سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 5 ذی‌الحجه 1446
  • و : Tuesday, 3 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

2

نقد فیلم «افسر کمربند مشکی»

  • کد خبر : 36319
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۰۰
نقد فیلم «افسر کمربند مشکی»
در این سینما معمولاً با روایت‌هایی مواجه هستیم که درون‌مایه‌های‌شان برگرفته از رخدادهایی است که بخشی از جامعه را در برهه‌ای از دوران معاصر تحت تأثیر قرار داده‌اند.
محمدرضا دلیر*- در اینکه سینمای کره‌ی جنوبی و به‌خصوص سینمای تجاری آن به تمام رخدادهای اجتماعی گره خورده است شکی نیست. در این سینما معمولاً با روایت‌هایی مواجه هستیم که درون‌مایه‌های‌شان برگرفته از رخدادهایی است که بخشی از جامعه را در برهه‌ای از دوران معاصر تحت تأثیر قرار داده‌اند.
در میان روایت‌های جریان اصلی سینمای کره‌ی جنوبی بیش از هفتاد درصد درون‌مایه‌ها به این کنش‌ و‌ واکنش‌های اجتماعی اشاره دارند و درصدهای باقی‌مانده در سینمای کاملاً داستانی و تخیلی سیر می‌کنند. یکی از گیرایی‌های روایت‌های کره‌ای در همین همگونی با جامعه است. حال آقای «جیسون کیم» در جدیدترین اثر خود به‌سراغ درون‌مایه‌ای کاملاً دردناک و در عین حال هشداردهنده رفته است و بار دیگر سعی دارد مخاطب خود را در برابر این پرسش قرار دهد که «راه مقابله با یک بیمار جنسی و تجاوزگر چیست؟»
روایت با زندگی روتین جوانی با نام «جونگ دو» آغاز می‌شود. کارگردان سعی دارد روایت‌های پر از رنگ کمدی-درام مخاطب را در برابر یک کاراکتر کامل، ورزشکار و خانواده‌دوست قرار دهد و نیازی هم نمی‌بیند شخصیت‌پردازی عمیق‌تری روی او انجام شود. او در یکی از شب‌هایی که قرار است با دوستان خود ملاقات داشته باشد شاهد درگیری بین یک نیروی پلیس و یک مجرم است. در نهایت با کمک او راه برای ورود به جریان اصلی روایت باز می‌شود و جونگ دو به‌عنوان افسر نیروهای رزمی وارد بخش مونیتورینگ مجرمان با آزادی مشروط می‌شود.
یکی از اهداف فیلم، معرفی این شعبه از دادگستری کره‌ی جنوبی است که در آن همه‌‌ی مجرمانی که دچار آزادی مشروط با پابند الکترونیکی شده‌اند مونیتور می‌شوند و به‌محض هشداری از طریق پابند، مأموران وارد حیطه‌ی هشدار شده تا از آسیب اجتماعی جدید توسط آن مجرم جلوگیری کنند. اما تأکید بیشتر کارگردان روی مجرمانی با سابقه‌ی تجاوز و آزار جنسی است و همین تبدیل به درون‌مایه‌ی اصلی روایت می‌شود تا آن پرسش اشاره‌شده در بالا را قوت بخشد.
آقای کیم در روایت خود به‌دنبال پاسخ نمی‌گردد و سعی دارد از طریق شخصیت‌پردازی نیم‌بند جونگ‌دو روایتی اکشن و جنایی را مقابل چشم مخاطب قرار دهد. از این کارگردان دو اثر دیگر با این سبک را شاهد بوده‌ایم که باید گفت او در آن دو اثر به‌ مراتب دنیایی ساختارمندتر را خلق کرده بود.
آقای کیم در پرداخت درون‌مایه و دنیای داستانی خود دچار نوعی تناقض می‌شود و عملاً بار روایت را سبک می‌کند. شاید او سعی دارد از طریق ساختار کمدی و بالا بردن ضربآهنگ نشان دهد که قصد آزار روحی مخاطب را ندارد. اما این درون‌مایه به خودی خود آزاردهنده و در نهایت هشداردهنده است.
حسرتی که پس از پایان این روایت ذهن را درگیر می‌کند این است که آقای کیم با کمی تعادل بین لحن روایت و درون‌مایه می‌توانست روایتی کاملاً اجتماعی را در دنیای داستانی خود خلق کند. اما این اتفاق رخ نمی‌دهد و شخصیت‌های نیم بند این فیلم در روایتی کاملاً لاغر و نحیف وارد زد و خوردهایی با ضربآهنگ بالا و کمیک می شوند.
*پژوهشگر و منتقد سینما
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36319

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.