سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 26 ذی‌القعده 1446
  • و : Sunday, 25 May , 2025 می باشد
کل 9926 امروز 0

خبر فوری

انتشار پوستر فیلم سینمایی «صبح اعدام» ادامه ثبت‌نام طرح و فیلمنامه‌های متقاضی دریافت حمایت از بنیاد سینمایی فارابی حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شد اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی

0

نقد فیلم «دریاچه‌ی جورج»

  • کد خبر : 37762
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۷
نقد فیلم «دریاچه‌ی جورج»
آقای راینر در انتهای روایت نیز برای مخاطب خود سورپرایزی از جنس دوگانه‌های سینمایی دارد؛ بازی با مرگ و زندگی دان از طریق قابی که یا رویاست یا واقعیتی ساده

محمدرضا دلیر- جفری راینر از دهه‌ی ۱۹۹۰ به‌طور هم‌زمان در سینما و تلویزیون مشغول ساخت آثاری با درون‌مایه‌های کمدی، عاشقانه و جنایی بوده است و از ترکیب این سه‌ ژانر فیلم‌ها و سریال‌های متعددی را تولید کرده است. او در جدیدترین اثر خود بار دیگر قرار است مخاطب را به درون یکی از همین دنیاهای خلوت و گاه ابزورد ببرد. داستان با چشمان باز «دان» در تاریکی آغاز می‌شود و در یک برش دریاچه‌ای کوهستانی و زیبا را شاهد هستیم. پس از این گذر رویاگونه درون زندگی کاراکتر دان قرار می‌گیریم که گویی دست راست‌اش کمی مشکل دارد. او با تلفن صحبت می‌کند و گویی در حال رساندن پیغام به همسر و فرزندان‌اش است و سپس راهی خیابان‌ها می‌شود. در این نقطه است که روایت آقای راینر در مسیری موازی با کلیشه‌ها حرکت می‌کند. مخاطب در این برق آفتاب لس‌آنجلس و خیابان‌های پهن همراه کاراکتری پیاده می‌شود که کاملاً بی‌دغدغه در حال قدم زدن است و گویی هیچ مقصدی در برابر او قرار ندارد. این گذر دوربین در شروع روز کاراکتر دان باعث هم‌آغوشی مخاطب و روایت می‌شود. اما او در نهایت به مقصد می‌رسد و این جاست که روایت از طریق دیالوگ‌ها قرار است گذشته‌ی دان را باز کند.

آقای راینر از طریق کاراکتر دان سعی دارد مخاطب را به درون روایتی یک‌سویه از نقطه‌ای مشخص به انتهایی مشخص ببرد و کنه آن همان دریاچه‌ی جورج باشد. دان کارمند ساده‌‌ای بوده که به قمار اعتیاد داشته است. آرمن به‌عنوان یک کلاهبردار او را ترغیب می‌کند که از طریق دستکاری برگه‌های بیمه به سود خوبی برسند. دان نیز به‌سبب بدهی‌های زیادی که دارد وارد این کار می‌شود و در نهایت نتیجه‌ی این کار برای او ۱۰ سال زندان، جدا شدن همسر و دوری از دو فرزندش بوده است. دان پس از ۱۰ سال به سراغ آرمن آمده تا طلب قدیمی‌اش را وصول کند. اما آرمن او به هیچ وقعی نمی‌نهد و در نهایت او را ترغیب می‌کند که زنی با نام «فیلیس» را به قتل برساند و در عوض پول خوبی به‌دست آورد. فیلیس معشوقه‌ی آرمن بوده که حال این مرد قصد دارد از شر او خلاص شود.

آن چه در این پرده‌ی دوم این روایت می‌بینیم داستانی ابزورد است که قهرمان آن دان و فیلیس هستند. آقای راینر به‌خوبی از طریق این دو کاراکتر روایت خود را دچار چفت و بست می‌کند. پرده‌ی دوم این روایت بدین‌گونه است که خرده مأموریت‌های پیش‌آمده‌ای رو‌به‌رو می‌شویم که دو کاراکتر اصلی از نقطه‌ی شروع و تصمیم‌گیری تا انجام آن گویی مخاطب را در معرض یک اثر کوتاه قرار می‌دهند. این رفت‌و‌برگشت‌ها و تکرارشان باعث می‌شود مخاطب هم‌زمان دچار هیجان و ترس شود. کارگردان در این مسیر از او می‌خواهد تا به هیچ‌کدام از کاراکترها اعتماد نکند و این کار را به خوبی از طریق رها کردن کاراکتر فیلیس در دنیای نوآر انجام می‌دهد. کارگردان بارها و بارها به مخاطب خود اطمینان می‌دهد که کاراکتر دان در هاله‌ی اعتمادش قرار بگیرد و همین باعث می‌شود مخاطب دائم به هر کاراکتری جز او مظنون شود. روایت آقای راینر از طریق همین رفت‌و‌برگشت‌های کوتاه در دنیای نوآر شکل می‌گیرد.

اما مشکل اصلی روایت آقای راینر میزانسن داخلی در عمارت آرمن است. زمانی که کاراکترها در این عمارت قرار می‌گیرند گویی مخاطب را برای لحظاتی از فیلم خارج می‌کنند و او را در میان عمارتی اجاره‌ای قرار می‌دهند که عوامل فیلم برای فیلمبرداری اجاره کرده‌اند. فضای لخت و تصنعی و به‌نوعی مبلمان اجباری در این عمارت نفس فیلم را می‌گیرد. اما با در نظر نگرفتن این نقص با داستانی مواجه هستیم که فیلم ساز در آن به موازات کلیشه‌ها و در عین حال جدای از آن‌ها حرکت می‌کند؛ لوپی زیبا از مردی تنها که به‌جای پرسه‌زدن در شب، میان روشنای روز خود را به این‌سو و آن‌سو می‌کشاند. آقای راینر در انتهای روایت نیز برای مخاطب خود سورپرایزی از جنس دوگانه‌های سینمایی دارد؛ بازی با مرگ و زندگی دان از طریق قابی که یا رویاست یا واقعیتی ساده

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37762

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.