سینمایی نیوز
  • امروز : جمعه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 17 ذی‌القعده 1446
  • و : Friday, 16 May , 2025 می باشد
کل 9880 امروز 0

خبر فوری

برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی نشست‌های تخصصی سازمان سینمایی در سی و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران جشن شصت و دوسالگی انجمن گویندگان برگزار شد انتصابات جدید در سازمان سینمایی اکران خصوصی فیلم «زیبا صدایم کن» در موزه سینما میزبانی سرای هنر صنعت چاپ از 13 چاپخانه صادرات محور در نمایشگاه کتاب شکوه ایران ارتباطی تنگاتگ با کتاب دارد ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان در قالب غرفه «کتابخانه عمومی ایران» یارانه ۲۰۰ میلیاردی برای نمایشگاه کتاب آغاز ثبت نام بن کارتهای دانشجویی، طلاب و اعضای هیات علمی از ۱۶ اردیبهشت پایان دو اجرا در مجموعه تئاتر شهر جعفر ذهنی، هنرمند پیشکسوت تئاتر گیلان درگذشت چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟ ابهام مدیر یک آموزشگاه هنری در پرداخت مالیات فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس «خانواده ایرانی» منتشر شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴ فعالیت سالن کارنامه نشر در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران آغاز ثبت‌نام طرح فروش ویژه کتاب‌فروشان از نیمه اردیبهشت‌ماه صدور مجوز اکران برای چهار فیلم استانی با 3 میلیون جمعیت و تنها 5 شهرستان دارای سینما فراخوان ثبت‌نام پانزدهمین آکادمی تابستانی بین‌المللی تئاتر در ایتالیا آیین تجلیل از مدرسان و معلمان هنرستان موسیقی دختران و پسران برگزار شد نمایش‌های جدید عمارت نوفل‌لوشاتو معرفی شدند 4 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند دیدار معاون امورهنری و هنرمندان بجنوردی با سفیر ایران در تاجیکستان اکران فیلم های جدید بر پرده سینماها موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 7 فیلم‌ اکران «اون شب که بارون اومد» درموزه سینما آغاز نمایش فیلم‌های خارجی در هنرو تجربه با نوری بیلگه جیلان فراخوان هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان منتشر شد فراخوان چهل‌‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد مسترکلاس پیانو در خانه موسیقی ایران شب صداهای ماندگار ناصر شکرایی راد دار فانی را وداع گفت آغاز مرحله‌ی نخست داوری پانزدهمین دوره‌ی جوایز ایسفا بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد پوستر بهترین فیلم جشنواره فجر رونمایی شد آغاز ثبت‌نام دریافت بن خرید کتاب سازمان‌ها و نهادها «هر چی تو بگی!؟»، کمدی بهاری پر خنده سینماها آمار فروش سالن‌‌های دولتی اعلام شد رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «اسفند»

3

نقد فیلم «امیلیا پرز»

  • کد خبر : 36563
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
نقد فیلم «امیلیا پرز»
موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

محمدرضا دلیر*- «ژاک اودیار» برای هر مخاطبی در سینما با یک اثر ماندگار است؛‌ برخی با «پیامبر»، برخی دیگر با نئونوآر «ضربانی که قلب‌ام از دست داد» و آثاری چون «دیپان» و روایت‌های دیگری که هر کدام هم در سینمای ژانری و هم در کارنامه‌ی فیلمسازی که امضاء دارد به یادگار مانده‌اند.

اما آقای اودیار با «برادران سیسترز» در ژانر وسترن نشان داد که تمایل زیادی به ورود در ژانرهایی دارد که شاید از سینمای او دور باشند. اودیار پس از آن فیلم به‌سراغ درام-کمدی «پاریس، منطقه‌ی سیزده» رفت که دو سال پیش به مرور آن پرداختیم. حال این کارگردان از طریق موزیکالی که گویی پس از «آنت» آقای «کاراکس» ضربان تازه‌ای به این ژانر داده به مکزیک رفته تا از طریق کلیشه‌های اجتماعی درگیر در زندگی مردمان این کشور مخاطب را وارد زندگی ۲ زن و یک مرد کند.

روایت آقای اودیار موزیکال است و گویی از همان ابتدا باید شاهد یکی از کلیشه‌های موزیکال برادوی یا هالیوودیِ نشأت گرفته از آن باشیم. اما «آنت» آقای کاراکس و «جوکر» آقای «فیلیپس» نشان دادند که روح جدیدی در موزیکال‌های قرن بیست‌و‌یک‌ام دمیده شده است.

«ریتا» در یک دفتر وکالت مشغول به کار است و به‌ نوعی دستیار وکیلی معروف است که به دفاع از گناهکاران شهره است. پرونده‌ای که ما را وارد زندگی ریتا می‌کند درباره‌ی مردی است که با خشونت همسرش را کشته و حال قرار است از طریق متنی که ریتا می‌نویسد این عمل را در حد خودکشی تقلیل دهند. موزیکال آقای اودیار همچون جوکر تاد فیلیپس به درون انتزاع ذهنی کاراکترهای خود می‌رود و قرار نیست آن خط معروف بین درام و موزیکال را ایجاد کند.

اما آقای اودیار صرفاً قرار نیست ریتا را درگیر محاکمه‌هایی کند که در مسیر خانه تا دادگاه خلاصه شوند. او پس از این آشنایی بین مخاطب و ریتا، مسیر این کاراکتر را از طریق سرکرده‌ی یک کارتل معروف با نام «مانیتاس» تغییر می‌دهد. مانیتاس با موتیف کلامی «بینگو» در اعترافی که مقابل ریتا انجام می‌دهد قرار است از کالبد مردانه‌ای که او را در بر گرفته رها شود و برای شروع زندگی جدید با هویتی نو درون جنس مخالف خود را در آغوش دنیا قرار دهد. مسیر ریتا و مانیتاس گذشته و «امیلیا پرز» آینده از همین نقطه آغاز می‌شود.

آقای اودیار در موزیکال خود به‌هیچ‌عنوان سعی ندارد مخاطب را درگیر ترانه‌هایی آهنگین و در ادامه رقص‌هایی موزون در کنار کاراکتر اصلی کند. عمده ترانه‌های این موزیکال، مالیخولیای ذهنی کاراکترها یا اعترافات آن‌ها و در نهایت مکالمه‌های نرم‌اشان با یکدیگر است. ترانه‌ها گاه در حد دیالوگ‌های ساده‌ی دو کاراکتر در هم آمیخته می‌شوند.

اما مکمل این انتخاب زیبا باز هم قاب‌هایی است که آقای اودیار در اثر خود می‌بندد. دوربین او محدود به کلیشه‌های موزیکال نیست و حتی نورپردازی درون این قاب‌ها نیز قرار نیست مخاطب را درگیر اشباع رنگ و حتی کانتراست رنگی کند. در عوض دوربین با توجه به جغرافیایی که فیلم در آن می‌گذرد گاه همچون دوربین یک مستند‌ساز از زاویه‌ی صفر کاراکترها را در بر می‌گیرد و گاه همچون یک اثر اکشن و هیجان‌انگیز مخاطب را درگیر تعقیب‌و‌گریزی مرگبار می‌کند.

در بین این هیاهوی انتخاب در فرم بصری آقای اودیار، مخاطب هیچ‌گاه درون‌مایه‌ی اثر را فراموش نمی‌کند. مانیتاس خود را در این اثر می‌میراند و از طریق کالبد جدیدش، امیلیا پرز، تا جایی که می‌تواند سعی در جبران دوران سیاه گذشته دارد. با این‌حال باز هم قرار نیست مخاطب درگیر ملودرامی ساده شود. آقای اودیار در عوض او را به درون حسرت‌ها، نیازها و دوگانگی ذهنی امیلیا پرز می‌برد و همین تناقض‌های ذهنی کاراکتر نیمه‌ی دوم روایت را می‌سازد. چرخش زاویه‌دید روایت از ریتا به امیلیا و حضور همیشگی ریتا همچون یک مشاهده‌گر مداخله‌گر زیبایی فرم روایی آقای اودیار را دو صد چندان می‌کند.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=36563

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.