سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 ذی‌القعده 1446
  • و : Monday, 19 May , 2025 می باشد
کل 9922 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

2
سینمادوستان چشم به راه «سینماحقیقت»/

نخستین جشنواره در دوران فریدزاده

  • کد خبر : 35523
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۳
نخستین جشنواره در دوران فریدزاده
دوران تازه‌ای در سازمان سینمایی شروع شده، حضور یک مدیر تحصیل کرده که بر سینمای بین‌الملل بیش از سینمای ایران، اشراف دارد می‌تواند یک نقطه عطف باشد، او با استفاده از تیم همراهش، می‌تواند این دوره گذار را به یکی از بهترین دوران سینمای ایران تبدیل کند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد حیدری‌پور کارشناس پخش فیلم در یادداشتی درباره برپایی جشنواره مستندایران «سینماحقیقت» نوشت: پنج روز دیگر، چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران کلید می‌خورد، رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شنبه ۲۱ مهرماه پس از ماه‌ها خبر و حاشیه و بحث و گفت و گو روی صندلی ریاست سازمان نشست، و عملا می شود گفت جشنواره فیلم کوتاه و سی و ششمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان محصول دوره او نبودند. حالا دو جشنواره مهم ایران، در راهند: هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» و چهل و سومین جشنواره فیلم فجر.

«سینماحقیقت» با این که جوانترین جشنواره در میان چهار گزینه بالاست، اما به دلیل اعتبار، حضور چهره‌های جهانی و ذات سینمای مستند، همواره مهم و جریان ساز بوده است. محمد حمیدی مقدم، تهیه‌کننده تلویزیون که بسیاری او را با برنامه‌های پربیننده‌اش در تلویزیون به یاد دارند، در این سال‌ها حضوری موثر در استانداردسازی «سینماحقیقت» داشته است. در فضای سازمان سینمایی وزارت ارشاد جمله‌ای درباره مرکز گسترش وجود دارد که بارها تکرار شده، این که بهترین نیروها متعلق به مرکز هستند و از میان زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی، «سینماحقیقت» استاندارد و حرفه‌ای برگزار می‌شود. بخش مهمی از این اعتبار و کلاس مرهون مدیری است که در دو دوره مشخص، با حضورش در جشنواره فجر، به بهتر برگزار شدن آن رویداد هم کمک کرد و به کمک مسعود نقاش‌زاده و مجتبی امینی آمد. ردپا و سلیقه حمیدی مقدم را می‌شود در افتتاحیه تماشایی جشنواره فیلم فجر پارسال و در اختتامیه منظم و جذاب آن دید.

با توجه به دوستی رائد فریدزاده و حمیدی مقدم، امید می‌رود چهره «سینماحقیقت» امسال دگرگون شود. در بخش بین‌الملل شاهد نمایش آثاری خاص و تازه باشیم و در بخش داخلی، فیلم‌ها و مستندهایی جسورانه روی پرده بروند. «سینماحقیقت ۱۸» نخستین جشنواره ایست که تاثیر حضور و مدیریت فریدزاده در آن مشهود است. مدیر تقریبا جوانی که ویژگی بارزش، بی‌حاشیه بودن است، اگرچه روی صندلی سازمان سینمایی نمی‌توان بی حاشیه نشست، اما انتظار می‌رود او با گزینش افرادی حرفه‌ای، مسیرهای اشتباه را مدیریت کرده و تلاش‌های مفید تیم محمد خزاعی درباره سینماسازی و توجه به رونق صنعت سینما را کامل کند.

جشنواره فیلم فجر، مهمترین رویداد سینمایی ایران، فعلا وضعیتی پیچیده دارد، دور شدن خزاعی از سازمان سینمایی و روی کار آمدن دولت جدید، امکان دبیری را از خزاعی و مجتبی امینی می‌گیرد، حالا نوبت گزینه‌ای میانه رو، معقول و کارآمد است تا به جشنواره جان بدهد. ضعف‌های اجرایی آن را رفع کند، آشتی ملی را به سینما بیاورد، امکان فیلمسازی به چهره‌های جوان و بزرگان سینما بدهد. زمان زیادی تا دهه فجر باقی نمانده، اما سینمای ایران در خواب خرگوشیست، بخش خصوصی، عملا کنار رفته و بخش دولتی، با امکانات محدود و قواعد دست و پاگیر فراوانش، نمی‌تواند به تنوع و تکثر برسد. جشنواره فیلم فجر، آینه‌ای از سینمایی است که سفیر فرهنگی نظام است و نباید آن را دست کم گرفت. سپردن جشنواره به دبیری مقبول و کاربلد، می‌تواند بازی را به نفع رائد فریدزاده، تغییر بدهد. شاید استفاده از تجربیات حمیدی مقدم در جشنواره، به ویژه «سینماحقیقت» فرصتی برای تحقق این برنامه‌ها باشد.

دوران تازه‌ای در سازمان سینمایی شروع شده، حضور یک مدیر تحصیل کرده که بر سینمای بین‌الملل بیش از سینمای ایران، اشراف دارد می‌تواند یک نقطه عطف باشد، روزهای دشواری برای این مدیر جوان شروع شده اما او با استفاده از تیم همراهش، که تعدادی از آنها متخصص و کاربلد هستند، می‌تواند این دوره گذار را به یکی از بهترین دوران سینمای ایران تبدیل کند. بخش مهمی از بایدها و نبایدها مشخص است، همراهی با سینمای ایران، به معنای بخشیدن رانت به عده‌ای همیشه منتفع نیست، مهم این است که بدنه سینما، جوانان و استعدادها را سر ذوق آورد، به سینمای ملی ایران اندیشید و به طلوع دوباره این خورشید عالمتاب.

منبع: خبرگزاری صبا

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35523
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 76 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.