سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۱۴ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 6 ذی‌الحجه 1446
  • و : Wednesday, 4 June , 2025 می باشد
کل 10079 امروز 0

خبر فوری

صالحی: فرصت‌های هنری و اقتصادی قابل توجهی در هنرهای تجسمی وجود دارد پیام تسلیت موزه سینما به ابوالفضل پور عرب سینما و سیگار! پخش تله تئاتر، فیلم سینمایی و مستند از شبکه‌های سیما موزه سینمای ایران میزبان هنرمندان و خبرنگاران بین‌المللی شد نشست تخصصی «متون سینمایی و جامعه هدف» برگزار می‌شود اصحاب فرهنگ و هنر با عضویت در صندوق اعتباری هنر از خدمات حمایتی برخوردار می‌شوند همراه با شبکه نمایش در خرداد تاریخی «تئاتر شرق و غرب» منتشر شد راه اندازی سامانه هنرستان‌های هنر‌های زیبا ۳ فیلم ایرانی به رقابت جشنواره شانگهای رسیدند انتشار جدول هفتمین دوره جشنواره نمایشنامه‌خوانی تئاتر مولوی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در روز نمایشنامه‌نویس 5 فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ مهین زرین‌پنجه آهنگساز و نوازنده پیانو درگذشت آغاز اکران سیار «رویاشهر» نگاهی به فیلم‌های سینمایی برخی از شبکه‌ها سانسور در سینمای ایران فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی منتشر شد فراخوان ارکستر سمفونیک صداوسیما، برای جذب صدا‌های جدید ملاقات جمعی از هنرمندان با عنایت بخشی در بیمارستان هفتمین جشنواره تئاتر شهر برگزار می‌شود آیین نکوداشت زنده‌یاد مهدی مسعودشاهی در موزه سینما برگزار شد خبرهایی تازه از «پرتاب 2» نشست «اقتباس از بازی‌های رایانه‌ای برای فیلم کوتاه» برگزار می‌شود آرش اسحاقی رئیس جشن مستقل سینمای مستند شد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد

0

نقد فیلم «شهسوار»؛ نقیض فیلم قبلی کارگردان!

  • کد خبر : 41399
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۸:۱۵
نقد فیلم «شهسوار»؛ نقیض فیلم قبلی کارگردان!
احترام به خانواده، از مهم‌ترین نقاط قوت این اثر است.

سینمایی نیوز، محمدرضا دلیر*- «شهسوار»، روایتگر داستان یک خانواده است که در حومه تهران با پرورش گله ای خر، روزگار می گذرانند. اما فوت ناگهانی عموی خانواده باعث می شود برگزاری عروسی یک دختر ناشنوا، برای چهارمین سال متوالی با مشکل مواجه شود. اهل خانواده نیز با مخفی کردن جنازه و طراحی یک نقشه ناجوانمردانه، برای ثروتمند شدن می کوشند.

فیلم سینمایی «شهسوار»، محصول سال ۱۴۰۲، به نویسندگی و کارگردانی حسین نمازی، در ژانری کمدی و خانوادگی در شهریورماه ۱۴۰۳ به اکران عمومی در آمد. تماشای این فیلم برای رده سنی بالای ۱۴سال بلامانع است.

فیلم سینمایی «شهسوار»، دارای صحنه های بسیار کمی از معیار خشونت است و عموما به دلیل داشتن جنبه کمدی، این میزان خشونت، هیچ گونه تهدیدی برای ذهنیت مخاطب ایجاد نمی کند. در این اثر، شاهد صحنه هایی از تعقیب و گریز و همچنین فریادهای گذرا هستیم که در نتیجه کلنجارهای اعضای خانواده با یکدیگر به وقوع می پیوندند.

معیار ترس در فیلم «شهسوار» نیز با به همراه داشتن جنبه های کمدی، باعث می‌شود تا عموم صحنه هایی که حاوی لحظات دلهره آور هستند، در نظر مخاطب تعدیل یابند. هنگامی که داشی با خر فرار می کند و سپس به روی زمین سقوط می کند، ترس از آسیب دیدگی وی وجود دارد. هنگامی که مرگ داشی تایید می شود، نگرانی از بابت برملاشدن نقشه شیرزاد در جهت مخفی نگاه داشتن اتفاق، برای شخصیت ها و مخاطب به یک اندازه حائز اهمیت است.

ما در فیلم سینمایی «شهسوار»، شاهد صحنه هایی از مصرف مواد مخدر مانند سیگار و تریاک هستیم.

در این اثر، پنهان کاری از سر ناچاری وجود دارد اما تصمیم جدی به سوء استفاده از جنازه یک شخص فوت شده، شرایط را برهم می زند.

ناهنجاری کلامی در این فیلم به وضوح وجود دارد و شخصیت ها گاها به یکدیگر توهین کرده و یا الفاظ رکیک به کار می برند. ناهنجاری های این اثر در قالب کمدی ارائه می شوند و همین امر، صورت نامتعارف این معیار را تشدید می کند. دروغگویی به پلیس و اعضای خانواده، شکایت ناعادلانه از پدر، تهمت دروغ به پدر، راز نگه دار نبودن و نیز اشاره غیر مستقیم به مصرف مشروب و ایجاد حالت مستی، از جمله صحنه هایی است که در این فیلم مشاهده می شود.

کمدی «شهسوار» همچنین دارای چندین سکانس از پخش موزیک و اجرای رقص توسط شخصیت ها است.

پیام اصلی این اثر، خانواده است. ثروتمند شدن به هر قیمتی، خصوصا با سوء استفاده از دیگران، ارزش انسان را تنزل می دهد. احترام به پدر و مادر در هرشرایطی باید حفظ شود. تلاش برای شادکردن قلب دیگران، یکی از زیباترین و ارزشمند ترین رفتارهای انسانی است. پیش از هر اقدام نابخردانه، در خصوص عواقب آن به دقت فکر کنیم.

«شهسوار» به صورت غیر مستقیم با مخاطبانش درباره طمع انسان صحبت می کند. یکی از خطرناکترین ویژگی های بشر، طمع است و لزوم مبارزه با آن نیز در هر شرایطی اجباری است. احترام به خانواده، از مهم‌ترین نقاط قوت این اثر است.

شیرزاد در تلاش است تا خواهرش را خوشحال کرده عروسی آبرومندانه ای را پس از چهار سال برای او برگزار کند. شیرزاد پس از مشکلاتی که برای پدرش به وجود آورده، از او معذرت‌خواهی می کند. مادر شیرزاد تلاش می کند تا فرزندش درگیر کار غیر قانونی نشود و پول غیر حلال کسب نکند. الیاس با اینکه همسرش مخالف رقصیدن او بود، اما به خاطر شاد کردن دل ملیحه در روز عروسی اش رقصید. داشی پیش از مرگش به شیرزاد گفت اگر من مردم تو عروسی را برگزار کن. داشی پیش از مرگش برای شیرزاد یک اسب خریداری کرده بود.

حسین نمازی ساخت فیلم را با یک درام تلخ اجتماعی درباره پیوند اعضا آغاز کرد. فیلم «آپاندیس» قدم اول نمازی در فیلم سازی به حساب می آید که البته در فیلم دوم یعنی «شادروان» مسیر اصلی و ژانر مورد علاقه اش را پیدا کرد و یک کمدی اجتماعی باکیفیت را راهی جشنواره چهلم کرد. او در فیلم «شهسوار» به سراغ موضوع مشابه رفته است که نشان می دهد در این زمینه به تسلط خوبی دست پیدا کرده است.

«فیلم شهسوار»، نقیض فیلم قبلی حسین نمازی یعنی «شادروان» است. حتی از همان خانه و لوکیشن استفاده شده و کاراکترها شباهت بسیاری به همان اتمسفر فیلم قبلی دارند و حتی روند قصه هم، همان است. از قضا فیلم لحظات خوب و شیرینی هم دارد که حاصل همین اتمسفر و بازی خوب تیم بازیگری است. اما مشکل، پیرنگِ اصلی لاغر فیلم است که کشش این همه را ندارد، برای همین در لحظات متعددی، فیلم از نفس می افتد، تم اصلی فراموش می شود یا جنس شوخی ها به تکرار می زند و از همه بد تر، گره گشایی اش توی ذوق زننده و خلاف جریان فیلم می شود. همین تنه لاغر فیلم باعث شده تا زمان فیلم باهمه اسلوموشن ها و نماهای لانگ شات به زحمت به ۹۰دقیقه برسد.

به لحاظ کارگردانی، «شهسوار» باتوجه به تعدد شخصیت ها و پلان های شلوغ، فیلم سختی به نظر می رسد که نمازی تاحدودی از آن موفق بیرون آمده است.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=41399

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.