سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
کل 8770 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد سه کارگردان فیلم‌های بزرگداشت سینماحقیقت 18 را می‌سازند جوایز ویژه بیست‌ودومین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» اعلام شد نقد فیلم «امیلیا پرز» «گردباد» به شبکه چهار رسید 26 مستند حاضر در جایزه شهید آوینی معرفی شدند «کاپیتان میلر» به شبکه سه می رود هنرمند باید دارای بینش باشد فراخوان سومین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر منتشر شد تعطیلی سینما‌ها و سالن‌های نمایش در روز پنج شنبه آغاز رزرو بلیت‌های چهار روز نخست «سینماحقیقت» برای دارندگان کارت برنامه کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد دبیران پژوهش و آموزش معرفی شدند نمایش‌ها دو روز روی صحنه نمی‌روند بازدید رئیس سازمان سینمایی از ستاد هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» 25 مستند ‌بلند به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند بیمه «فرهنگ و هنر» درگذشت سه هنرمند تئاتر تشریح جزئیات برگزاری نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» نقد فیلم «لبخند» رقابت 21 مستند نیمه‌بلند در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «چگونگی حمله به ایده» از خود «ایده» مهم‌تر است/ نظریه‌ها ابزار نقد است نه ابزار فیلم‌سازی کمدی‌های امروز متکی بر تحقیر مردم و فرهنگ ملی هستند انتشار فراخوان جشنواره فیلم مقاومت حسین توشه درگذشت 20 مستند کوتاه به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم راه یافتند فرهاد فخرالدینی با سیمرغ خاطره ساز شد برای اصلاح و بازنگری در سندهای هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نمایش «ببعی قهرمان» برای جنگ‌زدگان لبنان «کوچک جنگلی» به شبکه نمایش می آید اعتبار «سینماحقیقت» به فرد وابسته نیست نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک اعلام برنامه هفته اول دو بخش از جشنواره تئاتر مقاومت شبکه امید «پرونده ویلیام» را می گشاید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه یازدهم آذر ۱۴۰۳ سردیس استاد اکبر رادی در پیاده‌راه‌ تماشاخانه سنگلج نصب شد نشست مشترک معاون امور هنری با اعضای اتاق بازرگانی تهران مهلت ارسال آثار به بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد دومین نشست ماهانه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی خواننده هرمزگانی درگذشت شورای تخصصی سینما در استان‌های کشور احیا می‌شود پوسترهای جشنواره «سینماحقیقت 18» محافظه کار نیستند کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب برگزار می‌شود موج نو: سینمای‌ ایران ١٣٤٨ تا بعد فصل تغییر و بازنگری در ساختار تئاتر کشور آغاز شده است بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی در «سینماحقیقت 18» از داستان‌هایی دلهره آور تا معضل هویت در پاتوق بیست‌ویکم نقش منفی وجود خارجی ندارد/ نظیر پرویز فنی زاده در تاریخ بازیگری وجود ندارد

1

نقد فیلم «امیلیا پرز»

  • کد خبر : 36563
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
نقد فیلم «امیلیا پرز»
موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

محمدرضا دلیر*- «ژاک اودیار» برای هر مخاطبی در سینما با یک اثر ماندگار است؛‌ برخی با «پیامبر»، برخی دیگر با نئونوآر «ضربانی که قلب‌ام از دست داد» و آثاری چون «دیپان» و روایت‌های دیگری که هر کدام هم در سینمای ژانری و هم در کارنامه‌ی فیلمسازی که امضاء دارد به یادگار مانده‌اند.

اما آقای اودیار با «برادران سیسترز» در ژانر وسترن نشان داد که تمایل زیادی به ورود در ژانرهایی دارد که شاید از سینمای او دور باشند. اودیار پس از آن فیلم به‌سراغ درام-کمدی «پاریس، منطقه‌ی سیزده» رفت که دو سال پیش به مرور آن پرداختیم. حال این کارگردان از طریق موزیکالی که گویی پس از «آنت» آقای «کاراکس» ضربان تازه‌ای به این ژانر داده به مکزیک رفته تا از طریق کلیشه‌های اجتماعی درگیر در زندگی مردمان این کشور مخاطب را وارد زندگی ۲ زن و یک مرد کند.

روایت آقای اودیار موزیکال است و گویی از همان ابتدا باید شاهد یکی از کلیشه‌های موزیکال برادوی یا هالیوودیِ نشأت گرفته از آن باشیم. اما «آنت» آقای کاراکس و «جوکر» آقای «فیلیپس» نشان دادند که روح جدیدی در موزیکال‌های قرن بیست‌و‌یک‌ام دمیده شده است.

«ریتا» در یک دفتر وکالت مشغول به کار است و به‌ نوعی دستیار وکیلی معروف است که به دفاع از گناهکاران شهره است. پرونده‌ای که ما را وارد زندگی ریتا می‌کند درباره‌ی مردی است که با خشونت همسرش را کشته و حال قرار است از طریق متنی که ریتا می‌نویسد این عمل را در حد خودکشی تقلیل دهند. موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

اما آقای اودیار صرفاً قرار نیست ریتا را درگیر محاکمه‌هایی کند که در مسیر خانه تا دادگاه خلاصه شوند. او پس از این آشنایی بین مخاطب و ریتا، مسیر این کاراکتر را از طریق سرکرده‌ی یک کارتل معروف با نام «مانیتاس» تغییر می‌دهد. مانیتاس با موتیف کلامی «بینگو» در اعترافی که مقابل ریتا انجام می‌دهد قرار است از کالبد مردانه‌ای که او را در بر گرفته رها شود و برای شروع زندگی جدید با هویتی نو درون جنس مخالف خود را در آغوش دنیا قرار دهد. مسیر ریتا و مانیتاس گذشته و «امیلیا پرز» آینده از همین نقطه آغاز می‌شود.

آقای اودیار در موزیکال خود به‌هیچ‌عنوان سعی ندارد مخاطب را درگیر ترانه‌هایی آهنگین و در ادامه رقص‌هایی موزون در کنار کاراکتر اصلی کند. عمده ترانه‌های این موزیکال، مالیخولیای ذهنی کاراکترها یا اعترافات آن‌ها و در نهایت مکالمه‌های نرم‌اشان با یکدیگر است. ترانه‌ها گاه در حد دیالوگ‌های ساده‌ی دو کاراکتر در هم آمیخته می‌شوند.

اما مکمل این انتخاب زیبا باز هم قاب‌هایی است که آقای اودیار در اثر خود می‌بندد. دوربین او محدود به کلیشه‌های موزیکال نیست و حتی نورپردازی درون این قاب‌ها نیز قرار نیست مخاطب را درگیر اشباع رنگ و حتی کانتراست رنگی کند. در عوض دوربین با توجه به جغرافیایی که فیلم در آن می‌گذرد گاه همچون دوربین یک مستند‌ساز از زاویه‌ی صفر کاراکترها را در بر می‌گیرد و گاه همچون یک اثر اکشن و هیجان‌انگیز مخاطب را درگیر تعقیب‌و‌گریزی مرگبار می‌کند.

در بین این هیاهوی انتخاب در فرم بصری آقای اودیار، مخاطب هیچ‌گاه درون‌مایه‌ی اثر را فراموش نمی‌کند. مانیتاس خود را در این اثر می‌میراند و از طریق کالبد جدیدش، امیلیا پرز، تا جایی که می‌تواند سعی در جبران دوران سیاه گذشته دارد. با این‌حال باز هم قرار نیست مخاطب درگیر ملودرامی ساده شود. آقای اودیار در عوض او را به درون حسرت‌ها، نیازها و دوگانگی ذهنی امیلیا پرز می‌برد و همین تناقض‌های ذهنی کاراکتر نیمه‌ی دوم روایت را می‌سازد. چرخش زاویه‌دید روایت از ریتا به امیلیا و حضور همیشگی ریتا همچون یک مشاهده‌گر مداخله‌گر زیبایی فرم روایی آقای اودیار را دو صد چندان می‌کند.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36563

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.