سینمایی نیوز
  • برابر با : Monday - 23 December - 2024
کل 8867 امروز 0

خبر فوری

سه اتفاق مهم فجر ۴۳ نمایش مستند چریکه بهرام در خانه سینما کارگروه نمایشِ انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند برگزار می‌کند حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد محمدباقر خرمشاد دبیر علمی سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد آغاز ثبت‌نام اصحاب رسانه و منتقدان در جشنواره تئاتر فجر اعلام برنامه‌های هفته چهارم مسابقه تئاتر صحنه‌ای جشنواره مقاومت نکوداشت اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان باید کار را به استان‌ها بسپاریم برج میلاد مقر اصلی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر شد اعلام زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونه‌های جشنواره تئاتر فجر «سینماحقیقت» ادامه دارد شب های باغ فردوس با «ارغوان» آغاز می‌شود کنسرت موسیقی گروه «راستان» همراه با حرکات آیینی بانوان «آیلان» درنگی بر موسیقی و نگارگری در دوره‌های تیموری، صفوی و عثمانی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه دوم دی ۱۴۰۳ هیات داوران بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد صالحی: آینده هنر ایران در استان‌هاست/ هنرهای نمایشی به احیای سنت‌های فراموش شده کمک می‌کند نقد و بررسی جلسه کتاب و سینما در خانه سینما برگزار شد آغاز ثبت‌نام اهالی رسانه در پانزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار «شاخصه‌های یک جشنواره تراز ملی» به روایت عسگرپور فراخوان بخش تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ منتشر شد ابراهیم حیدری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران شد آمادگی «صیاد» برای حضور در جشنواره فیلم فجر نمایش آثار 100ثانیه‌ای جشنواره عروسکی از امروز آغاز می‌شود آغاز اکران‌های استانی هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تماشای «چمدان»، «چوپان»، «سم‌پاش» و «تایلندی» در بیست‌و‌سومین پاتوق دیدار یلدایی سفیر مهربانی با سالومه شاهرخی، همسر مرحوم شهرام عبدلی حضور پررنگ تولیدات «انجمن» در جشنواره رشد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه اول دی ۱۴۰۳ آغاز ثبت نام رسانه‌های دیداری و شنیداری از شنبه اول دی از حریم تئاتر شهر تا کیفیت اجراهای جشنواره یک اختتامیه با طعم شب یلدا و روز مادر بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره چهل و سوم نمایش‌های بخش فراگیر جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک اعلام شد برگزاری نخستین شب نمایشنامه‌نویس در سالروز تولد بهرام بیضایی فیلم‌های سیما در آخرین روزهای پاییز معرفی هیات مدیره و مدیرعامل بنیاد رودکی ارکستر موسیقی ملی ایران “خونه مادر بزرگه” را به تالار وحدت آورد «در سایه سرو» از ایران به فهرست برگزیده‌های اسکار راه یافت نامزدهای بخش «فیلم مستند» اعلام شدند معرفی هیئت داوران دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران هیأت انتخاب بخش سینمای ایران معرفی شدند دعوت سازمان سینمایی از سالن‌های سینما نمایش و نقد فیلم تعارض در خانه سینما آغاز ثبت نام اعضای صنوف خانه سینما تعویق مراسم جایزه پژوهش سال سینمای ایران زمان اعلام نتایج ۴ بخش جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مشخص شد داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران معرفی شدند گزارش آماری مخاطبان تماشاخانه‌ ایران‌شهر اعلام شد

2

نقد فیلم «درس پیانو»

  • کد خبر : 37057
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
نقد فیلم «درس پیانو»
آقای واشنگتن در این اثر نشان می‌دهد که چقدر زیبا می‌توان تاریخ را بدون تسویه‌حساب‌های گاه احمقانه‌ی امروزی مرور کرد...

محمدرضا دلیر- «دنزل واشنگتن» در مصاحبه‌ای که هنگام انتشار فیلم «حصارها» داشت به این نکته اشاره کرد که چرا یک کارگردان سیاه‌پوست به‌راحتی می‌تواند دنیای آفریقایی- آمریکایی‌ها را به تصویر بکشد. او به فرهنگ اشاره کرد و در ادامه چنین گفت که اگر اسکورسیزی به‌راحتی می‌تواند «رفقای خوب» را بسازد و اسپیلبرگ از عهده‌ی «لیست شیندلر» برآید به‌سبب این است که آن‌ها درون‌مایه‌ی اثر را می‌شناسند.

آقای واشنگتن در حصارها از نمایش‌نامه‌‌ای با همین نام به قلم «آگست ویلسن» اقتباس کرده بود. حال فرزند او، «مالکوم واشنگتن»، در اولین گام خود در دنیای کارگردانی دست به اقتباس از اثر دیگر این نمایش‌نامه‌نویس با نام «درس پیانو» زده است. آنچه دنزل واشنگتن عنوان کرده بود نکته‌ای کلیدی است که به‌راحتی آن را می‌توان در تاریخ سینما مشاهده کرد. به‌طور مثال به آثار آقای «جورج سی. وولف» و به‌خصوص آثار متأخر او که در کانال نیز آن‌ها را مرور کرده‌ایم توجه کنید؛ «ماتحت ما رینی» و «راستین».

مالکوم واشنگتن در اثر خود سعی دارد همان قاب‌هایی را ببندد که پدر و جورج سی. وولف ارائه داده بودند و این نشان از آن دارد که در دل جامعه‌ی هنری سیاه‌پوستان مسیری در حال شکل گرفتن است که هنرمند سعی دارد از طریق آن هم تاریخ را مرور کند و هم از کلیشه‌های سفیدان شرور و شلاق‌زدن‌ها و در عین حال داستان‌های ملودرام جلوگیری کند. در این اثر نیز با فرمی شبیه «ماتحت ما رینی» مواجه هستیم و کارگردان سعی دارد از طریق دیالوگ‌ها و افت‌و‌خیز کلام به درون‌مایه‌ی خود برسد.

داستان در مقدمه‌ی خود مخاطب را به سال ۱۹۱۱ می‌برد و در تصاویری منقطع چند سیاه‌پوست را در حال سرقت یک پیانو از خانه‌ای روستایی نشان می‌دهد. سپس به ۲۴ سال بعد می‌رویم و کارگردان از طریق «ویلی بوی» و همراه‌اش، «لایمن»، ما را به درون پیتسبورگ و خانه‌ی عموی ویلی بوی با نام «دوکر» می‌برد؛ خانه‌ای که در آن خواهر ویلی با نام «برنیس» و دخترش نیز زندگی می‌کنند. عمده‌ی روایت و نقاط کلیدی آن در راهروهای خانه‌ی دوکر رخ می‌دهند.

اما مالکوم واشنگتن برعکس آقای جورج سی. وولف سعی دارد به دیالوگ‌های درون زیرزمین و انتزاعی که در اختیار مخاطب قرار می‌دهد بسنده نکند. او در عوض از المان‌های انتزاعی به‌صورتی کاملاً بصری و با استفاده از تکنیک‌های ژانری بهره می‌برد. با ورود ویلی بوی به این خانه کابوس «ساتر» به‌سراغ اعضای خانواده می‌آید. همه‌چیز به همان سال ۱۹۱۱ و این پیانوی منبت‌کاری‌شده باز می‌گردد و همین همان حفره‌ای است که کارگردان به‌خوبی تصویر می‌کند. آقای واشنگتن در این اثر نشان می‌دهد که قصه‌‌گوی قهاری است و از طریق نمایش‌نامه‌ای که شاید برای بسیاری از مخاطبان نسل جدید ناآشناست اقتباسی تأثیرگذار را در سینما ارائه می‌دهد.

داستان برنیس و ویلی بوی دو روی یک سکه است. ویلی قصد دارد این پیانو را بفروشد تا از طریق آن زمینی را که پدربزرگ و پدرشان روی آن بردگی کرده‌اند خریداری کند. از آن‌سو برنیس سعی دارد پیانو را حفظ کند تا خونی را که روی دستان پینه‌بسته‌ی مادربزرگ بوده حفظ کند و به‌نوعی با این کار پدرش و ویلی را تقبیح کند که چرخه‌ی‌ خشونت کور علیه سفیدپوستان را متوقف کنند.

برنیس به‌زبان ساده زندگی طلب می‌کند و جز این چیزی نمی‌خواهد. او ویلی بوی را مقصر مرگ همسرش می‌داند و همین امر آتش این تقابل را شعله‌ورتر می‌کند. آقای واشنگتن این تقابل را به خوبی به کاراکترهای دیگر نیز متصل می‌کند و از طریق تلفیق موسیقی جز و بلوز و مرور گذشته‌ی تاریک سعی دارد نور امیدبخشی را در زندگی پیش روی این کاراکترها بتاباند.

استفاده‌ی زیبای او از المان‌های ژانر دلهره این انتزاع را قدرتمندتر می‌کند. روح ساتر که ارباب آن زمین بوده، ارواح یلوداگ و در نهایت ارواح اجداد این دو که تصویرشان روی این پیانو حک شده نقش‌های اصلی این انتزاع هستند.

آقای واشنگتن در این اثر نشان می‌دهد که چقدر زیبا می‌توان تاریخ را بدون تسویه‌حساب‌های گاه احمقانه‌ی امروزی مرور کرد و بار دیگر نشان داد که سخن پدرش هموارکننده‌ی این مسیر درست است؛ مسیری که در سینما از دل فرهنگ یک اجتماع آغاز می‌شود و نه از طریق ترحم تاریخی دیگران.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37057

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.