سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 18 January - 2025
کل 9268 امروز 0

خبر فوری

پرکارترین بازیگران فجر چهل‌وسوم؛ ۱۵ چهره با دو فیلم می‌آیند بازیگران و کارگردانان مطرح چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آماده‌سازی نهایی فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا برای جشنواره فجر نشست «خلاها و چالش‌های نظم صنفی» برگزار می‌شود جشنواره‌ فجر چگونه می‌توانند اقتباس را تقویت کند؟ مراسم یادبود استاد فریدون شهبازیان برگزار می شود نخستین جشنواره نمای باران فراخوان داد سومین نشست رویداد کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود تلاش برای جهانی‌شدن جشنواره موسیقی فجر با تقویت بخش‌های رقابتی و بین‌الملل داوران انجمن منتقدان سینما در فجر مشخص شدند بهمن‌ماه امسال با کدام کنسرت‌ها همراه است؟ برگزاری ۷ کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر فجر کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» منتشر شد ۳ مستند، ۳ نگاه کریون شکارچی برگزاری همایش« سینمای ایران ؛ نگاهی به آینده» در موزه سینما روایت‌هایی از کوچ اجباری تا نامه‌ای که خوانا نیست در پاتوق بیست‌وششم فیلم کوتاه چهلمین جشنواره موسیقی فجر؛ تداوم و تحول در عرصه موسیقی ایران است «سینما بانو» به زودی در رسانه ملی تکرار حقیقت در فجر نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ برگزیدگان نهمین فستیوال رقابتی پیانو کلارا معرفی شدند پیام تسلیت جشنواره فیلم فجر به دو سینماگر درباره ۴۰ چهره جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر الگویی برای دسترس‌پذیری فرهنگی در آینده انتشار جدول اجراهای صحنه‌ای و خیابانی چهل‌وسومین جشنواره تئاتر فجر گروه‌های نمایشی بخش بعلاوه فجر معرفی شدند معرفی آثار بخش بین‌الملل چهل‌و‌سومین جشنواه تئاتر فجر بازگشت مانی رهنما با «یه پیانو، یه گل سرخ» مروری بر مستندهای فیلم فجر چهل و سوم کارکترهای ماندگار فیلم فجر؛ از «پری» و «لیلا» تا «حاج کاظم» و «عباس» از اقصی نقاط کشور برای بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر اثر ارسال شده بود عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» در موزه سینما آنچه باید از «فیلم فجر» ۴۳ بدانید سینمای مستند و جایگاه ویژه‌ای که در فجر پیدا کرده است تست فنی «ترک عمیق» و «موسی کلیم الله» در سالن فارابی آخرین هفته دی ماه و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه های سیما اهمیت سینماهای مردمی به عنوان اولین مواجهه جشنواره با مخاطب فجر اعطای احکام شورا از سوی رئیس سازمان سینمایی / موافقت با ساخت 4 فیلم‌نامه غیرسینمایی فراخوان هفتمین دوره نمایشنامه‌خوانی مولوی منتشر شد “چلگان ، جمکرد ، روزگار مرد سالخورده” در خانه سینما تعطیلی سینما‌ها در روز پنجشنبه مسئول کمیته روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر منصوب شد معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد به دیدار دو هنرمند برجسته رفت «ارباب جنگ» در شبکه فراتر وشتان «در آینه زن» را روی صحنه می‌برد نشست خبری هفدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد برگزار می‌شود از اعلام محل اجرای آثار دو بخش تا توضیح مدیر بخش «به‌علاوه فجر»

0

نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد

  • کد خبر : 39358
  • ۲۹ دی ۱۴۰۳ - ۷:۵۹
نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» برگزار شد
نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی» با حضور جمعی از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی و با سخنانی از رحمت‌الله بدیعی، مهدی آذرسینا، محمدرضا شرایلی و علی جعفری‌پویان با بررسی سیر تحول ساز ویولن ایرانی از ابتدای ورود به ایران تا امروز، عصر جمعه ۲۸ دی‌ماه به همت مجله تصویری هم نوا در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط‌عمومی خانه موسیقی ایران، در ابتدای این نشست عطا نویدی (سردبیر هم‌نوا) گفت: ویولن از دوره ناصرالدین شاه وارد ایران شد و از آن زمان تا اکنون فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است اما اوج تحول این ساز زمانی بود که به دستان ابوالحسن صبا رسید و تاریخ ویولن در ایران به قبل و بعد صبا تقسیم شد. شاگردان صبا هر یک سبک و شیوهای متفاوت از صبا را پی گرفتند اما هیچ‌کدام چیزی بیش از صبا به ساز ویولن اضافه نکردند.

او گفت: یکه تازی ویولن در چند دهه و شهرت این ساز در میان مردم شاید دلیل فراموشی اصالت‌های این ساز شد؛ اما پس از چند دهه سکوت خاموشی اینک می‌‌بینیم دوباره ویولن ایرانی راه اصلی خود را یافته و جوانانی که در این راه قدم می‌گذارند، نگاه ویژه به همان اصالت‌هایی دارند که صبا برای ویولن ایرانی ترسیم کرد.
وی افزود: «شب ویولن ایرانی» نگاهی گذرا دارد به سیر تحول ویولن ایرانی و می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری سلسله نشست‌هایی با همین عنوان باشد.
محمدرضا شرایلی: نباید از ۵۰ سال تاریخ ساز کششی در ایران غافل شویم
در ادامه مراسم محمدرضا شرایلی، پژوهشگر موسیقی ایرانی گفت: از اوایل دوره ناصرالدین شاه اتفاقاتی در ایران می‌افتد یکی از آن‌ها تعامل با غرب است. بعد از آن یک نقطه پررنگ به نام تاسیس دارلفنون را داریم. پنج سال بعد دو موزیسین اروپایی برای تدریس به ایران دعوت می‌شوند. این دو، مدتی ارکستری تشکیل می‌دهند حدود ۱۲ سال موسیقی دارالفنون را سرپرستی می‌کردند. بعد از مدتی یکی از آن‌ها از ایران می‌رود و باتیست لومر به ایران می‌آید. لومر ارکسترهایی تشکیل می‌دهد. پس از مدتی چند نفر دیگر به ایران می‌آیند از جمله موسیو دووال که ویولن را در دارلفنون تدریس کنند. در این دوران هنوز ویولن جایگاه پررنگی در ایران پیدا نکرده است و همچنان ساز ناشناخته‌ای است.
وی افزود: صفحاتی که از اروپا آمده شنیده می.شود و به تدریج باعث تغییر ذائقه مخاطبان ایران شد. از اینجا اسناد صوتی اجرای موسیقی ایرانی با ویولن از ۱۲۸۸ گشوده می.شود. حسین خان اسماعیل‌زاده کمانچه‌نواز مشهور تا اوایل دوره رضاشاه است او حلقه واسطی است با سنت قدیم کمانچه‌‌نوازان و جوانان علاقه‌مندان اواخر قاجار که دوست داشتند ویلن ایرانی بنوازند و کم‌کم به دوره‌ای رسیدیم که نسل جوان آن روزها متمایل به ویولن می‌شوند. کنسرت‌ها و ارکسترها بستر مناسبی است که ویولن رونق بگیرد این اتفاق به شکل صعودی رشد می.کند و ویولن پررنگ و کمانچه کمرنگ شد.
شرایلی گفت: حدود ۵۰ سال ما با فقدان کمانچه‌نوازان مطرح مواجه بودیم، جایگزین ساز کششی در موسیقی ایران ویولن بود. در اینجا در مورد چند نسلی صحبت می‌کنیم که توانایی و خلاقیت خودشان را روی ساز ویولن پیاده کردند. بنابراین فارغ از اینکه بخواهیم فکر کنیم کمانچه ساز اصیل ما هست و ویولن نیست، اگر ویولن را ندیده بگیریم در واقع نیم قرن ساز کششی در موسیقی ایرانی را نادیده گرفته‌ایم. بنظر می‌رسد اکنون وقت مرورها و تجدیدنظرهایی در مورد ساز ویولن ایرانی است و نمی‌توان از زحمات گذشتگان غافل شد.
رحمت‌الله بدیعی:‌ بعد از صبا چیزی به ویولن ایرانی اضافه نشد
در ادامه پیام تصویری رحمت‌الله بدیعی، نوازنده ویولن و کمانچه و از شاگردان ابوالحسن صبا به این همایش پخش شد. رحمت‌الله بدیعی درباره نقش صبا در موسیقی گفت:‌ صبا برای همه کارهایش تازگی داشت، او خودش بود و شاگردان و نوازندگان بعد از او چیزی به صبا اضافه نکردند. یکی از کارهای مهم او تکیه‌هایی بود که در ویولن برای شاگردان می.نوشت و کسی جز او اینها را اجرا نکرده بود.
بدیعی درباره آینده ویولن ایرانی گفت: ویولن جایگزین کمانچه نمی‌شود و هرکدام جایگاه خودش را دارد، تفاوت این دو جای بحث ندارد و جای مقایسه‌ای نیست. ویولن ایرانی ابدا حذف نمی باید احترامی برای خود ویولن و هم کمانچه را نگه داشت تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند.
مهدی آذرسینا: متاسفانه هنرمندان ممتاز ویولن به سمت سلیقه‌ی مردم رفتند
در ادامه این همایش مهدی آذرسینا، نوازنده‌ی پیشکسوت کمانچه و ویولن گفت: من ویولن می‌زدم بعد که به تهران آمدم شاگرد کلاس استاد بدیعی شدم. چند سال گذشت در دانشکده هنرهای زیبا شروع به تحصیل کردم سال.های حدود ۴۸ بود در این سال‌ها تقریبا حالتی شد که به دلایل مختلف کمانچه آمد و ویولن به تدریج حذف شد و همان طور که اشاره شد دست افراد خاصی در میان بود.

ما قصد این را داریم وارد عرصه هنر شویم ویولن و کمانچه و تمام جزییات وسیله‌ای هستند که هنرمندی پرورش یابد و هر سازی گنجایش دارد تا هنرمند حرف خود را با آن ساز بیان کند. اعتقاد دارم که باید کار از صبا ادامه پیدا می‌کرد و به آن اضافه می‌شد اما چنین اتفاق نیفتاد.

آذرسینا افزود:‌ در دوره‌ی زندگی ما اوج نوازنده‌های رادیو بود و همه کاره‌ی موسیقی ایران بودند. ما نام‌های بزرگی داشتیم که همه کاره موسیقی ایران بودند گروه درست می کردند خواننده تعیین می‌کردند و بدعت‌های زیادی داشتند اما به خاطر وضعیت سیاسی و اجتماعی آرام آرام به سمتی کشیده شدند که باب سلیقه مردم ساز می.زدند. این درست نیست؛ هنرمند باید چیزی را به حد عالی یاد بگیرد و اصول آن را تا جایی که جسم و عمرش اجازه می.دهد با آن ساز بنوازد و در تکنیک.های آن ساز حرکت کند با فرهنگ ملی‌اش کار کند.
این نوازنده پیشکسوت گفت:‌ اصل قضیه این است که ویولن به دست آدم.های ممتازی بود اما بعد از آن به دست هر آدم نابلدی افتاد ویولن‌سازی است که با آن می‌شود حرف‌های زیادی زد. موسیقی زبان گنگی دارد و فهمیدنش کار هر کسی نیست و مردم هم باید موسیقی را بشناسند و هر لاطالئاتی را جای موسیقی نپذیرند.
در ادامه مراسم هوشنگ اکبری، سازنده ویولن و از شاگردان ابراهیم قنبری‌مهر مختصری درباره تغییرات قنبری‌مهر در ساز ویولن و همچنین درباره ساختمان ساز ویولن صحبت‌هایی را ارائه کرد.
علی جعفری‌پویان: خوشحالیم که پیشرفت ویولن در ایران متوقف نشده است
علی جعفری‌پویان، نوازنده ویولن کلاسیک آخرین سخنرانان این برنامه بود. او در سخنانی گفت: همه ما وامدار نسل پیش خود هستیم و کارمان مثل دوی امداد است و به هم پیشرفت را واگذار می کنیم خوشحالیم که پیشرفت ویولن در ایران متوقف نشده است. به عنوان آدمی که این شانس به من داده شده که با ویولن همراه باشم از جایی تصمیم گرفتم که با ویولن حرف خودم را بزنم. فکر می‌کنم ما که در این کار هستیم وظیفه داریم یک فرهنگ‌سازی شنیداری انجام دهیم.
وی افزود: من اصلا موسیقی ایرانی را کم عمق ندیدم همش غصه می‌خورم که چرا دیر آگاهی‌ام به آن بیشتر شد. شانس این را داشتم که دوره یک ساله استاد علیزاده مدیر هنرستان شدند قبل از او یک گاردی در خیلی از مدرسان موسیقی کلاسیک ما وجود داشت که با نگاه ایشان، نگاه به موسیقی بسیار عوض شد و خوشحالم این شانس را داشتم که این تحول را در خود ایجاد کنم. ما قدر چیزی که داریم نمی‌دانیم ویولن‌نوازی ایرانی از یک روح پخته و تفکر عمیق می‌آید.
در این مراسم شیوا عابدی، علیرضا دریایی و بهمن فریادرس هرکدام قطعاتی را در دستگاه و آوازهای مختلف با ویولن اجرا کردند. از دیگر بخش‌های این برنامه اجرای قطعاتی با ویولن توسط دو هنرمند نوجوان پوریا برجی و آورین روسفید بود که با استقبال خوب حضار مواجه شد.
نشست پژوهشی «شب ویولن ایرانی؛ بررسی ویولن ایرانی از آغاز تا امروز» روز جمعه ۲۸ دی‌ماه در میان استقبال زیاد هنرمندان و علاقمندان در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.