سینمایی نیوز
  • امروز : پنجشنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 23 ذی‌القعده 1446
  • و : Thursday, 22 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

12
در یک نشست تخصصی تبیین شد؛ «موسیقی» بخش لاینفک در همه ادیان است/ نوای الهی یا ندای شیطان؟

نشست «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» برگزار شد

  • کد خبر : 6946
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
نشست «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» برگزار شد
نشست تخصصی بررسی موسیقی مذهبی با ارائه نکاتی درباره ویژگی این نوع از موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌ عمومی خانه‌ هنرمندان ایران، نشست تخصصی «موسیقی مذهبی، خوانش و دگرگونی آن» چهارشنبه ۲۶ مرداد با حضور ایرج نعیمایی، مهراد عربستانی، بهروز وجدانی و بهروز مبصری در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست عربستانی گفت: طی تحقیقاتم آنچه که برای من برجسته بود این بود که موسیقی بخش لاینفک در همه ادیان است، گرچه نوع استفاده از موسیقی در جاهای مختلف فرق دارد مثلاً یک جا ریتمیک، یک جا شورانگیز و… است اما از ادیان جدا نمی‌شود. با این حال رابطه ادیان و موسیقی یک رابطه پیچیده و گاهی متناقض است گاهی ادیان نگرش کاملا مثبتی به موسیقی ندارند مثلا هم در مسیحیت و هم در اسلام موسیقی به شکل گسترده وجود دارد. در اسلام مدح خوانی، مداحی و روضه‌خوانی رواج دارد، ضمن اینکه موسیقی در رسمی‌ترین مناسک هم وجود دارد. باید بگویم تمام ادیان موزیکال هستند. مثلا کدام مناسک مذهبی هست که موسیقی در آن نقشی نداشته باشد؟ پس نمی‌شود کشش ذاتی انسان به لذت موسیقی را انکار کرد. حتی در دین صابیین که به‌گونه‌ای نظرات منفی به موسیقی دارد ولی در دوران متأخر در برخی مناسک‌شان از موسیقی استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما امروز در دوران مدرن موسیقی را یک بخش و یک چیز چسبیده به فرهنگ می‌دانیم اما در گذشته موسیقی جدای از زندگی نبود. موسیقی در عین حال که جهان‌شمول است متأثر از زمینه‌های فرهنگی است. جهان‌شمول و در عین حال محلی بودن موسیقی باعث می‌شود مسئله موسیقی و دین یک مسئله پیچیده باشد. در واقع ما با موسیقی می‌توانیم شکاف افکار احساساتمان را پر کنیم اینجاست که نقش موسیقی آشکار می‌شود. ضمن اینکه از موسیقی برای انتقال باورها خیلی استفاده می‌شود، دانش ما از واقعه عاشورا و کربلا همان چیزی است که آن با نشستن پای موسیقی و روضه‌ها به دست آورده‌ایم، این دانشی است که در آن شکی نمی‌کنیم. خیلی از ادیان سعی می‌کنند معیارهایی برای موسیقی صحیح و ناصحیح در نظر بگیرند. صاحبان ادیان گاهی موسیقی را نوای الهی و گاهی ندای شیطان خوانده‌اند، اما معیارهایی برای تمایز هم دارند چون کار ادیان تمایز قائل شدن است.

عربستانی افزود: از موسیقی برای اجرای مناسک و در ادیان استفاده می‌شود در عین حال ما نوعی از موسیقی هم داریم که متاثر از دین و معنویت ساخته می‌شود.

در ادامه نعیمایی ضمن مرور تاریخ تمدن و پیداش موسیقی گفت: اجازه بدهید درباره آسیب‌شناسی موسیقی صحبت نکنم، چون بحث مفصلی است. هر چیزی که ما به عنوان فرهنگ از آن یاد می‌کنیم در زندگی روزمره ظاهر می‌شود. باید ریشه همه فرهنگ‌های جهان را در اولین تمدن جست‌وجو کنیم. بنیان اندیشه‌های اجتماعی و فرهنگی در اولین تمدن ایجاد شد. گذشتگان ساختار تمدن را کشف کردند و همین ساختار موسیقی را شکل داد.
سپس وجدانی با اشاره به لزوم ثبت جهانی برخی آلات موسیقی به نام ایران هم مطرح کرد: در موسیقی شهری دو ساز ثبت شده که یکی از آن‌ها کمانچه و دیگری دوتار بوده است که در خیلی از جاهای ایران نواخته می‌شود.

عربستانی هم با اشاره به استفاده از موسیقی در ایام محرم گفت: اصولا مناسک شیعی جزو مناسکی است که توسط مردم پیگیری شده است؛ به همین ترتیب موسیقی‌ای که در هیات‌ها اجرا می‌شود، متنوع است. مثلا حتی گاهی از موسیقی پاپ برای این مناسک استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این مناسک توسط مردم اجرا می‌شود در موسیقی هم ابتکار وجود دارد ما در این چند ساله تغییر نوحه‌ها و موسیقی‌های محرم را دیده‌ایم که برخی از آنها بسیار شورانگیز است.

نعیمایی هم گفت: موسیقی ما در گذشته دو ساختار مهم داشته که کارکرد ما را هم تعیین می‌کرده که یکی «راه» و دیگری «دستان» بوده است.‌ در موسیقی‌های مقامی ما عمدتا از ساختار «دستان» استفاده می‌شود. کارکردش در موسیقی مذهبی هم همین است. در تمام سینه‌زنی‌ها از «دستان» و در نوحه‌خوانی‌ها از «راه» استفاده می‌شود؛ یعنی چه موسیقی مذهبی چه موسیقی غیرمذهبی از همین دو موضوع پیروی می‌کنند. این را هم باید بگویم که خیلی از تصنیف‌هایی که در قاجار ساخته شده برگرفته از نوحه‌هاست.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=6946

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.