سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۱۳ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 5 ذی‌الحجه 1446
  • و : Tuesday, 3 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

3

نقد فیلم «تابستان سیزدهم»

  • کد خبر : 35453
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۴۰
نقد فیلم «تابستان سیزدهم»
ای کاش خانم سینزبری از طریق تعلیق‌های ساده‌ی هیچکاکی سوء‌ظن‌های بن و مقاومت‌های وی را بیشتر و بیشتر در برابر مخاطب قرار می‌داد...
محمدرضا دلیر*- خانم «تم سینزبری» تا پیش از این اثر بیشتر در دنیای ملودرام و عاشقانه و بعضاً کمدی سیر کرده است. حال او در سال ۲۰۲۴ دو اثر را روی پرده برده است که فیلم «تابستان سیزدهم» در مسیری غیر از دنیای فیلمسازی این کارگردان سیر می‌کند. خانم سینزبری در اثر خود مخاطب را وارد روایتی رازآلود و جنایی در سفر تابستانی یک زوج به کلبه‌ی ساحلی‌اشان می‌کند.
«بن» و «وی» در همان ابتدای روایت و بدون هیچ مقدمه‌ای مخاطب را همراه خود می‌کنند. اولین نشانه‌های اختلاف این زوج را می‌توان در چهره‌ی برافروخته‌ی بن نسبت به فروشنده‌ی فروشگاهی که به همسرش خیره شده مشاهده کرد. از طریق تصویر روی جلد یک مجله متوجه می‌شویم که بن یک افسر پلیس است و به سبب قتل یک فرد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. کارگردان از طریق همین نشانه‌ها در جای‌جای روایت سعی دارد شخصیت‌پردازی هر دو کاراکتر را در اختیار مخاطب قرار دهد. باید گفت که خانم کارگردان در این زمینه موفق است و فضای روایت از همان ابتدا مخاطب را درگیر می‌کند.
خانم سینزبری در طول پرده‌ی اول و کل پرده‌ی دوم آن‌قدر فضای کم‌کاراکتر خود را وسیع می‌کند که به‌راحتی می‌توان از طریق غور کردن در رابطه‌های بینافردی کاراکترها به مشکلات پنهان روحی هر کدام و ریشه‌ی اختلاف‌های‌ شان پی برد. به‌طور مثال با مردی مواجه هستیم که به‌شدت محافظه‌کار و در عین حال دچار سوء‌ظن است. برای پررنگ‌تر کردن این حس کاراکتر الکس به‌عنوان مهمانی ناخوانده در کلبه‌ی ویلایی همسایه‌ی آن‌ها ظاهر می‌شود. حضور این کاراکتر حتی روی شخصیت «وی» نیز تأثیر می‌گذارد و به‌نوعی به او اجازه می‌دهد خود را جدای از دنیای محدودی که بن برای او ایجاد کرده، در مکالمه و تنش برآمده از برانگیختگی جنسی‌اش نسبت به الکس آشکارتر کند.
خانم سینزبری از طریق همین سه کاراکتر مناقشه‌ای که جست‌و‌جو می‌کند به دست می‌آورد؛ غریبه‌ای با رفتارهای مشکوک باعث برانگیختن دو حس متضاد در یک زوج می‌شود. زن به او دلبسته می‌شود و مرد به‌دنبال راهی برای اثبات این است که الکس آن کسی نیست که می‌گوید. ای کاش خانم سینزبری از طریق تعلیق‌های ساده‌ی هیچکاکی سوء‌ظن‌های بن و مقاومت‌های وی را بیشتر و بیشتر در برابر مخاطب قرار می‌داد تا شاهد پرده‌ی سومی نباشیم که عملاً گویی بخش عمده‌ای از آن دچار برش‌های ناموزون کارگردان شده و منطق روایی اثر را دچار لرزشی ویرانگر می‌کند.
آنچه در این روایت حسرت زیادی را در پی دارد جز پرده‌ی سوم شلخته و مملو از تعجیل کارگردان نیست. خانم سینزبری در پرده‌ی سوم به راحتی هر آنچه را رشته بود پنبه می‌کند. اگر این برش‌ها و ایجازهای مضحک در پرده‌ی سوم وجود نداشت، آن‌گاه به‌راحتی می‌توانستیم از تعلیق زیبای کارگردان در صحنه‌ی پایانی لذت وافر ببریم. اما این اتفاق نمی‌افتد و داستان با فرار از منطقی که در طول دو پرده ایجاد کرده بود، مخاطب را با پرده‌ی سوم از هم پاشیده‌اش رها می‌کند.
شاید خانم سینزبری باید بیشتر و بیشتر در چنین روایت‌هایی غور کند، چرا که به‌راحتی می‌تواند در آثار بعدی خود با این ساختاربندی موفق‌ شود. فیلم «تابستان سیزدهم» اثری‌ست که مخاطب را تا مرز پرده‌ی سوم همراه می‌کند، اما با آغاز پرده‌‌ی سوم و ورود دو کاراکتر دیگر روایت دچار نوعی فروپاشی منطقی می‌شود و سعی دارد هر چه سریع‌تر حفره‌های ایجادشده در دو پرده‌ی قبل را پر کند.
* پژوهشگر و منتقد سینما
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.