سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9880 امروز 0

خبر فوری

برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت پایان دو اجرا در مجموعه تئاتر شهر جعفر ذهنی، هنرمند پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟ ابهام مدیر یک آموزشگاه هنری در پرداخت مالیات فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ فعالیت سالن کارنامه نشر در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز ثبت‌نام طرح فروش ویژه کتاب‌فروشان از نیمه اردیبهشت‌ماه صدور مجوز اکران برای چهار فیلم استانی با 3 میلیون جمعیت و تنها 5 شهرستان دارای سینما فراخوان ثبت‌نام پانزدهمین آکادمی تابستانی بین‌المللی تئاتر در ایتالیا آیین تجلیل از مدرسان و معلمان هنرستان موسیقی دختران و پسران برگزار شد نمایش‌های جدید عمارت نوفل‌لوشاتو معرفی شدند 4 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند دیدار معاون امورهنری و هنرمندان بجنوردی با سفیر ایران در تاجیکستان اکران فیلم های جدید بر پرده سینماها موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 7 فیلم‌ اکران «اون شب که بارون اومد» درموزه سینما آغاز نمایش فیلم‌های خارجی در هنرو تجربه با نوری بیلگه جیلان فراخوان هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد فراخوان چهل‌‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد مسترکلاس پیانو در خانه موسیقی ایران شب صداهای ماندگار ناصر شکرایی راد دار فانی را وداع گفت آغاز مرحله‌ی نخست داوری پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد پوستر بهترین فیلم جشنواره فجر رونمایی شد آغاز ثبت‌نام دریافت بن خرید کتاب سازمان‌ها و نهادها «هر چی تو بگی!؟»، کمدی بهاری پر خنده سینماها آمار فروش سالن‌‌های دولتی اعلام شد رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «اسفند»

0
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش دوم

نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»

  • کد خبر : 36567
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»
یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند.

سینمایی نیوز، حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «بی‌ بدن» : فیلم‌ بی‌ بدن از نظر مضمونی‌ از قصاص دفاع می‌ کند. بی‌ بدن فیلم‌ خوبی‌ نیست‌ و فیلم‌ نامحبوب است‌.

صحنه‌ ی رفتن‌ برای‌ اعدام مضحک‌ می‌ نمایاند. فیلم‌ «بی‌ بدن» ساخته‌ مرتضی‌ علیزاده در راستای‌ علفزار فیلم‌ اول نویسنده بی‌ بدن یعنی‌ کاظم‌ دانشی‌ ساخته‌ و پرداخته‌ شده است‌. خوبی‌ دانشی‌ این‌ است‌ که‌ در جزئیات پرونده های‌ جدایی‌/ قضایی‌ تسلط‌ یافته‌ و به‌ تعبیری‌، این‌ کاره شده است‌. فیلم‌ علیزاده در ساختار از فیلم‌ «علفزار» پیروی‌ می‌ کند، یعنی‌ افتتاحیه‌ ای‌ که‌ ربط‌ مستقیمی‌ با داستان اصلی‌ ندارد اما سوسپانس‌ را می‌ کارد و تا آخر هم‌ در تار و پود اثر جاری‌ است‌. قصه‌ بر اساس ماجرایی‌ واقعی‌ است‌.

یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند. به طور مثال یک‌ حاشیه‌ سازی‌ و جنجال حول اسم‌ کارگردان یا موضوع فیلم‌ باعث‌ می‌ شود تمام ضعف‌ های‌ فنی‌ فیلم از مقابل چشم‌ ها کنار بروند و به‌ اندازه مهم‌ ترین‌ فیلم‌ های‌ تاریخ‌ سینما درباره آن اثر بحث‌ شود. بی‌ بدن خوب پرزنت‌ شده اما فیلم‌ خوبی‌ نیست‌.

درباره فیلم‌ «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»: فیلم‌ ساخته‌ سروش صحت‌ در مسیر سریال های‌ اینگونه‌ است‌ که‌ فیلم‌ مماس با آن هاست‌. او کمدی‌ نویس‌ نیست‌ بلکه‌ شوخی‌ نویس‌ است‌. کارگردان یادش رفته است که‌ آنجا سینماست‌ و نه‌ تلویزیون و سریال. سکانس‌ مخ‌ زنی‌ سر مرد و برای‌ سر زن، سبک‌ و دور از واقعیت‌ است‌. سکانس‌ ها طولانی‌ است و فیلم ساز سعی‌ دارد ماجرا را کش‌ دهد. فیلم‌ در حد یک‌ سریال است‌ که‌ بی‌ خیال بنشینید و بنگرید.

درباره فیلم‌ «تابستان همان سال»: محمود کلاری‌ فیلمبردار برجسته‌ سینمای‌ ایران این‌ فیلم‌ را ساخته‌ و از نام فیلم‌ این‌ گونه‌ بر می‌ آید که‌ اثری‌ خاطره انگیز و نوستالژیک‌ است‌. سینمای‌ فیلم‌، داستان گویی‌ داستان را خوب شروع و خوب پایان می‌ دهد. داشتن‌ نریشن‌ هم‌ بر این‌ قصه‌ گو بودن تصریح‌ دارد.

فیلم‌ کلاری‌ علاوه بر قصه‌، طراحی‌ صحنه‌ و لباس خوبی‌ نیز دارد در عین‌ این‌ که‌ فیلمبرداری‌ قابل‌ قبول با رنگ‌ آمیزی‌ خاطره ساز و قاب های‌ ناشی‌ از دوربین‌ باوقار هم‌ جزو قوت های‌ اثر است‌. اما همه‌ این ها وقتی‌ کنش‌ و ریتم‌ و نقاط عطف‌ پیش‌ برنده ای‌ در کار نباشد، ضعفش‌ غالب‌ می‌ شود. در واقع‌ فیلم‌ کلاری‌ اصلا شروع نمی‌ شود و کاملا در عرض متوقف‌ است‌. بازی‌ های‌ معمولی‌ هم‌ مضاعف‌ بر قضیه‌ است‌.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36567

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.