سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 5 ذی‌الحجه 1446
  • و : Tuesday, 3 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

2

نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک

  • کد خبر : 37063
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
نقد فیلم «ایستگاه ارواح»؛ افسانه‌های محلی ترسناک
در این فیلم ۸۰ دقیقه‌ای درک درست کارگردان از موقعیت‌هایی را می‌بینیم که در جای درست باعث ایجاد دلهره‌ی مد نظر مخاطب می‌شود.

محمدرضا دلیر*- در لابه‌لای زیرژانرهای دلهره شاید هیچ‌کدام به‌اندازه‌ی افسانه‌های محلی از همان ابتدا مخاطب را وارد اضطراب ترس نکنند. افسانه‌های محلی همان‌هایی هستند که تک‌تک ما از کودکی در معرض آن‌ها قرار داشته‌ایم و همین باعث شده آثاری بر اساس این ساختار روایی ما را پیش از وقوع رخدادهای فیلم به درون اضطرابی نوستالژی‌گونه ببرند.

داستان جدید آقای «جئونگ یونگ-کی» که تقریباً در کارنامه‌ی هنری او بی‌سابقه است مخاطب را به درون یک ایستگاه در شهر سئول می‌برد. این کارگردان کره‌ای در طول دوران حرفه‌ای خود حول روایت‌های اکشن – کمدی یا ملودرام فعالیت کرده است و همین باعث می‌شود زمانی که در برابر اثر او قرار بگیریم تازگی و طراوت را درون داستان حس کنیم.

افتتاحیه‌ی فیلم همان تلنگری را که انتظار داریم به ما می‌زند؛ پسری جوان در ایستگاهی با نام «اکسو» منتظر رسیدن قطار است. در حین انتظار با زنی لنگ‌لنگان مواجه می‌شود که سر خود را به ستون می‌زند و همین امر باعث ترس او می‌شود. سپس دوربین روی چهره‌ی این جوان و تلفن همراه‌اش که توسط آن عکس این زن جوان را به اشتراک گذاشته بسته می‌شود و با برش بعدی دیگر خبری از این زن نیست. مرد جوان از میان درهای محافظ به ریل نگاهی می‌اندازد که به‌یک‌باره در بسته شده و از نمای پشتی بدن بدون سر او مخاطب را به درون روایت و رخدادهای یک ماه قبل از این حادثه می‌برد؛ جایی که خبرنگاری جوان با نام «نا یونگ» در تلاش است برای سایت خبری خود مقاله‌ای جنجالی را تهیه کند و هر بار با شکست مواجه می‌شود.

آقای جئونگ از همان ۱۰ دقیقه‌ی ابتدایی نهایت بهره را می‌برد و مخاطب را درگیر روایت می‌کند. شاید اگر پلات را پس از پایان فیلم از سر بگذرانیم با اثری مواجه شویم که نمونه‌های آن را در سینمای دلهره شاهد بوده‌ایم، اما بیشتر آن‌ها آثار صرفاً آنتولوژی‌‌ای بوده‌اند که در داستان‌هایی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای شروع و میانه و اختتامیه را در اختیار مخاطب قرار داده‌اند. اما در اینجا با اثری مواجه هستیم که کارگردان شخصیت‌های‌اش را در کمال آرامش پرداخت می‌کند، روح افسانه‌های محلی و شکل گرفتن یکی از آن‌ها را به درون روایت می‌دمد و در نهایت استفاده‌‌های اقتصادی او از جامپ‌اسکر و بازی با نور و تاریکی دلهره را کلید می‌زند.

این روایت صرفاً قرار نیست مخاطب را درون یکی از افسانه‌های محلی در باب یک مکان مشخص قرار دهد، بلکه خودش آن را می‌سازد و از این طریق مخاطب درگیر داستان می‌شود. روایت او حول ایستگاهی معمولی در یک شهر شکل می‌گیرد، خبرنگاری نسبت به چند اتفاق در آنجا مشکوک می‌شود، داستانی را وایرال می‌کند و سپس روند رخدادها بر اساس این حساسیت‌ها شکل می‌گیرند.

در این فیلم ۸۰ دقیقه‌ای درک درست کارگردان از موقعیت‌هایی را می‌بینیم که در جای درست باعث ایجاد دلهره‌ی مد نظر مخاطب می‌شود. شاید اگر شمنیسم موجود در اثر این‌قدر به حاشیه برده نمی‌شد و کارگردان می‌توانست از آن به موازات داستان نا-یونگ در باب حادثه‌ی ایستگاه اکسو بهره ببرد، اکنون با یکی از دلهره‌های کامل شهری مواجه بودیم که مخاطب را از دل فرنچایزی چون «حلقه» به درون داستانی مجزا می‌برد.

* منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.