سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 6 ذی‌الحجه 1446
  • و : Wednesday, 4 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

1

نقد فیلم؛ «اوه، کانادا»

  • کد خبر : 39828
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
نقد فیلم؛ «اوه، کانادا»
پل شریدر در جدیدترین اثر خود به‌سراغ دومین اقتباس از آثار «راسل بنکس» رفته است.

محمدرضا دلیر- پل شریدر در جدیدترین اثر خود به‌سراغ دومین اقتباس از آثار «راسل بنکس» رفته است. در این فیلم مخاطب در برابر یک مستندساز آمریکایی-کانادایی با نام «لئونارد فایف» قرار می‌گیرد. این مرد در بستر بیماری‌ست و قرار است مصاحبه‌ای در باب زندگی‌اش انجام دهد.

فیلم با چینش صحنه توسط دو کارگردان و دستیارشان آغاز می‌شود و بعد از قرار دادن علامتی که مصاحبه‌شونده باید روی آن قرار بگیرد به درون اتاق لئو و همسرش، اما، می‌رویم. لئو دیگر امیدی به زندگی ندارد و علی‌رغم تلاش‌های اما برای انصراف از مصاحبه مصمم است این کار را انجام دهد. زوجی که قرار است این مصاحبه‌ی مستند را انجام دهند سال‌ها قبل همراه اما در بین شاگردان کلاس فیلمسازی لئو بوده‌اند. با کم شدن نور سفر آقای شریدر آغاز می‌شود.

پل شریدر در این فیلم به گذشته‌ی این مرد سر می‌زند. همه او را مردی می‌شناسند که به‌سبب مخالفت با جنگ ویتنام از رفتن به خدمت سر باز زده و عازم کانادا شده است. حال کارگردان قرار است همه‌ی آن پیدا و پنهان درون ذهن این کاراکتر را در روایتی که خط مستقیم‌اش تکه‌تکه شده مقابل چشم مخاطب قرار دهد. از همان ابتدا دو راوی در روایت داریم؛ لئو و پسرش، کورنل. کورنل از پدری می‌گوید که به‌یک‌باره غیب شده و لئو از زندگی‌ای می‌گوید که گویی برای همه تازگی دارد. اما راوی سوم و پنهانی هم در این بین وجود دارد و آن ذهن لئوست؛‌ درست زمانی که دیالوگی برقرار نمی‌شود و دوربین خاموش است این لئوست که ما را به سفری ذهنی در گذشته می‌برد. لئو همه‌ی آنچه را که دارد بر اساس داستانی خطی‌ست که خودش کارگردان آن بوده و در اتاق تدوین ذهن‌اش همه‌ی قطعات را برای ساخت زندگی جدید کنار یکدیگر قرار داده است. پل شریدر در این فیلم از زندگی مردی می‌گوید که در حال اعتراف است، اما همین اعتراف را نیز به‌گونه‌ای بیان می‌کند که دیگران آن را تشویش ذهنی می‌خوانند.

شاید این فیلم در کنار قصه‌ای که دارد مخاطب را درگیر فرم بصری خود نیز می‌کند. دکوپاژ در این فیلم به‌گونه‌ای است که کارگردان در تک‌به‌تک پلان‌ها قرار است مخاطب را وارد جریان سیال ذهن لئو کند. قاب‌های سیاه‌و‌سفید گذشته در گذشته‌ای را تصویر می‌کنند که گاه از یکدیگر پیشی می‌گیرند و در عین حال لئو گاه خود به‌جای لئوی جوان عنان مسیر گذشته را در دست می‌گیرد. او قهرمانی‌ست که قهرمانی ندارد و همه‌چیز را از روی تصادف‌ها ساخته است؛ تصادف‌هایی که نه از روی خلاقیت که دقیقاً از روی رخدادهای تصادفی رقم خورده‌اند. پشت‌هم‌چینی نماها در این اثر مخاطب را وارد تودرتوی غریبی از ذهن لئو می‌کند که در آن باتلاقی بدبو از خیانت‌ها و سوء‌استفاده‌ها نمایان است. لئو خود دراین باتلاق غرق شده است و هر بار که ذهن‌اش ناخودآگاه او را به ورطه‌ی این باتلاق می‌کشاند گویی درد آغاز می‌شود. کارگردان در فیلم خود با مخاطب بازی تکنیکی نمی‌کند بلکه او را در برابر آینه‌ای قرار می‌دهد که در آن می‌توان انبوهی از لغزش‌ها را مشاهده کرد؛ لغزش‌هایی که لئو به هیچ‌کدام نه نگفته است. لئونارد فایف جوانی عافیت‌طلب و بدون جسارت بوده که حسرت همیشگی‌اش این بوده که «دوستانم همه در ارتش خدمت کرده‌اند جز من» و همین گزاره‌ای برای ساخت این داستان خیالی از مردی می‌شود که خود را جسورترین می‌نامد.

شریدر در این روایت تعریفی روشن و واضح از «میزان آبیم» می‌دهد که فرد درون ذهن و واقعیت در سفر است و گاه حتی نمی‌داند آنچه که قرار دارد کجاست. فرد در این موقعیت از رویایی به درون رویای دیگر می‌رود. لئو با تصور هر شخصیتی در زندگی‌اش داستان پنهانی را برای مخاطب رو می‌کند و این یعنی راوی داستان گذشته با مخاطب روراست و با دیگران کمی روراست است، اما قطعات گذشته‌ی او چنان تمیز کنار هم چیده شده‌اند که فروپاشی این ساختمان برای کسی قابل باور نیست. کارگردان از طریق رویا به درون رویای دیگر وارد فراداستانی با محوریت خود لئو می‌شود.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=39828
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 482 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.