سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱۱ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 30 رمضان 1446
  • و : Monday, 31 March , 2025 می باشد
کل 9608 امروز 0

خبر فوری

اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌ها یک شب به صحنه نمی‌روند نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ نخستین رویداد فرهنگی هنری «هنرگان کتاب» برگزار شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته ششمین هفته فیلم و عکس تهران برگزار شد ثبت‌نام بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد «بخوانیم برای ایران» شعار سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد پیام تبریک سازمان سینمایی به سازندگان «سایه بلند سرو» و جامعه پویانمایی انیمیشن برگزیده «تهران» فاتح اسکار شد انتشار دو آلبوم باروک از امیرحسین طائی ۵ اسکار برای «آنورا»؛ انیمیشن ایرانی برنده شد اسامی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ سینمای مستند صدای بی‌صدایان است وقتی قاعده مشخص باشد فرصت ایجاب بیشتر فراهم است جشنواره ای از سریال های ایرانی و خارجی در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ جلد اول و دوم کتاب «نوای ویولن» منتشر شد ۱۰ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در اولین دوره جامع فیلم‌نامه‌نویسی انجمن سینمای جوانان ایران فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه منتشر شد اجرای طرح اکران افطار تا سحر در سینما‌ها افزایش قیمت بلیت سینماها چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال هفتم اسفند برگزار می‌شود

1

نقد فیلم «مجمع کاردینال‌ها»

  • کد خبر : 37759
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۳۲
نقد فیلم «مجمع کاردینال‌ها»
آقای برگر در آثار قبلی خود نیز نشان داده که به‌جای یک فرمالیست خوب بودن، تکنسین قابل احترامی است...

محمدرضا دلیر- کلیشه‌ی پاپ و واتیکان گویی طی یک دهه‌ی اخیر طرفداران بسیاری میان فیلم سازان پیدا کرده است؛ از سورنتینو تا اکنون که آقای «ادوارد برگر» وارد چنین مهلکه‌ای شده است. آیا در دنیایی که اکنون در آن زیست می‌کنیم این مقولات سنتی در مذهب چندان گیرایی دارند که مخاطب سینما را به سوی خود جذب کنند؟ باید این گونه گفت در تاریخ جهان مخاطب همیشه به‌دنبال سرکشیدن به مکان‌هایی بوده که دائم از دیدن زاویه‌های پنهان آن محروم بوده است. ساز و کار واتیکان و انتخاب پاپ و جاه‌طلبی قدرت میان کشیشان نوگرا نیز یکی از همین محرک‌ها برای سرک کشیدن مخاطب به شمار می‌آیند. آقای برگر بعد از بازسازی اثر «در جبهه‌‌ی غربی خبری نیست» به‌سراغ مجمع محرمانه‌ی کاردینال‌های کلیسای کاتولیک پس از مرگ یک پاپ رفته است و سعی دارد از دل جلسات رأی‌گیری آن‌ها به درون‌مایه‌های اخلاقی خود برسد.

آقای برگر در آثار قبلی خود نیز نشان داده که به‌جای یک فرمالیست خوب بودن، تکنسین قابل احترامی است و به‌خوبی می‌تواند شما را طی ۲ ساعت با پالت‌های رنگی، بازی با نور و سایه و در نهایت انتخاب زاویه‌های دوربین و گرفتن قاب‌هایی با چند عمق میدان سرگرم کند. در این اثر نیز شما شاهد چنین تکنیک‌هایی هستید و برخلاف اثر قبلی که یک درام مملو از خون و خشونت بود، این‌بار با قاب‌هایی وسیع و عریان و در عین حال سرد مواجه می‌شوید که گویی فاصله‌ی بین کاراکترها را به‌خوبی نشان می‌دهد.

پاپ مرده است و مخاطب همانند توماس لارنس، کاردینال ترومبلی و آلدو بر بالین او حاضر می‌شود. این یعنی آغاز فرآیندی که انتهای آن را بیشترین رأی کسب‌شده از سوی یک کاردینال برای جانشینی تعیین می‌کند. آقای برگر سعی دارد در پرده‌ی اول فرآیند آغازین این قرنطینه‌‌ی رأی‌گیری را تصویر کند و در عین حال تا جایی که تلاش دارد وارد بازی‌های اپوزیسیون و تشکیل گروه‌های همفکر نشود. او در پرده‌ی اول صرفاً لارنس را تبدیل به کاراکتر مرکزی خود می‌کند و از طریق او دیگر کاراکترها نیز شخصیت‌پردازی می‌شوند. در همین حین او کل روایت خود را با ورود کاراکتری مرموز با نام «وینسنت بنیتز» لو می‌دهد و هر قدر تلاش می‌کند تا بنیتز را در کمال سادگی به درون این مجمع بیاورد، اما مخاطب از همان ابتدا گویی انتهای ماجرا را پیش‌بینی کرده است. آقای برگر برای رها کردن خود از این بخش قابل‌پیشبینی روایت گویی دست به یک ریسک زده است.

آن ریسک چیست؟ در طول پرده‌ی دوم کارگردان سعی دارد از طریق نگاه‌ها و خطابه‌ها مخاطب را در برابر گوناگونی این جامعه‌ی کوچک مذهبی قرار دهد که نماینده‌ی بزرگ‌ترین جامعه‌ی مسیحیت در جهان هستند؛ کلیسای کاتولیک. او با دقت لیبرال‌ها، محافظه‌کاران و در نهایت بنیادگرایان را در میان منتخب‌های رأی‌گیری تصویر می‌کند. اما مشکل آن جاست که تفکرات ووکیستی کم‌کم وارد درون‌مایه‌ی روایت می‌شوند و ریشه‌ی آن را می‌خشکانند. به زمانی که بنیتز در حال تبرک غذاست دقت کنید که خواهر اگنس زمانی که از زبان یک کشیش مرد در باب زن می‌شنود چقدر لذت می‌برد. چرا آقای برگر روایتی که می‌توانست از طریق همین تحقیرشدگی زن در کلیسای کاتولیک به آنچه می‌خواهد برسد وارد مسیری می‌کند که گویی راه به ترکستان دارد؟ این که یک اقلیتی خاص را تحقیر کنیم، یکی از ضداخلاق‌ترین شیوه‌های تعامل در جامعه است. این اقلیت‌ها وجود دارند و در بسیاری از جوامع سعی بر این است کالبد‌هایی که به‌صورت فیزیکی یا روانی دچار جبر تولد شده‌اند به کالبد اصلی بازگردند. اما زمانی که مقوله‌ی تحقیر زن به‌عنوان یکی از دو جنس اصلی بیولوژیک هنوز نیاز به پرداخت دارد، چگونه می‌شود یک فیلم ساز روایت خود را به‌ سویی دیگر تغییر دهد. کافی است که اثر زیبای «امیلیا پرز» را مرور کنیم و مشاهده کنیم آقای «اودیار» چگونه نهایت بهره را از این تغییر کالبدها برد و در نهایت درگیر بازی‌های احمقانه نشد.

آقای برگر در اثر خود گویی به بیراهه می‌رود. او در این روایت بارها و بارها فرصت داشت تا درون‌مایه‌ی جاه‌طلبی و در نهایت خضوع مملو از غرور را با خرده‌روایت‌هایی در باب صحنه‌آرایی‌ها و فساد اخلاقی و اقتصادی پشت پرده‌ی کلیسا ترکیب کند و اثری رازآلود و در عین حال انسانی به مخاطب ارائه دهد. اما او در عوض تصمیم گرفته مخاطب را درگیر شعارها، تعریف‌های سطحی از لیبرالیسم و محافظه‌کاری و بنیادگرایی کند و در نهایت با خطابه‌ی کودکانه غائله را بخواباند؛ همین‌قدر پوچ

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37759

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.