سینمایی نیوز
  • امروز : دوشنبه, ۱۱ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 30 رمضان 1446
  • و : Monday, 31 March , 2025 می باشد
کل 9608 امروز 0

خبر فوری

اعلام روزهای تعطیل سینما در شب‌های قدر و سال نو تعداد مخاطبان سینماهای کشور در اسفندماه موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 فیلم‌نامه آغاز اکران نوروزی 4 مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نگاهی به فیلم «قلب رقه» برگزیدگان هشتمین دوسالانه آلبوم موسیقی معرفی شدند همایش هفتم با موضوع «اقتباس» بهار ۱۴۰۴ فراخوان می‌دهد عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ انتشار تقویم زمان‌بندی تولیدات سازمان سینمایی به استقبال بهار با جشنواره فیلم های سینمایی شبکه های سیما پرفروش‌ترین نمایش‌های سال معرفی شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه سال پرکار هنری بنیاد رودکی پایان یافت اعلام جزییات تازه‌ترین جلسه بررسی سند ملی موسیقی کشور تودیع و معارفه مدیران جدید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد مدیران سی‌و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت9 فیلم‌نامه بیش از ۲۰ سایت فروش بلیت تئاتر در کشور فعال است هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند و جایشان خالی شد تئاتر در نوروز تعطیل نیست! موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 8 فیلم‌نامه افتتاح پردیس سینمایی 9 دی هشتگرد هنرمندانی که سال 1403 آسمانی شدند «لاله» به اکران آنلاین نوروزی رسید از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌ها یک شب به صحنه نمی‌روند نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ نخستین رویداد فرهنگی هنری «هنرگان کتاب» برگزار شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته ششمین هفته فیلم و عکس تهران برگزار شد ثبت‌نام بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد «بخوانیم برای ایران» شعار سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد پیام تبریک سازمان سینمایی به سازندگان «سایه بلند سرو» و جامعه پویانمایی انیمیشن برگزیده «تهران» فاتح اسکار شد انتشار دو آلبوم باروک از امیرحسین طائی ۵ اسکار برای «آنورا»؛ انیمیشن ایرانی برنده شد اسامی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ سینمای مستند صدای بی‌صدایان است وقتی قاعده مشخص باشد فرصت ایجاب بیشتر فراهم است جشنواره ای از سریال های ایرانی و خارجی در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ جلد اول و دوم کتاب «نوای ویولن» منتشر شد ۱۰ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در اولین دوره جامع فیلم‌نامه‌نویسی انجمن سینمای جوانان ایران فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه منتشر شد اجرای طرح اکران افطار تا سحر در سینما‌ها افزایش قیمت بلیت سینماها چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال هفتم اسفند برگزار می‌شود

0

نقد فیلم «مخلوقات خدا»

  • کد خبر : 37755
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۳ - ۸:۲۵
نقد فیلم «مخلوقات خدا»
این دو کارگردان جوان اما در استفاده از دوربین و گرفتن قاب‌هایی حساب‌شده و گویا نشان می‌دهند که درس‌های سینمایی خود را به‌خوبی آموخته‌اند...

محمدرضا دلیر- «برایان» بعد از چندین سال دوری به خانه بازمی‌گردد و چهره‌ی خسته و آرام مادر، «آیلین»، را شاداب و زنده می‌کند. هیچ‌کس به‌مانند مادر از دیدن برایان خوشحال نیست، نه پدرش و نه خواهرش، «ارین». هیچ‌کس نمی‌داند چه شده که برایان از استرالیا بار دیگر به ایرلند و این دهکده‌ی کوچک بازگشته است. تعجب و البته خوشحالی بیشتر آنجا برای خانواده به‌ویژه مادر رخ می‌دهد که برایان از قصد ماندن خود و سروسامان دادن به کسب و کار پدر و مادرش که پرورش صدف است می‌گوید. اما یک شب و با یک اتفاق همه‌چیز به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

«آنا رز هولمر» و «سااِلا داویس» دو زن جوان کارگردان در اولین تجربه‌ی فیلمسازی جدی خود در سال ۲۰۲۲ دست بر روایتی گذاشته‌اند که امروزه بیش از هر زمانی از آن صحبت به میان است و شبکه‌های اجتماعی و البته پیشرفت فرهنگ و علم باعث شده کسانی که در مواجهه با این گونه اتفاقات تلخ قرار می‌گیرند با شجاعت بیشتری بایستند و از ظلمی که به آنها شده و تجاوزی که به آنها رخ داده سخن بگویند. این دو کارگردان جوان می‌خواهند درباره‌ی تجاوز به یک زن جوان حرف بزنند و روایتی نو را تصویر کنند. روایت آنها از آن جهت نو است که مانند بسیاری دیگر از فیلم‌های ساخته شده تا کنون نه می‌خواهند از زاویه دید قربانی تجاوز باشد و نه از زاویه دید کسی که این عمل وحشتناک را انجام داده است، بلکه آنها می‌خواهند از زاویه دید اطرافیان و کسانی که این اتفاق را دیده‌اند و به هر دلیلی سکوت کرده‌اند سخن بگویند. آیلین به عنوان مادر کسی که تجاوز را انجام داده در بطن روایت این دو کارگردان قرار گرفته است.

کارگردانان تازه‌کار روایت خود را با مرگ پسر جوانی که در دریا کار می‌کند اما شناکردن بلد نیست آغاز می‌کنند. اتفاقی که به‌نظر می‌رسد در این ناحیه بسیار مرسوم است، اما حتی تکرر رخ دادن این اتفاقات باعث نشده این مردان بیاموزند که یاد گرفتن شنا می‌تواند جان آنها را نجات دهد. در ادامه با ورود برایان مخاطب بیشتر با رابطه‌ی مادر و پسر همراه می‌شود و در این میان جسته ‌و گریخته از رابطه‌اش با پدر و حتی سارا داستان‌هایی گفته می‌شود. تا دقیقه‌ی ۴۳ همه‌چیز به نظر می‌رسد خوب پیش می‌رود، اگرچه در همین دقایق هم به ارین توجه چندانی نشده و تصاویر هرگز به صورت کامل او را نشان نمی‌دهند. درواقع پرداخت این شخصیت و دلیل وجودش در این روایت تا همین‌جا هم ناقص و بی‌هدف است.

نقطه عطف داستان و شبی که تجاوز رخ می‌دهد در دقیقه‌ی ۴۳ است و روایت از این زمان مسیر دیگری را پیش می‌گیرد. مسیری که هر چه جلوتر می‌رود مبهم‌تر و آشفته‌تر است. اینکه چرا مادر به دروغ حضور فرزند را در آن شب در کنار خود اعلام می‌کند با توجه به عشق و علاقه‌ی آیلین شاید پذیرفتنی باشد، اما دلیل شک کردن‌اش به پسر بدون داشتن پیشینه‌ اتفاقی غیرمعقول است. یعنی برایان باید چیزی در گذشته داشته باشد که مادر این چنین به سرعت به فرزند خود، بدون اینکه حتی کلامی با او حرف بزند، شک کند یا حتی خواهر و پدرش از همان ابتدا برایان را مقصر بدانند. کارگردانان جوان نتوانسته‌اند این دلیل محکم را در مسیر روایت قرار دهند و مخاطب را مجاب به پذیرش تغییر احوالات شخصیت‌‌های خود کنند. شخصیت سارا هم پرداخت درستی ندارد و دلیل اینکه او علی‌رغم صحبت‌هایی که می‌کند و صدای زیبایی که دارد چرا باید با مردی زندگی کند که مدام او را آزار و اذیت می‌کند.

این دو کارگردان جوان اما در استفاده از دوربین و گرفتن قاب‌هایی حساب‌شده و گویا نشان می‌دهند که درس‌های سینمایی خود را به‌خوبی آموخته‌اند و در آینده با همین نگاه و البته دقت بیشتر در انتخاب روایت‌های خود می‌توانند فیلمسازانی اثرگذار معرفی شوند. آنها بازیگران بسیار خوبی را هم برای روایت خود برگزیده‌اند که بسیاری از کاستی‌های شخصیت‌پردازی‌های‌اشان را پوشانده‌اند. «امیلی واتسون» یکی از بهترین بازیگرانی است که می‌تواند در سکوت و با چهره‌اش حرف بزند، «اشلینگ فرنچوری» و «پال مسکال» هم بازیگران جوانی هستند که بازی با چهره‌ را به خوبی می‌دانند و می‌توانند کار کارگردان را راحت‌تر کنند

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=37755

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.