سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱۱ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 30 رمضان 1446
  • و : Monday, 31 March , 2025 می باشد
کل 9608 امروز 0

خبر فوری

اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌ها یک شب به صحنه نمی‌روند نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ نخستین رویداد فرهنگی هنری «هنرگان کتاب» برگزار شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته ششمین هفته فیلم و عکس تهران برگزار شد ثبت‌نام بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد «بخوانیم برای ایران» شعار سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد پیام تبریک سازمان سینمایی به سازندگان «سایه بلند سرو» و جامعه پویانمایی انیمیشن برگزیده «تهران» فاتح اسکار شد انتشار دو آلبوم باروک از امیرحسین طائی ۵ اسکار برای «آنورا»؛ انیمیشن ایرانی برنده شد اسامی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ سینمای مستند صدای بی‌صدایان است وقتی قاعده مشخص باشد فرصت ایجاب بیشتر فراهم است جشنواره ای از سریال های ایرانی و خارجی در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ جلد اول و دوم کتاب «نوای ویولن» منتشر شد ۱۰ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در اولین دوره جامع فیلم‌نامه‌نویسی انجمن سینمای جوانان ایران فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه منتشر شد اجرای طرح اکران افطار تا سحر در سینما‌ها افزایش قیمت بلیت سینماها چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال هفتم اسفند برگزار می‌شود

0

نقد فیلم «دریاچه‌ی جورج»

  • کد خبر : 37762
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۷
نقد فیلم «دریاچه‌ی جورج»
آقای راینر در انتهای روایت نیز برای مخاطب خود سورپرایزی از جنس دوگانه‌های سینمایی دارد؛ بازی با مرگ و زندگی دان از طریق قابی که یا رویاست یا واقعیتی ساده

محمدرضا دلیر- جفری راینر از دهه‌ی ۱۹۹۰ به‌طور هم‌زمان در سینما و تلویزیون مشغول ساخت آثاری با درون‌مایه‌های کمدی، عاشقانه و جنایی بوده است و از ترکیب این سه‌ ژانر فیلم‌ها و سریال‌های متعددی را تولید کرده است. او در جدیدترین اثر خود بار دیگر قرار است مخاطب را به درون یکی از همین دنیاهای خلوت و گاه ابزورد ببرد. داستان با چشمان باز «دان» در تاریکی آغاز می‌شود و در یک برش دریاچه‌ای کوهستانی و زیبا را شاهد هستیم. پس از این گذر رویاگونه درون زندگی کاراکتر دان قرار می‌گیریم که گویی دست راست‌اش کمی مشکل دارد. او با تلفن صحبت می‌کند و گویی در حال رساندن پیغام به همسر و فرزندان‌اش است و سپس راهی خیابان‌ها می‌شود. در این نقطه است که روایت آقای راینر در مسیری موازی با کلیشه‌ها حرکت می‌کند. مخاطب در این برق آفتاب لس‌آنجلس و خیابان‌های پهن همراه کاراکتری پیاده می‌شود که کاملاً بی‌دغدغه در حال قدم زدن است و گویی هیچ مقصدی در برابر او قرار ندارد. این گذر دوربین در شروع روز کاراکتر دان باعث هم‌آغوشی مخاطب و روایت می‌شود. اما او در نهایت به مقصد می‌رسد و این جاست که روایت از طریق دیالوگ‌ها قرار است گذشته‌ی دان را باز کند.

آقای راینر از طریق کاراکتر دان سعی دارد مخاطب را به درون روایتی یک‌سویه از نقطه‌ای مشخص به انتهایی مشخص ببرد و کنه آن همان دریاچه‌ی جورج باشد. دان کارمند ساده‌‌ای بوده که به قمار اعتیاد داشته است. آرمن به‌عنوان یک کلاهبردار او را ترغیب می‌کند که از طریق دستکاری برگه‌های بیمه به سود خوبی برسند. دان نیز به‌سبب بدهی‌های زیادی که دارد وارد این کار می‌شود و در نهایت نتیجه‌ی این کار برای او ۱۰ سال زندان، جدا شدن همسر و دوری از دو فرزندش بوده است. دان پس از ۱۰ سال به سراغ آرمن آمده تا طلب قدیمی‌اش را وصول کند. اما آرمن او به هیچ وقعی نمی‌نهد و در نهایت او را ترغیب می‌کند که زنی با نام «فیلیس» را به قتل برساند و در عوض پول خوبی به‌دست آورد. فیلیس معشوقه‌ی آرمن بوده که حال این مرد قصد دارد از شر او خلاص شود.

آن چه در این پرده‌ی دوم این روایت می‌بینیم داستانی ابزورد است که قهرمان آن دان و فیلیس هستند. آقای راینر به‌خوبی از طریق این دو کاراکتر روایت خود را دچار چفت و بست می‌کند. پرده‌ی دوم این روایت بدین‌گونه است که خرده مأموریت‌های پیش‌آمده‌ای رو‌به‌رو می‌شویم که دو کاراکتر اصلی از نقطه‌ی شروع و تصمیم‌گیری تا انجام آن گویی مخاطب را در معرض یک اثر کوتاه قرار می‌دهند. این رفت‌و‌برگشت‌ها و تکرارشان باعث می‌شود مخاطب هم‌زمان دچار هیجان و ترس شود. کارگردان در این مسیر از او می‌خواهد تا به هیچ‌کدام از کاراکترها اعتماد نکند و این کار را به خوبی از طریق رها کردن کاراکتر فیلیس در دنیای نوآر انجام می‌دهد. کارگردان بارها و بارها به مخاطب خود اطمینان می‌دهد که کاراکتر دان در هاله‌ی اعتمادش قرار بگیرد و همین باعث می‌شود مخاطب دائم به هر کاراکتری جز او مظنون شود. روایت آقای راینر از طریق همین رفت‌و‌برگشت‌های کوتاه در دنیای نوآر شکل می‌گیرد.

اما مشکل اصلی روایت آقای راینر میزانسن داخلی در عمارت آرمن است. زمانی که کاراکترها در این عمارت قرار می‌گیرند گویی مخاطب را برای لحظاتی از فیلم خارج می‌کنند و او را در میان عمارتی اجاره‌ای قرار می‌دهند که عوامل فیلم برای فیلمبرداری اجاره کرده‌اند. فضای لخت و تصنعی و به‌نوعی مبلمان اجباری در این عمارت نفس فیلم را می‌گیرد. اما با در نظر نگرفتن این نقص با داستانی مواجه هستیم که فیلم ساز در آن به موازات کلیشه‌ها و در عین حال جدای از آن‌ها حرکت می‌کند؛ لوپی زیبا از مردی تنها که به‌جای پرسه‌زدن در شب، میان روشنای روز خود را به این‌سو و آن‌سو می‌کشاند. آقای راینر در انتهای روایت نیز برای مخاطب خود سورپرایزی از جنس دوگانه‌های سینمایی دارد؛ بازی با مرگ و زندگی دان از طریق قابی که یا رویاست یا واقعیتی ساده

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37762

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.