سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

0
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش دوم

نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»

  • کد خبر : 36567
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۰
نقد حسین گیتی‌ بر فیلم‌ های «بی‌ بدن»، «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»، «تابستان همان سال»
یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند.

حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «بی‌ بدن» : فیلم‌ بی‌ بدن از نظر مضمونی‌ از قصاص دفاع می‌ کند. بی‌ بدن فیلم‌ خوبی‌ نیست‌ و فیلم‌ نامحبوب است‌.

صحنه‌ ی رفتن‌ برای‌ اعدام مضحک‌ می‌ نمایاند. فیلم‌ «بی‌ بدن» ساخته‌ مرتضی‌ علیزاده در راستای‌ علفزار فیلم‌ اول نویسنده بی‌ بدن یعنی‌ کاظم‌ دانشی‌ ساخته‌ و پرداخته‌ شده است‌. خوبی‌ دانشی‌ این‌ است‌ که‌ در جزئیات پرونده های‌ جدایی‌/ قضایی‌ تسلط‌ یافته‌ و به‌ تعبیری‌، این‌ کاره شده است‌. فیلم‌ علیزاده در ساختار از فیلم‌ «علفزار» پیروی‌ می‌ کند، یعنی‌ افتتاحیه‌ ای‌ که‌ ربط‌ مستقیمی‌ با داستان اصلی‌ ندارد اما سوسپانس‌ را می‌ کارد و تا آخر هم‌ در تار و پود اثر جاری‌ است‌. قصه‌ بر اساس ماجرایی‌ واقعی‌ است‌.

یکی‌ از بزرگترین‌ آسیب‌ های‌ سینمای‌ ایران نانی‌ است‌ که‌ فیلم‌ ها از فضای‌ بیرون خودشان می‌ خورند. به طور مثال یک‌ حاشیه‌ سازی‌ و جنجال حول اسم‌ کارگردان یا موضوع فیلم‌ باعث‌ می‌ شود تمام ضعف‌ های‌ فنی‌ فیلم از مقابل چشم‌ ها کنار بروند و به‌ اندازه مهم‌ ترین‌ فیلم‌ های‌ تاریخ‌ سینما درباره آن اثر بحث‌ شود. بی‌ بدن خوب پرزنت‌ شده اما فیلم‌ خوبی‌ نیست‌.

درباره فیلم‌ «صبحانه‌ با زرافه‌ ها»: فیلم‌ ساخته‌ سروش صحت‌ در مسیر سریال های‌ اینگونه‌ است‌ که‌ فیلم‌ مماس با آن هاست‌. او کمدی‌ نویس‌ نیست‌ بلکه‌ شوخی‌ نویس‌ است‌. کارگردان یادش رفته است که‌ آنجا سینماست‌ و نه‌ تلویزیون و سریال. سکانس‌ مخ‌ زنی‌ سر مرد و برای‌ سر زن، سبک‌ و دور از واقعیت‌ است‌. سکانس‌ ها طولانی‌ است و فیلم ساز سعی‌ دارد ماجرا را کش‌ دهد. فیلم‌ در حد یک‌ سریال است‌ که‌ بی‌ خیال بنشینید و بنگرید.

درباره فیلم‌ «تابستان همان سال»: محمود کلاری‌ فیلمبردار برجسته‌ سینمای‌ ایران این‌ فیلم‌ را ساخته‌ و از نام فیلم‌ این‌ گونه‌ بر می‌ آید که‌ اثری‌ خاطره انگیز و نوستالژیک‌ است‌. سینمای‌ فیلم‌، داستان گویی‌ داستان را خوب شروع و خوب پایان می‌ دهد. داشتن‌ نریشن‌ هم‌ بر این‌ قصه‌ گو بودن تصریح‌ دارد.

فیلم‌ کلاری‌ علاوه بر قصه‌، طراحی‌ صحنه‌ و لباس خوبی‌ نیز دارد در عین‌ این‌ که‌ فیلمبرداری‌ قابل‌ قبول با رنگ‌ آمیزی‌ خاطره ساز و قاب های‌ ناشی‌ از دوربین‌ باوقار هم‌ جزو قوت های‌ اثر است‌. اما همه‌ این ها وقتی‌ کنش‌ و ریتم‌ و نقاط عطف‌ پیش‌ برنده ای‌ در کار نباشد، ضعفش‌ غالب‌ می‌ شود. در واقع‌ فیلم‌ کلاری‌ اصلا شروع نمی‌ شود و کاملا در عرض متوقف‌ است‌. بازی‌ های‌ معمولی‌ هم‌ مضاعف‌ بر قضیه‌ است‌.

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36567

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.