سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۸ بهمن , ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 رجب 1446
  • و : Monday, 27 January , 2025 می باشد
کل 9388 امروز 0

خبر فوری

از تصویب عیدی دولت به سینماگران تا نقش جشنواره فیلم فجر در کاهش التهابات اجتماعی رسیتال پیانو فریدون ناصحی در تالار رودکی معرفی مدیرعامل و اعضا حقیقی هیات امناء موزه سینما مسائل سینمایی را باید به مطالبه تبدیل کرد بررسی مسائل توسعه تئاتر در ایران در جشنواره تئاتر فجر انعکاس جشنواره فیلم فجر روی امواج رادیو نقد فیلم؛ اوه، کانادا گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد ️فرهاد آئیش نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر فجر43 را افتتاح کرد نشست پژوهشی دوتار ابداع شده توسط جمشید ولی‌نژاد برگزار می‌شود شب مقاومت جشنواره فجر فرصتی برای بررسی موضوعات مغفول مانده است یادی از سعید کشن‌فلاح در پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر همزمان با فرارسیدن سالروز بعثت پیامبر اسلام (ص) راهیابی انیمیشن کوتاه در سایه سرو به جمع 5 نامزد نهایی اسکار 2025 برای اولین بار داوری آثار مستقل ترانه سرایان در جشنواره چهلم موسیقی فجر صورت گرفت انتشار کتابچه بخش پژوهش چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر مستند برگزیده جشنواره «تهران» نامزد اسکار شد فراخوان نخستین جشنواره ملی فیلم فضای باز منتشر شد رونمایی از تصویر تمام شخصیت‌های اصلی«ژولیت و شاه» عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ اجماع و وفاق به وجود آمده در کشور فرمایشی نیست/ نباید هنر را امنیتی کرد نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران فیلم فجر چهل و سوم معرفی شدند امیدواریم بتوانیم بودجه استان‌ها را تقویت کنیم گزارش فروش روزانه سینماهای کشور در دی‌ماه اعلام شد ارائه ۵ مقاله در سمینار علمی-پژوهشی جشنواره تئاتر فجر جشنواره بین المللی موسیقی فجر می تواند به موقعیت رقابتی شدن در بخش بین الملل برسد/ به برکت انقلاب اسلامی موسیقی بر ریل خود قرار گرفت چهارمین روز جشنواره تئاتر فجر به یاد زنده‌یاد ژاله علو برگزار می‌شود حضور پررنگ نمایش‌های استانی در جشنواره چهل و سوم فجر اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند شبی به افتخار مهمانان خارجی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۳ میزبانی دانشگاه‌ها از آثار استانی پس از برگزاری جشنواره تئاتر فجر نماینده مردم اصفهان به تماشای نمایش «چند گرگ از عروسی مادرم ماه جان» نشست تقدیر از هنرمندان ارمنستانی با حضور احمد مسجد جامعی پیام روز جهانی تئاتر ۲۰۲۵ منتشر شد ایران کشور تلفیق فرهنگ‌ها است هیات داوران بخش به‌علاوه فجر۲ (هنرمندان دارای معلولیت) معرفی شدند اسکار ۲۰۲۵ و غافلگیری‌ها و شگفتی‌هایش در نشست دبیر جشنواره با صاحبان آثار جشنواره چهل و سوم مطرح شد:در کنار رقابت، رفاقت را حفظ کنیم برگزاری سومین روز جشنواره تئاتر فجر با یاد اکبر رادی مهمانی بزرگان؛ از وزیر تا شوالیه ادب‌ و هنر ایران حضور جدی بانوان موسیقی نواحی ایران در یک رویداد بین المللی/ پرداختن به جوان ها بسیارمهم است انیمیشن کوتاه برگزیده جشنواره «تهران» نامزد اسکار شد انیمیشن ایرانی هم در فهرست است تئاتر می‌تواند به وفاق ملی کمک کند برگزاری مراسم سومین روز درگذشت شهرام میراب اقدم ۴۳ فجر با ۱۸ دبیر جشنواره آغاز بلیت فروشی جشنواره فیلم فجر ۴۳ از صبح روز ۱۰ بهمن ماه فراخوان بخش تئاتر و موسیقی تندیس حافظ

0

نقد فیلم؛ اوه، کانادا

  • کد خبر : 39828
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
نقد فیلم؛ اوه، کانادا
پل شریدر در جدیدترین اثر خود به‌سراغ دومین اقتباس از آثار «راسل بنکس» رفته است.

محمدرضا دلیر- پل شریدر در جدیدترین اثر خود به‌سراغ دومین اقتباس از آثار «راسل بنکس» رفته است. در این فیلم مخاطب در برابر یک مستندساز آمریکایی-کانادایی با نام «لئونارد فایف» قرار می‌گیرد. این مرد در بستر بیماری‌ست و قرار است مصاحبه‌ای در باب زندگی‌اش انجام دهد.

فیلم با چینش صحنه توسط دو کارگردان و دستیارشان آغاز می‌شود و بعد از قرار دادن علامتی که مصاحبه‌شونده باید روی آن قرار بگیرد به درون اتاق لئو و همسرش، اما، می‌رویم. لئو دیگر امیدی به زندگی ندارد و علی‌رغم تلاش‌های اما برای انصراف از مصاحبه مصمم است این کار را انجام دهد. زوجی که قرار است این مصاحبه‌ی مستند را انجام دهند سال‌ها قبل همراه اما در بین شاگردان کلاس فیلمسازی لئو بوده‌اند. با کم شدن نور سفر آقای شریدر آغاز می‌شود.

پل شریدر در این فیلم به گذشته‌ی این مرد سر می‌زند. همه او را مردی می‌شناسند که به‌سبب مخالفت با جنگ ویتنام از رفتن به خدمت سر باز زده و عازم کانادا شده است. حال کارگردان قرار است همه‌ی آن پیدا و پنهان درون ذهن این کاراکتر را در روایتی که خط مستقیم‌اش تکه‌تکه شده مقابل چشم مخاطب قرار دهد. از همان ابتدا دو راوی در روایت داریم؛ لئو و پسرش، کورنل. کورنل از پدری می‌گوید که به‌یک‌باره غیب شده و لئو از زندگی‌ای می‌گوید که گویی برای همه تازگی دارد. اما راوی سوم و پنهانی هم در این بین وجود دارد و آن ذهن لئوست؛‌ درست زمانی که دیالوگی برقرار نمی‌شود و دوربین خاموش است این لئوست که ما را به سفری ذهنی در گذشته می‌برد. لئو همه‌ی آنچه را که دارد بر اساس داستانی خطی‌ست که خودش کارگردان آن بوده و در اتاق تدوین ذهن‌اش همه‌ی قطعات را برای ساخت زندگی جدید کنار یکدیگر قرار داده است. پل شریدر در این فیلم از زندگی مردی می‌گوید که در حال اعتراف است، اما همین اعتراف را نیز به‌گونه‌ای بیان می‌کند که دیگران آن را تشویش ذهنی می‌خوانند.

شاید این فیلم در کنار قصه‌ای که دارد مخاطب را درگیر فرم بصری خود نیز می‌کند. دکوپاژ در این فیلم به‌گونه‌ای است که کارگردان در تک‌به‌تک پلان‌ها قرار است مخاطب را وارد جریان سیال ذهن لئو کند. قاب‌های سیاه‌و‌سفید گذشته در گذشته‌ای را تصویر می‌کنند که گاه از یکدیگر پیشی می‌گیرند و در عین حال لئو گاه خود به‌جای لئوی جوان عنان مسیر گذشته را در دست می‌گیرد. او قهرمانی‌ست که قهرمانی ندارد و همه‌چیز را از روی تصادف‌ها ساخته است؛ تصادف‌هایی که نه از روی خلاقیت که دقیقاً از روی رخدادهای تصادفی رقم خورده‌اند. پشت‌هم‌چینی نماها در این اثر مخاطب را وارد تودرتوی غریبی از ذهن لئو می‌کند که در آن باتلاقی بدبو از خیانت‌ها و سوء‌استفاده‌ها نمایان است. لئو خود دراین باتلاق غرق شده است و هر بار که ذهن‌اش ناخودآگاه او را به ورطه‌ی این باتلاق می‌کشاند گویی درد آغاز می‌شود. کارگردان در فیلم خود با مخاطب بازی تکنیکی نمی‌کند بلکه او را در برابر آینه‌ای قرار می‌دهد که در آن می‌توان انبوهی از لغزش‌ها را مشاهده کرد؛ لغزش‌هایی که لئو به هیچ‌کدام نه نگفته است. لئونارد فایف جوانی عافیت‌طلب و بدون جسارت بوده که حسرت همیشگی‌اش این بوده که «دوستانم همه در ارتش خدمت کرده‌اند جز من» و همین گزاره‌ای برای ساخت این داستان خیالی از مردی می‌شود که خود را جسورترین می‌نامد.

شریدر در این روایت تعریفی روشن و واضح از «میزان آبیم» می‌دهد که فرد درون ذهن و واقعیت در سفر است و گاه حتی نمی‌داند آنچه که قرار دارد کجاست. فرد در این موقعیت از رویایی به درون رویای دیگر می‌رود. لئو با تصور هر شخصیتی در زندگی‌اش داستان پنهانی را برای مخاطب رو می‌کند و این یعنی راوی داستان گذشته با مخاطب روراست و با دیگران کمی روراست است، اما قطعات گذشته‌ی او چنان تمیز کنار هم چیده شده‌اند که فروپاشی این ساختمان برای کسی قابل باور نیست. کارگردان از طریق رویا به درون رویای دیگر وارد فراداستانی با محوریت خود لئو می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39828
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 156 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.