سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۴۰۴
  • برابر با : 3 ذی‌الحجه 1446
  • و : Sunday, 1 June , 2025 می باشد
کل 10042 امروز 1

خبر فوری

ثبت‌نام در بخش ملی، رقابت در سطح جهانی برای آثار هوش مصنوعی بیانیه ساترا درخصوص توقف پخش مجموعه «سووشون» فرایند اعتبارسنجی و رتبه بندی آموزشگاه های آزاد هنری به صورت سامانه ای برنامه اجراهای تماشاخانه سنگلج در تعطیلات سوگواری نیمه خرداد اعلام شد تعطیلی سینما‌ها در روز‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره‌کل‌هنرهای‌نمایشی اعلام شد پلتفرم‌های وی‌او دی؛ مرغ عروسی و عزا ساترا: «سووشون» از ابتدا مجوز نداشته است تماشاخانه «هما» شنبه‌ها تعطیل نیست داوود فتحعلی‌بیگی مشاور دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد کتاب «دین و موسیقی در ایران معاصر» رونمایی شد / طرح چند نکته مهم عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۴ کنکل؛ روایتی از فساد پنهان! تالار هنر دو روز اجرا نخواهد داشت توقیف پخش سریال سووشون به علت نداشتن مجوز همکاری تماشاخانه هما با دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پارس ششمین «رسام»؛ جایی برای فیلم‌سازان راه مقاومت کارنامه پربار بازیگر پیشکسوت یاد همایون خرم با اجرای ارکستر ملی ایران موسیقی فیلم، پلی برای ارتقای سلیقه موسیقی مردم بررسی نظریه مشخصه‌مندی رسانه‌ها و چالش‌های اقتباس در هنر معاصر نخستین اجرای ارکستر سمفونیک فیلم تهران برگزار شد فیلم‌های جدید سینمایی از قاب شبکه‌های سیما از خورموج تا رشت بیش از ۴۰ نمایش روی صحنه است عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۴ رونمایی از پوستر نخستین جشنواره موسیقی مینوجهان در منوجان برگزاری مراسم یادبود کمال‌الدین شفیعی در دانشگاه سوره آورده ۲۶ میلیارد تومانی طرح پیوست برای کتابفروشی‌ها/ طرح بعدی فروش ویژه کتابفروشی‌ها نیمه تابستان برگزار می‌شود اختتامیه چهارمین دوره جشنواره «چشم هفتم در میراث» برگزار شد نمایش‌های کشور ۴ شب به صحنه نمی‌روند سفر به خوزستان با فیلم های این هفته راهیابی ۴ اثر ایرانی به جشنواره فیلم کودک و نوجوان لهستان دبیر بیست و دومین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی منصوب شد انتشار کتاب مصور «فردریک» برگزاری نکوداشت مهدی مسعودشاهی در موزه سینما فروش ۳۸ میلیارد تومانی سینما‌ها در هفته گذشته انتشار اولین گزارش ماهانه فعالیت‌های مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خردادماه در تئاتر شهر چه‌خبر است؟ سریال نوجوانی؛ نمایی تلخ از پیچیدگی های عصر ما! تورناتوره رئیس هیات داوران جشنواره شانگهای شد پذیرفته‌شدگان آزمون ورودی مدرسه مستند حقیقت معرفی شدند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ نگاهی به سینمای سعید روستایی روزهای عروسکی تئاتر پایتخت معرفی نصرت کریمی و زهرا صبری، به‌عنوان اعضای افتخاری یونیمای جهانی توافق‌ خانه سینما و صندوق اعتباری هنر برای بهبود خدمات بیمه‌ای اعضا از تصویب حق عضویت ۴۰۰ هزار تومانی تا انتخاب سخنگوی هیات مدیره خانه تئاتر «رویاشهر» 10 میلیارد تومانی شد روایت موسیقایی ارکستر سمفونیک تهران از مقاومت روایت بازآفرینی و اقتباس فرهنگی در هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران

1

نقد فیلم «مخلوقات خدا»

  • کد خبر : 37755
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۲۵
نقد فیلم «مخلوقات خدا»
این دو کارگردان جوان اما در استفاده از دوربین و گرفتن قاب‌هایی حساب‌شده و گویا نشان می‌دهند که درس‌های سینمایی خود را به‌خوبی آموخته‌اند...

محمدرضا دلیر- «برایان» بعد از چندین سال دوری به خانه بازمی‌گردد و چهره‌ی خسته و آرام مادر، «آیلین»، را شاداب و زنده می‌کند. هیچ‌کس به‌مانند مادر از دیدن برایان خوشحال نیست، نه پدرش و نه خواهرش، «ارین». هیچ‌کس نمی‌داند چه شده که برایان از استرالیا بار دیگر به ایرلند و این دهکده‌ی کوچک بازگشته است. تعجب و البته خوشحالی بیشتر آنجا برای خانواده به‌ویژه مادر رخ می‌دهد که برایان از قصد ماندن خود و سروسامان دادن به کسب و کار پدر و مادرش که پرورش صدف است می‌گوید. اما یک شب و با یک اتفاق همه‌چیز به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

«آنا رز هولمر» و «سااِلا داویس» دو زن جوان کارگردان در اولین تجربه‌ی فیلمسازی جدی خود در سال ۲۰۲۲ دست بر روایتی گذاشته‌اند که امروزه بیش از هر زمانی از آن صحبت به میان است و شبکه‌های اجتماعی و البته پیشرفت فرهنگ و علم باعث شده کسانی که در مواجهه با این گونه اتفاقات تلخ قرار می‌گیرند با شجاعت بیشتری بایستند و از ظلمی که به آنها شده و تجاوزی که به آنها رخ داده سخن بگویند. این دو کارگردان جوان می‌خواهند درباره‌ی تجاوز به یک زن جوان حرف بزنند و روایتی نو را تصویر کنند. روایت آنها از آن جهت نو است که مانند بسیاری دیگر از فیلم‌های ساخته شده تا کنون نه می‌خواهند از زاویه دید قربانی تجاوز باشد و نه از زاویه دید کسی که این عمل وحشتناک را انجام داده است، بلکه آنها می‌خواهند از زاویه دید اطرافیان و کسانی که این اتفاق را دیده‌اند و به هر دلیلی سکوت کرده‌اند سخن بگویند. آیلین به عنوان مادر کسی که تجاوز را انجام داده در بطن روایت این دو کارگردان قرار گرفته است.

کارگردانان تازه‌کار روایت خود را با مرگ پسر جوانی که در دریا کار می‌کند اما شناکردن بلد نیست آغاز می‌کنند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد در این ناحیه بسیار مرسوم است، اما حتی تکرر رخ دادن این اتفاقات باعث نشده این مردان بیاموزند که یاد گرفتن شنا می‌تواند جان آنها را نجات دهد. در ادامه با ورود برایان مخاطب بیشتر با رابطه‌ی مادر و پسر همراه می‌شود و در این میان جسته ‌و گریخته از رابطه‌اش با پدر و حتی سارا داستان‌هایی گفته می‌شود. تا دقیقه‌ی ۴۳ همه‌چیز به نظر می‌رسد خوب پیش می‌رود، اگرچه در همین دقایق هم به ارین توجه چندانی نشده و تصاویر هرگز به صورت کامل او را نشان نمی‌دهند. درواقع پرداخت این شخصیت و دلیل وجودش در این روایت تا همین‌جا هم ناقص و بی‌هدف است.

نقطه عطف داستان و شبی که تجاوز رخ می‌دهد در دقیقه‌ی ۴۳ است و روایت از این زمان مسیر دیگری را پیش می‌گیرد. مسیری که هر چه جلوتر می‌رود مبهم‌تر و آشفته‌تر است. اینکه چرا مادر به دروغ حضور فرزند را در آن شب در کنار خود اعلام می‌کند با توجه به عشق و علاقه‌ی آیلین شاید پذیرفتنی باشد، اما دلیل شک کردن‌اش به پسر بدون داشتن پیشینه‌ اتفاقی غیرمعقول است. یعنی برایان باید چیزی در گذشته داشته باشد که مادر این چنین به سرعت به فرزند خود، بدون اینکه حتی کلامی با او حرف بزند، شک کند یا حتی خواهر و پدرش از همان ابتدا برایان را مقصر بدانند. کارگردانان جوان نتوانسته‌اند این دلیل محکم را در مسیر روایت قرار دهند و مخاطب را مجاب به پذیرش تغییر احوالات شخصیت‌‌های خود کنند. شخصیت سارا هم پرداخت درستی ندارد و دلیل اینکه او علی‌رغم صحبت‌هایی که می‌کند و صدای زیبایی که دارد چرا باید با مردی زندگی کند که مدام او را آزار و اذیت می‌کند.

این دو کارگردان جوان اما در استفاده از دوربین و گرفتن قاب‌هایی حساب‌شده و گویا نشان می‌دهند که درس‌های سینمایی خود را به‌خوبی آموخته‌اند و در آینده با همین نگاه و البته دقت بیشتر در انتخاب روایت‌های خود می‌توانند فیلمسازانی اثرگذار معرفی شوند. آنها بازیگران بسیار خوبی را هم برای روایت خود برگزیده‌اند که بسیاری از کاستی‌های شخصیت‌پردازی‌های‌اشان را پوشانده‌اند. «امیلی واتسون» یکی از بهترین بازیگرانی است که می‌تواند در سکوت و با چهره‌اش حرف بزند، «اشلینگ فرنچوری» و «پال مسکال» هم بازیگران جوانی هستند که بازی با چهره‌ را به خوبی می‌دانند و می‌توانند کار کارگردان را راحت‌تر کنند

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37755

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.