محمدرضا دلیر- طی چند سال اخیر شاهد تلاشهایی از سوی دیسی بودهایم که به دنیای ابرقهرمانیها و کمیکبوکهایاش رنگ و روی تازهای بدهد. این تغییر مسیر را با تلاشهای بیوقفهی مارول و دیسی طی دو دههی گذشته در میانمایه کردن سینمای اکشن و ابرقهرمانی مقایسه کنید تا این تغییر مسیر محسوس را نشانهای کوچک از تغییر رویهی این استودیوها بدانیم.
پس از «جوکر» آقای تاد فیلیپس که در میان هیاهوی گاتهام وارد انتزاع کاراکتر آرتور شد و عملاً آشوب را در پس این انتزاع تصویر کرد، حال شبکهی اچبیاو در مینیسریالی جدید با همکاری خانم «لورن لوفرانک» به یک هفته پس از رخدادهای فیلم «بتمن» محصول ۲۰۲۲ رفته است…
روایت با فاجعهای که در بخش پایانی فیلم بتمن محصول سال ۲۰۲۲ رخ داد آغاز میشود. سیل بخشی از شهر را در نوردیده و حال آزوالد سعی دارد پس از مرگ «کارماین فالکون» برای خود موقعیت جدیدی فراهم کند. در حین برداشتن مدارک مورد نیاز از دفتری که ویران شده، بهناگاه «البرتون»، فرزند کارماین، ظاهر میشود. روایت درست از همین تقابل درونمایهی خود را به مخاطب ارائه میدهد. آزوالد در این سریال قرار است حقارتهای خود را بهعنوان یک گنگستر خردهپا در خانوادهی فالکون پایان دهد و در این میان دست به هر اقدامی میزند…
در قسمت اول نقطهی مقابل آزوالد، «سوفیا فالکون»، نیز ظاهر میشود. سوفیا بهجرم قتل هفت زن حدود ۱۰ سال در زندان-تیمارستان آرگهام بستری بوده و حال برای کمک به برادر خود وارد گاتهام شده است. این تقابل از همان ابتدا نشان از رویارویی دو کاراکتر تحقیرشده در خانواده و در جامعه دارد. اساس روایت روی همین موضوع بنا نهاده شده است. سوفیا بهعنوان یک زن در خانوادهی فالکون یک حذفشده است و آزوالد دست به هر اقدامی میزند تا میان باندهای خلافکاری دیده شود؛ دو دنیای متفاوت اما یکسان زندان این دو کاراکتر است…
داستان پنگوئن آنقدر ساده است و با پنگوئن کمیکبوکی فاصله دارد که بهراحتی میتوان آن را همچون قصهای پذیرفت که در پدرخوانده، رفقای خوب، و حتی محلهی برانکس شاهد بودهایم. سریال واقعاً به این آثار ادای دین میکند و همین باعث قوت گرفتن روابط بین افراد در دنیای گنگستری میشود. از سویی دیگر شاهد این هستیم که روایت از طریق کاراکتر ویکتور و تعاملاش با آزوالد وارد فضای خاکستری نئونوآر هم میشود. بهنوعی کاراکتر آزوالد در جایی از روایت گویی همچون یک قهرمان در حال تقابل با همه است تا بتواند تبدیل به پادشاه عادل منطقهی فقیرنشین «کراون پوینت» شود. این استعلا را بهخوبی میتوان در او مشاهده کرد، اما در عین حال قرار نیست از این مسیر به قله برسد…
«پنگوئن» شاید اولین روایتی است که در آن مردمان گاتهام نفس میکشند و صرفاً خردهکاراکترهایی نیستند که در تعقیبوگریز بین بتمن و شرورها زیر دست و پا له میشوند. در این سریال شاهد هستیم که چگونه میتوان همچون دو فیلم جوکر شخصیتهایی را بدون هیچ نشانی از کارهای خارقالعاده درگیر با ترومای گذشتهاشان مشاهده کرد.
شاید پایان این مینیسریال را از طریق دو نشانه مقدمهای برای ورود اچبیاو به دنیایی شلوغتر در فصل دوم احتمالی دانست.