حسین گیتی- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بهمن ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم در رقابت بودند که از نظر روایت، لوکیشن، شخصیت پردازی و نوع پایان بندی، ویژگی های خود را داشتند. در این میان، آن چه بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای روایت ها آن قدر مشخص نبود. در این ریویو و نگاه ژورنالیستی به چند فیلم جشنواره می پردازیم.
درباره فیلم «تمساح خونی»: طبق روال سال سینمای ایران، این فیلم نیز متعلق به سینمای کمدی است. در سینمای کمدیمی توان بسیار حرافی کرد، و بالعکس می توان دیالوگ های بیهوده را حذف کرد و شخصیت های محتوایی ساخت.
آنچه در فیلم می گذرد در این حد از میزانسن برای اولین بار است که در سینمای پس از انقلاب وارد قصه و درام شده است. تا آنجا که تیتراژ هم با المان های قمارخانه طراحی شده است که یک جور تابوشکنی است.
کست بازیگری پر تعداد فیلم به جز چهار نفرشان بقیه بدون استفاده می مانند یا بهتر این که بگوییم اغلب ایشان آکسسوار صحنه هستند. عباس جمشیدی فر زیادی اغراق می کند و باعث خلط در شیمی بین خود و عزتی می شود ولی سرآمد فرعی ها، سعید آقاخانی است. او به درستی قهرمان اصلی، سوار بر بقیه، یک تنه اتمسفر صحنه را بالا می کشد.
درباره فیلم «احمد»: قرار است روایت اتفاقی را ببینیم که برای همه ما تلخ بود؛ زلزله بم در دی ماه ١٣٨٢ اتفاق افتاده و ربیعی داستانش را به فرودگاه بم برده و سعی کرده است تا ١٨ ساعت ابتدایی این زلزله را به تصویر بکشد. اصل فیلم پر از شلوغی و هرج و مرج در میان زلزله زدگان، صدای غرش هواپیما، صدای ناله و مشکلات مردم است و شخصیت محوری آن احمد هست که فیلم بر محوریت آن می چرخد.
فیلم «احمد» با وجود صحنه های درخشانی که در قاب دوربین آورده و خرده داستان هایی که در کنار هم قرار گرفته است اما باز هم نمی تواند داستان کاملی از آن ١٨ ساعت طوفانی ابتدایی زلزله بم باشد.
نگاهی اجمالی به چند فیلم انیمیشن جشنواره فیلم فجر ١٤٠٢
١٦ فیلم درخشان انیمیشن در جشنواره ١٤٠٢ اکران شدند که دارای محتوا و ویژگی های خاص این گونه ژانر فیلم است.
در این مسیر به نام و نشان این ١٦ فیلم اشاره می کنم: «تهران ١٥٠٠»، بهرام عظیمی- اولین پونمایی بلند سینمای ایران/ «بز خلیج فارس ٢»، فرهاد عظیما- درگیری جنگ ایران و امریکا/ «ناسور»، کیانوش دالوند- بر اساس وقایع عاشورا / «بنیامین»، محسن عنایتی- نامزد سیمرغ بلورین/ «شاهزاده روم»، هادی محمدیان- روایتی از زندگی نرجس (س)/ «پادشاه آب»، مجید اسماعیلی- نامزد سیمرغ / «کله آهنی»، غلامرضا ملا احمدی- انیمیشن سه بعدی/ «شب آفتابی»، علی مدنی- انیمیشن سه بعدی/ «در مسیر باران»، حامد کاتبی- برنده سیمرغ بلورین/ «فیلشاه»، هادی محمدیان- حمله سپاه ابرهه/ «پسر دلفینی»، محمد خیر اندیش- در چند کشور نمایش داده شد/ «فهرست مقدس»، محمد امین همدانی- نمایش در جشنواره مادرید ٢٠١٦ / «بازمانده»، احسان طاهری- پویانمایی از بازمانده سیف اله داد/ «آخرین داستان»، اشکان رهگذر- از داستان صخاك/ «بچه زرنگ»، بهبود نکویی- فیلم پرفروش انیمیشن