سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 19 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 18 May , 2025 می باشد
کل 9880 امروز 0

خبر فوری

برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت پایان دو اجرا در مجموعه تئاتر شهر جعفر ذهنی، هنرمند پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟ ابهام مدیر یک آموزشگاه هنری در پرداخت مالیات فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ فعالیت سالن کارنامه نشر در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز ثبت‌نام طرح فروش ویژه کتاب‌فروشان از نیمه اردیبهشت‌ماه صدور مجوز اکران برای چهار فیلم استانی با 3 میلیون جمعیت و تنها 5 شهرستان دارای سینما فراخوان ثبت‌نام پانزدهمین آکادمی تابستانی بین‌المللی تئاتر در ایتالیا آیین تجلیل از مدرسان و معلمان هنرستان موسیقی دختران و پسران برگزار شد نمایش‌های جدید عمارت نوفل‌لوشاتو معرفی شدند 4 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند دیدار معاون امورهنری و هنرمندان بجنوردی با سفیر ایران در تاجیکستان اکران فیلم های جدید بر پرده سینماها موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 7 فیلم‌ اکران «اون شب که بارون اومد» درموزه سینما آغاز نمایش فیلم‌های خارجی در هنرو تجربه با نوری بیلگه جیلان فراخوان هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد فراخوان چهل‌‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد مسترکلاس پیانو در خانه موسیقی ایران شب صداهای ماندگار ناصر شکرایی راد دار فانی را وداع گفت آغاز مرحله‌ی نخست داوری پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد پوستر بهترین فیلم جشنواره فجر رونمایی شد آغاز ثبت‌نام دریافت بن خرید کتاب سازمان‌ها و نهادها «هر چی تو بگی!؟»، کمدی بهاری پر خنده سینماها آمار فروش سالن‌‌های دولتی اعلام شد رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «اسفند»

1
نگاهی‌ به‌ فیلم‌ های‌ چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر 1402/ بخش نخست

نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

  • کد خبر : 35916
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۱۰
نقد “حسین گیتی‌” بر فیلم‌ های «قلب‌ رقه‌»، «صبح‌ اعدام»، «شهسوار»

سینمایی نیوز، حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ […]

سینمایی نیوز، حسین گیتی‌- در چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم‌ فجر بهمن‌ ماه ١٤٠٢، ٢٢ فیلم‌ در رقابت‌ بودند که‌ از نظر روایت‌، لوکیشن‌، شخصیت‌ پردازی‌ و نوع پایان بندی‌، ویژگی‌ های‌ خود را داشتند. در این میان، آن چه‌ بیش از همه پدیدار بود این که جغرافیای‌ روایت‌ ها آن قدر مشخص‌ نبود. در این‌ ریویو و نگاه ژورنالیستی‌ به‌ چند فیلم‌ جشنواره می‌ پردازیم‌.

درباره فیلم‌ «قلب‌ رقه‌»: رقه‌ شهری‌ دستوری‌ است‌ که‌ حدود ٤ سال پایتخت‌ داعش‌ بود و داستان فیلم‌ «قلب‌ رقه‌» مثل‌ سریال «سقوط» یا حتی‌ تا حدودی‌ فیلم‌ «به‌ وقت‌ شام» حول یک‌ عملیات نجات می‌ گردد. در حقیقت‌ ما هنوز فیلم‌ یا سریالی‌ نساخته‌ ایم‌ که‌ نبرد های‌ نظامیمان با داعش‌ را به‌ تصویر بکشد و تمام آثاری‌ که‌ ساخته‌ شده اند یا روایت‌ جلوگیری‌ از یک‌ خرابکاری‌ داعش‌ در ایران هستند یا شرح یک‌ عملیات نجات می باشند.

این‌ الگویی‌ است‌ که‌ در سینمای‌ جهان بسیار پربسامد است‌ اما تنها الگوی‌ فیلم سازی‌ سرگرم کننده و در عین حال استراتژیک‌ نیست‌. این که اگر کسی‌ به‌ اسلام واقعی‌ عمل‌ کند می‌ شود همین‌ داعش‌ و آن هایی‌ که‌ داعشی‌ نشدند مسلمان خجالتی‌ تری‌ هستند! این‌ باور ساده انگارانه‌ و البته‌ ابلهانه‌ توضیح‌ نمی‌ دهد که‌ چرا داعش‌ با اسرائیل‌ هم‌ دست‌ و هم‌ پیمان بودند و مسلمانان را می‌ کشتند؟ یا نقش‌ سرویس‌ های‌ امنیتی‌ آمریکا و انگلستان را در پدید آمدن چنین‌ جرثومه‌ فسادی‌ عمدا در نظر نمی‌ گیرند. باید درباره داعش‌ فیلم‌ ساخته‌ شود.

درباره فیلم‌ «صبح‌ اعدام»: روایت‌ پردازی‌ با تصاویر به جا مانده واقع‌ با حکم‌ این که‌ نریشن‌ ظاهرا فیلم‌ را به‌ جلو می‌ برد و شخصیت‌ و روایت‌ میان عکس‌ ها و خاطرات گم‌ می‌ شود.

افخمی‌ در صبح‌ اعدام سعی‌ می‌ کند نوعی‌ ساختار کلاسیک‌ آمیخته‌ با روایت‌ مستند گونه‌ با بهره گیری‌ از نریشن‌ را به‌ کار بگیرد و زمانی‌ که‌ طیب‌ و حاج اسماعیل‌ وارد اتاق تشریفات قبل‌ از اعدام می‌ شوند این‌ ساختار معنا و مفهومی‌ متناسب‌ با سبک‌ و سیاق انتخاب شده توسط‌ فیلم ساز پیدا می‌ کند اما زمانی‌ که‌ دوربین‌ افخمی‌ با شخصیت‌ طیب‌ از اتاق تشریفات خارج می‌ شود و نوبت‌ به‌ حاج اسماعیل‌ می‌ رسد و همزمان طیب‌ حاج رضایی‌ را هم‌ در قاب خود نگه‌ می‌ دارد، فیلم‌ وارد حیطه‌ هایی می‌ شود که‌ یک‌ دستی‌ ساختاری‌ آن را خدشه‌ دار می‌ کند.

افخمی‌ نه‌ فقط‌ حداقلی‌ از پروسه‌ تحول طیب‌ را نمایش‌ نمی‌ کند که‌ با نماهای‌ طولانی‌ از دادگاه و حاج اسماعیل‌ رضایی‌ به‌ وهن‌ و تمسخر آنها می‌ پردازد؛ خصوصا که‌ او به‌ تفصیل‌، خدمات طیب‌ در خدمت‌ به‌ شاه و علیه‌ مصدق را طرح و بسط‌ می‌ دهد اما از چگونگی‌ برگشت‌ و چرایی‌ ضد شاه شدنش‌ حرف به دردبخوری‌ نمی‌ زند.

درباره فیلم‌ «شهسوار»: حسین‌ نمازی‌ کارگردان فیلم‌ در شهسوار نیز به مانند فیلم‌ شادروان دنبال حمل‌ جنازه است‌.

در فیلم‌، فیلنامه‌ با منطق‌ خود، روایت‌ را شرح می‌ دهد. فیلم‌ «شهسوار» به‌ شدت از ناحیه‌ نشت‌ ایده و موضوع رنج‌ می‌ برد.

اتفاقا نمازی‌ با خوب موضوعی‌ شروع می‌ کند: یکی‌ از اعضای‌ خانواده در شرایطی‌ می‌ میرد که‌ این خانواده در شرف عروسی‌ یک‌ زوج هستند و… این‌ تضاد یا حتی‌ سنت‌ شکنی‌ در صورت بسط‌ و درام شدن هم‌، جذاب و تازه بود و هم‌، جای‌ خنده گیری‌ از مخاطب‌ داشت‌، کما این‌ که‌ در ابتدا این‌ اتفاق می‌ افتد ولی‌ نمازی‌ این‌ کانسپت‌ را رها می‌ کند و به‌ سراغ تصادف ساختگی‌ برای‌ گرفتن‌ دیه‌ می‌ رود و تازه، موضوع اشتغال زایی‌ با «خر» را هم‌ داریم و به هیچ‌ کدام از این‌ موضوعات پرداخته‌ نمی‌ شود.

لذا فیلم تبدیل‌ به‌ وضعیتی‌ می‌ شود که‌ آدم ها در این‌ بین‌، پاندول می‌ شوند. در واقع‌ بی‌ هویت‌ و فاقد شناسنامه‌ هستند، مثل‌ دختر که‌ اگر شنوا بود چه‌ فرقی‌ می‌ کرد تا الان که‌ ناشنواست‌.

 

 

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35916

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.