از دغدغه‌ای فکری گفت، موضوع فیلم برایم جذاب بود و پس از صحبت‌ها جریان فیلم شکل گرفت. حدود سه سال پیش ایشان از جراید ترکیه‌ای نقلی آماری دریافت کرده بود که حدود ۳۰۰ خانم مورد خشونت خانگی قرار گرفته و کشته شده‌اند و این‌ موضوع و در واقع بحث خشونت علیه زنان آغازگر شکل‌گیری ایده بود. فکر میکردیم در شرایط امروز و شباهتی که دو کشور ایران و ترکیه دارند و در مرحله گذاری که به سمت مدرنیته داریم، نگاهی وجود دارد که متاسفانه حتی صحبت کردن درباره این ستیزه‌جویی و خشونت علیه خانم‌ها سخت است. ما پس از مطرح کردن این بحث به سمت تحلیل‌های روانشناختی رفتیم و دیدیم که اگر از زاویه دید یک روشنفکر نگاهمان را دنبال کنیم چگونه خواهد بود.

نوری‌اسکویی خاطرنشان کرد: سینمای هنری ترکیه نگاهش به شخصیت‌پردازی به اروپا نزدیک است و برعکس سینمای آمریکا که کاراکترها کنش‌های برونی دارند و در واقع برونگرا هستند در سینمای اروپا شخصیت‌ها بیشتر کنش‌های درونی دارند و درگیر درون خودشان هستند. این ویژگی هم در سینمای ایران و هم در ترکیه بوده و ما از همین منظر جوانب روانشناختی شخصیت را مورد تحلیل قرار دادیم. در این فیلم قصه در جایی روایت می‌شود که جامعه‌اش دنبال قهرمانی نامنفعل است در حالیکه ما سعی کردیم قهرمان منفعل بسازیم و بگوییم برخی مواقع منفعل بودن ضعف نیست، چیزی که در جامعه ما ضعف تعبیر می‌شود و باید بگوییم که در واقع همیشه اینگونه نیست و برخی مواقع نشانه تلاش برای تغییر از درون خود است.

نوری اسکویی در پاسخ به پرسشی درباره ریتم فیلم گفت: اگر با سینمای ترکیه آشنا باشید، مثل فیلمهای نوری بیلگه جیلان، باید بگویم فیلمهای ترکیه‌ای خیلی طولانی هستند و ریتم کندی دارند، ما با آقای کارگردان بحث زیادی داشتیم و همین فیلم چندین دقیقه از این نسخه بیشتر بود که با اصرار من کوتاه‌تر شد. به طور کل سینمای ترکیه این ویژگی را دارد و به نوعی پر حرف هست. «درخت خاموش» در جشنواره‌های ترکیه‌ای حضور داشت و جالب است بدانید حتی در نشریه‌ای ترکیه‌ای به این نکته اشاره شده بود که ایرانی‌ها کمک کرده‌اند تا ریتم این فیلم تندتر شود؛ یعنی از نظر ترکیه‌ای‌ها ریتم «درخت خاموش» نسبت به دیگر آثارشان تندتر است.

وی ادامه داد : «درخت خاموش» یک فضای شاعرانه دارد و سعی دارد نقد، نگاه و تحلیل خود را نسبت به مسائل داشته باشد. این‌ها رویکرد فیلم هستند اما اینکه چقدر موفق بوده بحث دیگری است. من فکر می‌کنم در برخی موارد موفق بوده و برخی موارد موفق نبوده است.
این تهیه‌کننده در ادامه درباره موضوع خشونت علیه زنان در فیلم «درخت خاموش» اظهار داشت: مسئله مهم این بود که گویا جامعه علاقه‌مند بود شخصیت اصلی را به سمت خشونت سوق دهد و ما می‌خواستیم قهرمانی خلق کنیم که در این مسیر قرار نگیرد. شخصیت اصلی نظاره‌گر خشونت است، می‌خواهد از آن عبور کند و درگیرش نباشد. او به دلیل نقایصی که دارد در زندگی زناشویی‌اش دچار مشکل است، نقیصه‌ها او را به سمت خشونت هدایت می‌کنند اما سعی دارد از آن عبور کند و ما با مرکز ثقل قرار دادن فرهنگ و ادبیات نشان دادیم که اتفاقا این شخصیت می‌تواند با منفعل بودن از این مسئله عبور کند و حتی یک قهرمان باشد.

نوری‌اسکویی در ادامه گفت: ما سعی داریم از منشا خشونت بگوییم، کسانی که خشونت می‌کنند درک و شناختی نسبت به عمل خود ندارند چرا که خشونت در بخش کاملا ناخودآگاه رشد می‌کند و بخش اعظمی از این ماجرا در کودکی شکل میگیرد. اگر ما این اجازه را به آدمها ندهیم که فضای گفتمانی برای صحبت کردن شکل بگیرد، می‌تواند به شکل‌گیری خشونت منجر شود و این را ما در جامعه خود شاهد هستیم که نادیده گرفتن‌ها چه آسیبی زده است و منجر به شکل‌گیری چه خشونتی شده است.

وی در ادامه افزود: مرگ و علاقه‌مندی انسان به مرگ در ناخوداگاه انسان می‌گذرد و انسان‌ها به نوعی به خشونت علاقه بالفطره دارند اما اینکه چه نشانه‌های بیرونی و درونی این مورد را پر رنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر می‌کند مسائلی هستند که شخصیت شما را شکل می‌دهند. یک نفر که کودکی‌اش را در جنگ گذرانده قطعا با کسی که در آرامش بوده شخصیت متفاوتی دارد و این در بزرگسالی‌اش هم تاثیر دارد.
کوروش جاهد مجری و کارشناس  برنامه نیز طی سخنانی با اشاره به فیلم درخت خاموش گف: شخصیت نویسنده به نوعی مخاطب را همراه می‌کند و مخاطب طرفدار او می‌شود و البته کارهای اشتباهش را هم می‌بیند
وی با اشاره به تفاوتهای فرهنگی  سینمای ترکیه و امریکا گفت : هیچکاک تأکید دارد که سینما همان زندگی است؛ منهای بخش‌های خسته‌کننده اما برعکس در سینمای ترکیه و یا شرق بخش‌های خسته‌کننده هیچ‌گاه حذف نمی‌شوند.
فیلم سینمایی درخت خاموش  محصول ایران و ترکیه به کارگردانی فایسال سویسال و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی هم اکنون در سینماهای گروه سینمایی هنر و تجربه در حال اکران است.

عکاس امیر حسین غضنفری

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=9157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.