سینمایی نیوز
  • برابر با : Wednesday - 4 December - 2024
کل 8770 امروز 1

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ محسن جوادی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد سه کارگردان فیلم‌های بزرگداشت سینماحقیقت 18 را می‌سازند جوایز ویژه بیست‌ودومین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» اعلام شد نقد فیلم «امیلیا پرز» «گردباد» به شبکه چهار رسید 26 مستند حاضر در جایزه شهید آوینی معرفی شدند «کاپیتان میلر» به شبکه سه می رود هنرمند باید دارای بینش باشد فراخوان سومین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر منتشر شد تعطیلی سینما‌ها و سالن‌های نمایش در روز پنج شنبه آغاز رزرو بلیت‌های چهار روز نخست «سینماحقیقت» برای دارندگان کارت برنامه کارگاه‌های جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد دبیران پژوهش و آموزش معرفی شدند نمایش‌ها دو روز روی صحنه نمی‌روند بازدید رئیس سازمان سینمایی از ستاد هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» 25 مستند ‌بلند به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» رسیدند بیمه «فرهنگ و هنر» درگذشت سه هنرمند تئاتر تشریح جزئیات برگزاری نهمین فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» نقد فیلم «لبخند» رقابت 21 مستند نیمه‌بلند در هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» «چگونگی حمله به ایده» از خود «ایده» مهم‌تر است/ نظریه‌ها ابزار نقد است نه ابزار فیلم‌سازی کمدی‌های امروز متکی بر تحقیر مردم و فرهنگ ملی هستند انتشار فراخوان جشنواره فیلم مقاومت حسین توشه درگذشت 20 مستند کوتاه به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم راه یافتند فرهاد فخرالدینی با سیمرغ خاطره ساز شد برای اصلاح و بازنگری در سندهای هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی نمایش «ببعی قهرمان» برای جنگ‌زدگان لبنان «کوچک جنگلی» به شبکه نمایش می آید اعتبار «سینماحقیقت» به فرد وابسته نیست نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک اعلام برنامه هفته اول دو بخش از جشنواره تئاتر مقاومت شبکه امید «پرونده ویلیام» را می گشاید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه یازدهم آذر ۱۴۰۳ سردیس استاد اکبر رادی در پیاده‌راه‌ تماشاخانه سنگلج نصب شد نشست مشترک معاون امور هنری با اعضای اتاق بازرگانی تهران مهلت ارسال آثار به بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد دومین نشست ماهانه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار می شود چهارگان و یک سبک متفاوت در موسیقی ایرانی خواننده هرمزگانی درگذشت شورای تخصصی سینما در استان‌های کشور احیا می‌شود پوسترهای جشنواره «سینماحقیقت 18» محافظه کار نیستند کارگاه کشف عروسک و بازیگری با حضور ایرج طهماسب برگزار می‌شود موج نو: سینمای‌ ایران ١٣٤٨ تا بعد فصل تغییر و بازنگری در ساختار تئاتر کشور آغاز شده است بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی در «سینماحقیقت 18» از داستان‌هایی دلهره آور تا معضل هویت در پاتوق بیست‌ویکم نقش منفی وجود خارجی ندارد/ نظیر پرویز فنی زاده در تاریخ بازیگری وجود ندارد

1

نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک

  • کد خبر : 37063
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک
در این فیلم ۸۰ دقیقه‌ای درک درست کارگردان از موقعیت‌هایی را می‌بینیم که در جای درست باعث ایجاد دلهره‌ی مد نظر مخاطب می‌شود.

محمدرضا دلیر*- در لابه‌لای زیرژانرهای دلهره شاید هیچ‌کدام به‌اندازه‌ی افسانه‌های محلی از همان ابتدا مخاطب را وارد اضطراب ترس نکنند. افسانه‌های محلی همان‌هایی هستند که تک‌تک ما از کودکی در معرض آن‌ها قرار داشته‌ایم و همین باعث شده آثاری بر اساس این ساختار روایی ما را پیش از وقوع رخدادهای فیلم به درون اضطرابی نوستالژی‌گونه ببرند.

داستان جدید آقای «جئونگ یونگ-کی» که تقریباً در کارنامه‌ی هنری او بی‌سابقه است مخاطب را به درون یک ایستگاه در شهر سئول می‌برد. این کارگردان کره‌ای در طول دوران حرفه‌ای خود حول روایت‌های اکشن – کمدی یا ملودرام فعالیت کرده است و همین باعث می‌شود زمانی که در برابر اثر او قرار بگیریم تازگی و طراوت را درون داستان حس کنیم.

افتتاحیه‌ی فیلم همان تلنگری را که انتظار داریم به ما می‌زند؛ پسری جوان در ایستگاهی با نام «اکسو» منتظر رسیدن قطار است. در حین انتظار با زنی لنگ‌لنگان مواجه می‌شود که سر خود را به ستون می‌زند و همین امر باعث ترس او می‌شود. سپس دوربین روی چهره‌ی این جوان و تلفن همراه‌اش که توسط آن عکس این زن جوان را به اشتراک گذاشته بسته می‌شود و با برش بعدی دیگر خبری از این زن نیست. مرد جوان از میان درهای محافظ به ریل نگاهی می‌اندازد که به‌یک‌باره در بسته شده و از نمای پشتی بدن بدون سر او مخاطب را به درون روایت و رخدادهای یک ماه قبل از این حادثه می‌برد؛ جایی که خبرنگاری جوان با نام «نا یونگ» در تلاش است برای سایت خبری خود مقاله‌ای جنجالی را تهیه کند و هر بار با شکست مواجه می‌شود.

آقای جئونگ از همان ۱۰ دقیقه‌ی ابتدایی نهایت بهره را می‌برد و مخاطب را درگیر روایت می‌کند. شاید اگر پلات را پس از پایان فیلم از سر بگذرانیم با اثری مواجه شویم که نمونه‌های آن را در سینمای دلهره شاهد بوده‌ایم، اما بیشتر آن‌ها آثار صرفاً آنتولوژی‌‌ای بوده‌اند که در داستان‌هایی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای شروع و میانه و اختتامیه را در اختیار مخاطب قرار داده‌اند. اما در اینجا با اثری مواجه هستیم که کارگردان شخصیت‌های‌اش را در کمال آرامش پرداخت می‌کند، روح افسانه‌های محلی و شکل گرفتن یکی از آن‌ها را به درون روایت می‌دمد و در نهایت استفاده‌‌های اقتصادی او از جامپ‌اسکر و بازی با نور و تاریکی دلهره را کلید می‌زند.

این روایت صرفاً قرار نیست مخاطب را درون یکی از افسانه‌های محلی در باب یک مکان مشخص قرار دهد، بلکه خودش آن را می‌سازد و از این طریق مخاطب درگیر داستان می‌شود. روایت او حول ایستگاهی معمولی در یک شهر شکل می‌گیرد، خبرنگاری نسبت به چند اتفاق در آنجا مشکوک می‌شود، داستانی را وایرال می‌کند و سپس روند رخدادها بر اساس این حساسیت‌ها شکل می‌گیرند.

در این فیلم ۸۰ دقیقه‌ای درک درست کارگردان از موقعیت‌هایی را می‌بینیم که در جای درست باعث ایجاد دلهره‌ی مد نظر مخاطب می‌شود. شاید اگر شمنیسم موجود در اثر این‌قدر به حاشیه برده نمی‌شد و کارگردان می‌توانست از آن به موازات داستان نا-یونگ در باب حادثه‌ی ایستگاه اکسو بهره ببرد، اکنون با یکی از دلهره‌های کامل شهری مواجه بودیم که مخاطب را از دل فرنچایزی چون «حلقه» به درون داستانی مجزا می‌برد.

* منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37063

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.