سینمایی نیوز
  • امروز : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴
  • برابر با : 22 ذی‌القعده 1446
  • و : Wednesday, 21 May , 2025 می باشد
کل 9923 امروز 0

خبر فوری

اکران «صبح اعدام» از چهارشنبه این هفته ثبت بازدید 6 میلیون نفری از نمایشگاه کتاب تهران/ مجموع فروش به 656 میلیارد تومان رسید موزیسین‌های بین‌المللی به ایران سفر می‌کنند / فستیوالی بدون بلیت‌فروشی همکاری سینماسیار انجمن سینمای جوانان با جشنواره «فضای باز» سینما شهر رویاها به بهره‌برداری رسید لذت تماشای فیلم کوتاه زیر نور ماه عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد ثبت بیش از هزار اثر در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت آموزشگاه‌های سینمایی؛ بستر پرورش سرمایه انسانی کشور / لزوم تعریف استانداردهای آموزشی سینما اعلام آمار فروش و مخاطب نمایش‌های مجموعه‌ تئاتر‌شهر، تالارهنر و سنگلج “اتابک فروزی”: کتاب یکی از ارکان فیلم سازی و بسیار کمک کننده است دعوت فریدزاده به هم‌افزایی ملی برای حمایت از استعدادهای جوان/ برگزیدگان معرفی شدند مرضیه برومند: سینمای کودک برای اثرگذاری باید لحن سرخوشانه داشته باشد بازخوانی سیاست‌های سینمایی ایران در نشست راهبردی سازمان سینمایی اقتباس به‌مثابه امکان خلاق، نه انتقال مکانیکی/ رامتین شهبازی: باید از روش شروع کرد، نه تعریف خبرهای خوب برای فیلمسازان جوان در راه است / از وجه ممیزه «انجمن سینمای جوان» تا همکاری مرکز جوان سوره با انجمن فیلم‌های سینمایی تلویزیون در چهارمین هفته اردیبهشت ظرفیت‌های نهفته در حکایت‌ها، سفرنامه‌ها و متون دینی نمایش آثار مستند در موزه هنرهای معاصر تهران شیوا مقانلو: راه مقابله با ترجمه‌های موازی، رعایت قانون کپی رایت است برنامه‌های «جشنواره فیلم مقاومت» تشریح شد پرفروش‌ترین کتاب‌های انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند رئیس سازمان سینمایی: عیاری، عیار سینمای ایران است موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت 4 فیلم‌ فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) منتشر شد برگزاری دو نشست‌ تخصصی هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه در نمایشگاه کتاب تهران عکس/ صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴ تحلیل وضعیت نشر سینمایی در ایران؛ در آخرین نشست سازمان سینمایی موافقت شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت 5 ​فیلم‌نامه فراخوان جشنواره جهانی تئاتر عروسکی شارل‌ویل-مزیر منتشر شد فرزاد موتمن: اقتباس وفادارانه از ادبیات در سینما نتیجه مناسبی به همراه ندارد/ هیوا مسیح: سینما از سینما زاده می شود پنج اجرای جدید در تئاتر شهر روی صحنه می‌روند اقتباس و ترجمه، راهی به فهم تازه از آثار است/ معرفی برگزیدگان ششمین همایش مطالعات و آغاز رسمی همایش هفتم سخنگوی «ستاد اجرایی سند ملی موسیقی کشور» معرفی شد پوستر هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران رونمایی شد مهرجویی و تقوایی اقتباس‌های سینمای مهمی​ ارائه دادند آمار مخاطب و فروش سالن‌های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شد سینما در نوار شرقی کشور/ از هامون کویر تا هامون نشینان اعلام جزئیات سخنرانی دو کارشناس موسیقی و تئاتر در «پاویون هنرگان کتاب» از نوشتن فاصله گرفتم زیرا هیچ نقد جدی پیرامون آن‌ها نوشته نشد انتشارات بنیاد سینمایی فارابی با ۵۲ عنوان جدید و تجدید چاپ در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران حاضر شد سینما؛ زبانی برای تصویرسازی مفاهیم فلسفی همراهی ۱۷ مجمع علمی، فرهنگی و هنری با هفتمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران هنر ایران باید به ناصر تقوایی افتخار کند/ هیچ وقت سینما از ادبیات غافل نبوده است/ ادبیات هویت فرهنگی مردم ایران را شکل داده است ​واژه‌ها مادر تصاویر هستند/ ناصر تقوایی پیوند عمیقی با ادبیات دارد موافقت شورای بازبینی با نمایش 8 فیلم غیرسینمایی سینما؛ شناسنامه فرهنگی ایران امروز / تدریس سینمای ایران در دانشکده‌های سایر جهان اکران فیلم های جدید در سینماها دیدار با نویسنده کتاب «تجربه‌نگاری فیلم اول» در نمایشگاه کتاب تهران

14
تصویری دراماتیک و قهرمانانه از ژاپنی‌ها/

نگاهی به «باد برمی‌خیزد»

  • کد خبر : 17726
  • ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۴۸
نگاهی به «باد برمی‌خیزد»
انیمیشن بلند «باد بر می‌خیزد» با اینکه با فرمی کودکانه ارائه شده، اما محتوای آن کاملا متناسب بزرگسالان است.

به گزارش سینمایی نیوز و به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد تقی‌زاده: آخرین انیمیشن هایو‌ میازاکی، انیمیشن‌ساز شهیر ژاپنی، انیمه‌ای اقتباسی از زندگی شخصی و حرفه‌ای «جیرو هوریکوشی»، مهندس پروازی است که در میانه جنگ جهانی دوم قرار گرفته  و به خاطر اینکه قادر به حضور به عنوان خلبان نیست، کسوت مهندسی پرواز و ساخت هواپیما را بر می‌گزیند.

باد بر می‌خیزد چند وجه مهم و کارکردی دارد: نخست اینکه تصویری قابل لمس از زندگی مردم ژاپن ارائه می‌دهد که وضعیت مردم، دغدغه‌ها و رنج‌های آنها در این برهه سخت تاریخی به نمایش درآمده است. قصه دراماتیک جیرو و همسرش، لایه مهم و تاثیرگذار دیگر قصه باد برمی‌خیزد است که مسیر پر فراز و نشیب و تراژیک زندگی این زوج و اهمیت آن در زندگی حرفه‌ای سازنده هواپیما را روایت می‌کند. تِم مهم و موثر دیگر انیمیشن، به وجه رویاگونه آن مربوط می‌شود آنجا که قهرمان داستان با رویای ساخت هواپیما هر آنچه سختی است را به جان می‌خرد و از هیچ تلاشی برای رسیدن به این هدف مهم ملی و میهنی فرو گذار نمی‌کند.

باد بر می‌خیزد با اینکه با فرمی کودکانه ارائه شده اما محتوای آن کاملا متناسب بزرگسالان است. این رویکرد استراتژیک فیلمساز به دلیل نمایش لحظات تلخ و سنگین جنگ جهانی و داستان پرسوز و گداز زوج اصلی داستان قابل برداشت است. میازاکی در این انیمه خود که برخلاف بسیاری از کارهای قبلی خود، بر اساس اقتباسی واقعی نوشته و فضایی رئال دارد سعی کرده سرگذشت یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین چهره‌های علمی و طراحان خوش فکر و خلاق کشورش را برای جهانیان به نمایش درآورد.

باد بر می‌خیزد با هزینه 30 میلیون دلاری ساخته شده و بنار آنچه وبسایت رسمی آن منتشر کرده 137 میلیون دلار در سراسر جهان فروخته است که به خوبی از موفقیت این فیلم در گیشه حکایت دارد. موفقیتی که ناشی از فعالیت مستمر و موفق استودیوی «جیبوری» است که میازاکی از جمله موسسان آن بوده و در بسیاری از مواقع انیمه‌‌های این کمپانی به همتایان مشابه هالیوودی خود از لحاظ فروش و تاثیرگذاری طعنه زده است. منتقدان و بییندگان وبسایت سینمایی «روتن تومیتو» به ترتیب نمره 88 و 85 به انیمیشن دادند و بازدیدکنندگان «متاکریتیک» از منتقد تا بیننده نمره 80 و 81 به این اثر دادند که آشکارا دلالت بر موفقیت‌های این انیمیشن در میان خواص و عوام سینمایی دارد.

باد برمی خیزد در روایت گری و شخصیت پردازی نیز اثری قابل تحمل و تحسین برانگیز است، اگرچه در ابتدا با روندی به نسبت کند وارد فضای داستان و شخصیت‌ها می‌شویم اما هر چه میگذرد ریتم داستان جذابتر و همراه برانگیزتر می‌شود تا اینکه پایان تراژیک غیرهالیوودی و کوبنده کار، تاثیر نمایش حدود دو ساعت آن را دو چندان می‌کند.

کاراکترهای باد برمی‌خیزد اگرچه از نظر تعداد، شخصیت‌های زیادی نیستند اما به شدت دارای عمق و ارز معنایی هستند به نحوی که کمتر تماشاگری را می‌توان یافت که انگیزه کاراکترها و روابط علی و معلولی آنها برایش باور پذیر نباشد؛ این وجه سمپاتیک و باور پذیری شخصیت‌ها از مهمترین و قابل توجه‌ترین ویژگی آثار میازاکی در مقام انیمیشن ساز است که در جمله‌گی کارهای او خودنمایی می‌کند.

لینک کوتاه : https://cinemaeinews.ir/?p=17726
  • ارسال توسط :
  • منبع : سایت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
  • 252 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.