سینمایی نیوز
  • امروز : یکشنبه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۴
  • برابر با : 20 شوال 1446
  • و : Sunday, 20 April , 2025 می باشد
کل 9717 امروز 7

خبر فوری

ارکستر فیلارمونیک دماوند به صحنه می‌رود بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد شد ۷۰ ناشر آموزشی در سی‌وششمین نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند درخواست بیش از ۲۳۰۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران انتشار پنجاه و ششمین فصلنامه خانه موسیقی ایران «کتاب» در فیلم‌های ایرانی چه پیام و نشانه‌ای دارد؟ «کز نِیِستان» با دونوازی سه‌تار و نی در تالار رودکی «غرور و تعصب» بعد از 20 سال هنوز یکی از بهترین اقتباس‌های سینمایی شفاف سازی در عملکرد انجمن موسیقی ایران جدول اجراهای هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی منتشر شد نمایش‌نامه شاه‌موش و مارا و دیوار منتشر شد در گذشت هنرمند پیشکسوت عرصه سه تار نوازی داوری آثار بیست‌ودومین جشنواره کتاب و رسانه آغاز شده است نگاهی به اقتباس‌های سینمایی از آثار ماریو بارگاس یوسا واسپاری امور اجرایی نمایشگاه به صنف تحقق شعار وفاق ملی است رونمایی از پوستر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جانمایی ناشران الکترونیک در میان ناشران عمومی/ یک تغییر به نفع ناشران دانشگاهی و آموزشی بانک ملی ایران بانک حامی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد ۳۲ گروه در هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی آلبوم «عشق و نفرت» پس از ۲۳ سال مجوز نشر گرفت حفظ تنوع گونه در نمایش جدید سینما‌ها اولین کارگروه تخصصی شورای سینما برگزار شد پانزده نامزد «چهره سال هنر انقلاب» معرفی شدند حداقل ۴۲ تن کتاب در راه است اکران فیلم‌های جدید در سینما‌ها اعلام جزئیاتی از برگزاری نخستین فلوشیپ تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ زمان برگزاری هفتاد‌ویکمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان سهند اعلام شد رائد فریدزاده: فارابی باید خانه امن سینماگران کشور باشد کتاب «گام‌های گمشده» به چاپ هشتم رسید عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۴ از اقتدار صنوف تا اعتلای نظام حکمرانی ارکستر موسیقی ملی ایران به «خاطره‌ای با من هست» رسید سیاست‌گذاری فرهنگی، باید هدف‌گذاری دقیق و اثربخشی داشته باشیم نمایش‌های کشور یک شب به صحنه نمی‌روند حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد کتاب «اپیدمی‌ها در ادبیات و سینما» منتشر شد رودکی میزبان گروه موسیقی آوای رکنی می‌شود چاپ کتاب‌های هنری به روایت آمار بیش از هزار نفر در آزمون‌های صلاحیت تدریس سال ۱۴۰۳ شرکت کردند عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ انتشار فراخوان جذب نیرو در مرکز تماس و پشتیبانی فروش مجازی نمایشگاه کتاب پیشکسوت قیچک‌نوازی کرمان درگذشت بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان حضور معنادار کتاب در دست شخصیت‌های سینمایی پیمان معادی کتابی درباره آموزش بازیگری ترجمه کرد نمایشنامه «انبارشدگان» توسط نشر «نی» منتشر شد اعلام زمان مصاحبه برای متقاضیان ثبت نام در مدرسه مستند حقیقت عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۴ نگاهی انتقادی به اقتباس از داستان‌های قرآنی در سینمای ایران

0
نویسنده‌ای که محبوب فیلمسازان بود؛

نگاهی به اقتباس‌های سینمایی از آثار ماریو بارگاس یوسا

  • کد خبر : 41476
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۵
نگاهی به اقتباس‌های سینمایی از آثار ماریو بارگاس یوسا
ماریو بارگاس یوسا از جمله نویسندگانی است که آثارش فراتر از مرزهای ادبیات رفته و الهام‌بخش فیلمسازان در سراسر جهان شده است. سبک خاص نوشتار، رویکردهای روایی نوآورانه، پرداخت‌های سیاسی و روان‌شناختی و نیز شخصیت‌پردازی‌های عمیق او، زمینه‌ساز اقتباس‌های سینمایی گوناگون بوده‌اند.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مریم محمدی: همین چندروز پیش بود که خبر درگذشت ماریو بارگاس یوسا، نویسنده برجسته پرویی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. به همین بهانه در این گزارش، به برخی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که بر اساس آثار او ساخته شده‌اند نگاهی می‌اندازیم.

ماریو بارگاس یوسا از جمله نویسندگانی است که آثارش فراتر از مرزهای ادبیات رفته و الهام‌بخش فیلمسازان در سراسر جهان شده است. سبک خاص نوشتار، رویکردهای روایی نوآورانه، پرداخت‌های سیاسی و روان‌شناختی و نیز شخصیت‌پردازی‌های عمیق او، زمینه‌ساز اقتباس‌های سینمایی گوناگون بوده‌اند.

«شهر و سگ‌ها»؛ نخستین مواجهه سینما با بارگاس یوسا

فیلم La ciudad y los perros (شهر و سگ‌ها) در سال ۱۹۸۵ توسط کارگردان پرویی فرانسیسکو لومباردی ساخته شد. این فیلم اقتباسی است از نخستین رمان بارگاس یوسا به همین نام که در سال ۱۹۶۳ منتشر شد و به‌شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت. داستان فیلم در یک مدرسه نظامی در لیما می‌گذرد و به ماجرای جوانانی می‌پردازد که زیر فشار سیستم سخت‌گیرانه آموزشی و نظامی، به نوعی شورش پنهان و خشونت کشیده می‌شوند.

این فیلم که فضای تلخ و تیره‌ای دارد، نقدی صریح بر نظام آموزشی بسته و ارتش‌محور پرو است. اقتباس لومباردی، با حفظ لحن و فضای کلی رمان، موفق شد لایه‌های روانی شخصیت‌ها را نیز به تصویر بکشد و در فستیوال‌های بین‌المللی به‌ویژه در اسپانیا و آمریکای لاتین بازتاب خوبی داشت.

«پانتالئون و بازدیدکنندگان»؛ طنز، جنسیت و نظام‌مندی

رمان معروف Pantaleón y las visitadoras (پانتالئون و بازدیدکنندگان) یکی از مشهورترین و سرگرم‌کننده‌ترین آثار بارگاس یوسا است. این رمان در دو نوبت به فیلم تبدیل شد. نخستین بار در سال ۱۹۷۵ فیلمی به کارگردانی خوزه ماریا گوتیرس سانتوس و با همکاری مستقیم خود یوسا ساخته شد که البته از نظر هنری چندان موفق نبود. خود نویسنده بعدها این اقتباس را «بسیار ضعیف» توصیف کرد.

نسخه دوم این فیلم در سال ۱۹۹۹ دوباره توسط فرانسیسکو لومباردی ساخته شد. در این نسخه، داستان افسر ارتش پانتالئون پانتوخا که مأمور می‌شود برای سربازان منطقه آمازون یک «سرویس بازدیدکنندگان» (فاحشه‌خانه سیار) راه‌اندازی کند، با چاشنی طنز و انتقاد اجتماعی بیشتری روایت شده است. این فیلم با بازی‌های قابل‌قبول، فضای بصری غنی و وفاداری به لحن کنایی رمان، تحسین گسترده‌تری نسبت به نسخه پیشین دریافت کرد.

«عمه جولیا و نویسنده»؛ خاطره، عشق و رادیو

یکی از متفاوت‌ترین اقتباس‌ها از آثار یوسا، فیلم Tune in Tomorrow… (به فردا گوش بسپار) محصول سال ۱۹۹۰ است که بر اساس رمان نیمه‌اتوبیوگرافیک عمه جولیا و نویسنده ساخته شد. این فیلم که با بازی کیانو ریوز، پیتر فالک و باربارا هرشی ساخته شد، فضای خاص دهه ۵۰ میلادی در لیما را با محوریت عشق میان یک نویسنده جوان و عمه‌اش به تصویر می‌کشد. در کنار این داستان، موضوعات مربوط به نویسندگان نمایش‌های رادیویی و قدرت تخیل نیز برجسته می‌شود.

گرچه فیلم از نظر تجاری چندان موفق نبود و نقدهای متفاوتی دریافت کرد، اما به عنوان تجربه‌ای سینمایی با نگاه متفاوت به روایت ادبی یوسا شناخته می‌شود.

«جشن بز»؛ اقتباسی از رمانی سیاسی

فیلم La fiesta del Chivo (جشن بز) در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی لوئیس یوسا، پسرعموی نویسنده، ساخته شد. این فیلم بر اساس یکی از جدی‌ترین و سیاسی‌ترین آثار بارگاس یوسا تولید شده که به دیکتاتوری رافائل تروخیو در جمهوری دومینیکن می‌پردازد. داستان فیلم، با روایت‌های موازی از گذشته و حال، بازگشت زنی به زادگاهش و تقابل او با خاطرات تلخ دوران سرکوب را در دل روایتی تاریخی می‌گنجاند.

فیلم در جشنواره‌هایی چون برلین به نمایش درآمد و به خاطر بازسازی دقیق فضای دهه ۱۹۶۰ و پرداخت بی‌پرده خشونت سیاسی، توجه بسیاری از منتقدان را جلب کرد.

«توله‌ها»؛ داستانی کوتاه اما تأثیرگذار

فیلم Los cachorros (توله‌ها) در سال ۱۹۷۳ به کارگردانی خوزه گونزالو، اقتباسی از داستان کوتاه بارگاس یوسا است که در آن به زندگی پسری پرداخته می‌شود که در کودکی در سانحه‌ای جنسی آسیب می‌بیند و در نوجوانی و بلوغ با بحران هویت و جنسیت مواجه می‌شود. این فیلم با نگاهی روان‌شناختی و صریح به موضوعاتی چون جنسیت، شرم و انزوا، در فضای سینمایی آن دوران اثری متفاوت و جسورانه محسوب می‌شد.

«یگوار»؛ اقتباسی شرقی از نویسنده‌ای غربی

فیلم Jaguar که در سال ۱۹۸۶ در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، بر اساس شخصیت «یگوار» در رمان شهر و سگ‌ها تولید شده است. این اثر نمایانگر علاقه فرامرزی به ادبیات بارگاس یوسا و بازتاب جهانی آثار او است. هرچند اطلاعات کمی از این فیلم در دسترس است، اما نشان‌دهنده گسترش تأثیر ادبیات یوسا در جهان خارج از حوزه آمریکای لاتین نیز می‌باشد.

گفتنی است بارگاس یوسا نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر اسپانیایی‌زبان است، بلکه آثارش از نظر سینمایی نیز ظرفیت

های زیادی برای اقتباس و بازآفرینی دارند. اگرچه برخی از این اقتباس‌ها موفق‌تر از دیگران بوده‌اند، اما همگی نشان می‌دهند که زبان تصویر می‌تواند راهی برای بازخوانی ادبیات غنی و پیچیده او باشد. در زمانه‌ای که اقتباس‌های ادبی نقش مهمی در سینمای معاصر ایفا می‌کنند، بازگشت به آثار یوسا و نگاهی دوباره به اقتباس‌های سینمایی او می‌تواند الهام‌بخش موج جدیدی از روایت‌های فرهنگی باشد؛ روایت‌هایی که همزمان ادبی، سیاسی، انسانی و بصری‌اند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=41476

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.