سینمایی نیوز
  • امروز : سه شنبه, ۲۱ اسفند , ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 رمضان 1446
  • و : Tuesday, 11 March , 2025 می باشد
کل 9580 امروز 0

خبر فوری

از سند سینما، تئاتر و موسیقی تا روند آموزش هنر در جلسه آخر شورای هنر حضور ۲۲۱ ناشر در بخش فروش مجازی کتاب سی‎ودومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایش‌ها یک شب به صحنه نمی‌روند نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی! عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ نخستین رویداد فرهنگی هنری «هنرگان کتاب» برگزار شد همراه با فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در پایان هفته ششمین هفته فیلم و عکس تهران برگزار شد ثبت‌نام بخش بین‌الملل سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد «بخوانیم برای ایران» شعار سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد پیام تبریک سازمان سینمایی به سازندگان «سایه بلند سرو» و جامعه پویانمایی انیمیشن برگزیده «تهران» فاتح اسکار شد ۵ اسکار برای «آنورا»؛ انیمیشن ایرانی برنده شد اسامی برگزیدگان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران/ سینمای مستند صدای بی‌صدایان است وقتی قاعده مشخص باشد فرصت ایجاب بیشتر فراهم است جشنواره ای از سریال های ایرانی و خارجی در ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۴ ۱۰ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام در اولین دوره جامع فیلم‌نامه‌نویسی انجمن سینمای جوانان ایران فراخوان چهاردهمین جشنواره ملی دانشجویی فیلم کوتاه سایه منتشر شد اجرای طرح اکران افطار تا سحر در سینما‌ها افزایش قیمت بلیت سینماها چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیدگان خود را شناخت آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال هفتم اسفند برگزار می‌شود سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود/ زمان برگزاری ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ مطالبات کتابفروشان در بخش حضوری طرح فجرانه پرداخت شد آیین اختتامیه چهل‌ودومین جایزه کتاب سال با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود آمار فروش سینماهای کشور در بهمن‌ماه اعلام شد نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برگزیدگان خود را شناخت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۳ برگزیدگان بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر ۴۳ معرفی شدند منوچهر والی‌زاده درگذشت اولین روزهای اسفند و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه اول اسفند ۱۴۰۳ «برف آخر»؛ خوش قاب و کارت پستالی! سفر یک روزه رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل انجمن سینمای جوان به کاشان جشنواره‌های فجر باید پیوند عمیق‌تری داشته باشند شورای سیاست‌گذاری جشنواره فیلم فضای باز معرفی شدند پایان چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزاری آیین اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ اول اسفندماه در پردیس ملت “رضا مهدوی”: دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی فجر بعد از ۴۰ سال دائر شود/ دبیر اختیار تام پیدا کند تا ایده‌های خوب بتواند پیاده شود/ بودجه جشنواره‌ها با ردیف اختصاصی در مجلس تصویب شود/ می‌توانیم جشنواره موسیقی مردم وار (پاپ) و جشنواره موسیقی زنان داشته باشیم/ از مشکلات اصلی ما در جشنواره بین المللی موسیقی فجر کمبود سالن است/ هوای سرد سازهای کلاسیک موسیقی خیابانی را از کوک خارج می‌کند/ در تدوین سند موسیقی موسیقی‌دانان برجسته دعوت شوند/ سند موسیقی باید تک برگ باشد/ نفر اول برگزیدگان بدون کنکور وارد هنرستان و دانشکده‌های موسیقی شوند/ بنیاد نخبگان رشته موسیقی داشته باشد سینما سیار در جزیره ابوموسی به کار خود پایان داد اعلام فیلم‌های اکران نوروزی اکران نوروزی «بامبولک» برای کودکان و نوجوانان فروش پانزده میلیارد تومانی کتابفروشی‌ها در طرح ویژه دهه فجر / گامی بلند در راستای تحقق کلان برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم فراخوان دومین جشنواره «آسمون» منتشر شد چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در هنرستان موسیقی پسران افتتاح شد ابراهیم حیدری قائم‌مقام سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد نام‌نویسی دوره جامع عکاسی انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شد دو سیمرغ برای سینمای مستند

0

نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی!

  • کد خبر : 30141
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۳ - ۸:۳۰
نقد فیلم پروین؛ یک پرتره دیدنی!
حال سوال این جاست که زنی با این چنین پایه از فضل و اعتبار، آیا رواست که نیمی از فیلم زندگی اش، تنها به دو ماه و نیم زندگی مشترک او از سی و پنج سال عمر زیسته اش تقلیل یابد و درامی طولانی و نه در خور شان آن شاعر گرانقدر ساخته شود که باحقیقت نیز فاصله دارد؟

سینمایی نیوز، محمدرضا دلیر*-  “رخشنده اعتصامی” که ما او را با نام پروین اعتصامی می شناسیم، شاعر نام آشنای ایرانی است که عنوان «مشهورترین شاعر زن ایرانی» را از آن خود کرده است. فیلم «پروین» به فراز و نشیب زندگی این بانوی شاعر، از زمان ازدواج تا مرگ او می پردازد و به ما نشان می دهد که دنیا، از دریچه نگاه یک بانوی شاعر، چگونه است .

این فیلم برای نخستین بار در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. حال بپردازیم به داستان فیلم، همسر پروین شخصیتی نظامی و خشن دارد، او با پروین بد رفتار است و در یک صحنه به او سیلی می زند . مامورین او، در برخورد با آگرین خشن هستند و وقتی آگرین زندانی می شود، فضل الله، او را مورد آزار و اذیت قرار می دهد. صحنه های خشونت کوتاه و گذرا هستند. فضل الله تریاکی است و پروین او را چند بار پای بساط می بیند. او از کار خود پشیمان نیست و این بساط گسترانی را لازمه پیشرفت می داند!

فیلم پروین، فیلم محترم و قابل دفاعی است. فیلمی شاعرانه که با سوژه اش زندگی و زمانه پروین اعتصامی، شاعره دوران معاصر، هماهنگی کامل دارد. فضای شاعرانه فیلم همراه با دکور خانه یک خانواده اصیل ایرانی و سبک زندگی آنها در دهه ۱۳۲۰ شمسی به خوبی نشان داده شده و این نقطه قوت کار است.

در کنار این ساختار بنیادین، بازی خوب مارال بنی آدم در نقش پروین است که کاملا خوب و به اندازه اجرا شده. نه بزرگ نمایی شعار گونه و زننده دارد و نه منفعل و بدون هیجان است. او در کل تصویری از پروین اعتصامی را به تصویر می کشد که به عنوان مخاطب از آن انتظار داریم. زنی که اندیشه فردی در سلک زندگی اش نمود پیدا کرده است. به طور مثال طلاق از همسر نظامی اش، نمونه ملموس برآمده از اندیشه ذهنی حاکم بر اوست که زیر بار ظلم نمی رود و در مورد دیگر چون اخلاقیات برایش مهم است به آگرین که دختری کولی و بی خانمان است، توجه می کند و نوع دوستی او را نه فقط در شعر بلکه در عمل نیز شاهد هستیم. عشق و علاقه پروین به خانواده و ارتباط عاطفی بین او و والدینش، منطقی و خوب از آب در آمده و عشقی که در خانواده حکمفرماست به خوبی حس می شود.

این فیلم خوش رنگ و لعاب است و از پس مهم ترین چالش فیلم های زندگی نامه ای یعنی کنترل ریتم بر می آید. همین دو عامل به همراه بازی خوب مارال بنی آدم در نقش پروین اعتصامی کافی است که بگوییم «پروین» نمره قبولی می گیرد و فیلم بدی نیست! با این حال، دستیابی به این حداقل ها برای موفقیت کامل فیلم کفایت نمی کند.

پروین یک مشکل بزرگ دارد که مربوط به اساس و مبنای منطق درونی فیلم است؛ در «پروین» قرار است پرتره ی یکی از مهم ترین شاعران معاصر ایران ببینیم که زن نیز بوده و در دوران وخیمی از نظر شرایط اجتماعی مردسالارانه زندگی کرده است. اما فیلم نیمچه روایتی است تاریخی و روزنامه ای که بر زندگی خانوادگی پروین اعتصامی مکث بیشتری دارد و قهرمانش نیز تا حد زیادی منفعل و خنثی است. فیلم یک سکانس تاثیر گذار در پایان دارد که ماجرای بداهه سرایی شعر معروف «محتسب» پروین اعتصامی را نشان می دهد و ماجرا ذاتا احساس تحسین برای پروین اعتصامی را برمی انگیزد. با این حال کلیت فیلم طوری طراحی نشده که آن سکانس نتیجه منطقی روند فیلم باشد و نگاه بطنی حاکم بر فیلم را تکمیل کند، بلکه بیشتر شبیه به یک فصل جذاب اما منفرد و مستقل نسبت به کلیت فیلم است.

هرکس با قواعد فیلم نامه نویسی آشنا باشد، می داند که (درام) نقطه عطف (قصه) است. بنابراین نویسنده سعی می کند درام داستان را به ظریف ترین شکل ممکن رقم بزند تا مخاطب را پای گیرنده نگه دارد. اما، در این فیلم ما با یک سوژه معمولی مواجه نیستیم که دست مان برای درام نویسی باز باشد، چرا که ژانرمان بیوگرافی است و اطلاعات موثقی درباره زندگی شخصی کاراکتر اصلی فیلم وجود دارد. شخصیت اصلی فیلم زنی است که در عرصه شعر و تفکر، صاحب سبک و نظر است و در روزگار خود نه تنها از اغلب زنان جامعه و حتی زنان تحصیلکرده بالاتر بود، بلکه از مردان اهل شعر و ادب نیز چیزی در فضل و شاعری کم نداشت .

حال سوال این جاست که زنی با این چنین پایه از فضل و اعتبار، آیا رواست که نیمی از فیلم زندگی اش، تنها به دو ماه و نیم زندگی مشترک او از سی و پنج سال عمر زیسته اش تقلیل یابد و درامی طولانی و نه در خور شان آن شاعر گرانقدر ساخته شود که باحقیقت نیز فاصله دارد؟ در فیلم، زندگی زناشویی پروین درامی سرشار از خشونت و نمایشی از ضعف و استیصال پروین است. اما به گفته ابوالفتح اعتصامی، شوهر او مردی عامی و بی سواد نبود و هرگز خشونتی که مخالف شان پروین باشد از او سر نزد.

*منتقد سینما

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=30141
  • نویسنده : محمدرضا دلیر
  • ارسال توسط :
  • منبع : سینمایی نیوز
  • 60 بازدید
  • بدون دیدگاه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.