سینمایی نیوز
  • برابر با : Saturday - 16 November - 2024
کل 8555 امروز 2

خبر فوری

عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۳ پیام تسلیت روابط عمومی سازمان سینمایی به مناسبت درگذشت زینب علیپور زینب علیپور، خبرنگار روزنامه جام‌جم درگذشت معاونان ارزشیابی و نظارت،توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی و مدیر عامل موسسه سینما شهر معرفی شدند آمار تماشاگران نمایش‌های تماشاخانه سنگلج اعلام شد کنسرت «شبِ باخ» در تالار رودکی به صحنه می‌رود نمایش بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» در دانشگاه سوره بردیا صدرنوری «آن روزها» را با تنظیم امید نیک‌بین منتشر کرد هوش‌ مصنوعی برای سینمای مستند یک چالش است/ تاکید «سینماحقیقت» بر تنوع آثار نمایش دو مستند از «ناصر تقوایی» در موزه سینما آغاز ثبت نام اولیه کارگاه‌های هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نشست آبان ماه خانه موسیقی ایران برگزار می‌شود پیوند سینما و کتاب / فریدزاده در آیین کتابگردی یادمان بخشی عیسی قلی‌پور برگزار شد بهترین بازیگران من افرادی بودند که به دوربین علاقه نداشتن عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ هیچ تمدنی وجود ندارد که محل تجمیع تمام علوم روزگار خود نباشد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون لزوم بازنگری نظام کلان تولید و توجه به اکران همه گونه‌های سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 6 فیلم‌نامه «شکارچی روح» در شبکه نمایش قتل یک ژانر! پخش «خطوط ناموزون» با شرح صحنه و زیرنویس سینمایی «عزرا» را از شبکه چهار سیما ببینید احسان محمدحسنی پس از ۱۵ سال از اوج رفت سه نمایش برای مستند «99-19» در یک هفته معرفی آثار بخش مسابقه صحنه‌ای جشنواره تئاتر مقاومت ۵۵۰ اثر به دبیرخانه جشنواره موسیقی خلاق رسید نقد فیلم «کیک محبوب من»؛ شبه ژانر اعتراضی نقد فیلم «ماده» نقد فیلم «افسر کمربند مشکی» خشم و هیاهو؛ و دیگر هیچ! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ مراسم دومین جایزه ملی استاد روح الله خالقی در برج آزادی پایان یافت فیلم سینمایی «چارلز دیکنز، مردی که سرود سال نو را نوشت» در قاب نمایش شبکه نمایش «مخزن» دار می‌شود سمینار تخصصی «سِمَت‌ها، نقش‌ها و وظایف در تیم فیلمبرداری» در شب «آدم‌های با معرفت سینما» چه گذشت؟ بیست‌ودومین دوره جشنواره کتاب و رسانه فراخوان داد گفت‌وگو با با کارگردانان نسل جدید سینمای ایران در «تجربه‌نگاری فیلم اول» خدمتگزار حضور دوباره‌ استاد هستیم رونق مستندهای اجتماعی در سینماحقیقت جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری می‌شود همنوازان وَداد با «ننشیند خموش» به صحنه می‌آید تعطیلی سالن‌های نمایش و سینما‌ها در پایان هفته «خانواده خلج» به گروه «هنر و تجربه» می‌آید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۳ سرپرست اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی معارفه شد انتشار تقریظ‌های رهبر انقلاب در هفته کتاب اثری ناچیز!

1

نقد فیلم «تابستان سیزدهم»

  • کد خبر : 35453
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۴۰
نقد فیلم «تابستان سیزدهم»
ای کاش خانم سینزبری از طریق تعلیق‌های ساده‌ی هیچکاکی سوء‌ظن‌های بن و مقاومت‌های وی را بیشتر و بیشتر در برابر مخاطب قرار می‌داد...
محمدرضا دلیر*- خانم «تم سینزبری» تا پیش از این اثر بیشتر در دنیای ملودرام و عاشقانه و بعضاً کمدی سیر کرده است. حال او در سال ۲۰۲۴ دو اثر را روی پرده برده است که فیلم «تابستان سیزدهم» در مسیری غیر از دنیای فیلمسازی این کارگردان سیر می‌کند. خانم سینزبری در اثر خود مخاطب را وارد روایتی رازآلود و جنایی در سفر تابستانی یک زوج به کلبه‌ی ساحلی‌اشان می‌کند.
«بن» و «وی» در همان ابتدای روایت و بدون هیچ مقدمه‌ای مخاطب را همراه خود می‌کنند. اولین نشانه‌های اختلاف این زوج را می‌توان در چهره‌ی برافروخته‌ی بن نسبت به فروشنده‌ی فروشگاهی که به همسرش خیره شده مشاهده کرد. از طریق تصویر روی جلد یک مجله متوجه می‌شویم که بن یک افسر پلیس است و به سبب قتل یک فرد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. کارگردان از طریق همین نشانه‌ها در جای‌جای روایت سعی دارد شخصیت‌پردازی هر دو کاراکتر را در اختیار مخاطب قرار دهد. باید گفت که خانم کارگردان در این زمینه موفق است و فضای روایت از همان ابتدا مخاطب را درگیر می‌کند.
خانم سینزبری در طول پرده‌ی اول و کل پرده‌ی دوم آن‌قدر فضای کم‌کاراکتر خود را وسیع می‌کند که به‌راحتی می‌توان از طریق غور کردن در رابطه‌های بینافردی کاراکترها به مشکلات پنهان روحی هر کدام و ریشه‌ی اختلاف‌های‌ شان پی برد. به‌طور مثال با مردی مواجه هستیم که به‌شدت محافظه‌کار و در عین حال دچار سوء‌ظن است. برای پررنگ‌تر کردن این حس کاراکتر الکس به‌عنوان مهمانی ناخوانده در کلبه‌ی ویلایی همسایه‌ی آن‌ها ظاهر می‌شود. حضور این کاراکتر حتی روی شخصیت «وی» نیز تأثیر می‌گذارد و به‌نوعی به او اجازه می‌دهد خود را جدای از دنیای محدودی که بن برای او ایجاد کرده، در مکالمه و تنش برآمده از برانگیختگی جنسی‌اش نسبت به الکس آشکارتر کند.
خانم سینزبری از طریق همین سه کاراکتر مناقشه‌ای که جست‌و‌جو می‌کند به دست می‌آورد؛ غریبه‌ای با رفتارهای مشکوک باعث برانگیختن دو حس متضاد در یک زوج می‌شود. زن به او دلبسته می‌شود و مرد به‌دنبال راهی برای اثبات این است که الکس آن کسی نیست که می‌گوید. ای کاش خانم سینزبری از طریق تعلیق‌های ساده‌ی هیچکاکی سوء‌ظن‌های بن و مقاومت‌های وی را بیشتر و بیشتر در برابر مخاطب قرار می‌داد تا شاهد پرده‌ی سومی نباشیم که عملاً گویی بخش عمده‌ای از آن دچار برش‌های ناموزون کارگردان شده و منطق روایی اثر را دچار لرزشی ویرانگر می‌کند.
آنچه در این روایت حسرت زیادی را در پی دارد جز پرده‌ی سوم شلخته و مملو از تعجیل کارگردان نیست. خانم سینزبری در پرده‌ی سوم به راحتی هر آنچه را رشته بود پنبه می‌کند. اگر این برش‌ها و ایجازهای مضحک در پرده‌ی سوم وجود نداشت، آن‌گاه به‌راحتی می‌توانستیم از تعلیق زیبای کارگردان در صحنه‌ی پایانی لذت وافر ببریم. اما این اتفاق نمی‌افتد و داستان با فرار از منطقی که در طول دو پرده ایجاد کرده بود، مخاطب را با پرده‌ی سوم از هم پاشیده‌اش رها می‌کند.
شاید خانم سینزبری باید بیشتر و بیشتر در چنین روایت‌هایی غور کند، چرا که به‌راحتی می‌تواند در آثار بعدی خود با این ساختاربندی موفق‌ شود. فیلم «تابستان سیزدهم» اثری‌ست که مخاطب را تا مرز پرده‌ی سوم همراه می‌کند، اما با آغاز پرده‌‌ی سوم و ورود دو کاراکتر دیگر روایت دچار نوعی فروپاشی منطقی می‌شود و سعی دارد هر چه سریع‌تر حفره‌های ایجادشده در دو پرده‌ی قبل را پر کند.
* پژوهشگر و منتقد سینما
لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=35453

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.