سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۳ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 2 شوال 1446
  • و : Wednesday, 2 April , 2025 می باشد
کل 9638 امروز 0

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۳ سینمای ایران ظرفیت‌‌های بیشماری دارد دیدار نوروزی معاون امور هنری و سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی با خسرو خورشیدی برترین آثار سینمایی ایران و جهان در هفت سین شبکه‌ها دیدار نوروزی رئیس جمهور با علی نصیریان از امیدواری برای ایجاد فرصت‌های تازه تا نقالی، شاهنامه‌خوانی و خاطره‌گویی در روز ملی هنرهای نمایشی پرداخت تعهدات معوقه، رویدادها و فعالیت‌های تئاتری سال ۱۴۰۳ فراخوان جشنواره ملی موسیقی بی‌کلام «خلیج فارس» منتشر شد پوستر روز ملی هنرهای نمایشی منتشر شد آغاز سال کاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ با ادای احترام به شهدا و هنرمندان فقید فراخوان دوازدهمین جشنواره دانشجویی مونولوگ منتشر شد برگزاری رویدادهای تئاتری به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی بازدید نوروزی رئیس سازمان سینمایی از سه پردیس رکورد ده ساله سینمای ایران با فروش بیش از 2 همت در سال گذشته شکسته شد دستمزد خدمات رسانه‌ای و تبلیغاتی تئاتر در سال ۱۴۰۴ مشخص شد همراه با فیلم‌های سینمایی در آخرین شب چهارشنبه سال رامتین شهبازی دبیر‌علمی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران شد / معرفی اعضای هیات علمی همایش تقویم زمانبندی تولیدات در سال آینده منتشر شد پرونده ۲۹۶ متقاضی عضویت در خانه موسیقی ایران در فصل زمستان مورد بررسی قرار گرفت اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو اولویت‌های حمایتی و زمان بندی تولیدات سال 1404 بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی اولویت‌های حمایتی و زمان‌بندی تولید در سال ۱۴۰۴ انجمن سینمای جوانان ایران اعلام شد نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت جشن اکران سه میلیاردی «بامبولک» برگزار شد اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد جلسه هم‌اندیشی انجمن موسیقی ایران و انجمن موسیقی استان تهران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است برپایی نشست و کارگاه‌های پژوهشی در نمایشگاه موسیقی کودک هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

1
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش نخست

نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

  • کد خبر : 35916
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در […]

حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «قلب‌ رقه‌»: رقه‌ شهری‌ دستوری‌ است‌ که‌ حدود ٤ سال پایتخت‌ داعش‌ بود و داستان فیلم‌ «قلب‌ رقه‌» مثل‌ سریال «سقوط» یا حتی‌ تا حدودی‌ فیلم‌ «به‌ وقت‌ شام» حول یک‌ عملیات نجات می‌ گردد. در حقیقت‌ ما هنوز فیلم‌ یا سریالی‌ نساخته‌ ایم‌ که‌ نبرد های‌ نظامیمان با داعش‌ را به‌ تصویر بکشد و تمام آثاری‌ که‌ ساخته‌ شده اند یا روایت‌ جلوگیری‌ از یک‌ خرابکاری‌ داعش‌ در ایران هستند یا شرح یک‌ عملیات نجات می باشند.

این‌ الگویی‌ است‌ که‌ در سینمای‌ جهان بسیار پربسامد است‌ اما تنها الگوی‌ فیلم سازی‌ سرگرم کننده و در عین حال استراتژیک‌ نیست‌. این که اگر کسی‌ به‌ اسلام واقعی‌ عمل‌ کند می‌ شود همین‌ داعش‌ و آن هایی‌ که‌ داعشی‌ نشدند مسلمان خجالتی‌ تری‌ هستند! این‌ باور ساده انگارانه‌ و البته‌ ابلهانه‌ توضیح‌ نمی‌ دهد که‌ چرا داعش‌ با اسرائیل‌ هم‌ دست‌ و هم‌ پیمان بودند و مسلمانان را می‌ کشتند؟ یا نقش‌ سرویس‌ های‌ امنیتی‌ آمریکا و انگلستان را در پدید آمدن چنین‌ جرثومه‌ فسادی‌ عمدا در نظر نمی‌ گیرند. باید درباره داعش‌ فیلم‌ ساخته‌ شود.

درباره فیلم‌ «صبح‌ اعدام»: روایت‌ پردازی‌ با تصاویر به جا مانده واقع‌ با حکم‌ این که‌ نریشن‌ ظاهرا فیلم‌ را به‌ جلو می‌ برد و شخصیت‌ و روایت‌ میان عکس‌ ها و خاطرات گم‌ می‌ شود.

افخمی‌ در صبح‌ اعدام سعی‌ می‌ کند نوعی‌ ساختار کلاسیک‌ آمیخته‌ با روایت‌ مستند گونه‌ با بهره گیری‌ از نریشن‌ را به‌ کار بگیرد و زمانی‌ که‌ طیب‌ و حاج اسماعیل‌ وارد اتاق تشریفات قبل‌ از اعدام می‌ شوند این‌ ساختار معنا و مفهومی‌ متناسب‌ با سبک‌ و سیاق انتخاب شده توسط‌ فیلم ساز پیدا می‌ کند اما زمانی‌ که‌ دوربین‌ افخمی‌ با شخصیت‌ طیب‌ از اتاق تشریفات خارج می‌ شود و نوبت‌ به‌ حاج اسماعیل‌ می‌ رسد و همزمان طیب‌ حاج رضایی‌ را هم‌ در قاب خود نگه‌ می‌ دارد، فیلم‌ وارد حیطه‌ هایی می‌ شود که‌ یک‌ دستی‌ ساختاری‌ آن را خدشه‌ دار می‌ کند.

افخمی‌ نه‌ فقط‌ حداقلی‌ از پروسه‌ تحول طیب‌ را نمایش‌ نمی‌ کند که‌ با نماهای‌ طولانی‌ از دادگاه و حاج اسماعیل‌ رضایی‌ به‌ وهن‌ و تمسخر آنها می‌ پردازد؛ خصوصا که‌ او به‌ تفصیل‌، خدمات طیب‌ در خدمت‌ به‌ شاه و علیه‌ مصدق را طرح و بسط‌ می‌ دهد اما از چگونگی‌ برگشت‌ و چرایی‌ ضد شاه شدنش‌ حرف به دردبخوری‌ نمی‌ زند.

درباره فیلم‌ «شهسوار»: حسین‌ نمازی‌ کارگردان فیلم‌ در شهسوار نیز به مانند فیلم‌ شادروان دنبال حمل‌ جنازه است‌.

در فیلم‌، فیلنامه‌ با منطق‌ خود، روایت‌ را شرح می‌ دهد. فیلم‌ «شهسوار» به‌ شدت از ناحیه‌ نشت‌ ایده و موضوع رنج‌ می‌ برد.

اتفاقا نمازی‌ با خوب موضوعی‌ شروع می‌ کند: یکی‌ از اعضای‌ خانواده در شرایطی‌ می‌ میرد که‌ این خانواده در شرف عروسی‌ یک‌ زوج هستند و… این‌ تضاد یا حتی‌ سنت‌ شکنی‌ در صورت بسط‌ و درام شدن هم‌، جذاب و تازه بود و هم‌، جای‌ خنده گیری‌ از مخاطب‌ داشت‌، کما این‌ که‌ در ابتدا این‌ اتفاق می‌ افتد ولی‌ نمازی‌ این‌ کانسپت‌ را رها می‌ کند و به‌ سراغ تصادف ساختگی‌ برای‌ گرفتن‌ دیه‌ می‌ رود و تازه، موضوع اشتغال زایی‌ با «خر» را هم‌ داریم و به هیچ‌ کدام از این‌ موضوعات پرداخته‌ نمی‌ شود.

لذا فیلم تبدیل‌ به‌ وضعیتی‌ می‌ شود که‌ آدم ها در این‌ بین‌، پاندول می‌ شوند. در واقع‌ بی‌ هویت‌ و فاقد شناسنامه‌ هستند، مثل‌ دختر که‌ اگر شنوا بود چه‌ فرقی‌ می‌ کرد تا الان که‌ ناشنواست‌.

 

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35916

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.